Kapsalon Romy (2019)

Alternatieve titel: Romy's Salon

Nederland

geregisseerd door Mischa Kamp
met Vita Heijmen, Beppie Melissen en Noortje Herlaar

De moeder van Romy moet heel veel werken. Daarom gaat Romy elke dag na school naar haar oma toe. Als je denkt dat het leuk is, dan heb je het mis. Want oma Stine heeft het heel druk met haar eigen kapsalon en is daarnaast best streng tegen Romy. Maar alles wordt anders als Romy ontdekt dat haar oma ook een hele andere kant heeft.

• vanaf 13 februari te koop op dvd

Vanaf 2 oktober in de bioscoop (Cinemien)

avatar van BlueJudaskiss
Ik zie er geen grote bioscoophit in, maar wat een enorm fijne trailer! Beppie Melissen en Noortje Herlaar zijn altijd fantastisch

avatar van bjerik76
wat een geweldige cast, alleen de unieke stemmen van de vrouwen al ...
( heb ik bijvoorbeeld ook bij Olga Zuiderhoek )

avatar van soom
Romy.

Naar de vrouw van Arie B.?
Of naar de getalenteerde Romy Schneider? (die het ongeluk had om een gesuikerde versie van Elisabeth neer te mogen zetten. Meer de waarheid vertellen was voor die tijd niet te doen of wat?).

Mijn bruggetje hierbij is dat ik met figuurlijk o-p-e-n mond naar Beppie Melissen alias oma Stine, keek.
Als iets in deze film zo waarheidsgetrouw was dat het pijnlijk werd om te zien, dan was dat wel het moment dat ze, huilend en totaal in de war in Denemarken, zichzelf onderplaste.
Dat zag ik ook in het eveneens prachtige A moment to Remember (Koreaans Nae nog wat) gebeuren.
Dat je in feite geen controle meer hebt over je decorum..
En er zaten veel van dat soort heftige momenten in.
Alle lof en hulde voor de sterke bezetting. Noortje Herlaar was heel schattig, filmdochter Vita Heijmen oversteeg alle grenzen en greep me op een manier vast die angstaanjagend werkte. Is ze echt pas 9-10 jaar oud? Ik vond haar echt zoo goed, en ik overdrijf niet.

Ik heb meer dan genoten..

Zwaagje schreef:
De film richt zich op kinderen begrijp ik uit de recensie, maar ook voor volwassenen
Dat idee kreeg ik ook uit de trailer.

Dat maakt hem iets minder geschikt voor mij, maar ik ben blij dat ze dit dit onder de aandacht brengen bij de jongere generatie.

Benieuwd naar.

Wat een heerlijke film. Ik was na vijf minuten al gegrepen door het thema, de acteurs en de vlekkeloze manier van verfilmen van dit dicht-bij-huis maar zeer invoelbare drama. Wat mij betreft absoluut geschikt voor alle leeftijden en niet alleen voor kinderen.

Ik vind dit wel een echte kinderfilm. Weliswaar is de film ook genietbaar voor volwassenen en is het geen slechte film (de film maakt zeg maar geen fouten), maar in geen enkel opzicht is de film bijzonder te noemen en uiteindelijk laat de film simpelweg zien wat dementie inhoudt hetgeen alleen voor kinderen interessant kan zijn omdat volwassenen al bekend zijn met de ziekte. Voor mij als volwassene wist de film in ieder geval nergens echt interessant te worden.

avatar van Iron Maiden
Wat een prachtige en ontroerende film. Zo groots in al haar kleinschaligheid. Zelden was een Nederlandse film beter en pakkender. Gedurfde keuze ook van Misha Kamp om onder de emotionele momenten geen muziek te plaatsen. Het publiek slaapt op deze film gezien het beperkt aantal stemmen, maar ga deze film zien. Absolute aanrader en één van de beste films van 2019.

John Milton schreef:
Dat idee kreeg ik ook uit de trailer.

Het is alles behalve een kinderfilm. Absoluut niet gericht op kinderen, die hebben geen voorstelling bij dit onderwerp.

avatar van John Milton
Bedankt voor de reactie Iron Maiden, maar waarom zou dementie niet invoelbaar gemaakt kunnen worden voor kinderen op de basisschool? Ik meende dat deze film dat juist deed, op basis van de trailer.

En in 7 jaar moviemeter ben ik nog nooit over mijn moeder begonnen, maar hier is het wel van toepassing. Mama John Milton is gespreksleider bij het Alzheimer Café en heeft (hoewel geen filmmaker) ook een docu gemaakt over de ziekte: Uitgetekend - dementie in termijnen. Zij heeft hem al gezien en is het grotendeels met je eens, zo blijkt toen ik het net vroeg over whatsapp:

Kapsalon Romy vind ik geen kinderfilm. Misschien vanaf twaalf jaar. Goede film, maar voor kids nog best wel heftig. Prachtig gefilmd, overigens. Aanrader.

John Milton schreef:

Invoelbaar maken kan natuurlijk, maar daar doelt deze film niet op in mijn ogen. Met een kinderfilm denk ik aan iets voor de allerkleinsten onder ons, en deze film is daarvoor te realistisch. Het verdriet van dementie speelt hier een grote rol en in dat opzicht bedoel ik dat kinderen daar nog weinig affiniteit mee hebben, zijn nog onschuldig wat dat betreft. Kijk en oordeel zelf zou ik zeggen, ben benieuwd wat jij ervan vindt. en bedankt voor de link

avatar van John Milton
Ik ben ook benieuwd, ik zal het laten weten wanneer het zover is

avatar van fred1946
Prachtige gevoelige film,wil ik zeker zien.
Kreeg al een brok in de keel bij de trailer.

avatar van fred1946
Gezien vanavond,wat ik al verwachten een zeer ingetogen prachtige film,met inhoud(verhaal).
Mooi verwoord en geacteerd zo menselijk.
Wat kan die kleine meid acteren zo natuurlijk,Beppie mellisen kan alles spelen.top actrice.
Af en toe toch even slikken.
Het heb mijn gepakt,miss door herkenning in ivm schoonmoeder.