Kapsalon Romy (2019)

Alternatieve titel: Romy's Salon

Nederland

geregisseerd door Mischa Kamp
met Vita Heijmen, Beppie Melissen en Noortje Herlaar

De moeder van Romy moet heel veel werken. Daarom gaat Romy elke dag na school naar haar oma toe. Als je denkt dat het leuk is, dan heb je het mis. Want oma Stine heeft het heel druk met haar eigen kapsalon en is daarnaast best streng tegen Romy. Maar alles wordt anders als Romy ontdekt dat haar oma ook een hele andere kant heeft.

Vanaf 2 oktober in de bioscoop (Cinemien)

avatar van BlueJudaskiss
Ik zie er geen grote bioscoophit in, maar wat een enorm fijne trailer! Beppie Melissen en Noortje Herlaar zijn altijd fantastisch

avatar van bjerik76
wat een geweldige cast, alleen de unieke stemmen van de vrouwen al ...
( heb ik bijvoorbeeld ook bij Olga Zuiderhoek )

avatar van soom
Romy.

Naar de vrouw van Arie B.?
Of naar de getalenteerde Romy Schneider? (die het ongeluk had om een gesuikerde versie van Elisabeth neer te mogen zetten. Meer de waarheid vertellen was voor die tijd niet te doen of wat?).

Mijn bruggetje hierbij is dat ik met figuurlijk o-p-e-n mond naar Beppie Melissen alias oma Stine, keek.
Als iets in deze film zo waarheidsgetrouw was dat het pijnlijk werd om te zien, dan was dat wel het moment dat ze, huilend en totaal in de war in Denemarken, zichzelf onderplaste.
Dat zag ik ook in het eveneens prachtige A moment to Remember (Koreaans Nae nog wat) gebeuren.
Dat je in feite geen controle meer hebt over je decorum..
En er zaten veel van dat soort heftige momenten in.
Alle lof en hulde voor de sterke bezetting. Noortje Herlaar was heel schattig, filmdochter Vita Heijmen oversteeg alle grenzen en greep me op een manier vast die angstaanjagend werkte. Is ze echt pas 9-10 jaar oud? Ik vond haar echt zoo goed, en ik overdrijf niet.

Ik heb meer dan genoten..

Zwaagje schreef:
De film richt zich op kinderen begrijp ik uit de recensie, maar ook voor volwassenen
Dat idee kreeg ik ook uit de trailer.

Dat maakt hem iets minder geschikt voor mij, maar ik ben blij dat ze dit dit onder de aandacht brengen bij de jongere generatie.

Benieuwd naar.

Wat een heerlijke film. Ik was na vijf minuten al gegrepen door het thema, de acteurs en de vlekkeloze manier van verfilmen van dit dicht-bij-huis maar zeer invoelbare drama. Wat mij betreft absoluut geschikt voor alle leeftijden en niet alleen voor kinderen.

Ik vind dit wel een echte kinderfilm. Weliswaar is de film ook genietbaar voor volwassenen en is het geen slechte film (de film maakt zeg maar geen fouten), maar in geen enkel opzicht is de film bijzonder te noemen en uiteindelijk laat de film simpelweg zien wat dementie inhoudt hetgeen alleen voor kinderen interessant kan zijn omdat volwassenen al bekend zijn met de ziekte. Voor mij als volwassene wist de film in ieder geval nergens echt interessant te worden.

avatar van Iron Maiden
Wat een prachtige en ontroerende film. Zo groots in al haar kleinschaligheid. Zelden was een Nederlandse film beter en pakkender. Gedurfde keuze ook van Misha Kamp om onder de emotionele momenten geen muziek te plaatsen. Het publiek slaapt op deze film gezien het beperkt aantal stemmen, maar ga deze film zien. Absolute aanrader en één van de beste films van 2019.

John Milton schreef:
Dat idee kreeg ik ook uit de trailer.

Het is alles behalve een kinderfilm. Absoluut niet gericht op kinderen, die hebben geen voorstelling bij dit onderwerp.

avatar van John Milton
Bedankt voor de reactie Iron Maiden, maar waarom zou dementie niet invoelbaar gemaakt kunnen worden voor kinderen op de basisschool? Ik meende dat deze film dat juist deed, op basis van de trailer.

En in 7 jaar moviemeter ben ik nog nooit over mijn moeder begonnen, maar hier is het wel van toepassing. Mama John Milton is gespreksleider bij het Alzheimer Café en heeft (hoewel geen filmmaker) ook een docu gemaakt over de ziekte: Uitgetekend - dementie in termijnen. Zij heeft hem al gezien en is het grotendeels met je eens, zo blijkt toen ik het net vroeg over whatsapp:

Kapsalon Romy vind ik geen kinderfilm. Misschien vanaf twaalf jaar. Goede film, maar voor kids nog best wel heftig. Prachtig gefilmd, overigens. Aanrader.

John Milton schreef:

Invoelbaar maken kan natuurlijk, maar daar doelt deze film niet op in mijn ogen. Met een kinderfilm denk ik aan iets voor de allerkleinsten onder ons, en deze film is daarvoor te realistisch. Het verdriet van dementie speelt hier een grote rol en in dat opzicht bedoel ik dat kinderen daar nog weinig affiniteit mee hebben, zijn nog onschuldig wat dat betreft. Kijk en oordeel zelf zou ik zeggen, ben benieuwd wat jij ervan vindt. en bedankt voor de link

avatar van John Milton
Ik ben ook benieuwd, ik zal het laten weten wanneer het zover is

fred1946
Prachtige gevoelige film,wil ik zeker zien.
Kreeg al een brok in de keel bij de trailer.

fred1946
Gezien vanavond,wat ik al verwachten een zeer ingetogen prachtige film,met inhoud(verhaal).
Mooi verwoord en geacteerd zo menselijk.
Wat kan die kleine meid acteren zo natuurlijk,Beppie mellisen kan alles spelen.top actrice.
Af en toe toch even slikken.
Het heb mijn gepakt,miss door herkenning in ivm schoonmoeder.

Wow!!!
Een van de beste nederlandse producties van de afgelopen jaren.
Tussen al het "Nijenhuis" bagger wat er gemaakt wordt met met de vele bekende Nederlanders en soap sterretjes is er ineens deze kleine film "Kapsalon Romy".
Een aangrijpend verhaal over dementie.
De film heeft zijn emotionele momenten maar doet dit zonder vals sentiment.
Maar de echte kracht zit hem in de fantastische acteer prestaties van Beppie Melissen en vooral Vita Heijmen. Het 11 jarige supertalent wat met haar rol als Romy een verpletterend debuut achter laat.
Van dit meisje gaan we zeker nog heel veel horen en zien.
"Kapsalon Romy" een pareltje van een film.
Prachtig!!
4*/4.5*

avatar van Ebenezer Scrooge
Voor kinderen of niet, dit was weer een erg fijn filmpje van Mischa Kamp (Het Paard van Sinterklaas, Jongens). Prachtig geacteerd door Beppie Melissen en ook Vita Heymen die Romy speelt doet het erg goed, voor zo'n jong iemand. Ingetogen, ontroerend, grappig.. Als Beppie die vrouw van de thuiszorg de deur uitzet: 'Ik heb niemand besteld!' Hahaha...
Bij een film over dementie, of welke ziekte dan ook, loop je al gauw de kans dat het allemaal heel voorspelbaar gaat worden. Maar de voorspelbaarheid wordt hier op intelligente wijze subtiel omzeild. Laat ik het zo zeggen, het voorspelbare irriteerde me niet, wat ik wel had bij een film als Still Alice. Het sentimentele ligt er hier niet zo overdreven dik bovenop en medelijden wordt niet opgedrongen. Het is vooral de sereniteit die de film uitstraalt die mij zo ontroerde.

En de poes, die is ook zo lekker poesachtig aanwezig.

avatar van Mads Smikkelsen
IK vond hem tegenvallen
Ziggo, on demand €5

avatar van AmazingPP
Wat een geweldige prachtige film is dit! De film pakte me helemaal in door de fantastische acteerprestaties van zowel Heijmen als Melissen. Eindelijk weer eens een geweldige Nederlandse speelfilm. Deze kan natuurlijk ook prachtig gebruikt worden als voorlichting voor kinderen die te maken krijgen met dementie. Ontroerend, komisch, warm! Ga dit zien! 5*

Aardig thema en aardige film maar gaat allemaal net wat te snel en dan is anderhalf uur te kort.
Wat erg snel ging was de verandering van oma van kille strenge vrouw tot een warme lieve echte oma,
Kan volgens mij ook helemaal niet.
Als oma zo'n streng kil karakter heeft wordt ze heus niet een lieve warme vrouw en zeker niet zo snel.

Dat buiten beschouwing gelaten was het toch wel de moeite waar.

avatar van Baboesjka
Wat een lieve, ontroerende film. Vita Heijmen speelt ontzettend goed! Zo natuurlijk en geloofwaardig. Ook de rest van de cast doet het goed, en de film keek erg fijn weg. De tijd ging snel voorbij en ik heb geen saai moment ontdekt. Ik vind ook dat er veel gebeurt voor in een film van anderhalf uur, vooral naar het einde toe, als ook nog de reis naar Denemarken komt. Anderzijds vind ik het wel mooie gebeurtenissen en was de film zonder dat misschien leger geweest, en een niet al te lange speelduur past goed bij deze tedere, ingetogen film. Prachtig in beeld gebracht. Een 9. 4,5*

avatar van Malibu Stacy
Goed verhaal en goed geacteerd, maar vond het voor een kinderfilm wel een zwaar onderwerp.

neo (crew)
eempag schreef:
Kan volgens mij ook helemaal niet.

Dat kan dus wel. Alle vlakken waarop een persoon met dementie achteruitgaat, of het nu op het gebied van cognitie, afasie, apraxie, agnosie, gedrag of iets anders is, is kan per persoon verschillend zijn en bovendien spelen er vaak meerdere factoren mee die bepalen hoe langzaam of hoe snel dit gaat. Het is verre van uitgesloten dat een kil iemand niet snel kan veranderen in een ander soort persoon. Hoewel je, afhankelijk van de vorm, wel kan voorspellen hoe het zal gaan verlopen en een algemeen tijdskader hebt, is het ook niet uitgesloten dat een persoon op 1 tot meerdere vlakken behoorlijke sprongen kan maken.

neo (crew)
Iron Maiden schreef:

Daarmee onderschat je kinderen enorm. Vanaf ongeveer de leeftijd dat ze bezig zijn met leren lezen en schrijven is het al nuttig om er met zo over in gesprek te gaan. Vaak genoeg met een speciaal ´oma heeft dementie´ stripboek met kleine kinderen gesproken en keer op keer is de behoefte zeer duidelijk bij ieder kind aanwezig. Deze film heb ik meerdere malen gekeken met verschillende kinderen vanaf 5 jaar tot ouder. Ook daaruit blijkt ze er absoluut wel affiniteit mee hebben.

Prachtige ontroerende film met 2 fantastische hoofdrolspeelsters.

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en was aangenaam verrast door deze film. Deze film lag bij de jeugd, maar kinderachtig was deze zeker niet. Het was een mooie film over Alzheimer. De cast deed het uitstekend en het verhaal boeide ook van begin tot einde.
Een aanrader!