Kapsalon Romy (2019)

Alternatieve titel: Romy's Salon

Nederland

geregisseerd door Mischa Kamp
met Vita Heijmen, Beppie Melissen en Noortje Herlaar

De moeder van Romy moet heel veel werken. Daarom gaat Romy elke dag na school naar haar oma toe. Als je denkt dat het leuk is, dan heb je het mis. Want oma Stine heeft het heel druk met haar eigen kapsalon en is daarnaast best streng tegen Romy. Maar alles wordt anders als Romy ontdekt dat haar oma ook een hele andere kant heeft.

Ik vind dit wel een echte kinderfilm. Weliswaar is de film ook genietbaar voor volwassenen en is het geen slechte film (de film maakt zeg maar geen fouten), maar in geen enkel opzicht is de film bijzonder te noemen en uiteindelijk laat de film simpelweg zien wat dementie inhoudt hetgeen alleen voor kinderen interessant kan zijn omdat volwassenen al bekend zijn met de ziekte. Voor mij als volwassene wist de film in ieder geval nergens echt interessant te worden.

avatar van Ebenezer Scrooge
Voor kinderen of niet, dit was weer een erg fijn filmpje van Mischa Kamp (Het Paard van Sinterklaas, Jongens). Prachtig geacteerd door Beppie Melissen en ook Vita Heymen die Romy speelt doet het erg goed, voor zo'n jong iemand. Ingetogen, ontroerend, grappig.. Als Beppie die vrouw van de thuiszorg de deur uitzet: 'Ik heb niemand besteld!' Hahaha...
Bij een film over dementie, of welke ziekte dan ook, loop je al gauw de kans dat het allemaal heel voorspelbaar gaat worden. Maar de voorspelbaarheid wordt hier op intelligente wijze subtiel omzeild. Laat ik het zo zeggen, het voorspelbare irriteerde me niet, wat ik wel had bij een film als Still Alice. Het sentimentele ligt er hier niet zo overdreven dik bovenop en medelijden wordt niet opgedrongen. Het is vooral de sereniteit die de film uitstraalt die mij zo ontroerde.

En de poes, die is ook zo lekker poesachtig aanwezig.

avatar van Baboesjka
Wat een lieve, ontroerende film. Vita Heijmen speelt ontzettend goed! Zo natuurlijk en geloofwaardig. Ook de rest van de cast doet het goed, en de film keek erg fijn weg. De tijd ging snel voorbij en ik heb geen saai moment ontdekt. Ik vind ook dat er veel gebeurt voor in een film van anderhalf uur, vooral naar het einde toe, als ook nog de reis naar Denemarken komt. Anderzijds vind ik het wel mooie gebeurtenissen en was de film zonder dat misschien leger geweest, en een niet al te lange speelduur past goed bij deze tedere, ingetogen film. Prachtig in beeld gebracht. Een 9. 4,5*