ad

Geregisseerd door: Jason Hehir

Met onder meer: Arnold Schwarzenegger en Robin Wright

Releasedatum: 10 april 2018

Over Andre the Giant

"Even bigger than you imagined"

André René Roussimoff werd in 1946 in Coulommiers, Frankrijk geboren. In zijn tienerjaren vertoonde hij al tekenen van gigantisme maar het duurde nog jaren voordat hij hiermee officieel werd gediagnosticeerd. In 1973 kwam André bij World Wrestling Entertainment terecht waar hij de grote rivaal van Hulk Hogan werd. Middels interviews met onder andere Vince McMahon, Hulk Hogan, Ric Flair, Arnold Schwarzenegger, Billy Crystal en Rob Reiner wordt de carrière en het leven van André besproken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

0nno

Verrassend indrukwekkende docu.

avatar van FillumGek

FillumGek

Als klein jochie, zo'n twintig jaar geleden, ben ik begonnen met WWE kijken. Ik wist niet wat ik zag, mensen die elkaar van metershoge kooien door een tafel heen smijten. Snel daarna volgde de games op de PSX en legde we op zolder matrassen op elkaar, een paar stoelen ernaast en gaan met die banaan. En toch toen al hadden we onze vraagtekens bij sommige wel erg theatrale moves waarna we erachter kwamen dat het allemaal nep was. Toch heb ik het nog enkele jaren volgehouden en ervan genoten.

Natuurlijk ving ik toen wel eens iets op over Andre the Giant maar zijn uiterlijk sprak me helemaal niet aan, ik zag liever worstelaars met maskers en stoere kleding in plaats van een oversized badpak. Toch was ik inmiddels erg benieuwd wie Andre nou precies was. Deze documentaire laat dat uitstekend zien met veel prominente gezichten die uitgebreid ingaan op het leven in- en buiten de ring van de gigant. Hulk Hogan, die hier best sympathiek is vertelt over zijn rivaliteit met hem maar ook Vince McMahon, die er door de jaren heen alleen maar slechter er uit is gaan zien, komt aan bod.

Het moge duidelijk zijn dat Andre een erg speciale verschijning was, in een tijd waar je geen internet en zelfs eventjes nog geen kabeltelevisie had. Mensen hadden nog nooit een reus in het echt gezien. En het is ook daadwerkelijk indrukwekkend. Andre is niet alleen lang, maar al zijn organen groeien verhoudingsgewijs mee waardoor hij met één hand de meeste hoofden van anderen kon bedekken. Hoewel iedereen in de worstelwereld respect voor hem had vanwege zijn kracht, was Andre buiten de ring meer een soort knuffelbeer waar je ook een beetje medelijden mee krijgt. Van binnen van hij ongelukkig en ik kreeg toch een beetje een naar gevoel dat mensen hem aan het uitbuiten waren en hem als een circusfreak neerzette. Maar zo zit die wereld ook wel een beetje in elkaar. Sterke docu.

avatar van Richardus

Richardus

Prachtige docu, alle ingrediënten voor klassiek amusement: sensatie, (boven)menselijkheid, drama... Reus van een kerel, die André, met een erg groot hart ook.

avatar van Harmonica Man

Harmonica Man

Begin jaren 80 kreeg ik een videoband in mijn bezit met daarop allerlei vechtsporten die belicht werden. Met onder meer Mohammed Ali en Benny "The Jet"Urquidez de kickboxer. Maar degene die het meeste indruk op mij maakte was Andre The Giant. Hij stond toen in de ring met een Japanse grootheid Antonio Inoki. Toen Sky Channel begon met uitzenden keek ik steevast naar de Superstars of Wrestling in de hoop dat Andre van de partij was. Hoewel hij niet atletisch was en in de ring niet veel bewoog was zijn uitstraling en voorkomen erg indrukwekkend. In de documentaire blijkt dat hij erg veel last had van zijn rug en dat het niet altijd een zegen was om zo groot te zijn. zo paste hij niet in het toilet aan boord van een vliegtuig en dat soort zaken. Hij overleed veel te vroeg ook omdat hij zich niet wilde laten behandelen voor zijn ziekte acromegalie.

Voor de liefhebbers een must om te kijken. Viceland zond hem uit en heeft vaker mooie docu's over het worstelwereldje.