The Night Comes for Us (2018)

Indonesië
Actie / Misdaad

geregisseerd door Timo Tjahjanto
met Joe Taslim, Iko Uwais en Julie Estelle

Ito (Joe Taslim), een afperser, keert terug naar zijn lokale misdaadfamilie in Jakarta na een gevaarlijke opdracht in het buitenland. Hij werkte daar enige tijd voor beruchte Zuid-Aziatische bendes. Hij raakt nu verwikkeld in een wereld van verraad en chaos als de Triade een bloedige campagne van territoriale expansie begint.

avatar van john mcclane 2
Gewel(da)dige actie film ,de term actie / horror lijkt me meer op zijn plaats .
Want holy shit , wat is dit heftig betreft het in beeld brengen van de vecht scenes .
Wat het verhaal betreft : stelt niks voor , maar dat mag .
Minpuntje , die twee uur hadden ook in anderhalf samengevat kunnen worden .
Erg goed .

avatar van Filmkriebel
Zeer bloederige en intense actiefilm van de makers van Headshot en The Raid. Voorgenoemde vond ik wel beter; Hier is het allemaal op het onwaarschijnlijke af. De kills moeten er absoluut smerig uitzien en het grenst dus dicht tegen het horrorgenre. Maar wanneer een vrouw met de ingewanden eruit nog doorvecht en het eindduel tussen Taslim en Uwais maar blijft voortduren, begon het nogal ridicuul te worden. Het ging net iets té ver. Maar de film kent wel een paar goede momenten, zoveel is zeker. Het beschermen van een klein meisje tegen een misdaadsyndicaat doet me wat aan een Zuid Koreaanse film denken maar ik kan niet op de titel komen.

avatar van McSavah
Filmkriebel schreef:

Ajeossi (2010) misschien?

avatar van Filmkriebel
McSavah schreef:

Ajeossi (2010) misschien?

Jaaaaaa, deze is het Dank je McSavah, bespaart me wat zoekwerk

avatar van El ralpho
Unfinished business

Bij dit visueel imponerend werkje, snijdt het mes aan twee kanten. De actiescènes zijn verbluffend goed in beeld gebracht, en deze spatten, net zoals het bloed, van je scherm af. Anderzijds had dit Indonesisch werkje met gemak een half uur korter kunnen duren en worden de absurde situaties waar de hoofdrolspeler ( en andere personages) uit weten te ontsnappen, steeds ongeloofwaardiger. Dit heeft tot gevolg dat de actie scènes steeds minder impact maken, en hoewel je dit hele genre doorgaans met een korrel zout moet nemen, kun je dat hier beter met een hele vrachtwagen doen.

Buiten kijf staat dat ik verder wel degelijk van deze titel genoten heb. Het verhaal kon me al snel gestolen worden, omdat ik hier al snel de draad in kwijt was. Volgens mij ging het uiteindelijk om niet veel meer dan eerwraak en Arian die letterlijk over lijken wil gaan, om hogerop binnen de georganiseerde misdaad te komen. Enkel omdat het verhaal wel heel dun was, duurde de film nu wel onnodig lang, waardoor ze of de speelduur beter in hadden kunnen korten, of meer diepgang in de verhaallijn aan hadden kunnen brengen. Alle adrenaline junkies komen hier in ieder geval meer dan aan hun trekken, en ik moet het de makers dan ook nageven: saai wordt deze film door het absurd hoge tempo dan ook nooit.

avatar van leatherhead
Wat mij betreft juist echt oneindig veel beter dan het wat saaiige The Raid. Je zou kunnen zeggen dat de choreografie daar wat sterker was, maar het moordende tempo, de bruutheid en het over the top compromisloze geweld uit deze film liggen mij veel meer dan het wat bravere werk van Evans. Qua editing en soundtrack had het nog wat beter gekund allemaal, maar ik kom alsnog op een kleine 4* uit.

Dat eindgevecht

Zowel de vechtscenes als de film op zich duren te lang. Kon op het eind mijn aandacht er niet meer bij houden. Daarnaast is het (zelfs voor dit genre) nogal over the top.

avatar van fritsy
Nooit gedacht dat te veel actie ook kan vervelen pff.

Uitstekende actiefilm in de lijn van de 2 The Raids, met dien verstande dat deze film nogal
bloederiger is en soms zelfs schurend tegen de horror aan. Veel verrukkelijke inventiviteit bij
meerdere vechtscenes (Er worden trouwens evenals aan het begin van de eerste The Raid ook
nogal wat kogels afgevuurd soms ook met bruut venijn), waarbij ook geregeld te pas en te
onpas toevallig aanwezige attributen worden aangegrepen om mee de opponent proberen uit te
schakelen. Ook met stoere, sexy dames die eveneens van wanten weten. De choreografie bij de
vechtscenes ook hier uitmuntend. De film doet op enkele scenes na ook amper aan adempauze,
en zou wellicht daarmee voor sommigen van een teveel van het goede bezwaarlijk enerverend
kunnen wezen. Voor mij was dit een toffe film zonder een moment van verveling.

avatar van mcdaktari
Als dit bij die Indo's een normale Actiefilm is, dan ben ik heel benieuwd wat bij hun een horrorfilm is.
The Raid was ook al een keiharde film, maar The Night Comes For Us , is meteen vanaf het begin een bloederig spektakel. Ja, harde actiefilms maken dat weten ze wel hoe dat moet in Indonesië.