Kamera o Tomeru Na! (2017)

Alternatieve titels: One Cut of the Dead | カメラを止めるな!

Japan
Komedie / Horror

geregisseerd door Shin'ichirô Ueda
met Yuzuki Akiyama, Takuya Fujimura en Ayana Gôda

Een filmploeg bevindt zich in een geïsoleerde en verlaten waterzuiveringsinstallatie, die naar verluidt werd gebruikt voor menselijke reanimatie-experimenten, om daar een zombiefilm op te nemen. De regisseur, Higurashi (Takayuki Hamatsu), maakt het de cast en crew niet makkelijk en besluit uit ergernis een blokje om te gaan. Intussen breekt er een echte zombie-uitbraak los. Higurashi staat er echter op dat de crew, of wat daarvan over is, blijft filmen.

Openingsfilm op het komende Razor Reel filmfestival eind oktober in Brugge.

avatar van Apollinisch
Elk woord dat ik hierover schrijf is er eigenlijk één te veel, want dit is een film waar je je door moet laten verrassen en dus met zo weinig mogelijk voorkennis aan moet beginnen. Maar, en VANAF HIER LEZEN IS OP EIGEN RISICO, het is lang geleden dat een film me zo op het verkeerde been heeft gezet. Ik kon het eerste halfuur de lovende kritieken totaal niet plaatsen en vond het maar een saaie, amateuristische en soms compleet onnavolgbare bedoening. Maar gelukkig heb ik doorgezet, want wat een grappige en knap gemaakte film blijkt dit inderdaad te zijn. Absolute aanrader.

Leuk.

Maar zo leuk nu ook weer niet. Eerste half uur is inderdaad best taai, maar dat hoort er uiteraard bij. Dat maakt het daarom niet meteen beter natuurlijk, maar er is in ieder geval wel een duidelijk doel én een payoff daarna.

Wat daarna komt is leuk. Slim gevonden, goed uitgevoerd, maar nergens echt geniaal. Het mist toch een beetje aan écht originele ideetjes en ik had zelfs af en toe het gevoel het al eens eerder gezien te hebben. Ueda teert iets te vaak op variaties van hetzelfde. Entertaining is het wel, geniaal alleen niet.

Wel knap natuurlijk, want dit is verder een no-budget film. Je blijft het ook wel zien en het concept heeft gelukkig ook niet bepaald nood aan een hoog budget, maar de film weet toch best iets neer te zetten. Alleen vind ik de hype dik overroepen. Niet zo heel verwonderlijk voor een film als deze, als het niks gekost heeft en mensen vinden het toch best leuk is het pure winst, het zou alleen fijn zijn moesten films als deze wat sneller de weg naar mijn scherm vinden. Na een jaar hype en met dit als resultaat heeft een film niet zo heel veel kans meer om vol te overtuigen.

Maar zeker leuk voor een keertje.

avatar van james_cameron
Inventieve komische low budget zombiefilm uit Japan, vooral leuk door de vertelstructuur. De eerste drie kwartier, waarbij een filmcrew bij het draaien van een zombiefilm in een verlaten fabriekshal wordt aangevallen door echte zombies, is in één vernuftige lange take opgenomen. Leuk gedaan maar (opzettelijk) een beetje knullig. Op gegeven moment eindigt dit en zie je hoe de film zogenaamd is opgenomen. Dat gedeelte is het beste en oprecht grappig en vernieuwend. Even doorbijten dus.

avatar van remorz
POM!

Vooraleerst: als je weet hebt van de vork, is het niet moeilijk raden hoe die in de steel steekt. Nu snelt bij deze de reputatie de film aardig vooruit, dus de kans om deze volledig blanco in te kunnen gaan zal rap kleiner worden. Het hoeft echter niet in de weg te staan van een grote-glimlach-filmbeleving, die wat mij betreft meer leunt op de knullige inventiviteit van de makers-in-de-film, dan van de verrassing van de twist die eraan voorafgaat (daar komt bij dat ik me tijdens de pulp van het eerste half uur eigenlijk ook al prima vermaakte).

Van sommige ingrepen voel je dat ze 'slechts' in leven geroepen zijn om de herbeleving van het eerste half uur extra kleur te geven. De vreemde, buitenscriptelijke woede-uitbarstingen van die vrouw voelden bijvoorbeeld wat kunstmatiger. Maar daar staan enkele zeer geslaagde vondsten tegenover. De dronken zombie en human pyramid bijvoorbeeld maar vooral de terloopse, kleine ad hoc greepjes zijn het leukst: het ternauwernood opvangen van een wegrollend hoofd, een struikelende cameraman. Het zijn die klungeligheden die de film zijn frisse, lichtvoetige karakter geven. Samen met de al even olijke soundtrack onweerstaanbaar charmant.

Grootste pluspunt is dat het hele no-budget verhaal de film alleen maar sterker maakt. Veel van wat je om die reden slecht kunt vinden, wordt zo eerder de fictieve film(makers) toegeschreven dan de daadwerkelijke. Waarschijnlijk meer aangename bijkomstigheid dan vooraf bedacht maar het werkt alleen maar in het voordeel van de film.

Bewonderenswaardig creatief niemendalletje dat bovendien met aanstekelijk plezier gemaakt is. 4*

avatar van Starmaster501
Ik vond het maar lastig door het begin heen te komen. Maar wat ben ik blij dat ik ben blijven kijken.
Ik heb onwijs hard moeten lachen om alles wat er vervolgens kwam en wilde eigenlijk direct dat begin weer zien.

Erg goed concept, leuk uitgevoerd. Als je maar geduld hebt want des te mooier het uiteindelijk is.

avatar van John Milton
Ben benieuwd, oogt leuk. De reviews meer dan de trailer, als ik eerlijk ben.

Van de week even aanzwengelen als het lukt!

avatar van Basto
Erg geestig! Maar wel even doorzetten.

Waarom, zoek je zelf maar lekker uit!

avatar van wibro
Leuk! Prima geamuseerd met dit filmpje dat hele aardige komische momenten bevatte. Bovendien werd ik na een half uur ook nog eens aangenaam verrast ook. Tja, zombie films zijn normaal gesproken niet mijn ding maar als ze op zo'n komische manier gemaakt worden, dan wil ik er nog wel voor open staan. Ik heb dit filmpje trouwens bekeken zonder ook maar een bericht hierover te lezen. En dat ik maar goed ook, anders zou dat ten koste gegaan zijn van het verrassingseffect.

avatar van Shinobi
"Action!"

Wat een opmerkelijk concept zeg.

Als kijker word je gelijk midden in de film gegooid en zie je hoe er gepoogd wordt een zombiefilm op te nemen. Uit ontevredenheid over de geleverde kwaliteit besluit de regisseur van de set af te razen, om vervolgens terug te komen naar een set die aangevallen wordt door echte zombies. Door deze dreiging komt de authenticiteit bij de acteurs wel naar boven; een ware droom voor de regisseur. Zo volgt er een gestoorde long take van 37 minuten.

In de tweede akte neemt men flink wat gas terug, maar op slinkse wijze worden er verscheidene dingen opgezet die later hun doel zullen dienen. Zo krijgen ogenschijnlijk onbelangrijke details in een later stadium een verrassende wending. Derhalve is 'Kamera o Tomeru Na!' als geheel zo meta als het maar kan. Daarbij is het fijn om eenieder in een ander licht te zien.

De charme van de film is te vinden in de cast - die veelal bestaat uit nieuwkomers - en de low budget aanpak die Shin'ichirô Ueda hanteert. Hetgeen wat hiermee gerealiseerd wordt voelt oprecht aan en creëert een aantal inventieve scènes. Hoewel niet alles even geslaagd is, is het merendeel goed voor wat leuke momenten.

Al met al een erg sympathieke horror die je het best blanco in kan gaan, omdat je dan de meest optimale ervaring krijgt voorgeschoteld.

Dikke 3,0 sterren.