Qing Shao Nian Nuo Zha (1992)

Alternatieve titels: Rebels of the Neon God | 青少年哪吒

Taiwan

geregisseerd door Ming-liang Tsai
met Chao-jung Chen, Chang-bin Jen en Kang-sheng Lee

Hsiao Kang verzuimt een examen te doen. In plaats daarvan zwerft hij doelloos door de straten van Taipei. Als hij in zijn vaders taxi zit ziet hij hoe een wat oudere jongen de buitenspiegel van zijn vader kapot slaat. Hsiao Kang raakt gefascineerd door deze jongen en besluit het leven van de oudere jongen en een van zijn vrienden van een afstand te bekijken.

• Vanaf 10 januari in de bioscoop (re-release)

starbright boy (moderator)
Aha, ik ben een keer de allereerste die een bepaalde film ziet.

Ming-Liang Tsai is een van mijn favoriete Aziatische regisseurs. Ook deze (op twee TV films na) debuutfilm (en de vierde die ik van hem zie) van hem is weer erg mooi.

Niet iedereen kan zijn films waarderen. Ze bevatten in de regel weinig dialoog, weinig muziek, zitten boordevol stiltes en hebben een sobere maar tegelijk heel erg eigen, bijzonder fraaie stijl. Veel mensen zullen ze saai vinden. Ik vind het erg mooi. Ik kan helemaal meegaan in de emoties en gevoelens.

Bepaalde thema's uit bijvoorbeeld Aiqing Wansui zitten hier ook al in. Het onvermogen om met de (prestatie)maatschappij om te gaan. Eenzaamheid. Gebrek aan communicatie. Deze film zit de personages echter wat minder dicht op de huid.

Taipei is grauw in deze film, maar dat tegelijkertijd heel mooi. Een stad die benauwend is. Erg groezelig. Tussen de neonreclames wordt je geacht iets met je leven te doen. Die druk wordt sommigen te veel. De jonge Hsiao Kang kapt er simpelweg mee en ontwikkeld een soort obsessie voor een wat oudere jongen die hij ziet.

Erg fraaie film. Ik wil snel de films van Ming-Liang Tsai die ik nog niet gezien heb zien en zijn films die ik al wel gezien heb herzien.

Ruim 4.0* met kans op meer.

avatar van Freud
In het filmmuseum Antwerpen is er een retrospectieve (zes films, maar ik denk dat ze dat allemaal zijn) van Tsai Ming-liang in oktober. Maar dat is in Antwerpen natuurlijk.

starbright boy (moderator)
Soms zou ik willen dat ik Antwerpen woonde.

avatar van Intruder

Ja, ik wil hem erg graag zien...

Soms zie je een film die je al 100 keer eerder gezien hebt, en op alle vlakken minder is.

Ch'ing Shaonien Na Cha is zo'n film. Niet dat hij echt zo slecht is, maar op een bepaald moment ben je het gewoon beu. Nogmaals wat passieve en nihilistisch ingestelde Aziatische jeugd die het niet meer ziet zitten, en vervalt in semi-criminaliteit (wat stelen, en andere kleine pruts). Sorry, maar ik heb het dus al vele malen eerder gezien, en ook al veel beter. De film ziet er lelijk uit, en lijkt wel gefilmd met dezelfde apathie als de hoofdpersonages uitstralen. Muzikaal is er ook al niks te beleven, en het verhaaltje is zo 13 in een dozijn dat geeneens de zin had om moeite te doen.

Enige vorm van entertainment in deze film was het herkennen van wat oude games (SFII, dat soort dingen). 1* is een zwaar verdict, maar zie dan ook geen enkel nut voor het bestaan van deze film. Doe mij maar een Millenium Mambo dan.

starbright boy (moderator)
Ik had niet anders verwacht. Totaal geen OH-ding dit. Mag ik je de andere films van Ming Liang Tsai ook afraden? Behalve deze misschien. De enige van degene die ik zag waarvan ik nog enige kans zie op meer dan 1 of 1.5*.

Speelde laatst nog in de bios hier, om de één of andere reden toch niet gezien. Maar ik hou wel een oogje in het zeil .

starbright boy schreef:

Ben ik trouwens blij dat ik hier niet naar geluisterd heb

Zeker op basis van z'n nieuwste films een topregisseur.

avatar van Mochizuki Rokuro
Lang geleden toen de naam van Tsai nog niet was gevestigd en ik nietsvermoedend in het filmhuis zat heeft deze film mij de ogen geopend. Een van de eerste kennismakingen met Azië en Aziatische films en toen is de liefde wel begonnen: het mooie stille, terloopse, onbegrijpelijke, maar ook poëtische.

Het zit er voor mij bij deze eerste film van Tsai al in. Starbright Boy heeft het in dit forum al mooi omschreven. Een pareltje, ik krijg na al die jaren (want ik heb hem nooit nogmaals gezien), wel weer eens zin om die 'oude' films van hem nog eens te kunnen zien,.

avatar van NKyou
Was weer een tijdje geleden dat ik een Tsai zag, een regisseur die ik toen eigenlijk nog helemaal niet begreep. Met dit debuut Rebels of the Neon God, prachtige titel trouwens, probeer ik me opnieuw een weg te banen door zijn films. Echter moet ik me nu toch voor een deel aansluiten bij OH, ik heb dit al vaker en beter gezien. Goodbye South Goodbye van Hou bijvoorbeeld raakt met dezelfde thema's een heel andere snaar. Door de iets fijnere uitvoering met meer klasse van de regie. Kort gevat: waar een aantal geniale scenes uit GSG maar blijven hangen kan ik van Rebels... me nu al haast niets herinneren.

En het jammere hiervan is dat dit waarschijnlijk aan mijzelf ligt, ik kan Tsai gewoon (nog) niet doorgronden... De vier films die ik al van hem zag zullen een herkijk krijgen; derest van zijn oeuvre zal worden opgezocht. Hopelijk weet ik me hierna meer te vinden in zijn werk.

NKyou schreef:
[...] Echter moet ik me nu toch voor een deel aansluiten bij OH, ik heb dit al vaker en beter gezien. Goodbye South Goodbye van Hou bijvoorbeeld raakt met dezelfde thema's een heel andere snaar. Door de iets fijnere uitvoering met meer klasse van de regie.[...]

Je raakt een fascinerend punt binnen het waarderen van films aan: je hebt het vaker gezien, en vind het daarom minder geslaagd. Terwijl de film die je als voorbeeld aanhaalt later is gemaakt. Blijkbaar hangt je oordeel af (en dat is niet zo vreemd) op het moment dat je de film ziet van andere films die je al gezien hebt en gebruikt als vergelijkingsmateriaal.

Het feit dat je het vaker gezien hebt kun je Tsai niet kwalijk nemen, want hij was immers eerder met deze film dan die ander. Alleen jij zag die andere eerder (zelfde discussie bij Alles is Liefde en Love Actually). Je moet je oordeel dus baseren op het feit dat je het beter gedaan hebt zien worden. En daar heb je je redenen voor. Ook is het een feit dat het z'n debuut was en de film van Hou die je aanhaalt niet. De film moet dus wel op z'n eigen merites beoordeeld worden. Vind het grappig dat dit soort subjectieve factoren een rol spelen in je waardering (zo heb ik veel films die ik vroeger zag waarschijnlijk ver overgewaardeerd, dan als ik ze nu voor het eerst zou zien).

Dus ik trek je oordeel niet in twijfel, maar probeer hiermee aan te geven dat je je bij je oordeel op feiten moet baseren. Ik ben het met je eens dat Hou fijngevoeliger is in zijn portretten en regiekeuze door de sfeer de emotie en voortgang van het verhaal te laten bepalen. Tsai gebruikt feitelijk veel meer filmische trucs en running gags en is wat mij betreft daarmee eerder vergelijkbaar met Jacques Tati dan met Hou. Toch heb ik Tsai hoog zitten, omdat zijn film zoveel compassie met zijn karakters hebben. Terwijl de unviversele thmatiek (en het grotere geheel) van Hou me meer aanspreekt dan de individuele verhalen die Tsai ons voorschotelt.

avatar van NKyou
Mochizuki Rokuro schreef:

Wellicht een iets verkeerde woordkeuze van mij. Ik bedoelde te zeggen dat ik dit al al vaker beter heb zien doen, niet enkel vaker heb zien doen. Het feit dat bepaalde thema's door meerdere filmmakers worden gekozen is voor mij geen punt. En het zal eerder een pluspunt zijn mocht ik in het onderwerp geinteresseerd zijn, hetgeen hier het geval is. De uitwerking is natuurlijk wel van belang. Hou weet mij te fascineren, waar Tsai in deze veel minder slaagt.

Het feit dat je het vaker gezien hebt kun je Tsai niet kwalijk nemen, want hij was immers eerder met deze film dan die ander. Alleen jij zag die andere eerder. Je moet je oordeel dus baseren op het feit dat je het beter gedaan hebt zien worden. Ook is het een feit dat het z'n debuut was en de film van Hou die je aanhaalt niet. De film moet dus wel op z'n eigen merites beoordeeld worden.

Waar doe ik dit niet? Dat Tsai zijn film eerder maakte of niet, of het een debuut was of niet, of in welke volgorde ik ze zag maakt voor mij vrij weinig uit. Waarom zou ik een debuut anders waarderen?
Als ik Goodbye South Goodbye na deze zou zien zou ik waarschijnlijk inzien dat de uitwerking in Hou's film beter is en zal ik Rebels of the Neon God verlagen. Zie niet in waarom mijn oordeel foutief is,...

NKyou schreef:
Zie niet in waarom mijn oordeel foutief is,...

O dat beweerde ik ook helemaal niet. Het was meer algemeen. Ik ben vorig jaar in een cursus van Peter van Bueren nogal geindoctrineerd dat objectief films recenseren mogelijk is (volgens hem). En dat heel veel subjectieve factoren meespelen. Je mag laten blijken dat je meer films hebt gezien van de maker en dat in perspectief plaatsten, maar alleen objectieve conclusies trekken.

Dat heb ik willen aangeven. Ik vind jouw oordeel etc prima en ik vind ook dat je dat over het algemeen prima verwoord in je stukjes hier op MM. Het viel me gewoon op.

Enne ik lees jouw stukjes altijd, omdat je een van de users bent wiens smaak ik waardeer en daarom kijk wat jou opvalt en of ik daar nog weer wat aan hebt. Dus beschouw het als een compliment

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Beetje vergeten film zo lijkt het, deze debuutfilm van Tsai, overigens pas de tweede van hem die ik zag. Deze beviel me een stuk beter, daar waar I Don't Want to Sleep Alone me totaal niet pakte, raakte ik hier vanaf het begin meegesleept. Natuurlijk leunt het verhaal op nogal wat toevalligheden, waardoor de levens van de twee hoofdpersonen met elkaar verweven raken. Het naargeestige Taipei is een fijn decor voor de verwikkelingen, ondersteund door een droog elektronisch deuntje dat wat hypnotiserends had. Stijlvol, boeiend en ook best humoristisch. Smaakt naar meer.