• 13.044 nieuwsartikelen
  • 169.503 films
  • 11.117 series
  • 31.829 seizoenen
  • 630.159 acteurs
  • 196.312 gebruikers
  • 9.177.716 stemmen
Avatar
 
banner banner

Qing Shao Nian Nuo Zha (1992)

Drama | 106 minuten
3,62 78 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 106 minuten

Alternatieve titels: Rebels of the Neon God / 青少年哪吒

Oorsprong: Taiwan

Geregisseerd door: Ming-liang Tsai

Met onder meer: Chen Chao-jung, Kang-sheng Lee en Lu Yi-Ching

IMDb beoordeling: 7,5 (5.813)

Gesproken taal: Mandarijn

Releasedatum: 4 augustus 1994

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Qing Shao Nian Nuo Zha

Hsiao Kang verzuimt een examen te doen. In plaats daarvan zwerft hij doelloos door de straten van Taipei. Als hij in zijn vaders taxi zit ziet hij hoe een wat oudere jongen de buitenspiegel van zijn vader kapot slaat. Hsiao Kang raakt gefascineerd door deze jongen en besluit het leven van de oudere jongen en een van zijn vrienden van een afstand te bekijken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21848 berichten
  • 4717 stemmen

Aha, ik ben een keer de allereerste die een bepaalde film ziet.

Ming-Liang Tsai is een van mijn favoriete Aziatische regisseurs. Ook deze (op twee TV films na) debuutfilm (en de vierde die ik van hem zie) van hem is weer erg mooi.

Niet iedereen kan zijn films waarderen. Ze bevatten in de regel weinig dialoog, weinig muziek, zitten boordevol stiltes en hebben een sobere maar tegelijk heel erg eigen, bijzonder fraaie stijl. Veel mensen zullen ze saai vinden. Ik vind het erg mooi. Ik kan helemaal meegaan in de emoties en gevoelens.

Bepaalde thema's uit bijvoorbeeld Aiqing Wansui zitten hier ook al in. Het onvermogen om met de (prestatie)maatschappij om te gaan. Eenzaamheid. Gebrek aan communicatie. Deze film zit de personages echter wat minder dicht op de huid.

Taipei is grauw in deze film, maar dat tegelijkertijd heel mooi. Een stad die benauwend is. Erg groezelig. Tussen de neonreclames wordt je geacht iets met je leven te doen. Die druk wordt sommigen te veel. De jonge Hsiao Kang kapt er simpelweg mee en ontwikkeld een soort obsessie voor een wat oudere jongen die hij ziet.

Erg fraaie film. Ik wil snel de films van Ming-Liang Tsai die ik nog niet gezien heb zien en zijn films die ik al wel gezien heb herzien.

Ruim 4.0* met kans op meer.


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

In het filmmuseum Antwerpen is er een retrospectieve (zes films, maar ik denk dat ze dat allemaal zijn) van Tsai Ming-liang in oktober. Maar dat is in Antwerpen natuurlijk.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21848 berichten
  • 4717 stemmen

Soms zou ik willen dat ik Antwerpen woonde.


avatar van Intruder

Intruder

  • 139 berichten
  • 1069 stemmen

Ja, ik wil hem erg graag zien...


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87411 berichten
  • 12416 stemmen

Soms zie je een film die je al 100 keer eerder gezien hebt, en op alle vlakken minder is.

Ch'ing Shaonien Na Cha is zo'n film. Niet dat hij echt zo slecht is, maar op een bepaald moment ben je het gewoon beu. Nogmaals wat passieve en nihilistisch ingestelde Aziatische jeugd die het niet meer ziet zitten, en vervalt in semi-criminaliteit (wat stelen, en andere kleine pruts). Sorry, maar ik heb het dus al vele malen eerder gezien, en ook al veel beter. De film ziet er lelijk uit, en lijkt wel gefilmd met dezelfde apathie als de hoofdpersonages uitstralen. Muzikaal is er ook al niks te beleven, en het verhaaltje is zo 13 in een dozijn dat geeneens de zin had om moeite te doen.

Enige vorm van entertainment in deze film was het herkennen van wat oude games (SFII, dat soort dingen). 1* is een zwaar verdict, maar zie dan ook geen enkel nut voor het bestaan van deze film. Doe mij maar een Millenium Mambo dan.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21848 berichten
  • 4717 stemmen

Ik had niet anders verwacht. Totaal geen OH-ding dit. Mag ik je de andere films van Ming Liang Tsai ook afraden? Behalve deze misschien. De enige van degene die ik zag waarvan ik nog enige kans zie op meer dan 1 of 1.5*.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87411 berichten
  • 12416 stemmen

Speelde laatst nog in de bios hier, om de één of andere reden toch niet gezien. Maar ik hou wel een oogje in het zeil .


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87411 berichten
  • 12416 stemmen

starbright boy schreef:

Ik had niet anders verwacht. Totaal geen OH-ding dit. Mag ik je de andere films van Ming Liang Tsai ook afraden? Behalve deze misschien. De enige van degene die ik zag waarvan ik nog enige kans zie op meer dan 1 of 1.5*.

Ben ik trouwens blij dat ik hier niet naar geluisterd heb

Zeker op basis van z'n nieuwste films een topregisseur.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18927 berichten
  • 15564 stemmen

Lang geleden toen de naam van Tsai nog niet was gevestigd en ik nietsvermoedend in het filmhuis zat heeft deze film mij de ogen geopend. Een van de eerste kennismakingen met Azië en Aziatische films en toen is de liefde wel begonnen: het mooie stille, terloopse, onbegrijpelijke, maar ook poëtische.

Het zit er voor mij bij deze eerste film van Tsai al in. Starbright Boy heeft het in dit forum al mooi omschreven. Een pareltje, ik krijg na al die jaren (want ik heb hem nooit nogmaals gezien), wel weer eens zin om die 'oude' films van hem nog eens te kunnen zien,.


avatar van NKyou

NKyou

  • 3081 berichten
  • 747 stemmen

Was weer een tijdje geleden dat ik een Tsai zag, een regisseur die ik toen eigenlijk nog helemaal niet begreep. Met dit debuut Rebels of the Neon God, prachtige titel trouwens, probeer ik me opnieuw een weg te banen door zijn films. Echter moet ik me nu toch voor een deel aansluiten bij OH, ik heb dit al vaker en beter gezien. Goodbye South Goodbye van Hou bijvoorbeeld raakt met dezelfde thema's een heel andere snaar. Door de iets fijnere uitvoering met meer klasse van de regie. Kort gevat: waar een aantal geniale scenes uit GSG maar blijven hangen kan ik van Rebels... me nu al haast niets herinneren.

En het jammere hiervan is dat dit waarschijnlijk aan mijzelf ligt, ik kan Tsai gewoon (nog) niet doorgronden... De vier films die ik al van hem zag zullen een herkijk krijgen; derest van zijn oeuvre zal worden opgezocht. Hopelijk weet ik me hierna meer te vinden in zijn werk.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18927 berichten
  • 15564 stemmen

NKyou schreef:

[...] Echter moet ik me nu toch voor een deel aansluiten bij OH, ik heb dit al vaker en beter gezien. Goodbye South Goodbye van Hou bijvoorbeeld raakt met dezelfde thema's een heel andere snaar. Door de iets fijnere uitvoering met meer klasse van de regie.[...]

Je raakt een fascinerend punt binnen het waarderen van films aan: je hebt het vaker gezien, en vind het daarom minder geslaagd. Terwijl de film die je als voorbeeld aanhaalt later is gemaakt. Blijkbaar hangt je oordeel af (en dat is niet zo vreemd) op het moment dat je de film ziet van andere films die je al gezien hebt en gebruikt als vergelijkingsmateriaal.

Het feit dat je het vaker gezien hebt kun je Tsai niet kwalijk nemen, want hij was immers eerder met deze film dan die ander. Alleen jij zag die andere eerder (zelfde discussie bij Alles is Liefde en Love Actually). Je moet je oordeel dus baseren op het feit dat je het beter gedaan hebt zien worden. En daar heb je je redenen voor. Ook is het een feit dat het z'n debuut was en de film van Hou die je aanhaalt niet. De film moet dus wel op z'n eigen merites beoordeeld worden. Vind het grappig dat dit soort subjectieve factoren een rol spelen in je waardering (zo heb ik veel films die ik vroeger zag waarschijnlijk ver overgewaardeerd, dan als ik ze nu voor het eerst zou zien).

Dus ik trek je oordeel niet in twijfel, maar probeer hiermee aan te geven dat je je bij je oordeel op feiten moet baseren. Ik ben het met je eens dat Hou fijngevoeliger is in zijn portretten en regiekeuze door de sfeer de emotie en voortgang van het verhaal te laten bepalen. Tsai gebruikt feitelijk veel meer filmische trucs en running gags en is wat mij betreft daarmee eerder vergelijkbaar met Jacques Tati dan met Hou. Toch heb ik Tsai hoog zitten, omdat zijn film zoveel compassie met zijn karakters hebben. Terwijl de unviversele thmatiek (en het grotere geheel) van Hou me meer aanspreekt dan de individuele verhalen die Tsai ons voorschotelt.


avatar van NKyou

NKyou

  • 3081 berichten
  • 747 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Je raakt een fascinerend punt binnen het waarderen van films aan: je hebt het vaker gezien, en vind het daarom minder geslaagd. Terwijl de film die je als voorbeeld aanhaalt later is gemaakt. Blijkbaar hangt je oordeel af (en dat is niet zo vreemd) op het moment dat je de film ziet van andere films die je al gezien hebt en gebruikt als vergelijkingsmateriaal.

Wellicht een iets verkeerde woordkeuze van mij. Ik bedoelde te zeggen dat ik dit al al vaker beter heb zien doen, niet enkel vaker heb zien doen. Het feit dat bepaalde thema's door meerdere filmmakers worden gekozen is voor mij geen punt. En het zal eerder een pluspunt zijn mocht ik in het onderwerp geinteresseerd zijn, hetgeen hier het geval is. De uitwerking is natuurlijk wel van belang. Hou weet mij te fascineren, waar Tsai in deze veel minder slaagt.

Het feit dat je het vaker gezien hebt kun je Tsai niet kwalijk nemen, want hij was immers eerder met deze film dan die ander. Alleen jij zag die andere eerder. Je moet je oordeel dus baseren op het feit dat je het beter gedaan hebt zien worden. Ook is het een feit dat het z'n debuut was en de film van Hou die je aanhaalt niet. De film moet dus wel op z'n eigen merites beoordeeld worden.

Waar doe ik dit niet? Dat Tsai zijn film eerder maakte of niet, of het een debuut was of niet, of in welke volgorde ik ze zag maakt voor mij vrij weinig uit. Waarom zou ik een debuut anders waarderen?

Als ik Goodbye South Goodbye na deze zou zien zou ik waarschijnlijk inzien dat de uitwerking in Hou's film beter is en zal ik Rebels of the Neon God verlagen. Zie niet in waarom mijn oordeel foutief is,...


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18927 berichten
  • 15564 stemmen

NKyou schreef:

Zie niet in waarom mijn oordeel foutief is,...

O dat beweerde ik ook helemaal niet. Het was meer algemeen. Ik ben vorig jaar in een cursus van Peter van Bueren nogal geindoctrineerd dat objectief films recenseren mogelijk is (volgens hem). En dat heel veel subjectieve factoren meespelen. Je mag laten blijken dat je meer films hebt gezien van de maker en dat in perspectief plaatsten, maar alleen objectieve conclusies trekken.

Dat heb ik willen aangeven. Ik vind jouw oordeel etc prima en ik vind ook dat je dat over het algemeen prima verwoord in je stukjes hier op MM. Het viel me gewoon op.

Enne ik lees jouw stukjes altijd, omdat je een van de users bent wiens smaak ik waardeer en daarom kijk wat jou opvalt en of ik daar nog weer wat aan hebt. Dus beschouw het als een compliment


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87411 berichten
  • 12416 stemmen

avatar van Flavio

Flavio

  • 4704 berichten
  • 5001 stemmen

Beetje vergeten film zo lijkt het, deze debuutfilm van Tsai, overigens pas de tweede van hem die ik zag. Deze beviel me een stuk beter, daar waar I Don't Want to Sleep Alone me totaal niet pakte, raakte ik hier vanaf het begin meegesleept. Natuurlijk leunt het verhaal op nogal wat toevalligheden, waardoor de levens van de twee hoofdpersonen met elkaar verweven raken. Het naargeestige Taipei is een fijn decor voor de verwikkelingen, ondersteund door een droog elektronisch deuntje dat wat hypnotiserends had. Stijlvol, boeiend en ook best humoristisch. Smaakt naar meer.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13800 berichten
  • 4166 stemmen

Film die helemaal in mijn straatje ligt qua thema's en uitwerking. Het is alleen jammer dat de personen me zelf een stuk minder interesseren. Het meeste had ik nog met het meisje dat het meest normaal leek. Verveeld, maar zonder op het oog vreemde leefsituatie en gewoon met een baantje. Daartegenover staan een ietwat te veel rebellerende zoon en natuurlijk die kleine crimineel waar ik sowieso weinig mee heb, al worden de meesten wel mooi ingetogen en met gevoel gespeeld waardoor ze zelfs iets van sympathie krijgen maar ik had liever andere personen gezien, dan had het een meesterwerk had kunnen zijn. Nu lijkt het eerder een film van mensen die zich tegen de maatschappij afkeren omdat ze te lui zijn, niet omdat de maatschappij voor hun zo slecht is. Dat laatste leek het meisje nog het meeste te hebben, al is haar achtergrond niet bekend verder.

Wel is de regie erg sterk en is duidelijk vanuit de Taiwanese New Wave voortgekomen. En hoewel Tsai af en toe de rust, het ritme en een fijngevoeligheid van Hou mist - vooral de motorritjes duren te kort om te hypnotiseren- maakt hij dit weer goed met een enorm goed gevoel voor kadrering en vooral het kiezen van betekenisvolle locaties. Haast achteloos staat een camera zomaar ergens op een hoekje en wordt nergens de nadruk ergens op gelegd maar krijg je precies genoeg informatie mee zodat die grootstad waar het afspeelt echt gaat leven. Of dat nu straten vol scooters zijn of het nachtleven bij neonlicht. De stad is sfeervol van zichzelf en Tsai weet hoe dit te filmen. Mooie muziek ook met een fijne mix van elektro en ambient (al ken ik dat terugkerende deuntje wel ergens van). 4,0*.


avatar van kaketoe

kaketoe

  • 827 berichten
  • 1708 stemmen

Mooie film met een fijne sfeer en tijdsgeest van de straten van Tapei. Zo zie ik ze graag, De film is ingetogen en heeft weinig dialoog zoals we dat kennen van de regisseur. Alleen vond ik het tempo een stuk aangenamer dan bij zijn andere films (die ik zag). Zijn beste tot nu toe voor mij.


avatar van Basto

Basto

  • 10972 berichten
  • 7118 stemmen

Ingetogen sombere film over een paar jongeren die lichtjes ontsporen. Het heeft niet veel om het lijf, maar ik kon de sfeer en het tijdsbeeld wel waarderen.

Is uitgebracht op blu ray en te krijgen via Vinegar Syndrome.

3,5


avatar van John Milton

John Milton

  • 22673 berichten
  • 12457 stemmen

starbright boy schreef:

Ik had niet anders verwacht. Totaal geen OH-ding dit. Mag ik je de andere films van Ming Liang Tsai ook afraden?

Volgens mij is dat niet gelukt, zo te zien heeft hij er inmiddels 23 stuks gezien, maar 2,56* gemiddeld is toch niet heel onverdienstelijk.

Zou het kunnen dat je inmiddels milder zou oordelen over deze titel, Onderhond. Ik vraag je geen rewatch hoor, maar ben gewoon benieuwd. It is a along time ago.

Hoogste wat ikzelf heb gegeven is 3,5* voor What Time Is It There?


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87411 berichten
  • 12416 stemmen

John Milton schreef:

Zou het kunnen dat je inmiddels milder zou oordelen over deze titel, Onderhond. Ik vraag je geen rewatch hoor, maar ben gewoon benieuwd. It is a along time ago.

Alles kan natuurlijk, maar wat ik me er van herinner is dit qua stijl toch aardig anders dan de films van hem die ik wel goed vind.


avatar van Vidi well

Vidi well

  • 519 berichten
  • 656 stemmen

Dit is mijn type film. Weinig spraak, sfeervolle beelden en een sluimerend verhaal.

Rebels of the neon god portretteert een paar zoekende jongeren in een grote Taiwanese stad begin jaren 90. Hoewel de sfeer dankzij de muziek, vervallen buurten en neon voor mij persoonlijk meer jaren 80 aanvoelde.
Drie jongens en een meisje zijn elk op zoek naar een vorm van vermaak, inkomsten en zingeving, maar lijken dat niet te vinden in de treurige alledaagsheid van de metropool. Drankspelletjes, videogames en de zoektocht naar sex zijn enige afleiding van het afgestompte bestaan dat ze hebben.

Ik moest denken aan de film Two lane Blacktop, ook zo’n nihilistisch portret over doelloosheid. Maar met een heel andere sfeer. De spookachtige synthesizer soundtrack keert telkens onontkoombaar terug, net als de wateroverlast in het appartement. Wat deze jongeren ook proberen, goedschiks of kwaadschiks, het lijkt allemaal niet veel uit te maken.

De deur die vader van de weggelopen jongen tenslotte op een kier zet, biedt een sprankje hoop, maar daarmee is ook alles gezegd.

Geen vrolijke film, maar wel bijzonder mooi. Aanrader voor de liefhebber.

4*