Xích Lô (1995)

Vietnam / Frankrijk / Hongkong
Misdaad / Drama

geregisseerd door Tran Anh Hung
met Le Van Loc, Tony Chiu Wai Leung en Tran Nu Yên-Khê

Een achttienjarige weesjongen vindt een baantje als bestuurder van een cyclo (fietstaxi). Hij behoort daardoor tot een van de laagste kastes in de samenleving. Als hij dan ook nog op wrede wijze van zijn voertuig wordt beroofd door een bende, neemt zijn bazin hem dat niet in dank af. Ze dwingt hem als tegenprestatie criminele activiteiten voor haar te verrichten. Daartoe wordt hij opgenomen in de bendes van 'de dichter'. En dat betekent een geïsoleerd verblijf in een uiterst gewelddadige, hallucinerende omgeving....

avatar van sinterklaas
Meningen van anderen gebruiken mag niet op deze site!

avatar van Cellulord
ach zo
zal ik zal in de toekomst erbij vermelden: "Zo zie ik het ook"

avatar van goongumpa
Ik zie het als een compliment, dus van mij mag het!

avatar van david bohm
Prachtige Aziatische film die ik nog een keer zal gaan bekijken terwijl ik beslist geen herkijker ben.
Fraaie beelden en fascinerende personages en verwikkelingen hebben me haast in een trance toestand gebracht.
Aanrader.

avatar van DwarreI
Visueel pareltje met inhoud.

avatar van Prinz
Zeer straffe film, uniek in al zijn aspecten. Zeker eentje die ik nooit zal vergeten. Essentieel.

Uitgebreide review hier:

HALVE TAMME.
''Briljant stukje cinema''.

X. L. beschikt over uitstekend acteerwerk en een script die ik het liefst zou willen omschrijven als: Rauw, realistisch & uitermate gewelddadig. Verder zijn de acteurs / actrices stuk voor stuk zeer interessante personages om naar te kijken, gedurende de gehele film was er bij mij geen graantje verveling te bespeuren.

Geen vuiltje aan de lucht dus, zelf zal ik dan ook totaal geen moeite hebben met een herziening.

De volle 5 sterren van mijn kant voor Xich Lo (1995).

avatar van dvdcrusher
Zeer interessante film uit Vietnam, hij voelt veel recenter aan dan 1995. Het scenario is jammer genoeg niet altijd makkelijk te volgen en hier en daar onsamenhangend maar de acteerprestaties maken veel goed. En wat is die Tran Nu Yên-Khê een prachtige verschijning. Na deze film is de honger naar andere Vietnamese films en films met Tran erg groot, Van mij krijgt deze film 4 sterren

avatar van Insignificance
Daar waar je nog wel eens een helicopter op straat kunt tegenkomen en toen Radiohead nog een toffe band was. Doffe ellende in zweterige, druk bevolkte straatjes, verloederde hokken die voor woningen doorgaan en een wereld waar de zwaksten van de samenleving zonder pardon of wat dan ook worden uitgebuit. En meer. Niet dat Tran een al te coherent verhaal vertelt, maar dat hoeft ook niet. De kracht van zijn beelden spreekt meestentijds voor zich.

Het spreekt me minder aan als hij op een andere manier communiceert. Leung heeft een fascinerende rol, maar ook een ietwat repetitieve en wanneer Tran zijn poëzie in gesproken en gezongen woorden de film inslingert, ligt mij dat beduidend minder. Doe mij het visuele maar. Ik zal wel wat symboliek gemist hebben, maar liever nog zoiets als dat met de modder, het aquarium of de blauwe verf dan een liedje of een voice over. Desalniettemin een bittere beuk.

Een nauwgezette, grauwe, surrealistische, maar ook vage en uitermate trage film over een jonge rijder van een fietstaxi (zij behoren tot de laagste orde van de samenleving), met de ingrediënten isolatie, corruptie en het verlies van onschuld. De regisseur verloor zich teveel in experimenteel gedrag, waardoor de productie niet voor de volle 100% bleef boeien.

avatar van DVD-T
Wat een rauw en realistisch beeld schetst Tran Anh Hung hier.

Een fantastisch verteld verhaal over arme mensen die op alle mogelijke manieren een klein beetje geld proberen te verdienen en daar heel ver voor gaan. Aan de andere kant zijn er dan ook nog eens uitbuiters die geld verdienen aan mensen die al niets hebben. Dit alles is behoorlijk zwaarmoedig in beeld gezet, maakt het niet altijd een gemakkelijke zit maar is wel zo oprecht. Verhaal kent een aantal geweldige wendingen en situaties. Ook de setting is geweldig. De hitte, de drukke hoofdwegen waar misschien nog wel meer fietsers zijn dan in Nederland, de kleine steegjes en achterbuurten, de vervallen appartementen/huizen. Alles wordt gedaan om je zo goed mogelijk in de film te slepen. En dat is goed gelukt. Het werkt haast hypnotiserend allemaal, wat ook veel komt doordat het wat traag is. Erg mooi gedaan.

Visueel is het bij vlagen erg mooi. Momenten die al vaker zijn genoemd zijn uiteraard het moment met de blauwe verf en het aquarium. Verder zijn de massashots ook erg mooi in beeld gebracht. Kleurgebruik is erg mooi. Muziek, soms mooi, soms werkt het ook niet helemaal goed en lijkt het gewoon niet te passen bij wat zich op het scherm afspeelt.

Acteerwerk is heel erg fijn. Tony Leung Chiu Wai speelt weer geweldig. Ik heb eigenlijk nog nooit een slechte prestatie van de man gezien. Maar ook Le Van Loc is erg sterk. Degene die de show steelt is toch wel Tran Nu Yên-Khê, fantastisch spel.

Ik miste soms even dat beetje meer impact in scenes die er echt toe doen. Maar voor de rest is Cyclo is een erg mooie, realistische, rauwe film.

avatar van zoutzak
Beklemmende beelden van een herkenbaar Vietnam.

avatar van SmackItUp
Sfeervol filmpje.

Geen idee of deze film model staat voor Tran zijn andere films aangezien dit de eerste film is die ik van hem zie, maar bijzonder is het wel. Vietnam dampt, steelt, rookt en zwijgt. Enorme sfeer gaat er van de film uit. Sommige scènes zijn ook nog eens prachtig om te aanschouwen. Denk bijvoorbeeld aan de gehele scène met het aquarium. Enorm oog voor detail.

Nadeel is wel dat het bij momenten aardig inkakt. Tegenover elke mooie scène staat minstens één saaie. Al met al zeker een voldoende, maar niet meer dan dat.