Suzhou He (2000)

Alternatieve titels: Suzhou River | 苏州河

China / Duitsland

geregisseerd door Ye Lou
met Xun Zhou, Hongshen Jia en Zhongkai Hua

De Suzhou stroomt door Shanghai en brengt de stad goede en slechte dingen. De rivier is een vergaarbak van vuil, chaos en armoede, maar het water geeft ook plaats aan herinneringen en geheimen. Motorkoerier Mardar rijdt met de merkwaardigste pakjes door de stad om ze bij de meest uiteenlopende klanten te bezorgen. Zo ontmoet hij de 16-jarige Moudan, dochter van een louche klant, als hij een pakketje bij haar tante bezorgt. Ze raken op elkaar gesteld, totdat Moudan haar koerier Mardar ervan verdenkt haar ontvoerd te hebben voor losgeld. Ze springt van de brug de rivier in en Mardar wordt nu verdacht van moord.

gimli f
Lijkt me zeer interessant!

De gidsen en kranten schrijven er ook erg positief over:
"ingenieuze raamvertelling", "sfeervol en verrassend", "filosofische onderlaag", een fascinerende en intrigerende vertelling.
"Het dubbelgangersmotief en de broeierige sfeer verwijzen naar Hitchcocks Vertigo, terwijl de hippe, docu-achtige stijl doet denken aan de vroege films van Wong Kar-wai".

Natuurlijk hoeft dit niet allemaal te kloppen, maar dit alles kan mijn zinnen al genoeg prikkelen...
Het zou een raamvertelling zijn, meerdere verhaaltjes bevattend- een film over identiteit en illusies...

Hopen dat deze film net zo mooi is als In the mood for love!
Even kijken dus.

avatar van jackie
gimli f schreef:

Hopen dat deze film net zo mooi is als In the mood for love!
Even kijken dus.

Deze film kan niet tippen aan In The Mood For Love.

De film begon wel aardig, maar na het begin kon ie mij niet meer boeien, saai saai saai..

gimli f
Toch wel (bijna) net zo mooi als In the mood for love!
Wel totaal niet met elkaar te vergelijken echter...

Dit hier is echt interessant en intrigerend: een soort verhaaltje in een verhaal, vertelt door de man achter de camera. Experimenteel en sfeervol. Sprookjesachtig, dat ook.

Een filmpje over waarneming ook, vooral. Die van het oog en de camera. Wat is te vertrouwen?

Aan de ene kant docu-achtig, aan de andere kant zitten er ook prachtige sfeervolle en sferische stukken in: heel mooi gefilmd, type Europese/ Franse topfilm! Het verhaal boeit zeker- al zal het enkelen te traag gaan allemaal.
De muziek boeit eveneens zeer: echt hele mooie muziek die zowel typisch Aziatisch (mystiek) is, maar aan de andere kant ook supermodern. Prachtig gebruik van drumwerk, op zijn Chinees dus. Een soort kruising tussen de muziek van b.v. Winterschlafer, het Koreaanse Shiri en In the mood for love, wellicht...

Dus: experimenteel, boeiend, fascinerend, sfeervol, intelligent en gelaagd.
Cijfer dus: tussen 4 en 4,5!

En nogmaals: gaat over waarneming.
To see or not to see.

avatar van Yak
Yak
Een genot om naar te kijken, visueel maar vooral ook emotioneel. Met als enige zekerheid de videobeelden van de verteller, mag de kijker naar hartelust piekeren over hoe het verhaal zich in werkelijkheid heeft afgespeeld. Is het een verzinsel (de verteller geeft meerdere malen toe dat hij goed kan liegen)? Bekijkt de verteller zijn weinige video's van de hem onbekend gebleven Meimei keer op keer, om de rest van haar leven daaromheen uit zijn eigen fantasie te putten? Komt de hele film voort uit de dingen die de verteller heeft gezien in en om de rivier uit de titel (en waren het 'verdronken verliefde paartje' wat hij ooit zag Mada en Mudan)? Is het werkelijk gebeurd, en is Meimei uiteindelijk vertrokken omdat ze besefte dat Mada de waarheid had gesproken, en ze hem daarom onterecht op afstand heeft gehouden?

Wat mij betreft verdient deze film het om door velen gezien te worden. Zhou Xun (Mudan/Meimei) is bovendien het meest aandoenlijke filmpersonage sinds Rebecka Liljeberg in Fucking Åmål. 4,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mooie film zeg. Het begint al met de sfeervolle openingsscene.
Erg bijzonder, klein gelaagd verhaal dat belanceert tussen werkelijkheid en fantasie. Tussen wat je ziet en weet en wat je wil zien en voelt.
Erg mooie fascinerende personages.
Fraaie muziek ook.

avatar van Redlop
Mooie film inderdaad waarin mij niet duidelijk werd wat precies waar en niet waar was. Was het het najagen van een geliefde of het najagen van het idee ervan. Heel soms deed het me aan Turks Fruit denken. Wellicht door de muziek. 4*

Sluit me aan bij al het goede hierboven.

Toch wel een verrassing. Zeer mooie, aandoenlijke en warme film. Hoewel veel shots uit de losse pols lijken te komen, weet het visueel pakken meer te brengen dan een Dogme film. Ligt het aan de prachtige belichting, snedige editing of gewoon aan de geweldige muziek ? Geen idee, maar sfeer te over in dit filmpje. Ook de voiceovers (ik hou er wel van) dragen bij aan de dromerige sfeer (krijgt iets van een sprookje zo).

Heerlijk kort filmpje, dat lekker doet wegdromen en hunkeren naar liefde in een wereld die weinig schoonheid uitademt. 4*

avatar van E V
E V
Zeer mooie film, bijzonder, met een bijzonder verhaal. Goed acteerwerk.

neo (crew)
gimli f schreef:

Doe daar nog een vleugje Herrmann bij. Jammer genoeg blijft Lemberg hangen in de tv-taken, en om daar nu nog uit te komen...

Briljant werk dat speelt met subjectieve werelden en de grens tussen realiteit en fictie doet vervagen. Schitterend vertolkt en ook de docu- (schokkerige) stijl werkt. Een perfect evenwicht tussen dialoog en stilte, zo moet het.

avatar van Poisonthewell
Erg mooie film. Ik had er niet zoveel van verwacht, maar toch maar opgenomen van Ned. 3. Verstandige beslissing, nu blijkt. 4*

avatar van JJ_D
De film begint al veelbelovend met enkele prachtige ruw gemonteerde shots van 'Suzhou River'. Het 'mystery'-aspect van de film is heel geslaagd, de puzzelstukjes die stukje bij beetje in elkaar vallen (en dat allemaal via beeld, niet via 'woord') maken het eveneens een spannende film, niet om op het puntje van je stoel te gaan zitten maar veleer vanuit je hart meevoelen met de karakters. Doorheen de film rijzen vele vragen, en de meeste worden beantwoord, en zo hoort het. Goed acteerwerk, een realistische verhaallijn en een gedurfde, bijna experimentele, maar vooral geslaagde manier van filmen maken dit een heel genietbaar liefdesverhaal.

avatar van xenne
Canvas toont vanavond Coup de torchon, n.a.v het overlijden van Philippe Noiret (’Suzhou river’ valt dus weg!!)

avatar van Tenshinhan
Suzhou river is een unieke combinatie van Hitchcock’s Vertigo en Kar Wai Wongs eerdere films.

Aan het begin irriteerde ik me wel een beetje aan hoe de film gefilmd was, maar toen ik er eenmaal gewend aan raakte, zag ik hoe mooi deze film wel niet was en Xun Zhou zet een prachtige personage neer. Geweldige actrice ook, die naar mijn mening verschrikkelijk onderschat wordt.

avatar van danuz
Erg mooie sfeervolle film. Of misschien beter gezegd: filmpje. Geen groots avontuur, groots gefilmd. Eerder dicht op de huid, wat de film erg sfeervol maakt. De film geeft een erg interessante kijk in de achterbuurten van Shanghai en slaagt met volle teugen in het weergeven van een fatalistische driehoeksverhouding.

Mede dankzij de voice-over en de erg mooie muziek voelt de film als een warm modern sprookje, wat de film erg fijn om te kijken maakt. De echte waarheid zal wel nooit boven water komen (ha ha) en dat maakt de film eigenlijk nog romantischer.

Ik zit nu op dik 4*, maar zou best eens omhoog kunnen gaan als hij blijft hangen.

avatar van NKyou
Het was alweer een tijdje geleden dat ik hem zag, maar toen had ik al door dat dit iets heel speciaals was. Ben inmiddels een hoop (aziatische) films verder en vond hem nog briljanter dan eerst.

Het begin is magisch, de camera als oog van verteller midden in het rauwe Shanghai. Des te groter is de tegenstelling van de zeemeermin, een droomfiguur. Prachtige shots van de stad gefilmd met een zeer passende gruis in het beeld.

Eigenlijk vraag je je de hele film af wat er nu echt is. Wie leeft in wiens droom? Zo wordt het liefdesverhaaltje van Mardar ook ingeleid met "I could make it up too". De voice-over rustig, hypnotiserend en mysterieus vertelt een verhaaltje; maar doet dit niet zomaar, nee hij bouwt het als het ware op. Van koerier van pakjes, naar koerier van mensen, naar liefde, ontvoering, moord en gevangenis, gevolgd door een nieuw begin. Hier neemt Mardar het verhaal over en verdwijnt de voice-over.

De schots van Moudan achterop de motor bij Mardar zijn prachtig evenals de scene waar het zingen van Moudan wordt overgenomen door de soundtrack.

Het einde is net als het begin weer magisch en laat deze film uitstuigen boven vele anderen. Laat die 4,5 sterren ruim staan; komt (nog) net niet in aanmerking voor de volle mep.

avatar van J.T.O
Op het eind was ik wel even verbaasd hoe alles zo puikfijn in elkaar zat. Bovendien vond ik het prettiger wegkijken dan In the mood for love, misschien kwam dat door de opmerkelijke muziek, die de effect net even nog iets hoger schroeft. In het begin al met de onverwachte drumslagen, ik kreeg er gelijk zin in. Een erg mooie film.

4,5 sterren

avatar van JJ_D
De prachtige muziek uit 'In the Mood for Love' is me in elk geval beter bijgebleven dan deze uit 'Suzhou He', dus ik betwijfel of het daaraan ligt.
Maar goed, het is niet aan mij om jouw rekening te maken, natuurlijk.

avatar van J.T.O
Ze waren uniek op hun eigen manier, maar ITMFL was meer herkenbaar in zijn genre zelf en SH gebruikte meer het soort muziek dat adrenaline door je bloed pompt. En juist dat is opmerkelijk, gezien SH niet zo'n film is.

Bovendien was ik altijd wel een fan van slagmuziek geweest. Net als Taiko geeft dat mij een energiek gevoel; vergelijkbaar iets dat ze dit vroeger gebruikte voor oorlogsvoering, het moest energie en motivatie geven aan de soldaten. In ieder geval vond ik de montage van beelden en dan plotseling wanneer hij bij Shanghai arriveert geweldig, echt een duidelijke reactie van “Welcome to Shanghai!”. Dus meer een persoonlijk iets waarschijnlijk dan

avatar van Linn
Wat een prachtige film!

Erg mooi maar eenvoudig geschoten. Ontroerend van het begin tot aan het eind. Ik vond de muziek ook erg mooi en bijpassend. Ik heb van het begin tot het einde genoten. Dikke 5 * dik verdiend

wei
Was even in de veronderstelling dat het om de stad Suzhou ging, maar het speelt zich dus af in Shanghai. Zo grijs en lelijk had ik Shanghai nog niet gezien. Flitsend begin en deed me ook aan Wong Kar Wai denken, en aan de Europese film. Maar dan toch in een Chinees jasje.

Film valt qua verhaal in 2-en op te splitsen, ook in kwaliteit helaas , waarbij ik het eerste geweldig vond en het tweede n tikkeltje minder. Vind toch de 'first person' perspectief niet bijzonder goed uitgewerkt. Kijken we nu door zijn lens of niet? Maar misschien n beetje muggenziften. Tempo zit er goed in en blijft constant boeiend.

avatar van maxcomthrilla
80 minuten weggeweest naar Shanghai, tussen de krioelende massa `s mensen, die uitzicht hebben op skylines en een vervuilde rivier die door Jan en alleman voor allerhande zaken gebruikt wordt.

Intro was geweldig, je werd echt even ondergedompeld in het bad waar de Shanghainezen in leefden, het daarop volgende liefdesverhaal deed het goed bij mij. Alles wordt lekker onbevangen in beeld gebracht. Ik zat constant te dubben van hoe zit het nou precies met de onderlinge relaties en bestaan beide mannen wel? Uiteindelijk bleek alles wonderwel op zijn plaats te vallen. 4*

avatar van Baggerman
Esthetisch en schitterend deze film. Knap hoe Ye Lou het lelijkste decor ooit tòch mooi kan laten ogen!!!

Het af en toe filmen door de ogen van de voice-over hoofdpersoon vind ik erg effectief (point of view shots? Ik ben niet zo thuis in die termen). Het creert sfeer, betrekt je als toeschouwer meer bij het verhaal en geeft je het gevoel dat je zelf 'meedoet'.

Belichting is prachtig, soundtrack is prima, verhaaltje/plot wat simpel, maar verveeld niet doordat de speelduur van de film in ieder geval niet tè lang is.

Mooie film, ik ben benieuwd naar de andere films van Ye Lou....

O ja, sluit me overigens volledig aan bij de lovende woorden over Xun Zhou!

avatar van xgogax
Deze film lijkt nu al verouderd te zijn. À Bout de Souffle oogt nog frisser dan dit. Vooral op het gebied van de montage viel deze film mij zwaar tegen. Te flauw allemaal voor mijn smaak...

** / *****, voor de moiete.

avatar van Legan
Een fijne, sympathieke film dat aanspreekt zowel op visueel vlak als qua inhoud en thematiek. In het tweede gedeelte zakt Suzhou River wel iets in, na het moment dat zij van de brug afspringt, maar als hij haar hervindt krabbelt de film weer op.

Verder een beetje jammer dat na dat mooie introotje, dat ook direct het mooiste stuk in de film is, je niet meer van de rivier en het leven erop krijgt te zien. Het liefdesverhaaltje gaat overheersen en de rivier wordt daar ondergeschikt aan.

avatar van niethie
Allereerst: Wat een prachtige cinematografie (erg korrelig, docu achtig geschoten) en hele mooie locaties. Alleen dat al zorgde voor een constant voortdurend, magisch sfeertje, met een lichte grauwe ondertoon. Het plot was ook erg boeiend, nouja tot het punt waarop Moudan van die brug sprong dan, daarna werd het allemaal maar wat vaag en zag ik niet meer welke kant ze er nou precies mee opwilde. Opzich werkte het wel en kun je achteraf gezien ook gewoon je eigen interpretatie aan de gebeurtenissen geven. Ik vond het eigenlijk vooral erg jammer dat die hele symboliek van de Suzhou rivier (toch de grote drijfkracht van de film) er een beetje mee werd overschaduwt. Film deed me op sommige stukken trouwens sterk denken aan het werk van Wong Kar-Wai en in mindere maten ook aan een Reconstruction, al was deze natuurlijk eerder. Verder vond ik het op de meeste vlakken gewoon erg fijn en heb ik me werkelijk nergens verveeld.
Is ook typisch zo'n filmpje voor mij die het vooral van zijn mooie plaatjes/sfeer moet hebben en waar je verder eigenlijk vooral niet teveel achter moet zoeken.
Alleen wel jammer dat ik er half niet met mijn hoofd bij was tijdens het kijken...

3,5 sterren (maar dat kan bij een herwaardering moeiteloos met een halfje omhoog)

avatar van Zandkuiken
Vond Suzhou He op visueel vlak eveneens best geslaagd, met korrelige beelden, aardig kleurgebruik en een camera die z'n personages van dichtbij volgt. Jammer genoeg wist Ye Lou me toch niet helemaal onder te dompelen in het tragische liefdesrelaas, daarvoor doet deze prent me te "geconstrueerd" aan. Verhalen in verhalen waarbij realiteit en fictie moeilijk uit elkaar vallen te halen enz., het spreekt me persoonlijk allemaal niet geweldig aan.

Overigens wel een erg mooie "karaoke"-scène: doet het altijd goed bij mij als er al eens een micro ter hand wordt genomen.

Redelijk, maar ben duidelijk minder enthousiast dan de meesten hier. 2,5*

avatar van FillumGek
Suzhou He begint veelbelovend met prachtige shots van de vieze rivier. Bij de stad Shanghai denk ik aan drukte en veel neonverlichting, maar Ye Lou zet de stad neer als eentje waar je in geen honderd jaar naar toe zou willen. Mooi in docu-stijl geschoten.

Het liefdesverhaal begon nog wel lekker, maar later vond ik het allemaal wat geforceerd worden. We gooien er een dubbelganger in en laten de kijker zelf wel beslissen hoe en wat er is gebeurd. Had het liever allemaal wat duidelijker gezien. Overigens is Xun Zhou best een leuk meisje ( zonder staartjes!). Rest van de cast maakte geen indruk op me.

Speelduur is gelukkig kort, want al bij al heeft de film toch een ietwat duffe uitstraling.

avatar van eRCee
Duffe uitstraling? Dat zijn sinds tweeënhalf jaar de laatste twee woorden op deze pagina. Niet echt een typering die ik herken, integendeel, Suzhou He is een dynamische en levendige film, chaotisch, niet volledig te doorgronden, nonchalant, mooi, kortom: het verbeeldt in z'n vorm de stad waarin het speelt, Shanghai en vooral de omgeving van de rivier Suzhou.
Zoals Yak al suggereert lijkt het mij dat de beide verhalen uiteindelijk allebei uit de fantasie van de hoofdpersoon, die gezichtsloos blijft, zijn ontsproten. Heel relevant is dat verder niet. De twee verhalen en hun onderlinge verbondenheid zijn voor de speelduur interessant genoeg en de slotscène blijft sowieso wel z'n kracht houden.
Zoals gezegd is het vooral de vormgeving die Suzhou He tot zo'n fijne film maken. Veel point-of-view shots met handheld camerawerk, maar tegelijk fraaie belichting en expressief kleurgebruik, wat een erg sterke combinatie blijkt. De montage wordt gekenmerkt door een hoop jump-cuts (vooral de shots vanonder de brug in het begin zijn gaaf). Muzikaal vond ik het ook erg goed, het is vaak bijna klassieke filmmuziek wat je hoort maar toch net een beetje anders, en ook dit combineert door het contrast weer erg goed met de rest van de film en z'n Aziatische uitstraling.
Bijzondere film. Niks dufs aan.

avatar van SturyNijmegen
Mooie beelden en nog mooiere muziek maken dat je wat wegdroomt in deze Aziatische sferen.
Het is een liefdesverhaal meen ik, maar dat heeft niet zoveel indruk op me gemaakt.

Films waarin een (onzichtbare) verteller de hoofdrol speelt zijn niet mijn ding. Dat geldt ook voor deze docudrama-achtige film waarin schokkerige beelden mij kennis laten maken met de zelfkant van een lelijke en vieze industriestad als decor voor een deprimerend, mysterieus liefdesverhaal. Of zijn het twee verhalen?
Ik word niet vrolijk van al die neerslachtigheid met als enig lichtpuntje het optreden van Xun Zhou. Gezien alle lofuitingen op deze site moet ik dit filmpje wellicht een herkansing geven. Daar wacht ik toch maar even mee.