ad

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Christian Bale, John Malkovich en Joe Pantoliano

Releasedatum: 9 december 1987

Over Empire of the Sun

"To survive in a world at war, he must find a strength greater than all the events that surround him."

Het leven van de verwende jongen James Graham komt op zijn kop te staan wanneer de Japanners Shanghai binnenvallen in 1941. Hij wordt gescheiden van zijn ouders, en komt in een Chinees kamp terecht. Tussen de ziektes en de voedseltekorten probeert Jim zijn oude leventje weer op te pakken.

imageimageimageimage

Mary Graham, Jim's mother

John Graham, Jim's father

avatar van Movsin

Movsin

Leek mij achteraf meer een wat langdradige avonturenfilm dan een naar het hart grijpend oorlogsdrama.

Ben dan nooit echt IN de film geraakt en al is de figuur van "Jim" merkwaardig en de rol ook schitterend vertolkt en zijn er bovendien meerdere mooie opnames., deze film kan ik echt niet bij de grote Spielbergs onderbrengen.

avatar van berrege

berrege

Een film voor op kerstdag. Feel good en zeemzoet met een veel te actief kind dat zich veel te volwassen gedraagt voor een kind te zijn. Blij dat deze troep gedaan is.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Een film die ik al kind zag ,,en er enorm in hakte.

De iet wat subtiele verwijzing naar de bom.

De appel die werd door gegeven en het bloed stroompje.

Het intense spel van Bale.

Het verscheurende aspect van een oorlog.

In alle eerlijkheid: ik heb hem paar jaar geleden gekocht op BR disc.

En het hakte er veel minder in .

Ik geef hem het cijfer van mijn jeugd,,,als kleine bloed spetters op een hagelwitte grond bezaaid met sneeuw.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Geweldige film, nu pas voor het eerst gezien.......4,5

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Op zich een hele degelijke Spielberg film, die zoals bij al zijn titels tot in de puntjes verzorgd is qua camerawerk, beeld, geluid, soundtrack en emotionele impact. Maar tegelijk vind ik Empire of the Sun ook wat afstandelijk en doordat het door de ogen van een Brits kind wordt bekeken wat onrealistisch en relatief vriendelijk voor een oorlogsverhaal, terwijl het zich afspeelt op de meest nare plekken. Dit is een keuze die Spielberg maakt, maar die voor mij wat minder uit weet te pakken. Als avonturenfilm is dit beter geslaagd.

avatar van mjk87

mjk87

Ik las hier de vergelijking met Pan's Labyrinth, dat was precies hetgeen ik zocht toen ik erover dacht waarom deze film niet helemaal overtuigde. Daar was namelijk wel altijd duidelijk wanneer iets fantasie was en wanneer niet. En daarmee ook gruwelijker.

In deze film is dat op een heel enkel moment na (de piloot die zwaait) veel minder helder. Of eigenlijk niet. Je moet erin meegaan dat Bateman Jr. dit allemaal verzint want uit de film zelf wordt dit nergens duidelijk. Je kan zeggen: dat is obvious want zo gezellig ging het er niet aan toe, maar ook dan: dit is een film van Spielberg. Dit is überhaupt een film. Ook films zonder die kinderfantasie hadden dit sfeertje (Stalag 17, iemand? of een hele catalogus uit de jaren 40 en 50). Waarom moet ik dat als kijker dan weten?

Maar goed, wel een fijne film verder die lang duurt maar dat voel je niet echt. Soms erg mooie shots (die vliegtuigen), fraaie momenten (de atoombom) en gewoon lekker kijkvoer. En dat met een prima jonge Bale die maar en heel enkel moment er iets te ver over gaat, maar verder met een prachtige energie speelt. Ook de beelden van Shanghai in die tijd geven een fraai beeld en het blijkt maar weer dat grote mensenmassa's toch indrukwekkender aanvoelen dan honderden cgi-poppetjes. Iets na het midden zakt de film wat in maar het eind is wel oprecht mooi. 3,5*.

avatar van baspls

baspls

Ik kwam er pas achter dat ik nog lang niet alle films van Steven Spielberg heb gezien en daar moet maar eens verandering in komen.

Empire of the Sun is gebaseerd op het semi-autobiografische boek van J.G. Ballard. James woont met zijn rijke ouders in Shangai als de Japanners binnen vallen en alle Britten in Jappenkampen worden gestopt. Hij wordt gescheiden van zijn ouders en de verwende jongen leert zich snel aan te passen en voor zichzelf te zorgen.

Christian Bale had voor deze film enkel in een mini-serie en een Scandinavische fantasy gespeeld en moest nu ineens op 13 jarige leeftijd de grote hoofdrol vertolken. Bale doet het zeker niet slecht en het is ook wel duidelijk dat hij een goed acteur zou gaan worden.

De film brengt op indrukwekkende wijze de oude Britse kolonies in China in beeld en erg zaten een aantal prachtige shots in van bijvoorbeeld de vliegtuigen die James zo prachtig vind. John Williams componeerde de score, maar zijn hand is eigenlijk nergens te merken. Wat je vooral bijblijft aan de film is het koor die het Welsche lied zingt.

Voor een oorlogsfilm is het allemaal toch behoorlijk kindvriendelijk. J.G. Ballard gaf al toe dat hij als kind waarschijnlijk veel dingen had ingebeeld en dat zijn boek daarom met een korreltje zout genomen moest worden en dat is met de film ook zeker zo. Voor James is de oorlog een groot avontuur lijkt het.

Al met al een vermakelijke en vakkundig gemaakte film, maar het was waarschijnlijk beter geweest als Spielberg het iets serieuze had aangepakt.

avatar van IH88

IH88

“Learned a new word today. "Atom bomb." It was like the God taking a photograph.”

Steven Spielberg heeft zoveel sterke films gemaakt dat Empire of the Sun soms wat vergeten wordt. Onterecht, want het is weer een knap staaltje vakmanschap van Spielberg, en Empire is een film waar oorlog en de verbeeldingskracht van een jonge jongen (een jonge Bale) perfect samenkomen. De verschrikkingen van het Jappenkamp worden soms in beeld gebracht, maar Spielberg is meer geïnteresseerd in hoe Jim dit allemaal ondergaat en ervaart. Soms zie je hem lijden, maar meestal zie je het hem ook als een avontuur beleven. Dit is zijn belevingswereld, en als je hierin meegaat valt er genoeg te genieten.

avatar van jono

jono

Empire of the Sun is een verfilming van het gelijknamige boek van J.G. Ballard, waarin hij zijn herinneringen als jonge Britse vluchteling in China tijdens de Tweede Wereldoorlog beschrijft.

Het verhaal begint in 1941 in het door de Japanners bezette Shanghai. De elfjarige Jamie Graham woont met zijn ouders in de internationale zone en heeft daar een redelijk onbezorgd leventje. De Japanners zijn enkele jaren daarvoor weliswaar China binnengevallen, maar de internationale gemeenschap wordt door hen tot dan toe met rust gelaten. Dat alles verandert na de Japanse aanval op Pearl Harbor, wanneer het Verenigd Koninkrijk ineens in oorlog is met Japan. De Amerikaanse en Engelse bevolking van Shanghai probeert vervolgens zo snel mogelijk weg te komen uit China, en in de daarop volgende chaos raakt de jonge Jamie zijn ouders kwijt. Hij staat er ineens helemaal alleen voor. Na enkele omzwervingen belandt hij in een Japans vluchtelingenkamp, waar hij de oorlog met alle ontberingen van dien probeert te overleven.

Empire of the Sun is een mooie coming-of-age-film, waarin de destijds dertienjarige Christian Bale de hoofdrol speelt. Hij levert een geweldige acteerprestatie en het is dan ook niet vreemd dat hij ruim dertig jaar later een van de grootste Hollywoodsterren is. Mooie bijrollen worden vertolkt door John Malkovich en Joe Pantoliano als opportunistische Amerikanen, die samen met Jamie in het vluchtelingenkamp belanden. De film heeft wel een typisch Spielberg-sausje met veel spektakel en een redelijk zoetsappig einde, maar dat kan mij niet zo veel deren. Wel zijn de Japanse kampbewaarders redelijk vriendelijk, en dat schijnt niet helemaal overeen te komen met hoe het er werkelijk toeging in de vluchtelingenkampen. Maar dat mag de pret niet drukken; ik heb me prima vermaakt met dit uitstekende oorlogsdrama. 4*

avatar van blurp194

blurp194

Maar eens herzien, voor het eerst in een jaar of twintig, misschien dertig. Maar wat me van de vorige keer nog bijgebleven was dat ik niet veel met de film kon. De boeken van Ballard vragen af en toe al wat om een soort begrip voor een andere belevingswereld. En hier in deze verfilming lijkt dat haast nog wat sterker - want er wordt van ons gevraagd om de oorlog te zien en te begrijpen door de ogen van de jonge James, terwijl we hem alleen als een soort 3rd person door het beeld zien schuiven. De meeste films werken toch wat beschouwender, wat minder vervreemdend.

Wat ik al zei, voor mij werkt het niet erg. Niettemin zijn de beelden wel erg indrukwekkend - en van het vooroorlogse Shanghai ook erg indrukwekkend. En Bale speelt best leuk, hoewel zeker niet foutloos. En de rest van de cast dan nog. Malkovich, Pantoliano, Richardson, Stiller, om maar een paar te noemen. Toch niet mis, al waren ze toen nog lang niet zo bekend als nu.

De B29 die ergens overvliegt was overigens - begrijp ik - een schaalmodel van 6 meter wingspan. Da's toch een leuk modelbouwvliegtuigje, daar zou ik best eens mee willen vliegen.

avatar van AC1

AC1

jono schreef:

een redelijk zoetsappig einde ...

Weet je dat zeker?

avatar van MarkAjx1

MarkAjx1

Vond het einde typerend voor de film. Wat doe je als je je ouders weet ik het hoe lang hebt moeten missen?? Je gaat wat aan de haar frunniken van je moeder met een ''American Psycho''-look op je gezicht.Ontzettend ongeloofwaardig acts daardoor. Film was al niet zo levendig dan verwacht je in ieder geval een ''geloofwaardiger'' eind met meer emotie.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ik zie de film nu voor een derde keer al was het nu al een hele poos geleden. Het zal hier wellicht ook bij blijven. De eerste keer was in schoolverband en vond er toen al niet veel aan, maar dat kon ook aan de omstandigheden liggen, niet dus. Ik kan begrijpen dat sommigen genoten hebben van deze film. Een film op zijn Spielbergs, gelekt en gestrekt, geproduceerd voor mainstream Hollywoodnormen. Iets waar op zich geen misdaad is, maar de film ligt me niet en is ook gisteren een bron van ergernissen geweest.

Eigenlijk begint het al met de casting. Zo goed als elk personage vond ik vervelend, niet in het minst de kleine Christian Bale zelf. Ik had het snel gehad met de verwende brad met zijn opdringerige, bemoeizuchtige en eigenwijze gedrag. Zijn adoratie voor Japan(se) (vliegtuigen) is mooi, maar was bij momenten misplaatst, zeker als je weet hoe het er echt aan toe ging en niet zoals dit op kindermaat gemaakt verhaaltje.

Ook de personages van Malkovich en Pantaliano waren nutteloos, brachten niets bij aan het plot. Het was mij niet duidelijk wat nu precies hun meerwaarde was. Malkovich wordt beschouwd als een hoofdpersonage en heeft wel wat screen time, maar ik zag geen duidelijk doel voor het personage in het verhaal.

Op zijn Spielbergs zijn de shots erg mooi gedaan, vrij sentimenteel en geromantiseerd wel, maar best OK, technisch dan. Alleen redt dat de film hoegenaamd niet, en Williams doet dan zelfs meer kwaad dan goed. De song Suo Gan was wel prima, blijft hangen en wordt toch wat vereenzelvigd met deze film. Tot slot dikke pluim wel voor de indrukwekkende straten in Shanghai met zijn honderden figuranten.

avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

Ik was niet geweldig onder de indruk. Naar mijn gevoel was Spielberg hier nog aan het zoeken naar zijn aanpak wat betreft realistisch drama. Schindler's list, pakweg 5 jaar later was al een heel ander verhaal. Natuurlijk ook letterlijk een ander verhaal, hoewel beide films met oorlog te maken hebben. Waarschijnlijk is het boek van Ballard veel complexer dan de biografie van Schindler en daarom dat je veel vreemde sfeersprongen krijgt, maar ook wel een verhaal dat ondanks de langere speelduur, toch wat gejaagd aanvoelt...

avatar van Shadowed

Shadowed

Mwa.

Wederom een Spielberg die me niet echt weet te overtuigen. Begon ooit heel hoog in mijn boekje, maar na het kijken van de titels die iets minder stemmen hebben blijkt het toch ook een regisseur te zijn die best saaie films aflevert. Ook Empire of the Sun behoort tot zijn mindere titels.

Het eerste halfuur is echter wel te moeite waard. De jonge Bale valt direct op, vooral omdat ik hem als Batman herken. Om hem dan nu in een jongere rol te zien is wel grappig, en hij blijkt ook op jongere leeftijd al best goed te zijn. Wel wat irritant soms gezien hij veel schreeuwt, maar hij gaat wel volledig op in zijn rol.

De spanning die de inval van de Japanners met zich mee brengt wordt goed uitgewerkt, maar Spielberg kiest ervoor om een nogal kinderlijke toon aan zijn film mee te geven. Ik vind dit persoonlijk niet de beste keuze, want ook als je je film door de ogen van een kind laat plaatsvinden hoef je niet de bijpersonages en gebeurtenissen op een kinderachtige manier te overdrijven.

Visueel ziet het er verder groots uit. De sets zijn breed opgezet en Spielberg lijkt de meeste centjes aan grote omgevingen uit te hebben gegeven. Die zien er dan ook goed uit, maar uiteindelijk komt het niet veel verder dan heldere explosies en grootse sets die gebruikt en opgeblazen worden. Camerawerk is verder ondermaats en het tempo schuurt aan alle kanten.

Buiten dat de zit erg lang is is het na een tijdje ook totaal niet interessant meer. Bale kan de film niet dragen ondanks zijn enthousiaste pogingen en Spielberg slaagt er geen moment in de kijker in het verhaal te betrekken. De personages zijn karikaturaal en de gebeurtenissen voornamelijk saai. Dat er ook enkele nogal geforceerde pogingen tot humor en sentiment worden gedaan snap ik niet, want deze zorgen beide voor de verkeerde vormen van komedie.

Het blijft een bombastische film die een sterk eerste halfuur kent maar daarna inkakt. Het duurt allemaal dan ook veel te lang en de soms overdreven pogingen tot tranentrekkerij hebben totaal geen effect. Spielberg wist op latere leeftijd wel hoe hij de kijker moest betrekken in oorlogsfilms, en ik hoop dat hij dan ook van deze film heeft kunnen leren.