Empire of the Sun (1987)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Steven Spielberg
met Christian Bale, John Malkovich en Joe Pantoliano

Het leven van de verwende jongen James Graham komt op zijn kop te staan wanneer de Japanners Shanghai binnenvallen in 1941. Hij wordt gescheiden van zijn ouders, en komt in een Chinees kamp terecht. Tussen de ziektes en de voedseltekorten probeert Jim zijn oude leventje weer op te pakken.

Leek mij achteraf meer een wat langdradige avonturenfilm dan een naar het hart grijpend oorlogsdrama.
Ben dan nooit echt IN de film geraakt en al is de figuur van "Jim" merkwaardig en de rol ook schitterend vertolkt en zijn er bovendien meerdere mooie opnames., deze film kan ik echt niet bij de grote Spielbergs onderbrengen.

Een film voor op kerstdag. Feel good en zeemzoet met een veel te actief kind dat zich veel te volwassen gedraagt voor een kind te zijn. Blij dat deze troep gedaan is.

avatar van john mcclane 2
Een film die ik al kind zag ,,en er enorm in hakte.
De iet wat subtiele verwijzing naar de bom.
De appel die werd door gegeven en het bloed stroompje.
Het intense spel van Bale.
Het verscheurende aspect van een oorlog.
In alle eerlijkheid: ik heb hem paar jaar geleden gekocht op BR disc.
En het hakte er veel minder in .
Ik geef hem het cijfer van mijn jeugd,,,als kleine bloed spetters op een hagelwitte grond bezaaid met sneeuw.

avatar van Jan met de pet
Geweldige film, nu pas voor het eerst gezien.......4,5

avatar van Ajax&Litmanen1
Op zich een hele degelijke Spielberg film, die zoals bij al zijn titels tot in de puntjes verzorgd is qua camerawerk, beeld, geluid, soundtrack en emotionele impact. Maar tegelijk vind ik Empire of the Sun ook wat afstandelijk en doordat het door de ogen van een Brits kind wordt bekeken wat onrealistisch en relatief vriendelijk voor een oorlogsverhaal, terwijl het zich afspeelt op de meest nare plekken. Dit is een keuze die Spielberg maakt, maar die voor mij wat minder uit weet te pakken. Als avonturenfilm is dit beter geslaagd.

avatar van mjk87
Ik las hier de vergelijking met Pan's Labyrinth, dat was precies hetgeen ik zocht toen ik erover dacht waarom deze film niet helemaal overtuigde. Daar was namelijk wel altijd duidelijk wanneer iets fantasie was en wanneer niet. En daarmee ook gruwelijker.
In deze film is dat op een heel enkel moment na (de piloot die zwaait) veel minder helder. Of eigenlijk niet. Je moet erin meegaan dat Bateman Jr. dit allemaal verzint want uit de film zelf wordt dit nergens duidelijk. Je kan zeggen: dat is obvious want zo gezellig ging het er niet aan toe, maar ook dan: dit is een film van Spielberg. Dit is überhaupt een film. Ook films zonder die kinderfantasie hadden dit sfeertje (Stalag 17, iemand? of een hele catalogus uit de jaren 40 en 50). Waarom moet ik dat als kijker dan weten?

Maar goed, wel een fijne film verder die lang duurt maar dat voel je niet echt. Soms erg mooie shots (die vliegtuigen), fraaie momenten (de atoombom) en gewoon lekker kijkvoer. En dat met een prima jonge Bale die maar en heel enkel moment er iets te ver over gaat, maar verder met een prachtige energie speelt. Ook de beelden van Shanghai in die tijd geven een fraai beeld en het blijkt maar weer dat grote mensenmassa's toch indrukwekkender aanvoelen dan honderden cgi-poppetjes. Iets na het midden zakt de film wat in maar het eind is wel oprecht mooi. 3,5*.

avatar van baspls
Ik kwam er pas achter dat ik nog lang niet alle films van Steven Spielberg heb gezien en daar moet maar eens verandering in komen.

Empire of the Sun is gebaseerd op het semi-autobiografische boek van J.G. Ballard. James woont met zijn rijke ouders in Shangai als de Japanners binnen vallen en alle Britten in Jappenkampen worden gestopt. Hij wordt gescheiden van zijn ouders en de verwende jongen leert zich snel aan te passen en voor zichzelf te zorgen.

Christian Bale had voor deze film enkel in een mini-serie en een Scandinavische fantasy gespeeld en moest nu ineens op 13 jarige leeftijd de grote hoofdrol vertolken. Bale doet het zeker niet slecht en het is ook wel duidelijk dat hij een goed acteur zou gaan worden.

De film brengt op indrukwekkende wijze de oude Britse kolonies in China in beeld en erg zaten een aantal prachtige shots in van bijvoorbeeld de vliegtuigen die James zo prachtig vind. John Williams componeerde de score, maar zijn hand is eigenlijk nergens te merken. Wat je vooral bijblijft aan de film is het koor die het Welsche lied zingt.

Voor een oorlogsfilm is het allemaal toch behoorlijk kindvriendelijk. J.G. Ballard gaf al toe dat hij als kind waarschijnlijk veel dingen had ingebeeld en dat zijn boek daarom met een korreltje zout genomen moest worden en dat is met de film ook zeker zo. Voor James is de oorlog een groot avontuur lijkt het.

Al met al een vermakelijke en vakkundig gemaakte film, maar het was waarschijnlijk beter geweest als Spielberg het iets serieuze had aangepakt.

avatar van IH88
“Learned a new word today. "Atom bomb." It was like the God taking a photograph.”

Steven Spielberg heeft zoveel sterke films gemaakt dat Empire of the Sun soms wat vergeten wordt. Onterecht, want het is weer een knap staaltje vakmanschap van Spielberg, en Empire is een film waar oorlog en de verbeeldingskracht van een jonge jongen (een jonge Bale) perfect samenkomen. De verschrikkingen van het Jappenkamp worden soms in beeld gebracht, maar Spielberg is meer geïnteresseerd in hoe Jim dit allemaal ondergaat en ervaart. Soms zie je hem lijden, maar meestal zie je het hem ook als een avontuur beleven. Dit is zijn belevingswereld, en als je hierin meegaat valt er genoeg te genieten.