Empire of the Sun (1987)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Steven Spielberg
met Christian Bale, John Malkovich en Joe Pantoliano

Het leven van de verwende jongen James Graham komt op zijn kop te staan wanneer de Japanners Shanghai binnenvallen in 1941. Hij wordt gescheiden van zijn ouders, en komt in een Chinees kamp terecht. Tussen de ziektes en de voedseltekorten probeert Jim zijn oude leventje weer op te pakken.

Leek mij achteraf meer een wat langdradige avonturenfilm dan een naar het hart grijpend oorlogsdrama.
Ben dan nooit echt IN de film geraakt en al is de figuur van "Jim" merkwaardig en de rol ook schitterend vertolkt en zijn er bovendien meerdere mooie opnames., deze film kan ik echt niet bij de grote Spielbergs onderbrengen.

Een film voor op kerstdag. Feel good en zeemzoet met een veel te actief kind dat zich veel te volwassen gedraagt voor een kind te zijn. Blij dat deze troep gedaan is.

avatar van john mcclane 2
Een film die ik al kind zag ,,en er enorm in hakte.
De iet wat subtiele verwijzing naar de bom.
De appel die werd door gegeven en het bloed stroompje.
Het intense spel van Bale.
Het verscheurende aspect van een oorlog.
In alle eerlijkheid: ik heb hem paar jaar geleden gekocht op BR disc.
En het hakte er veel minder in .
Ik geef hem het cijfer van mijn jeugd,,,als kleine bloed spetters op een hagelwitte grond bezaaid met sneeuw.

avatar van Jan met de pet
Geweldige film, nu pas voor het eerst gezien.......4,5

avatar van Ajax&Litmanen1
Op zich een hele degelijke Spielberg film, die zoals bij al zijn titels tot in de puntjes verzorgd is qua camerawerk, beeld, geluid, soundtrack en emotionele impact. Maar tegelijk vind ik Empire of the Sun ook wat afstandelijk en doordat het door de ogen van een Brits kind wordt bekeken wat onrealistisch en relatief vriendelijk voor een oorlogsverhaal, terwijl het zich afspeelt op de meest nare plekken. Dit is een keuze die Spielberg maakt, maar die voor mij wat minder uit weet te pakken. Als avonturenfilm is dit beter geslaagd.

avatar van mjk87
Ik las hier de vergelijking met Pan's Labyrinth, dat was precies hetgeen ik zocht toen ik erover dacht waarom deze film niet helemaal overtuigde. Daar was namelijk wel altijd duidelijk wanneer iets fantasie was en wanneer niet. En daarmee ook gruwelijker.
In deze film is dat op een heel enkel moment na (de piloot die zwaait) veel minder helder. Of eigenlijk niet. Je moet erin meegaan dat Bateman Jr. dit allemaal verzint want uit de film zelf wordt dit nergens duidelijk. Je kan zeggen: dat is obvious want zo gezellig ging het er niet aan toe, maar ook dan: dit is een film van Spielberg. Dit is überhaupt een film. Ook films zonder die kinderfantasie hadden dit sfeertje (Stalag 17, iemand? of een hele catalogus uit de jaren 40 en 50). Waarom moet ik dat als kijker dan weten?

Maar goed, wel een fijne film verder die lang duurt maar dat voel je niet echt. Soms erg mooie shots (die vliegtuigen), fraaie momenten (de atoombom) en gewoon lekker kijkvoer. En dat met een prima jonge Bale die maar en heel enkel moment er iets te ver over gaat, maar verder met een prachtige energie speelt. Ook de beelden van Shanghai in die tijd geven een fraai beeld en het blijkt maar weer dat grote mensenmassa's toch indrukwekkender aanvoelen dan honderden cgi-poppetjes. Iets na het midden zakt de film wat in maar het eind is wel oprecht mooi. 3,5*.