Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 152 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Christian Bale, John Malkovich en Joe Pantoliano
IMDb beoordeling:
7,7 (141.733)
Gesproken taal: Engels, Japans en Mandarijn
Releasedatum: 17 maart 1988
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Empire of the Sun
"To survive in a world at war, he must find a strength greater than all the events that surround him."
Het leven van de verwende jongen James Graham komt op zijn kop te staan wanneer de Japanners Shanghai binnenvallen in 1941. Hij wordt gescheiden van zijn ouders, en komt in een Chinees kamp terecht. Tussen de ziektes en de voedseltekorten probeert Jim zijn oude leventje weer op te pakken.
Externe links
Acteurs en actrices
Jim
Basie
Mrs. Victor
Dr. Rawlins
Frank Demarest
Maxton
Sgt. Nagata
Jim's Mother
Jim's Father
Mr. Victor
Video's en trailers
Reviews & comments
Reqie
-
- 7 berichten
- 180 stemmen
Wat een irritant, overacterend manneke, die christian bale. Ook overacting door zijn Japans vriendje. Ik braak van overacting, komt niet realistisch over. Waarmee ik niet wil zeggen dat Bale niet kan acteren, integendeel, maar het stoort me wel. Verder vond ik deze film goed, maar ook niet speciaal. In tegenstelling tot alle mensen die deze film hoger gequoteerd wensen te zien, vind ik dat ze meer dan hoog gneoeg staat.
ben49
-
- 4 berichten
- 17 stemmen
Belachelijke film, wil je een meer realistische weergave van wat er tussen China en Japan gebeurd is kun je beter kijken naar "het rode korenveld" Japan was een wrede oorlogsmisdadiger!! typische Steven Spielberg film
Tolkienfan
-
- 299 berichten
- 372 stemmen
dit blijft een geweldige film. HET meesterwerk van Steven Spielberg!
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
dit blijft een geweldige film. HET meesterwerk van Steven Spielberg!
En blijkbaar ook de vaakst onbegrepen Spielberg film, gezien het geklaag over gebrek aan "realiteit".
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Begrijp die commentaren ook niet. Spielberg heeft nooit de bedoeling gehad een 100% correct historisch epos te maken. De film is een coming of age verhaal over een jongen in een concentratiekamp. Niets meer en niets minder.
Mark15
-
- 35 berichten
- 968 stemmen
Belachelijke film, wil je een meer realistische weergave van wat er tussen China en Japan gebeurd is kun je beter kijken naar "het rode korenveld" Japan was een wrede oorlogsmisdadiger!! typische Steven Spielberg film
Ik vind niet dat Japanners in deze film zo positief worden neergezet?
Je spreekt trouwens over Japan alsof het één persoon betreft, een beetje nuanceren mag wel. Anders kun je een groot deel van de Nederlanders ook best op diezelfde misdadige hoop gooien, nergens werd zo innig samengewerkt en gecollaboreerd met de Duitsers als hier.
KillahHillah
-
- 118 berichten
- 1316 stemmen
De film begint goed maar naar het einde toe vond ik de film wel saai en langdradig worden.
Verhaallijn is goed en leuk om te zien hoe een jongen de oorlog en het kamp beleefd. Maar door de lange speelduur wordt de film wel steeds saaier. Het verhaal is wel prachtig verfilmd door Spielberg. Hij heeft echt oog voor detail kortom alles zag er prachtig uit.
Hier ben ik het volkomen mee eens. Het acteerwerk was inderdaad prima verzorgt, alleen stoorde ik me soms aan het ietwat overacting van Bale. Krijgt van mij een hele krappe 3*
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Kan je een voorbeeld geven van die overacting van Bale? Het is zeker niet ingetogen gespeeld maar ik vond 'm over de ganse lijn onwaarschijnlijk overtuigend. En misschien nog belangrijker, hij bleef steeds een kind.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8166 stemmen
De laatste Spielberg films die ik zag vielen op de een of andere manier toch telkens een beetje tegen. Empire of the Sun is gelukkig geen tegenvaller en weet mij wel te overtuigen.
Ik ben altijd al fan geweest van Christian Bale, maar jong als hij hier is had ik hem nog niet eerder gezien. Bale speelt in deze film de sterren van de hemel. Het overtuigd als het kind dat af en toe best bijdehand is, maar wiens leven door de oorlog nooit meer hetzelfde zal zijn. Verder zijn er goede rollen voor Malkovich, Pantoliani en zelfs een piepjonge Stiller komt voorbij.
Spielberg combineert een goed en overtuigend verhaal met soms erg sterke shots. Vooral de momenten waarbij de vliegtuigen wer eens over en voorbij vliegen, zijn erg sterk. Waar een film als Pearl Harbour faalt op dit gebied, overtuigt deze film wel.Ook een compliment aan de muzikale bijdrage van John Williams, die gelukkig niet al te bombastisch is, maar juist redelijk ingetogen en mooi.
Ja, een knappe film, waarmee Spielberg weer eens bewijst het toch te kunnen. Zijn sci-fi films vind ik minder, maar zijn films met of over de oorlog zijn wel erg sterk, zo ook deze.
4,0*
sofripa
-
- 1516 berichten
- 1143 stemmen
Uitgesponnen...
Wel, wat van deze film te zeggen. Uitgangspunt en setting spraken me zeer aan. Het begin van de film wordt ook goed neergezet. So far so good. Het verhaal an sich, en ook nog eens bekeken door de ogen van een goed acterende Bale ( Malkovich is weer formidabel) wil er bij nog best in. Alsmede de degradatie van de mens in een gevangenenkamp.
Maar e.e.a. wordt veel te veel uitgesponnen en theatraal neergezet door Spielberg. In sommige van zijn films heeft hij daar last van. Episch is prima, echter dit vond ik te veel van het goede.
Dus nee, niet mijn cup of tea. In de box office overigens ook niet. Afgezien van Sugerland Express zijn slechts scorende film. Zeer nipt 2,5 sterren
Cinemaniak
-
- 566 berichten
- 513 stemmen
De blu-ray is aangekondigd. Een no brainer!
Weet je al waar hij straks met Nederlandse ondertiteling verkrijgbaar is? Gister bij de Fame in A'dam te horen gekregen dat ze hem sinds oktober niet meer konden bestellen?
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Weet je al waar hij straks met Nederlandse ondertiteling verkrijgbaar is?
Sorry, nee.
Hyaenidae
-
- 38 berichten
- 265 stemmen
Veronica Magazine geeft deze film 2 sterren. Niet de eerste keer dat blijkt dat ze niet veel verstand van films hebben...
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Jammer dat deze zo laat geprogrammeerd stond. Tot 3.00 uur was te laat voor mij.
Ik heb wel het begin gezien en dat sprak mij wel aan.
Er kwam een surrealistische sfeer in op een gegeven moment.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Veronica Magazine geeft deze film 2 sterren. Niet de eerste keer dat blijkt dat ze niet veel verstand van films hebben...
Quoteringen worden waarschijnlijk overgenomen uit één of ander boek.
fiction
-
- 57 berichten
- 4862 stemmen
Belachelijke film, wil je een meer realistische weergave van wat er tussen China en Japan gebeurd is kun je beter kijken naar "het rode korenveld" Japan was een wrede oorlogsmisdadiger!! typische Steven Spielberg film
Toegegeven, ook dit blijft bij mij grote vraagtekens oproepen. Ook ik had begrepen dat de Jappen ontzettend wreed konden zijn in hun kampen en tegenover chinezen nog extremer.
Maar daar zie je in deze film maar weinig van !? Dat Jappen hun geschiedenis willen 'vervalsen' in deze als het zou kunnen is mij al 'ns opgevallen. Maar wat was hier de bedoeling ? Een Disney verfilming ten aanzien van het Jappenkamp en/of viel de wreedheden hier en ook vaker wel mee.. wie het weet mag het zeggen 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Maar wat was hier de bedoeling ?
Weet je dat dan niet?
fiction
-
- 57 berichten
- 4862 stemmen
..
Ok, wat was hier de bedoeling ten aanzien van het Jappenkamp ?
Ik zit te denken aan een Disney verfilming om alle leeftijden te kunnen bereiken wat (waarschijnlijk) commercieel gezien veel aantrekkerlijker is. Maar misschien vielen de wreedheden gewoonweg (soms) reuze mee.. ? Wat is het waarheidsgehalte in deze film over hoe het echt in een Jappenkamp ten tijden van de oorlog ging..
Sommige zaken geven wellicht enigsinds een indicatie, de lijken die toch regelmatig voorbij komen, de niet Japanse en dus uit eigen gelederen dokter, het lichamelijk werk wat aanvankelijk even voorbij komt. Maar met deze indicaties, moet je daar de wreedheid er dan verder zelf uit halen en zelf mee nemen in het verhaal.. Ik verneem graag meer info. hierover, wat was hier van de bedoeling.
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
...Ok, leg uit, wat was hier de bedoeling ten aanzien van het Jappenkamp ?......... Ik verneem graag meer info. hierover.
Film is gebaseerd op een boek, van iemand die als kind, of tiener, in zo'n kamp zat net buiten Shanghai.
Dus verhaal is verteld vanuit de ogen van een kind (gespeeld door Christian Bale in deze film)
De ouders van James Graham Ballard en de schrijver waren in het echt door de japanners naar de Lunghua Civilian Assembly Centre (dus voor burgers en niet voor soldaten) gestuurt en ik neem aan dat zij anders worden behandeld dan militairen?
Hier is een artikel over de schrijver (JG Ballard) dat je misschien meer achtergrond geeft?
"Ballard’s memories of pre-war Shanghai were of “a cruel city”. “If you fainted on the road from lack of food you lay there until you died,” he said. “There used to be carts going around the city picking up dead bodies.”
A year after the Japanese seized Shanghai, Ballard and his family were interned in Lunghua Camp just outside the city. “It was absolutely the reverse of anything I had ever known,” he recalled. “Previously we had lived an incredibly formal existence, then suddenly I was a member of a 2,000-strong tenement family. I had a good time, I thoroughly enjoyed myself.”
fiction
-
- 57 berichten
- 4862 stemmen
Film is gebaseerd op een boek, van iemand die als kind, of tiener, in zo'n kamp zat net buiten Shanghai.
Dus verhaal is verteld vanuit de ogen van een kind (gespeeld door Christian Bale in deze film)
De ouders van James Graham Ballard en de schrijver waren in het echt door de japanners naar de Lunghua Civilian Assembly Centre (dus voor burgers en niet voor soldaten) gestuurt en ik neem aan dat zij anders worden behandeld dan militairen?
Ok, zo kan ik het zien. Door de ogen van een kind.. (zelf heeft hij gerelativeerd als “mijn leven gezien door de spiegel van mijn fictie die geïnspireerd is door dat leven.”) Maar dat is dus de Disney variant waar je de harde werkelijkheid wat in verbloemd.
Om ook antwoord (waarvoor mijn dank) en wat info. te geven. Je had volgens mij vrouwenkampen met kinderen vaak tot 10 jaar die dan naar de mannenkampen gingen. Je had burger kampen gemengd en ook nog kampen met krijgsgevangen en burgers.
Verder nog en staat ook in wiki:
"Zo had Japan vanaf 1937 oorlog in China gevoerd, waarbij Japanse militairen zeer wreed te keer waren gegaan, zowel tegen de civiele bevolking als tegenover krijgsgevangenen.
Op grote schaal maakten zij zich schuldig aan plundering, massamoord, verkrachting en andere gruwelijkheden.
Hoewel Japan, na geallieerde aandrang, kort na het uitbreken van de oorlog in de Pacific, verklaarde, dat het land zich aan de bepalingen van de Conventie zou houden, werden er in de zuidelijke regionen (waaronder de Indische archipel) zeker geen gelijkluidende orders gegeven aan de Japanse militaire gezaghebbers.
Eind april 1942 gaf de Japanse minister-president tevens minister van oorlog, generaal Tojo, opdracht de westerse krijgsgevangenen hard en op vernederende wijze aan te pakken. Ontvluchte gevangenen dienden ter dood te worden gebracht."
Wat betreft de krijgsgevangen en de Japanse mentaliteit heb ik gelezen. "De Japanse soldaten was op harde wijze ingeprent dat een krijgsgevangene een absoluut waardeloos en laf schepsel was. Een echte soldaat moest zich in de strijd nooit overgeven; hij diende zich dood te vechten of zelfmoord te plegen, vlak voor een mogelijke gevangenname."
Ook de troostmeisjes of de seksslavinnen zijn toch wel redelijk bekend. Vrouwen en meisjes die voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog door particulieren en de Japanse officiële instanties ter beschikking werden gesteld aan de Japanse militairen. Officieel luidt het dat deze meisjes en vrouwen zich vrijwillig aandienden om "troost" te bieden aan militairen. In werkelijkheid waren deze vrouwen seksslavinnen die tegen hun wil werden vastgehouden en gedwongen werden zich te prostitueren. Historici spreken vandaag van, naar schatting 50.000 tot 200.000 vrouwen.
Het gaat nogal ver misschien voor deze film, maar dat is oorlog en dat waren de kampen volgens mij ook en dat is wat minder, maar wellicht was het kamp ook het zelf verbouwen van sla en tomaten.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ok,wat was hier de bedoeling ten aanzien van het Jappenkamp ?
Het kamp laat wederom hoe in de beleving van een kind gevangenschap draaglijk en zelfs leuk wordt. Dankzij het vermogen dat alleen kinderen bezitten kan Jim kan zich aanpassen. Terwijl de volwassenen zich vervelen en doelloos voor zich uit zitten te staren creëert Jim een surrogaatfamilie en houdt hij zich aktief bezig met allerlei taken. Het gevangenkamp wordt een speelkamp waar kinderen zich kunnen uitleven. Jim ziet echter niet in dat hij er alleen voorstaat en dat de mensen waar hij naar opkijkt eigenlijk geen zier om hem geven. Het is aan de hand van het laatste dat Spielberg de horror en het ware gelaat van de oorlog laat zien. "Jappen en geweld" was ook niet de focus van JG Ballard, de schijver van het boek. Empire Of The Sun is een hommage aan de belevingswereld en de fantasie van een kind. Op het eind van de film (Cadillac Of The Skies) neemt Jim afscheid van zijn 'magische' kinderjaren.
fiction
-
- 57 berichten
- 4862 stemmen
Het kamp laat wederom hoe in de beleving van een kind gevangenschap draaglijk en zelfs leuk wordt. ... "Jappen en geweld" was ook niet de focus van JG Ballard, de schijver van het boek.
Als we door de ogen van een kind, van 'Jim' kijken kan ik de film en het kamp zo verfilmd begrijpen. Indicaties naar de hardere werkelijkheid zie ik ook, zoals eerder een aantal genoemd... dit komt dus niet expliciet in beeld en dat hoeft ook niet altijd, maar ik vond het op een gegeven moment iets te 'leuk' in het kamp. Maar het is te begrijpen dat je als kind op een dergelijke wijze aan de werkelijkheid ontsnapt.. dat wil zeggen kan ontsnappen en er zo met om gaat.
Persoonlijk en dat is dan ook persoonlijk, dan mis ik wel de hardere werkelijkheid van het kamp.. Dat had ik ook bij La Vita È Bella, als ik beide filmen mag vergelijken. Ik vind het net iets te leuk worden, maar beide films zijn zeker wel heel goed. Maar voor mij daardoor dan ook weer niet zo goed als gehoopt.
Maar het is duidelijk denk ik, en ook jij bedankt voor je reactie !
boozebelly
-
- 1428 berichten
- 1908 stemmen
Vrij meeslepend verhaal waarin uitstekend wordt geacteerd en dan vooral door de 13-jarige Christian Bale. Dat je zo'n rol zo overtuigend neer kan zetten op die leeftijd vind ik persoonlijk fenomenaal.
Dit is overigens niet het soort oorlogsfilm dat overloopt van de actie, verre van dat zelfs. Je volgt hoofdzakelijk de jongen 'James' en zijn belevenissen in bezet gebied en in het gevangenenkamp en op een enkele luchtaanval na valt daar verder geen wapengekletter te bespeuren, dus wie vooral op actie uit is kan beter even verder kijken.
De belevenissen van James zijn op zich boeiend genoeg om de hele kijkduur te blijven boeien, maar persoonlijk vond ik het jammer dat de situatie in het jappenkamp een beetje te braaf werd gebracht. Natuurlijk gaan er mensen dood aan ziektes en word er nu & dan iemand afgeranseld, maar ik heb de echte hardheid en onmenselijkheid zoals wij die kennen uit de verslagen over de echte Jappenkampen gemist. Een paar executies en/of martelingen hadden dan ook zeker niet misstaan om de impact van deze film te vergroten. Nu heerst er een beetje het gevoel dat ze de film ook toegankelijk hebben willen houden voor het jongere publiek en persoonlijk vind ik dat doodzonde. Hierdoor smaakt de sfeer in het kamp te veel naar 'ouwe jongens krentenbrood'. De film riep door dit iets te hoge 'braafheids-gehalte' ook niet de gewenste emoties bij mij op.
Een groot pluspunt vond ik overigens wel dat ze gaandeweg voor een wat meer surrealistische, hallucinerende weg hebben gekozen. Hierdoor kreeg ik als kijker een goede indruk van de afgetakelde geestesgesteldheid van James. Dit vond ik dan wel weer een volwassen keuze die de kleinere kijker waarschijnlijk moeilijk tot onnavolgbaar zou vinden, dus waarom het jappenkamp dan wel zo braaf in beeld moest is mij een compleet raadsel ... 
Overigens vond ik die scene waarin James die Japanner reanimeert en je in een korte flits hemzelf nog in vooroorlogse staat ziet liggen subliem gevonden.
De film krijgt van mij zeker een mooie voldoende, maar ik blijf toch zitten met het gevoel dat dit een regelrechte topper had kunnen zijn als ze meer aandacht hadden gehad voor het in beeld brengen van de gruwelen die hebben plaatsgevonden in de jappenkampen.
3,5*
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Persoonlijk en dat is dan ook persoonlijk, dan mis ik wel de hardere werkelijkheid van het kamp..
Zoals je ondertussen al weet zou "de harde werkelijk" uit de toon vallen gezien het thema van de film. En toch was het hard - Verkrachting van zijn moeder wordt gesuggereerd aan de hand van 'bloemsporen' op de keukenvloer - Jim wordt gebruikt door zijn held (Malkovich) op een manier dat zelfs de Jappen nog niet konden verzinnen (bij wijze van spreken) - maar hij ziet het gewoon niet in. Jim ziet ook de werkelijk niet als 'de bom' valt. Ik vind dat nu net de meerwaarde van de film. Harde feiten opsommen is geen kunst. Brotherhood Of War was zo'n film en dat vond ik eerlijk gezegd ronduit slecht. Empire Of The Sun is een film met heel veel symboliek die je pas opmerkt na verschillende kijkbeurten. De eerste keer had ik er eigenlijk heel weinig van begrepen.
Crook
-
- 699 berichten
- 1599 stemmen
HET meesterwerk van Steven Spielberg!
Mee eens, alhoewel deze relatief onbekend is, voor mij als Spielberg-liefhebber ook Spielberg's beste film ooit.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Moeilijk te begrijpen dat de criticasters klagen om het gebrek aan realisme. Er is hier niemand die erbij geweest is. Ik denk eerder dat het fair is om te zeggen dat de aanpak van Spielberg luchtig is. Toch heb ik de ‘gemene’ Japanners niet gemist. Het draait ook niet om hen, maar om de jonge hoofdpersoon en hoe hij de oorlog in Shanghai overleefd heeft. Op historisch vlak worden wel een aantal interessante punten aangekaart, zoals de britse enclave in de stad. Het is niet verrassend dat een deel gewoon in Engeland geschoten is. Luchtig inderdaad. Misschien ook wel te makkelijk, maar onrealistisch? Mwa.
Het is wel interessant om te zien dat Jamie een enorme bewondering heeft voor de Japanners, en dat niet onder stoelen of banken steekt. Ik ben benieuwd of dat nog voor commotie gezorgd heeft, zo ruim veertig jaar na de oorlog. Het begin is wat mij betreft het beste, vanwege enerzijds de interessante, dreigende sfeer en het inzicht in de (bevoordeelde) Britse situatie in een land dat op dat moment al jaren in oorlog is. Het kampgedeelte vind ik persoonlijk dan weer vrij ‘gewoontjes’. Spielberg slaagt er bij mij niet in om dat stuk boven andere soortgelijke films te laten uitstijgen. Verder een prima rol van een nog heel jonge Christian Bale en ook John malkovich viel me niet tegen.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Door de ogen van een jongen (die bezeten is van gevechten en vliegtuigen) vertelt Spielberg zijn prachtig gefotografeerde verhaal als een schilderij. Een epische, indrukwekkende, solide onderhoudende en bombastische film over de Japanse bezetting van Shanghai; een film ook over de positie van Britten en Amerikanen in de concentratiekampen en over heldhaftig gedrag ten tijde van tegenspoed. Het sterkst vond ik de momenten die over de personen (hun karakters) zelf gingen. Christian Bale is verbazingwekkend goed in volgens mij zijn eerste grote rol.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Inmiddels heb ik deze film op Blu-ray. De UK versie heeft zelfs Nederlandse ondertitels.
Gerelateerd nieuws

WOII-film 'Empire of the Sun' van Steven Spielberg vanavond op BBC2

De eerste noemenswaardige rollen van vijf topacteurs
Bekijk ook

Voces Inocentes
Drama / Oorlog, 2004
24 reacties

The Killing Fields
Oorlog / Drama, 1984
219 reacties

Shooting Dogs
Drama / Historisch, 2005
120 reacties

Enemy at the Gates
Oorlog / Historisch, 2001
468 reacties

The Big Sleep
Film noir / Mystery, 1946
160 reacties

Bloody Sunday
Drama / Oorlog, 2002
121 reacties
Gerelateerde tags
japangebaseerd op boekstadiumkrijgsgevangeneshanghai, chinabraverypeasantpacific warmeerderjarig wordenjapanese occupationchinesejapanese armyjapanese soldierjapanese surrendersalt mineinternment camp child protagonistchildren in wartimejapanese occupation of chinasuzhou, china
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








