Door de jaren heen zijn er al heel wat zombiefilms gemaakt. Klassiekers als Dawn of the Dead, Braindead, The Evil Dead en Grindhouse zijn daar mooie voorbeelden van, maar ook de afgelopen tien jaar kwam er - voornamelijk in Azië - interessant materiaal uit. Hieronder de bestboeoordeelde zombiefilms op MovieMeter, van het afgelopen decennium.
Een rijk getrouwd stel besluit de strenge wetten die zombies in privéwoningen verbieden te negeren en neemt een vrouwelijke zombie in dienst als huishoudster. Wanneer de zombie arriveert, ontvangen ze een waarschuwing dat ze haar geen vlees mogen voeren en ook geen geladen pistool mogen geven. Ondertussen ondergaat de met littekens bedekte zombie genaamd Sara (Ayaka Komatsu) verschrikkingen, terwijl ze terugverlangd naar haar eerdere leven.
Geregisseerd door SABU, met Ayaka Komatsu, Makoto Togashi en Toru Tezuka. Deze film krijgt een 3,59/5.
Een filmploeg schiet een zombie-horrorfilm in een verlaten waterfiltratie-installatie, naar verluidt gebruikt voor menselijke experimenten door het leger. Net zoals de regisseur zijn acteurs voor de gek houdt en meer bloed voor speciale effecten eist, barst een echte zombie-apocalyps los, tot grote vreugde van zijn auteur.
Geregisseerd door Shin'ichirô Ueda, met Yuzuki Akiyama, Takuya Fujimura en Ayana Gôda. Deze film krijgt een 3,48/5.
Seok-woo is een gescheiden man die wordt opgeslokt door zijn werk, waardoor hij geen tijd over heeft voor zijn dochter Su-an. Hij biedt aan om haar met de trein naar haar moeder in Busan te brengen. Als de trein vertrekt, verspreidt een abnormaal virus zich onder de passagiers en beginnen mensen te transformeren tot zombies. Zullen Seok-woo en Su-an de invasie overleven?
Geregisseerd door Sang-ho Yeon, met Yoo Gong, Dong-seok Ma en Yu-mi Jeong. Deze film krijgt een 3,45/5.
Wanneer een zeldzame golf van gruwelijke moorden in combinatie met een grote uitbraak van een onverklaarbare virusziekte, een ooit zo vredig dorp op zijn kop zet, moet politie-sergeant Jong-goo, wiens zwakke jonge dochter al duidelijke tekenen vertoont van het virus, op zoek naar de toedracht. Meer en meer begint het bewijs in de richting te wijzen van een nieuw aangekomen teruggetrokken vreemdeling die hoog in de bergen woont. Maar is hij werkelijk de bron van alle kwaad of zijn er uiteindelijk duistere krachten aan het werk?
Geregisseerd door Hong-jin Na, met Do Won Kwak, Jung-Min Hwang en Woo-hee Chun. Deze film krijgt een 3,37/5.
Død Snø 2 (2014)
Martin heeft niet de beste vakantie gehad. Hij heeft per ongeluk zijn vriendin vermoord met een bijl. Hij sneed zijn eigen arm af met een kettingzaag. En zijn vrienden werden nog altijd verslonden door een bataljon van nazi-zombies. Vanmorgen werd hij wakker in een ziekenhuisbed met een nieuwe arm, maar het is een superkrachtige Zombie-arm die hem wil doden, en iedereen die hij kan bereiken. Martin is woest, en met de hulp van zijn nieuwe vrienden van Zombie Squad, richt hij een eigen zombieleger op om wraak te nemen op Kolonel Herzog.
Geregisseerd door Tommy Wirkola, met Vegar Hoel, Martin Starr en Derek Mears. Deze film krijgt een 3,36/5.
Zojuist Yummy gezien. Zou zeker niet in dit rijtje misstaan.
Onbegrijpelijk dat die film zo onder de radar is gebleven. Voor een Vlaamse productie is dat echt een topper en kan zich ongetwijfeld meten met de films hierboven. Yummy behoort tot het beste wat ik ooit binnen dat genre van film gezien heb. Leuk om te horen dat er nog zielen zijn die er zo over denken.
Met de 3 onder mij volledig eens Yummy was verrassend goede horrorfilm van Belgische bodem, wat al bijna een unicum is. Soms moeten we ons eigen werk toch wat meer promoten se, beetje chauvinistischer zijn.
Død Snø 2 was heerlijke nazi-zombiefilm, zelfs beter als deel 1.
Busanhaeng vond ik anders ook zalige film, ik weet dat die me zelfs wat ontroerde, raar e bij een zombiefilm.
Miss Zombie (2013) wil ik zeker is zien, vind hem voorlopig enkel via Amazon.uk
Reacties (4)