Busanhaeng (2016)

Zuid-Korea
Actie / Horror

geregisseerd door Sang-ho Yeon
met Yoo Gong, Dong-seok Ma en Yu-mi Jeong

Sok-woo en zijn dochter Soo-Ahn stappen aan boord van de KTX, een hogesnelheidstrein die hen van Seoel naar Busan zal brengen. Precies op het moment van vertrek wordt het station overspoeld door zombies. Terwijl de trein richting Busan rijdt, moeten de passagiers vechten om te overleven.

avatar van alexspyforever
Kondoro0614 schreef:

Yes! Gelukkig vond je deze gaaf, want dat is deze film!

Ja, ik vreesde aanvankelijk een beetje een zoveelste zombiefilm waar de zombies werden afgeknald, maar dat was niet zo. Ik vond de mix tussen actie en dramatiek heel geslaagd. Denk dat als er leuke extra's zijn ik die wel ga aanschaffen op DVD.

avatar van cantforgetyou
Zeer goede horror film. Het stoorde ons totaal niet dat de film uit Zuid-Korea komt. Je krijgt sympathie voor de hoofdrolspelers. Het is ook interessant om te zien hoe westers de film overkomt. De special effecten zijn erg sterk. Weinig computer effecten, dan krijg je veel betere actie. Er worden wel wat eigen regels toegepast m.b.t. de zombies. Maar ach, dat doet elke film in zijn genre tot de horrorfilms. En zonder messen, pistolen en hakbijlen moeten de spelers toch op één of andere manier (soms) aan de dood kunnen ontsnappen. Jammer dat ik hem niet in de bioscoop heb gezien. Dan was die nog spannender geweest. Zeer de moeite waard om te kijken, als je een zombie fan bent.

avatar van Boeikens
Koreaanse World War Z variant maar dan met een enorme portie melodrama.

Het verhaal kan niet veel simpeler maar is toch goed uitgewerkt en loopt als een trein
Het acteerwerk is best goed en er valt voldoende actie te beleven, echter mis ik persoonlijk wel wat expliciete gore, voelt het als zombiefilm soms wat tam en had het geheel wel een 20 min korter gekund.

avatar van Noud
Aziaten kunnen gewoon echt niet acteren. Drama.

avatar van EVIL '84
Boeikens schreef:
Koreaanse World War Z variant maar dan met een enorme portie melodrama.

Klopt inderdaad. Maar vond hem best vermakelijk. Ok, het acteerwerk was niet echt hoogstaand, maar dat hoeft ook niet van mij, dit type film moet je toch niet té serieus nemen. Gewoon verstand op nul en mooi kijken! Had wel meer gore in gemogen! Dat was er jammer genoeg amper.

Noud schreef:
Aziaten kunnen gewoon echt niet acteren. Drama.
Nee, gelukkig doen ze dat in nederlandse films beter, pfffffff, man hou op !

ronnieboy schreef:
Nee, gelukkig doen ze dat in nederlandse films beter, pfffffff, man hou op !
LOL,TOUCHEEE ofso

avatar van Donkerwoud
De soort zombie-film waar grootmeester George Romero niet meer aan toe kwam in de nadagen van zijn carrière. 'Train to Busan' (2016) vindt een fijne balans tussen het betere ondoden meppen en een scherpe satire op laatkapitalistische zelfzuchtigheid. De originaliteitsprijs krijgt het misschien niet, maar net als bij de eerdere Zuid-Koreaanse film 'Snowpiercer' (2013) blijken de verschillende compartimenten van een trein een prima setting voor een film in dit genre. Een beetje als een videogame met verschillende levels. De film oogt lekker episch en de actie blijft er - ondanks de fikse speelduur - flink inzitten. Ook omdat de personages zo heerlijk archetypisch zijn, met bijvoorbeeld een gespierde man als de menselijke 'tank' die hordes bijtgrage passagiers in elkaar mept. Al had het allemaal een tandje minder sentimenteel en melodramatisch gekund, dat werd naar het einde toe meer Koreaanse soap dan bij bevredigende zombie-pulp hoort.

avatar van Tup&Joep
Een zombiefilm die er stevig in hakt. Op het gevoel welteverstaan.
Heftige achtbaanrit!

avatar van Shadowed
doordenderende zombiefilm.

Ja, eindelijk is een spannende zombiefilm, die ik zo lang kwijt was. Naast Dawn of the Dead ik maar zelden een echte zombiefilm waarvan ik dacht, yes! En toen ik deze keek had ik dat gevoel weer eens terug. De film gaat namelijk in een goed tempo. Hetzelfde tempo en massa's die ik in World War Z trouwens ook had herkend.

Het verschil hiermee is dat er meer drama in zit. Niet te veel gelukkig, het begin was een klein beetje doorbijten maar gelukkig duurde het niet al te lang. Zodra ze in de trein zitten is het gelijk raak en gaat de film in een enorm tempo tekeer.

Ook was weer leuk om te zien hoe een mens veranderd als ze bij elkaar in een levensbedreigende situatie zitten. Goede zombiefilm, aanrader voor het genre.

avatar van nathaniel177
Goed geacteerd. Inderdaad niet storend dat het koreaans is. Wel vreemd, waar komen die zombies opeens vandaan???? Het verhaal mist een beetje de achtergrond. Wel vermakelijk.

Geweldige film. Eigenlijk nog nooit van gehoord, totdat ik dit pareltje onlangs voorbij zag komen op NPO 3, en het was genieten geblazen. Knap dat men toch nog een variatie weet te maken op die al bestaande zombiefilms. Niet mijn favoriete genre film overigens, maar Busanhaeng is dan ook wat meer dan zomaar de zoveelste. Retespannend vooral, simpele maar briljante enscenering in zo'n trein, de ene enerverende scène volgt de andere op. En slim dat men dit tussen al die onzin door, dit vooral al ook een film met een menselijk gezicht laat zijn. Zelfs bij de meest verderfelijke kwast(die harde zakenman aan het eind) krijgen ze het voor elkaar dat je enigszins empathie voor hem voelt. En dan die slotscène, als die kleine meid een liedje begint te zingen en zo haar dood voorkomt.... , ik dacht even dat ik Paths of Glory herbeleefde, geniaal. Was er van overtuigd dat ik met 28 days later... de beste horror van het zombie genre reeds had gezien, maar die is bij deze geëvenaard. Ook een absolute aanrader trouwens voor al die NS reizigers die menen te moeten klagen als hier hun trein vijf minuten vertraging heeft. Kijk wat er in Korea gebeurd in dit vervoermiddel, en tel je zegeningen!

avatar van horizons
Snelle zombies altijd leuk. Film kent een patroon van actie-rust-actie in een continue bepaald ritme. Actie is gelukkig goed in beeld gebracht.

nathaniel177 schreef:

Dat wordt in de film wel duidelijk gemaakt.

avatar van W.V.
Had geen hoge verwachtingen van de film, maar dat viel dus erg mee. Dit is een absoluut genietbare film in het genre. De zombies zien er overtuigend uit en de spastische bewegingen die ze maken en de rare houdingen waarin ze soms voortbewegen zorgen voor tempo en een vleugje humor in de film. Ik ben geen kenner, nog liefhebber van de aziatische cinema, maar ik heb me met deze film prima vermaakt. Natuurlijk lijkt het op eerdere Hollywood zombiefilms, maar toch heeft de film een eigen benadering, zo zie je dus de overlevenden overleven zonder het nodige wapengeweld, het enige vuurwapen wat je ziet in de film is op het einde en die wordt niet gebruikt. Er worden op sommige momenten geweldige opnames getoond, denk aan het slepen achter de locomotief of de zombies die aan de helikopter hangen.
Die opnames werken zeer goed. Het enige minpuntje vind ik de drama, allemaal wat dik aangezet en wekte bij mij wat irritatie op. Maar voor de rest een film die ik zeker nog wel een keer wil zien.

avatar van panax
goeie originele zombiefilm
goeie special effects
mooi verhaal met een goed einde !!

avatar van Shadowed
panax schreef:
goeie originele zombiefilm
goeie special effects
mooi verhaal met een goed einde !!

Ik denk dat het einde iets is wat een bepaald mens goed noemt, want het was natuurlijk ook best droevig

avatar van BlueJudaskiss
Jammer dat de film net wat te lang duurde, voor de rest: chapeau! Eindelijk weer een zombiefilm die ergens over gaat - in het begin is het bijna een soort echtscheidingsdrama waar toevallig wat zombies in voorbij komen. Echtscheidingsdrama, met op de achtergrond de financiële crisis: dit heeft substantie! Schitterende zombies ook - World War Z heb ik alleen maar gelezen en nooit gezien dus die vergelijking ontging me. Prachtige opnames van de trein, het landschap van Zuid-Korea, en die desolate stations - ik vond het erg mooi! Maar inderdaad, de film verloor op drie kwart mijn aandacht, wat ik jammer vond: ik denk dat ik dat probleem op een groot scherm niet had gehad.
Raar dat de reacties hier zo negatief zijn.

Voorlopig 3,5*, kan misschien nog wel omhoog naar 4,0* binnenkort.

avatar van Boneka
Heb eerlijk gezegd helemaal niets met zombies, dus dit soort onzin films gaan vaak aan mij voorbij. I am a legend is de enige waarbij nog even wat zombies voorbij kwamen. Afijn World War Z ga ik vast ook nog eens bekijken. De zombies in deze Train to Busan zijn overigens vrij agressief. Moet zeggen met het mager budget hebben de Koreanen er toch een aardige film van gemaakt. Dat komt vooral omdat er nogal wat emotie in zit. Voor mij steelt de kleine Soo-Ahn de show al had ze van mij er nog wel wat meer in gemogen. De acteurs spelen best wel goed, met zowaar een bad guy in de trein die vooral bezig is met zichzelf. Dat speelt overigens een belangrijk thema in deze film. Mensen in nood helpen of laten barsten. De juiste keuzes maken.

De shots zien er verder goed uit en het is best wel knap dat er weinig gebruik is gemaakt van CGI. Vond de film wel net iets te lang duren, maar het eind vond ik zeer geslaagd.

Train to Busan is geen topper, maar in dit genre en de dramatiek eromheen maakt het toch nog boeiend met dank aan de kleine meid.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Opvallend wat een andere setting en iets andere stijl kan doen met een zombiefilm. Je zou anno 2016 verwachten dat we alles wel even gezien hebben qua de levende doden en er ook helemaal klaar mee zijn, maar Train to Busan doet genoeg om het allemaal vrij fris te laten voelen. Het uitgangspunt is uiterst simpel; vader en dochter stappen in een trein, terwijl de pleuris uitbreekt en langzamerhand ook in de trein een ziekte verspreidt. Het is fijn dat dit keer de zombies weer eens agressief zijn en zeer snel bewegen; de trage slenteraars van Romero zouden hier minder goed tot hun recht komen. Ook fijn dat de incubatietijd heel kort is, na een beet sta je meestal binnen een minuut ook te happen naar de overige treinreizigers.

Ook fijn dat ditmaal het hoofdpersoon geen heldhaftige goedzak is, maar geloofwaardig egoïstisch, zonder meteen een enorme klootzak te zijn. Deze subtiliteit zit overigens niet in elk personage in Train to Busan, want de man in pak is wel het toppunt van onsympathieke en kwaadaardige menselijke personages in een zombiefilm. Een tikkeltje too much, wellicht. De personages zijn sowieso niet enorm belangrijk of goed uitgediept, maar ze doen wat ze moeten doen en de acteurs doen het ook aardig. Met name het kleine meisje weet hoe ze moet huilen, zeg. Het is soms weliswaar veel drama en de film is ook een tikkeltje lang, maar een heel groot deel van de tijd zit je met Train to Busan op het puntje van je stoel. Want boven alles zet Sang-ho Yeon vooral voortreffelijk een spannende zombiefilm neer. En dat is - in een tijd waarin we worden doodgegooid met zombies - een knappe prestatie.

Vooruit, 4 sterren.

avatar van Cikx
Na World War Z gezien te hebben meteen Train to Busan maar even erachteraan geplakt. Wat een verademing zeg. Er wordt genoeg tijd genomen om de personages te introduceren. Niet op hele subtiele wijze, maar ze hebben in ieder geval een eigen smoel en zijn zeker niet perfect. Het tempo is fijn en op stilistisch vlak is het ook dik in orde. Dat kun je de Koreanen wel toevertrouwen. De momenten waarop de treinreizigers achterna worden gezeten door horden zombies zijn behoorlijk intens en goed in beeld gebracht. Het concept blijft door middel van onderlinge strijd tussen de passagiers de gehele speelduur boeiend. Wel wordt de suspension of disbelief een aantal keer op de proef gesteld. Vooral wanneer de drie passagiers zich zonder al teveel moeite door coupés vol met zombies weten te worstelen. Soms werd het iets te melodramatisch, maar gelukkig duurde het nooit lang voordat de actie er weer lekker inzat. Het einde deed me denken aan dat van de Telltale [R.I.P.] game The Walking Dead seizoen 1. Een einde wat destijds veel indruk op me maakte. Helaas haalt de film het daar niet bij, omdat het nogal aangedikt wordt.

Ondanks dat het niet bijster origineel is allemaal heb ik me prima weten te vermaken.

avatar van clubsport
Goede zombiefilm die me aangenaam heeft verrast met een sterke mix tussen drama en aktie met gore maar niet overdreven veel , wel sterke achtervolgings scenes , de vaart en de spanning blijft constant aanwezig .
en vooral het jonge meisje speelt erg goed .
Vooraf had ik wat bedenkingen want over het algemeen ben ik geen liefhebber van aziatische cinema
maar deze was een positieve verrassing .

nathaniel177 schreef:

Patient zero stapt in de trein, als je de film gezien hebt.

avatar van CellarDoor
Simpel plot, onnodige, niet subtiele melodramatiek en maatschappijkritiek, onrealistische scenes (jaja, zombiefilm.. maar de prima zombies uit het eerste half uur veranderen in walking dead zombies zodra er een hoofdrolspeler in de aanval gaat en er met het vuistje gerust even 20 een coupe door mept). Enkele termen die ik voorbij zie komen, die normaal reden tot afserveren zijn, maar hier geroemd? Enfin, ben het wel eens met de punten, vandaar kom ik niet hoger dan 2,5. Wel het kijken waard door de intense achtervolgingscenes.

avatar van Fueledable
Ik heb deze film gekeken terwijl ik zelf ‘s avonds in de trein zat. Dat maakte hem wel extra sfeervol.

avatar van Fisico
Aangenaam verrast door Busanhaeng. Toch één van de betere, zoniet bij de beste, zombiefilms die ik al zag. Waar je denkt dat een thema wat uitgemolken is, komt Sang-ho Yeon met iets verfrissends door een aparte locatie te voorzien. Zombies op een trein creëren een extra beangstigend en claustrofobisch effect. Of het nu een Koreaanse of een Amerikaanse film is, doet er weinig toe, integendeel zelfs. Dit is gezien het vrij beperkte budget knap in beeld gebracht. Jammer dat er hier enkelingen zijn die afknappen omdat het Aziaten waren, tja.

Knap ook van Sang-ho Yeon om ook heel mooi het dramagevoel mee te geven aan de film. Hierbij staat het kleine meisje centraal dat in het begin van de film een speelbal is van een nakende vechtscheiding. Naar het einde van de film toe is het afscheid met de vader hartverscheurend. Vooral het geween van het ontroostbare kind was authentiek en raakte me wel.
De film bevat ook een duidelijke moraal. Het viel op dat er naast kuddemensen ook slechte egoïstische mensen waren. En die houding was niet alleen te vergoeilijken op angst of overlevingsdrang. Voor sommigen was het hopen wanneer het hun beurt was. Daartegenover stond het overdreven altruïstisch gedrag van sommigen zoals die dakloze op het einde gezien zijn panische angst gedurende de hele film, beetje cliché. De vader vormde een goed duo met die geblokte vader in spe.

Visueel knap en zeker ook niet te schokkend of te rommelig gefilmd. Alles werd prima in beeld gebracht. Uiteraard hier en daar wat schoonheidsfoutjes zoals de afremmende trein wanneer er een tiental zombies de trein probeerden te stoppen; of het glas dat gedurende de film enerzijds onverwoestbaar was, maar later al wat makkelijker brak; ook de zombies transformeerden na een beet ook niet gelijktijdig, enz ...

avatar van mjk87
Leuk filmpje. Soms net iets te lang en op en duur houdt de inventiviteit op (weer een hele rits zombies die een zoveelste over elkaar heen buitelen, al was dat vasthouden aan de trein op het eind wel geinig) maar in het algemeen vermaakt deze wel. Personages komen zo uit het grote scriptboek, maar worden sympathiek en rustig gespeeld waardoor ik ze wel goed kon pruimen. Fijn ook dat er veel doden vallen (onder meer mensen die je niet snel zou verwachten) en visueel was het wel oké. Vrij clean maar mooi. En sowieso is de actie enorm sterk geregisseerd, overzichtelijk en met ritme. Dat is prima. Al met al lekker vermaak lui vanaf de bank. 3,5*.

avatar van Elchapo
Hoge scores krijgt deze film en dat is terecht.niet eens een keer de zoveelste standaard zombie flick,maar een goede mix tussen drama,actie en horror.het einde vind ik best ontroerend.4 stars.

avatar van MJP10
Lekkere zombiefilm! Een keer wat anders dan het stereotype zombie-achtige. Einde is wel standaard, maar dat nemen we voor lief.