Busanhaeng (2016)

Zuid-Korea
Actie / Horror

geregisseerd door Sang-ho Yeon
met Yoo Gong, Dong-seok Ma en Yu-mi Jeong

Seok-woo en zijn dochter Soo-An stappen aan boord van de KTX, een hogesnelheidstrein die hen van Seoel naar Busan zal brengen. Precies op het moment van vertrek wordt het station overspoeld door zombies. Terwijl de trein richting Busan rijdt, moeten de passagiers vechten om te overleven.

avatar van MJP10
Noud schreef:
Aziaten kunnen gewoon echt niet acteren. Drama.

En dat vind je omdat..?
Onzinnige reactie waar we niks aan hebben. Aziaten vind ik overigens prima kunnen acteren. Is een keer wat anders dan de Hollywood meuk.

Zwolle84
Bizar hoge score voor zo'n (middel)matige film. Dit voegt werkelijk niets toe aan die stroom aan zombiefilms. Hij zakt daarnaast ook regelmatig in.

avatar van Noud
MJP10 schreef:

En dat vind je omdat..?

avatar van Donucius
Omdat zij bijna altijd OVER acteren. Daarom Jelle/

Dan kijk jij gewoon de verkeerde films... Acteren is niet etniciteit gebonden. Je kan het of je kan het niet.

Matige film , een zee aan gestoorde gekken die over de straten en in gebouwen dood en verderf zaaien is toch weer steeds een terugkerende patroon in zombiefilms , op een gegeven moment weet ik het wel.
Moet er wel bij vermelden dat Koreanen vaak heel gedreven zijn met acteren , ze gaan er helemaal in op , dat zag ik nu ook weer , dat is dan weer een punt erbij

avatar van soom
O.. Ik ben van plan om ook de trein te nemen op dezelfde manier, als ik, hoera, in Korea ben, ergens in mei. Voor een dagtrip naar Busan, als dat kan.
Misschien overkomt mij hetzelfde wel. Dus wel wat huiverig.

Ik werd wel een beetje goochem van het feit dat ik keek naar een versie die Turks was ingesproken.
Maar zeker wel weer intens. En hartbrekend.
Mooie begin scene ook.

avatar van Shadowed
soom schreef:

Mooie begin scene ook.

Dat is inderdaad vervelend, dan had ik hem al af gezet. Je hebt geen Netflix neem ik aan? Want daar staat hij wel op. Anders misschien nog eens herzien dan.

avatar van soom
Shadowed schreef:
Nee, geen Netflix inderdaad.

avatar van Daan258
Zwolle84 schreef:

Nee, tegenvallertje. Gelukkig was de blu-ray maar € 2.

Hier sluit ik me dus volledig bij aan.
Een behoorlijke teleurstelling. Waarom de film zo'n hoge rating krijgt begrijp ik totaal niet.
Het keek aardig weg maar verder is het gewoon niks nieuws of bijzonders. Niks van we nog niet eerder hebben gezien. Mijn verwachtingen waren erg hoog vanwege de rating en de vele goede berichten maar na het zien van de film, nee

avatar van BobbyShmurda

Omdat zij bijna altijd OVER acteren. Daarom Jelle/

Misschien dat je alleen maar droge mensen kent want ik kan mij totaal niet vinden in dit statement.

avatar van maxcomthrilla
Vermakelijk!

Dat hele vader - dochter gezever was niet interessant, net zoals zombiefilms vaak teveel van hetzelfde brengen. Echter, dat er zich nu een ramp voordoet in een trein vond ik een vrij leuk en origineel gegeven. De film brengt verder de nodige actie, heeft een paar erg mooie shots en een paar onuitstaanbare personages in de goede zin van het woord. Allemaal net genoeg voor een kleine 4*

avatar van Graaf Machine
Redelijk zombiefilmpje met lekkere vaart er in. Helaas weinig opbouw of ontwikkeling, maar vanaf begin tot eind hetzelfde gedoe, alleen steeds met andere slachtoffers. Wel fijn dat het van die snelle agressieve zombies zijn en niet van die dooie lijken zoals in die oude zombiefilms.

avatar van korenbloem02
Sterke film, die technische goed in elkaar zit. Nadeel is de tranentrekkende trucendoos wel erg vaak wordt opgetrokken. Des al niet te min. Een van de betere films van dit decennium

avatar van kleez
Wow! Verwachtte er niet veel van, ook omdat ik niet zoveel heb met Koreaanse films maar deze wist mij énorm positief te verassen!!

Slecht acteren (reactie eerder)? Ik vond het juist erg sterk!

Voor een zombie-film absoluut een aanrader!! Zeker ook omdat ik me (besef net; voor het eerst?!) niet irriteerde aan bepaalde keuzes van mensen in bepaalde scènes! Vaak in Hollywood films van die onmogelijk domme keuzes...

Deed me regelmatig denken aan World War Z. Goed film, maar hij had alleen een half uurtje korter gemogen.

avatar van Warning
De film weet positief te verrassen en is voor een zombie-film zeker een aanrader. Deed me soms denken aan WWZ Zelfopoffering voor anderen staat hier vrijwel centraal en dat is op sommige momenten best emotioneel.

avatar van Warning
Zwolle84 schreef:

Nee, tegenvallertje. Gelukkig was de blu-ray maar € 2.

Neem 's een andere profielfoto Deventer83, je lijkt wel aanvreten door zo'n zombie!

Hele matige film. De gemiddelde score die er staat weergegeven staat in schril contrast met de kwaliteit van de film.

avatar van Koerok
Lange tijd onderhoudend, maar uiteindelijk ook gewoon te lang. Steeds weer nieuwe overbodige ontwikkelingen. Op een gegeven moment weet je het wel. En helaas moet iedereen waar je net een beetje van bent gaan houden dood.
Begon dus aardig, maar uiteindelijk toch niet bevredigend.

avatar van remorz
Leuk.

Mits het een beetje goed uitgevoerd is, ben ik waarschijnlijk nog niet zo zombie-moe als sommige anderen hier. Goed, ik zie een nieuwe zombiefilm niet snel meer een 4* of hoger scoren, maar zolang ze een beetje dreigend zijn, vermaak ik me al snel. Het helpt als de zombies een beetje snel zijn, extra bijterig of nog een vonkje van intellect mogen behouden, zodat ze niet al-te-makkelijk te beduvelen zijn (niet weten hoe een schuifdeur werkt is een acceptabele grens).

Hier lukt dat allemaal best goed. De trein zorgt wel voor wat extra claustrofobie - en ook het vele glaswerk levert wat benauwende momentjes op - maar toch zijn er ook een paar momentjes dat men er wat makkelijk aan ontkomt, zodat het nooit een echt kookpunt weet te bereiken. Qua snelheid zit het in ieder geval wel goed met deze rakkers, die bovendien in grote aantallen best dreigend kunnen optreden.

Verweven met wat flauw bedacht drama en een klasse-maatschappijkritische noot die weinig subtiel ingezet wordt, is het geheel jammer genoeg toch weer teveel een mainstream-drama, in plaats van een volbloed zombie-flick.

Niet verkeerd uitgevoerd, maar er wordt qua spanning niet het onderste uit de kan gehaald en de "menselijke" kant is wat storend melodrama. 3*

Weinig bijzondere zombiefilm want vol met clichés maar er zijn ook slechtere gemaakt: de film laat mooi zien dat in een levensbedreigende situatie of crisis de ware aard van mensen naar boven komt (met een mooie karakterontwikkeling van de hoofdpersoon) en bovendien slaat de actie er soms in een beetje spannend te zijn.

Geinig, en Koreaans vermakelijk. Heel gangbaar en clichématig maar dat is goed uitgewerkt en wordt daardoor eigenlijk nooit saai. Aziatisch popcornvermaak voor de zaterdagavond

avatar van rep_robert
rep_robert schreef:
Ik vind het uiteindelijk toch een tegenvaller. Had hier gewoon meer van verwacht, maar uiteindelijk voelt alles toch een beetje... Euhm... Gewoontjes aan. Nu klinkt dit raar voor een zombiehorror, maar ik doel hier meer op dat het nergens origineel aanvoelt. Nergens gebeurt er iets dat ik nog niet eerder heb gezien.
Er zit veel bloed in en het overleven van coupé naar coupé bevat genoeg om je de hele film mee te vermaken, maar er blijft toch iets knagen dat er meer uitgehaald had kunnen worden. Het zal denk ik een budgettaire kwestie zijn geweest, ik had het liever wat grootschaliger en over de top willen zien.

Vanochtend herzien. Waardering blijft hetzelfde. Er gebeuren echt hele domme dingen in de film. Het toppunt blijft toch wel dat jonge stelletje dat op het rangeer terrein een verlaten trein in vlucht, de deur open laat en vervolgens via de deur aan de andere kant van hetzelfde halletje eruit probeert te komen. Wat uiteraard niet lukt. Vervolgens komt die kwal van een vent eraan, gooit dat meisje voor een zombie en ze gaat eraan. Vervolgens probeert hij ook via die deur eruit te komen.
Echt onnozeler dan dit kom je ze niet tegen. Waarom die trein in? Kruip eronderdoor zou ik zeggen. Doe daarnaast op zijn minst de deur dicht als je besluit zoveel herrie te gaan maken in een trein.

avatar van guchte
Deze horor rollercoaster toch een vd beste ooit in zijn genre, ben wel benieuwd naar 2de deel die binnenkort te zien is.

avatar van wendyvortex
Doet precies wat het belooft, niets meer, ook niet minder. Aktie zombie film in de trein. Zombies van de snelle soort, gematigde maar bij vlagen aardig gore FX, had een half uur korter gemogen. Maar dan had er wat geknipt mogen worden in de eerste helft, daar sleept het soms een beetje, laatste half uur is een fijne climax.

Ha ha, wat een gekke film. wel vermakelijk trouwens.

avatar van ILDIB
Ondanks dat ik zombie films beu ben was deze best vermakelijk. Goed in elkaar gezet op 1 overgang na bij de aanval in coupe waar echt een tussenscene miste.

Mijn eerste Koreaanse film....
En smaakt naar meer.
Leuke film
Wel een beetje rare muziek keuze/ Editing maar dat is mischien normaal als westerling dat je dat raar vind.
Voor de rest fantastische film

avatar van fun in acapulco
Mij irriteerde de langzame reacties van de mensen op angstige en levensbedreigende situaties. Verder wel een aardige film.

avatar van bjerik76
wel mooi gedaan, ook al was soms wel duidelijk dat als de zombies gingen rennen het beeld versneld werd.
schrikmomenten zaten er niet in, en word echte gore ook niet uitgebreid gefilmd, toch kijkt de film wel lekker ( en erg voorspelbaar) weg.

Het is toch allemaal net iets anders, misschien vanwege de taal, of gewoon omdat het koreaans was.
ALs het zich in het westers zou afspelen zou het denk ik toch heel anders ( negatiever) zijn.

Op het eind toch bijna wel een traantje, omdat ik toch wel een iets ander eind had verwacht.
Zag ook net dat er onlangs een deel 2 is uitgekomen in 2020.

avatar van Capablanca
Schreeuwerig, overgeacteerd, voorspelbaar en niet bepaald boeiend.

avatar van Lovelyboy
Wat een verassing dat deze zo snel op tv is, opgenomen en gisteren samen met een kameraad gezien na het spelen van onze favoriete zombiegame Left 4 Dead 2.

Het verhaal is redelijk bekend, een trein die vertrekt met een zombie uitbraak die om zich heen grijpt. Echter in de trein is het niet veilig aangezien een geïnfecteerde zich in de trein verstopt heeft, het is de aanzet tot heel veel problemen. Een aangename afwisseling komt naar voren tussen personages die hun slechtste kant laten zien tot en met karakters die boven zichzelf uitstijgen. Bepaalde gevechten zijn geweldig in beeld gebracht, en de wisselwerking en discussies tussen personages is herkenbaar en logisch.

Wat vooral opvalt aan Train to Busan is de visuele krachttoer, het ziet er oogstrelend uit en is ronduit mooi gefilmd, gemonteerd en indrukwekkend te noemen. Opnames als de gevechten in de wagons zullen niet gemakkelijk geweest zijn vanwege de beperkte ruimte en de chaos die op het tussenstation uitbreekt met de stortvloed aan militairen is geweldig.

Toch blijft Train to Busan ergens hangen tussen erg aardig en best wel goed. En dat komt voornamelijk vanwege de personages die geen moment echt aanspreken behalve Sang-Hwa met zijn zwangere vrouw. Alles wat er verder gebeurt neigt naar een bepaald melodrama waarmee het de serieuze toon die de film heeft eigenlijk zelf een beetje onderuit haalt.

Alles bij elkaar is Train to Busan een uitermate leuke zit. Vermaak van de bovenste plank, maar top is het allemaal net niet.