• 10.501 nieuwsartikelen

Genre: Horror

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: SABU

Met onder meer: Ayaka Komatsu, Makoto Togashi en Toru Tezuka

IMDb beoordeling: 6,3 (723)

Gesproken taal: Japans

Plot Miss Zombie

Op een dag wordt er een groot pak bezorgd bij het huishouden van Teramoto. Het bevat een vrouw genaamd Sara, een pistool en een briefje met de tekst: "geen vlees geven!" Sara's ogen staan zielloos en ze heeft vele krassen en wonden. Ze is een zombie, kan niet spreken en is zich niet bewust van andere mensen. Ze valt echter mensen niet aan en daarom houdt Teramoto haar als dienstmeisje. Hij, zijn vrouw Shizuko en hun zoontje Kenichi behandelen haar netjes, maar als Teramoto op zijn werk is mishandelen de andere dorpelingen Sara. Na een tragisch incident wordt Sara langzaam menselijker, terwijl de mensen om haar heen juist onmenselijker worden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Noodless

Noodless

Toch wel een hoge score hier tja, zo goed vond ik de film nu ook wel niet.

Verveeld, zeker niet. Het is een apart filmpje met originele invalshoek richting zombies dat zich langzaam voortkabbelt waarbij vooral het drama aspect de bovenhand heeft dan de horror. Op gebied van horror is het zelfs braafjes en kom je pas naar het einde toe wat aan je trekken. Maar daarvoor moet je de film zeker niet zien. De mooie zwart-wit beelden dragen bij tot een gepast eigenaardig sfeertje waar je als kijker voelt dat er stilaan iets staat te gebeuren, maar je weet nog niet wat. De traagheid van de film stoorde mij niet echt. Storend vond ik wel dat Miss Zombie telkens naar haar verblijfplaats moest gaan. Vond ik een raar gegeven , zeker gezien de meningen van de dorpelingen om dan een light-zombie die je toch niet zomaar kan vertrouwen om alleen naar haar verblijfplaats te laten gaan. 6/10

avatar van Halcyon

Halcyon

Horror als genre-aanduiding lijkt me hier wat misleidend, ondanks de obligate bloedspetters en een lichaam in ontbinding. Zwarte humor las ik ook meermaals, en zelfs dat voelt in weerwil van de soms wat absurde ondertoon eerder misplaatst. Persoonlijk zou ik Miss Zombie in de categorie arthouse-drama plaatsen, niet dat dat verder zo belangrijk is, maar je wil toch vermijden om met verkeerde verwachtingen in een prent als deze te stappen.

Vond ik de film goed? Jazeker! In de eerste plaats omdat het een originele zombie-variant is, met invloeden uit de voodoo- en vampiercultus. Het laatste decennium waren de ontwikkelingen binnen het zombiegenre behoorlijk lachwekkend, zelfs pijnlijk (wie bedenkt het in hemelsnaam om 10 seizoenen van The Walking Dead te draaien, laat staan te kijken), en dan is het altijd uitkijken naar verfrissende ideeën. Daaraan voldoet Miss Zombie absoluut. Bovendien hangt er een beklemmend sfeertje over de gebeurtenissen, die zich via enkele wendingen afwikkelen tot een dramatische ontknoping. De combinatie drama-gruwel is iets waar Japanse cinema over het algemeen in uitblinkt en dat is deze keer niet anders: het voelt vaak oprechter dan de Amerikaanse tegenhanger.

Minstens zo belangrijk als de originele invalshoek is de cinematografie. De keuze om deze film in zwart-wit te schieten is dankzij de uitstekende belichting een voltreffer. Je merkt dat elk afzonderlijk shot nauwkeurig uitgedacht is en dat bevordert uiteraard het kijkplezier. De score is eerder spaarzaam, maar wel doeltreffend; het meest aanwezig is het monotone schrobgeluid dat op den duur op de zenuwen gaat werken, vermoedelijk een bewust effect.

avatar van Flavio

Flavio

Een origineel idee, een zombie die als een soort slaaf annex huisdier wordt opgenomen door een gezin, die wordt vernederd, mishandeld en verkracht en dat alles gelaten ondergaat. Sterk ook hoe de soundtrack vooral bestaat uit het monotone, zinloze geschrob, en het zwart-wit heeft een meerwaarde alles er nog troostelozer uit te doen zien. Helaas werkt het drama niet voor mij. De dood van het jongetje die dan binnen een minuut in een zombiekind wordt getransformeerd wordt bijna schouderophalend geaccepteerd, en dat het ondode ventje vervolgens de zombie als zijn moeder beschouwt leidt vooral tot een hoop gekrijs van zijn hevig overacterende mensenmoeder. Ook wordt op het einde het rustige tempo volledig losgelaten en vliegt de film serieus uit de bocht.

avatar van Basto

Basto

Shocktober #33

Een Japanse familie neemt een vrouwelijke zombie als huishoudster. Wanneer een van de tuinmannen een oogje op haar krijg, begint de boel te ontsporen.

Bijzondere, originele en verontrustende zombiefilm, zoals enkel Japanners die durven maken.

Dikke 4*

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Psychologische arthouse horror... Het idee is best origineel en had op zich genoeg potentieel maar er werd veel te weinig mee gedaan. Miss Zombie is te herhalend en te traag om een positieve indruk na te laten. De opgeheven kont van de schrobbende zombie had ik naderhand genoeg gezien. De zombie heeft meer een symbolische functie als "untermensch" of zwakkere in de samenleving die blootgesteld wordt aan mishandelingen en als object gebruikt wordt. Het kabbelt dan inderdaad maar verder tot een lauwe climax. Het ironische is vooral dat de gebeurtenissen op het einde eigenlijk niet de schuld van de zombie zelf zijn en de rijken eigenlijk hun eigen graf delven.

avatar van Threeohthree

Threeohthree

Pfoe.

Dit is toch wel een uniek filmpje hoor. Ik verwachte een beetje een up-tempo stijlvolle wraak/horrorflick, maar het is eigenlijk precies het tegenovergestelde. Het is bijna Béla Tarriaanse slow cinema van de bovenste plank. Het is echt uitzonderlijk effectief en geeft de film zodoende een als maar toenemende weemoed. De melancholie druipt werkelijk van het scherm en de zeer fraai gemonteerde soundscapes (boenen) zorgen dat deze zwart wit prent veel en veel meer is dan haar som der delen.

Het heeft door de beschikbaarheid even geduurd, maar heel blij dat ik deze dan toch eindelijk heb mogen aanschouwen. Absoluut niet wat ik er van verwacht had, maar wellicht heeft de film daardoor juist wel zoveel indruk weten te maken. Aanvankelijk is het even gissen waar de film heen wil, maar wanneer het eenmaal duidelijk is, is er geen weg meer terug.

Spoiler edit: Aanvankelijk denk je dat het miss Zombie allemaal niks doet en ze levenloos is, maar op het einde blijkt het dus dat er wel degelijk emotie in zit, wat het stenen gegooi en de messteken nog tragischer maakt.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een Japanse arthouse horror. Daar kan ik wel van genieten. Zombies zijn geen onbekenden in de samenleving. Meer nog, ze zijn gedomesticeerd en fungeren als huisdier of als werkslaafje. Veel rechten hebben ze niet, om niet te zeggen geen. Ze worden uitgebuit, vernederd, geslagen of verkracht.

Ik had er medelijden mee en je kan je wel wat moreel ethische vragen stellen met dit hele gedoe. Zeker omdat je de idee hebt dat ze best emoties had. Zielig ook hoe ze hier stond te schrobben op die terrastegels. En dan dat slakkengangetje met het hoofd naar beneden op weg naar haar slaapplaats.

De film is traag en bij momenten repetitief, maar dringt tegelijk tot je binnen. Je weet dat het op een bepaald moment zal ontsporen, maar het verliep toch anders dan dat ik in gedachten had. Ik moest even de klik maken met dat kind. Liever een zombiekind dan een dood kind waarschijnlijk, al was het resultaat niet echt wat de echte moeder in gedachten had. Interessant!