Serbuan Maut (2011)

Indonesië / Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Gareth Evans
met Iko Uwais, Doni Alamsyah en Yayan Ruhian

Een SWAT-team komt vast te zitten in een appartementencomplex, dat tot de nok toe vol zit met bewapende drugsdealers en moordenaars. Terwijl het team zich een weg probeert te banen door het doolhof van kamers en etages, beginnen de genadeloze moordenaars een gevecht tegen de agenten.

avatar van otherfool
Stevige actiefilm met een uitstekend openingshalfuur vol spanning en (schiet)geweld. Hierna boet de film wat aan kracht in door wel erg veel herhaling van zetten: het geknok gaat en gaat maar door, inclusief hiiiiyaaaaageluidjes die daar dan bij horen. Zal deel 2 ooit nog wel eens opsnorren, maar kan het geen prioriteit noemen.

Zwolle84
otherfool schreef:
Zal deel 2 ooit nog wel eens opsnorren, maar kan het geen prioriteit noemen.

Die is nog wel een heel stuk beter. Geweldige film.

avatar van otherfool
De speelduur staat me ook nogal tegen... Maar ik houd je aanbeveling in beraad

Zwolle84
Ja, daar hikte ik toen ook flink tegenop, maar hij bleek voorbij te vliegen.

avatar van Capablanca
Dun verhaal, maar de vechtscenes maken iets goed. Ook die zijn hier en daar echter wat geënsceneerd. Kleine voldoende.

avatar van Shadowed
Lekker hard.

The Raid is zo'n beetje vanaf begin tot eind pure actie. Met volgens mij een heel andere cast dan je meestal ziet vecht deze film zich een titel aan.

Het gaat over een missie om een paar drugsmembers te arresteren en weg te voeren, maar het gaat mis. Gevolgd door een enorme dosis martial arts zorgt deze film voor het nodige vermaak. Er zit niet veel verhaal in, het is echt puur actie.

Ik houd wel van een lekkere harde film, en dit is zeker een aanrader voor diegene die daar ook van houden. Waar de film dan wat minder is is omdat het uiteindelijk een beetje van hetzelfde blijft. Maar het is zeer amusant.

3 sterren is meer dan zat hoor. Film begint op een gegeven moment behoorlijk te vervelen. Komt ook niet meer goed...

avatar van Thomas83
Puurdere actiefilms dan deze vind je niet zo gauw. Er is nog wel enig verhaal, maar dat wordt allemaal met economische efficiëntie afgehandeld. Het concept is simpel en leuk bedacht en met al die typetjes wordt eigenlijk niet zoveel verkeerd gedaan. Met het melodrama valt het ook wel mee. Het is echt een en al actie, en imposante ook echt. Dit is nog geen Michael Mann-film, maar het gebruik van de vuurwapens mag je net zo bruut en rauw realistisch noemen als dat van de vuisten, en de choreografie van de vechtscènes is ook lekker speels, zoals je dat van goede martial arts mag verwachten.

Smetje is alleen wel dat na een minuut of twintig de knuisten het praktisch helemaal overnemen van de kogels. Daardoor is het aandeel aan vechtscènes wel heel groot geworden. De handcamera's worden
wel echt goed gebruikt. Mooie cinematografie, met veel stijlvolle momentjes en maar een enkele keer ergernis over een schuddende camera. Mijn enige lichte irritaties kwamen door het geluid. De muziek is niet zoveel (een paar keer dubstep ook) en de geluidseffecten zijn een enkele keer net iets te goedkoop. Ik hoorde zelfs nog een Wilhelm scream. Een dikke 3.5*.

Actiefilm. Niets meer.
Ik heb hiernaar gekeken wegens de hoge score van de film. Voor mijn gevoel is die score veel te hoog.
Als je een verhaal verwacht en niet enkel actie dan kijk je hier beter niet naar.

avatar van horizons
OpGevoel schreef:
Actiefilm. Niets meer.

Daarom is de score zo hoog: omdat deze film in de eerste plaats actie bied. Verhaaltje is maar een kapstok voor de gevechten.

avatar van IH88
“Go to work and have a fun.”

Serbuan Maut is een geweldig actiespektakel. De film heeft eigenlijk alles wat een actiefilm nodig heeft, van de geweldig gechoreografeerde vechtscènes en de schietpartijen, tot aan de claustrofobische setting. De gehele film hangt er een beklemmende en ijzingwekkende sfeer. Het verhaal is eigenlijk alleen maar een excuus om in een groot appartementencomplex zoveel mogelijk vecht- en schietpartijen te doen plaatsvinden, en zo zie ik dit soort films graag.

Politie tegen gangsters, soms hoeft het niet moeilijker gemaakt te worden. Op een gegeven moment ben je murw gebeukt, maar regisseur Gareth Evans weet het meer dan vermakelijk te houden. Vooral Iko Uwais gaat helemaal los in zijn stijlvolle en inventieve vechtscènes. Ook Yayan Ruhain is geweldig als kleine langharige bad guy, die iedereen met gemak een pak rammel geeft. De laatste scene met Uwais, Ruhain en Joe Taslim is een hoogtepunt.

avatar van blurp194
Super film.

Ik hou sowieso altijd wel van het idee om maar één ding te doen, en dan gewoon echt erg goed. Altijd beter dan heel veel te proberen en het dan allemaal maar een beetje zo-zo af te raffelen. De setting in de flat werkt perfect voor het concept, de morsige en donkere sfeer versterkt de claustrofobische setting nog eens mooi. En dan de matpartijen, lang geleden dat ik een film tegenkwam die daar zoveel indruk mee kon maken. En ook lang geleden dat ik in de lach schoot bij de aftiteling van de film - niet elke acteur brengt het tot een karakter met een naam, zeg maar. En voor de weinigen die dat wel voor elkaar brengen - Uwais en Ruhian voorop - is het toch wel echt hard werken.

Knap gemaakt, origineel, en de manier waarop de film tot stand gekomen is als versimpelde, goedkopere versie van wat het oorspronkelijke plan was... erg, erg goed.

avatar van Lovelyboy
Meer dan flinke actiefilm die weinig inleiding nodig heeft nog dialoog of diepte, en als snel zit de eenheid in de shit.

Een uitermate interessante en boeiende strijd ontbrand tussen de losgeslagen criminelen en de agenten. Een beeld dat me in eerste instantie erg doet denken aan Dredd, waar de te pakken topcrimineel eveneens omroept de 'agenten' aan te vallen. In Dredd krijgt men ook het hele gebouw achter zich aan net als hier. De film ontbrand verder als een zeer interessant aktiespektakel met de nodige martial arts vechtscenes en de nodige vuurgevechten, stuk voor stuk allemaal overtuigend gebracht hoewel de montage wel eens wat minder is en de beelden te schokkerig. Iets wat op zich niet bijzonder afbreuk doet aangezien het maar een relatief korte film is en het daardoor niet gaat irriteren. Verder is er op zich weinig verhaal, of het moet het plot zijn van de twee broers of de corrupte smeris, echter veel diepte heeft het geheel niet. Iets wat in dit geval niet hoeft of stoort.

Serbuan Maut vaart wonderwel bij de directe benadering en weet te overtuigen met de directheid, het tempo en de stevige actie en uitstekende spannende momenten zoals met de valse wand. De soundtrack vind ik er op best lekker bij passen, anderen vind het niets lees ik maar ik vind het qua tempo en stijl best wel passen. Fijne en ontzettend vermakelijke actiefilm voor wie daar van houdt.

Is er ooit nog iets vernomen van deel 3 eigenlijk?