Serbuan Maut (2011)

Indonesië / Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Gareth Evans
met Iko Uwais, Doni Alamsyah en Yayan Ruhian

Een SWAT-team komt vast te zitten in een appartementencomplex, dat tot de nok toe vol zit met bewapende drugsdealers en moordenaars. Terwijl het team zich een weg probeert te banen door het doolhof van kamers en etages, beginnen de genadeloze moordenaars een gevecht tegen de agenten.

avatar van otherfool
Stevige actiefilm met een uitstekend openingshalfuur vol spanning en (schiet)geweld. Hierna boet de film wat aan kracht in door wel erg veel herhaling van zetten: het geknok gaat en gaat maar door, inclusief hiiiiyaaaaageluidjes die daar dan bij horen. Zal deel 2 ooit nog wel eens opsnorren, maar kan het geen prioriteit noemen.

Zwolle84
otherfool schreef:
Zal deel 2 ooit nog wel eens opsnorren, maar kan het geen prioriteit noemen.

Die is nog wel een heel stuk beter. Geweldige film.

avatar van otherfool
De speelduur staat me ook nogal tegen... Maar ik houd je aanbeveling in beraad

Zwolle84
Ja, daar hikte ik toen ook flink tegenop, maar hij bleek voorbij te vliegen.

avatar van Capablanca
Dun verhaal, maar de vechtscenes maken iets goed. Ook die zijn hier en daar echter wat geënsceneerd. Kleine voldoende.

avatar van Shadowed
Lekker hard.

The Raid is zo'n beetje vanaf begin tot eind pure actie. Met volgens mij een heel andere cast dan je meestal ziet vecht deze film zich een titel aan.

Het gaat over een missie om een paar drugsmembers te arresteren en weg te voeren, maar het gaat mis. Gevolgd door een enorme dosis martial arts zorgt deze film voor het nodige vermaak. Er zit niet veel verhaal in, het is echt puur actie.

Ik houd wel van een lekkere harde film, en dit is zeker een aanrader voor diegene die daar ook van houden. Waar de film dan wat minder is is omdat het uiteindelijk een beetje van hetzelfde blijft. Maar het is zeer amusant.

3 sterren is meer dan zat hoor. Film begint op een gegeven moment behoorlijk te vervelen. Komt ook niet meer goed...

avatar van Thomas83
Puurdere actiefilms dan deze vind je niet zo gauw. Er is nog wel enig verhaal, maar dat wordt allemaal met economische efficiëntie afgehandeld. Het concept is simpel en leuk bedacht en met al die typetjes wordt eigenlijk niet zoveel verkeerd gedaan. Met het melodrama valt het ook wel mee. Het is echt een en al actie, en imposante ook echt. Dit is nog geen Michael Mann-film, maar het gebruik van de vuurwapens mag je net zo bruut en rauw realistisch noemen als dat van de vuisten, en de choreografie van de vechtscènes is ook lekker speels, zoals je dat van goede martial arts mag verwachten.

Smetje is alleen wel dat na een minuut of twintig de knuisten het praktisch helemaal overnemen van de kogels. Daardoor is het aandeel aan vechtscènes wel heel groot geworden. De handcamera's worden
wel echt goed gebruikt. Mooie cinematografie, met veel stijlvolle momentjes en maar een enkele keer ergernis over een schuddende camera. Mijn enige lichte irritaties kwamen door het geluid. De muziek is niet zoveel (een paar keer dubstep ook) en de geluidseffecten zijn een enkele keer net iets te goedkoop. Ik hoorde zelfs nog een Wilhelm scream. Een dikke 3.5*.

Actiefilm. Niets meer.
Ik heb hiernaar gekeken wegens de hoge score van de film. Voor mijn gevoel is die score veel te hoog.
Als je een verhaal verwacht en niet enkel actie dan kijk je hier beter niet naar.

avatar van horizons
OpGevoel schreef:
Actiefilm. Niets meer.

Daarom is de score zo hoog: omdat deze film in de eerste plaats actie bied. Verhaaltje is maar een kapstok voor de gevechten.

avatar van IH88
“Go to work and have a fun.”

Serbuan Maut is een geweldig actiespektakel. De film heeft eigenlijk alles wat een actiefilm nodig heeft, van de geweldig gechoreografeerde vechtscènes en de schietpartijen, tot aan de claustrofobische setting. De gehele film hangt er een beklemmende en ijzingwekkende sfeer. Het verhaal is eigenlijk alleen maar een excuus om in een groot appartementencomplex zoveel mogelijk vecht- en schietpartijen te doen plaatsvinden, en zo zie ik dit soort films graag.

Politie tegen gangsters, soms hoeft het niet moeilijker gemaakt te worden. Op een gegeven moment ben je murw gebeukt, maar regisseur Gareth Evans weet het meer dan vermakelijk te houden. Vooral Iko Uwais gaat helemaal los in zijn stijlvolle en inventieve vechtscènes. Ook Yayan Ruhain is geweldig als kleine langharige bad guy, die iedereen met gemak een pak rammel geeft. De laatste scene met Uwais, Ruhain en Joe Taslim is een hoogtepunt.

avatar van blurp194
Super film.

Ik hou sowieso altijd wel van het idee om maar één ding te doen, en dan gewoon echt erg goed. Altijd beter dan heel veel te proberen en het dan allemaal maar een beetje zo-zo af te raffelen. De setting in de flat werkt perfect voor het concept, de morsige en donkere sfeer versterkt de claustrofobische setting nog eens mooi. En dan de matpartijen, lang geleden dat ik een film tegenkwam die daar zoveel indruk mee kon maken. En ook lang geleden dat ik in de lach schoot bij de aftiteling van de film - niet elke acteur brengt het tot een karakter met een naam, zeg maar. En voor de weinigen die dat wel voor elkaar brengen - Uwais en Ruhian voorop - is het toch wel echt hard werken.

Knap gemaakt, origineel, en de manier waarop de film tot stand gekomen is als versimpelde, goedkopere versie van wat het oorspronkelijke plan was... erg, erg goed.

avatar van Lovelyboy
Meer dan flinke actiefilm die weinig inleiding nodig heeft nog dialoog of diepte, en als snel zit de eenheid in de shit.

Een uitermate interessante en boeiende strijd ontbrand tussen de losgeslagen criminelen en de agenten. Een beeld dat me in eerste instantie erg doet denken aan Dredd, waar de te pakken topcrimineel eveneens omroept de 'agenten' aan te vallen. In Dredd krijgt men ook het hele gebouw achter zich aan net als hier. De film ontbrand verder als een zeer interessant aktiespektakel met de nodige martial arts vechtscenes en de nodige vuurgevechten, stuk voor stuk allemaal overtuigend gebracht hoewel de montage wel eens wat minder is en de beelden te schokkerig. Iets wat op zich niet bijzonder afbreuk doet aangezien het maar een relatief korte film is en het daardoor niet gaat irriteren. Verder is er op zich weinig verhaal, of het moet het plot zijn van de twee broers of de corrupte smeris, echter veel diepte heeft het geheel niet. Iets wat in dit geval niet hoeft of stoort.

Serbuan Maut vaart wonderwel bij de directe benadering en weet te overtuigen met de directheid, het tempo en de stevige actie en uitstekende spannende momenten zoals met de valse wand. De soundtrack vind ik er op best lekker bij passen, anderen vind het niets lees ik maar ik vind het qua tempo en stijl best wel passen. Fijne en ontzettend vermakelijke actiefilm voor wie daar van houdt.

Is er ooit nog iets vernomen van deel 3 eigenlijk?

avatar van knusse stoel
Richardus schreef:
Is er ooit nog iets vernomen van deel 3 eigenlijk?

Volgens de gegevens op IMDb is er alleen een deel 2 uitgekomen die zelfs nog hoger scoort dan dit 1e deel 8,0/10 - 107.233 en dat zie je niet vaak. Dus nog geen deel 3 te bekennen.

Dit eerste deel is een prima film in dit genre, redelijk goed verhaal en goede geacteerd. Wel veel gevechtscènes met een of andere vorm van karate. Hier moet je wel van houden. En voor al te tere zielen, er zit soms grof geweld in. Eigenlijk is het een groot actiespektakel vanaf het begin tot vrijwel het einde.
Een 8 als waardering omdat je toch als kijker(s) een band met de hoofdrolspeler en zijn broer krijgt.

The Raid 3 was… at one point it was on my radar. I had a full idea. I know what the storyline would have been. But I think enough time has passed now that I think I’m not likely to go back and revisit it. We had a lot of fun making those films, and I think we came to a nice, sort of natural conclusion with it. And I think sometimes you can have a little bit too much of a good thing.
The Raid 3: Gareth Evans on Why a Third Film Won't Happen | Collider

Bummer.

avatar van tbouwh
Er was een periode dat ik daar erg naar uitkeek ja. Jaren terug leek het er echt op dat ie gemaakt ging worden. Maargoed, liever deze niet dan een Amerikaanse remake.

avatar van Duke Nukem
The Raid is een rechttoe rechtaan actiefilm zonder veel achtergrondverhaal en overbodig gelul. Met veel geschiet en later in de film vooral vuistgevechten en martial arts. Het enige wat mij af en toe stoort, is het camerawerk met te weinig lange takes, wat over het algemeen een gebrek aan vakkundig stuntwerk verraadt. In de meeste films van Bruce Lee en Jackie Chan deed men dat toch beter, naar ik mij herinner

Mooi geschoten actiefilm die dan ook puur om de actie draait. Het verhaal is vrij simpel, waardoor de focus vooral op de actie gelegd kan worden, en dat werkt prima. De actie is erg mooi gechoreografeerd, en naast al die brute actiescenes zitten er nog een paar gave schietscenes tussen (het stukje waar een aantal gangsters vanuit het donker op een andere etage wachten tot de swat zich kenbaar maakt is erg vet!). Er zitten ook een aantal mooie creatieve shots in, die helpen met het opzetten van het claustrofobische sfeertje wat door de film hangt. Desondanks dat er zoveel creatieve actie in zit, moet ik wel eerlijk zeggen dat het na een tijdje vermoeiend word om naar te kijken, en is het op sommige momenten ietwat eentonig.

Dikke actiefilm met een lekker beklemmend sfeertje, mooi gebruik van de camera en uitstekend gechoreografeerde actiescenes, helaas bestaat er ook iets als te veel van het goede, 3,5!

avatar van FlorisV
Veel te donker geschoten, je ziet geen ene reet. Door de krappe kamers en gangen kan ook nooit een echt een mooie wijde shot genomen worden en krijg je tot vermoeiens toe snelle cuts. De locatie is nu ook niet bepaald interessant om te zien. De criminelen hebben ook nul uitstraling of charisma, wat de hoofdrolspeler nog wel heeft. Niet afgekeken.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
(Bijna) een opeenstapeling van actiescènes die je om de oren vliegen en tevens ook erg knap zijn gefilmd en in elkaar gezet. De acteurs lijken erg veel vecht-scènes daadwerkelijk zelf te doen, stuntmensen zijn in ieder geval moeilijk te spotten.
Het verhaaltje is standaard als maar zijn kan en een kapstok voor het geweld, niet erg op zich maar het haalt hier en daar wel wat spanning weg.