The Raid 2: Berandal (2014)

Alternatieve titels: The Raid 2 | The Raid: Retaliation

Indonesië / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Gareth Evans
met Iko Uwais, Tio Pakusadewo en Putra Arifin Scheunamann

Rama (Uwais) besluit na het bloedbad in het appartementencomplex weer aan ’t werk te gaan om zijn vondsten in ’t complex verder te onderzoeken. Hij besluit undercover te gaan om de Jakartaanse, criminele organisatie te kunnen infiltreren en uit te zoeken welke andere agenten uit zijn eigen korps corrupt zijn. Zijn riskante missie brengt zijn eigen gezin echter steeds verder in gevaar, en terwijl hij dieper graaft om ’t grote complot te achterhalen dreigt zijn ware identiteit steeds meer naar voren te komen.

avatar van John Milton
Wow. De drie reacties voor mij zijn echt eensgezind, ze vonden deel twee alledrie beter. Op zich zou dat nog toeval kunnen zijn, maar het onvermijdelijke 'ligt dat dan nou aan mij'-moment 'geeft hen gelijk', wanneer we het democratisch beslissen althans: The Raid 2: Berandal heeft tweetiende hoger dan Serbuan Maut.

Really?! Ik snap dat niet. Of ik moet hem bij mijn eerste kijkbeurt onheus bejegend hebben.

John Milton schreef:

Ik geef je helemaal gelijk. Ik snap niet waarom deze zo goed gewaardeerd wordt. In deel 1 stond het vechten en spanning centraal. Bij deel 2 stond meer het verhaal centraal dan de actie en spanning.

(verwijderd)
christian schreef:

Dat is misschien juist het punt waardoor anderen, waaronder ik, deze film zo goed vinden en inderdaad vele malen beter dan deel 1. Hier vond ik de balans perfect.
De bijna-laatste vecht-scène in de keuken is wel pure kunst zeg, genieten!

Rama en Uco waren geweldig.

Net niet zo goed als Ajeossi.

avatar van tattoobob
(verwijderd) schreef:
Net niet zo goed als Ajeossi.

Appels en peren.

(verwijderd)
Hmm, valt wel mee toch? Misschien heb ik te weinig Aziatisch gezien dat ik ze vergelijk.

avatar van jippie2010
Beter dan deel 1. Vol ongeloofwaardigheden, dat wel, maar dat is bijna inherent.
Wat meer focus op een fatsoenlijk verhaal, wat voor mij wel meer kijkplezier oplevert.
Hard, graphic, uitstekend in beeld gebracht. Daar moet de film het toch vooral van hebben. *3,5

avatar van centurion81
Is deel 2 goed te zien zonder deel 1 te hebben gezien?

avatar van Zwolle84
centurion81 schreef:
Is deel 2 goed te zien zonder deel 1 te hebben gezien?

Ja hoor, lees een paar regels over deel 1 en je bent helemaal bij. Heeft qua verhaal niets om het lijf.

avatar van centurion81
Zwolle84 schreef:

Thx

avatar van PEN15
Stalen Sneakers

Ik had hem misschien wat hoger gegeven als het wat korter had gekund en als er wat minder overdreven werd gekreund..

avatar van Martijnnn
centurion81 schreef:

Thx

Toch zou ik zeker deel 1 gaan kijken, is een stuk beter dan deze. Het bewijs dat een klein verhaal niet slecht voor een film hoeft te zijn.

avatar van woeler82
Ik heb hem al 2x gezien, vindt het qua verhaal erg mager, maar qua actie boven de top.
Was er iets meer verhaal in kreeg die een 5 , maar nu geef ik hem maar 3,5 voor de puike actie

Deel 1 is ook wel leuk maar heeft ook weinig verhaal, draait eigenlijk puur om de actie

avatar van horizons
Toffe martial arts/actie film. Veel hard slaan, veel choreografie en een beter verhaal dan het eerste deel. Aanrader voor degene die ervan houden.
Dat gevecht in de keuken op het einde is geweldig in elkaar gedraait!.

avatar van 606
Het verschil met deel 1 is dat daar veel en veel kogels zijn. In dit deel gaat het vooral om de super mooie gevechten, met veel bloed.

avatar van N00dles
Heerlijke over-the-top vechtscènes met bizarre acrobatische capriolen maken dit tot één van de meest adrenaline-verhogende martial-artsfilms die ik ken.
Qua verhaal heeft het niet zoveel om het lijf maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de goed gechoreografeerde actie.

De lange speelduur nekt de film uiteindelijk wel en soms worden de vechtscènes (hoe creatief ook) wat repetitief, maar ik heb bewondering voor de ongelooflijke vechtsportskills van de acteurs.

avatar van UltraMovieKiller
Ik heb de Engels gesproken versie gezien. Zitten een aantal verschrikkelijk irritante stemmen tussen dus zeker de originele gesproken versie kijken!

avatar van Antonev
Heerlijke film die overloopt van de actie! Verhaal was prima te pruimen, maar het zijn toch wel de gave actiescenes die deze film maken!

Indiana007
Goed, maar vind deel 1 spectaculairder.
Maar van mij mag er een deel 3 komen met meer actie dan deel 2

avatar van Daan258
Ietjes beter dan zijn voorganger maar ook dit 2e deel wist mij niet heel erg te vermaken.
Net als het eerste deel is het verhaal niet al te boeiend maar daar draait het ook niet om bij de film. Het gaat natuurlijk vooral om de actie. En ja, net zoals de eerste film is de actie prima en een paar heerlijke scene's maar toch gaat dit na een tijd wel een beetje vervelen. Vooral als de film dan ook nog is 150 min duurt. heb hem daarom ook in 2 delen gekeken anders zou ik het helemaal niet volhouden.

Niet goed, niet slecht. heb me er gewoon redelijk mee kunnen vermaken.

avatar van Phantasm
Komt wat traagjes op gang, maar daarna zie je geweldige vechtpartijen die er mogen wezen, net zo goed als zijn voorganger.

avatar van Shadowed
Nog een lekker hard vervolg.

The Raid 2 is niet van het begin tot het eind pure actie zoals het eerste deel te bieden had. Hier is er nog wat verhaal aan het water. ik denk ook dat dat voor een wat langere speelduur heeft gezorgd. 150 minuten kan een lange zit zijn.

Het komt een beetje traag op gang, nog steeds een aantal goede knokpartijen maar af en toe een beetje een lang dialoog. Niet dat het minder saai daarop is, want de spanning en geweld zijn nog zeker aan bod.

Ook een paar hele leuke karakters, zoals het hammer en knuppelduo en de Assassin. ik hou wel van een paar lekker rauwe karakters. En dat is de film ook op sommige scenes. Lekker gewelddadig en rauw er doorheen knokken. Het stijvolle einde bied dan ook meer dan genoeg vermaak. Ik vind beide delen even goed, kan eerlijk gezegd niet echt kiezen hiertussen

avatar van Noodless
Verrassend sterk tweede deel dat zijn voorganger zelfs nog overklast door de geweldige gevechten die heerlijk in beeld worden gebracht. De scène in de trein, de achtervolgingsscène met de auto's, de scène voordat hij naar de keuken gaat en de scène in de keuken zelf zijn magistraal. Ook de andere actiescènes zien er goed uit. In het begin is het goed volgen omdat er heel wat personages geïntroduceerd worden, maar eenmaal daar doorheen is het gewoon genieten van het spektakel.
Wat verhaal betreft zit het ook goed want het blijft boeiend tot het einde door allerlei twisten, bedrog, ...kortom wat een maffiaverhaal nodig heeft. Daarbij is er gezorgd voor passende muziek die bepaalde actiebeelden extra sfeer meegeven. Een verrassing ! 8/10

avatar van Thomas83
Deze zou beter zijn dan de eerste film, maar het tegendeel is waar. Van een super compacte actiefilm gaan we nu naar een oninteressant, onnodig complex en veel te lang verhaal over wat onderwereldfiguren, ook nog eens met horten en stoten verteld met die rare sprongen in de tijd aan het begin. Uco is met zijn daddy issues eigenlijk gewoon belangrijker voor de plot dan Rama.

De vechtscènes zijn wel nog altijd goed, en een stuk gevarieerder in locatie bovendien, maar het echte spektakel wordt vooral tot op het einde bewaard. Ik miste ook een beetje interessante personages en het gevoel dat er wat op het spel stond. Uco en de karikaturale Bejo zijn lachertjes, en Ruhian (in een andere rol dan in de eerste film) heeft een te kleine rol en moet zo nodig een tragisch achtergrondverhaal krijgen waar niets mee wordt gedaan.

Verder vond ik de gore regelmatig wel wat over de top. Dat moment met die grill was bijvoorbeeld al niet meer echt een gevecht. Dat noem ik meer martelen. Een beetje plat allemaal. Net als die cartooneske broer en zus met hun honkbalknuppel (met bal nog wel, what the hell) en hamers. Het schietwerk is nu nog meer naar de achtergrond geschoven en meer van het niveau van de gemiddelde matige Hollywoodfilm. 2.5* met pijn en moeite.