• 10.595 nieuwsartikelen
  • 8.968.384 stemmen

The Raid 2: Berandal (2014)

Actie / Thriller | 150 minuten

Gesproken taal: Arabisch, Indonesisch, Japans en Engels

Releasedatum: 3 juli 2014

Plot The Raid 2: Berandal

"It's not over yet."

Rama (Uwais) besluit na het bloedbad in het appartementencomplex weer aan ’t werk te gaan om zijn vondsten in ’t complex verder te onderzoeken. Hij besluit undercover te gaan om de Jakartaanse, criminele organisatie te kunnen infiltreren en uit te zoeken welke andere agenten uit zijn eigen korps corrupt zijn. Zijn riskante missie brengt zijn eigen gezin echter steeds verder in gevaar, en terwijl hij dieper graaft om ’t grote complot te achterhalen dreigt zijn ware identiteit steeds meer naar voren te komen.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Ook ik vind dit vervolg minder goed dan de eerste film. Juist de claustrofobische omgeving uit deel een brengt zoveel spanning. Nog steeds erg vermakelijke martial arts gevechten met krakende ledematen en emmers vol bloed, dat wel, maar het verhaal en de extra locaties voegen weinig toe en een paar kleine zaken beginnen toch te storen. De opvallende groenblauwe filter bijvoorbeeld en het schokkende camerawerk, dat vooral tijdens de handgevechten enorm stoort. Die cameramannen met ADHD mogen ze toch eindelijk eens vervangen door iemand met een vaste hand. Ik mist ook wel de vuurgevechten uit het eerste deel. Ook de Engelstalige voice-over is slecht gedaan. Als de film in originele taal kan bekeken worden, met ondertitels, dan zal de ervaring waarschijnlijk beter meevallen. Er mag ook flink in de tijdsduur geknipt worden. Het leukste deel is het duo hamer meisje en baseballknuppel jongen.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag dit 2e deel gekeken en vind hem even goed als het 1e deel, wel een lange zit, want de film duurt 2. 30 uur maar hij verveeld niet omdat er de gehele film wel wat gebeurd.

Er zitten geen saaie stukken tussen want overal wordt wel gevochten, ook wat schietpartijen, scenes in de metro en auto achtervolgingen, van alles komt voorbij.

Hoogtepunten waren de scene in de keuken (vond ik erg hard en duurde lang) en ook de gevechten met de 2 rivalen 1 met een honkbalknuppel en 1 vrouw met 2 hamers

Volop vermaak dus en het bloed spat van je scherm! Daarom ook net zo goed als het 1e deel!

avatar van mrklm

mrklm

The Raid was een non-stop adrinalinerush en was succesvol genoeg om schrijver en regisseur Gareth Evans een vervolg te laten maken. Die blijkt helaas door hoogmoedswaanzin te zijn bevangen. Met een speelduur van 150 minuten duurt dit veel te lang, de gevechten zijn vaak eerder absurd dan indrukwekkend en Evans heeft zelfs een serieuze (doch mislukte) poging gedaan tot het schrijven van een verhaal en dialogen. Te weinig actie, te veel gezever dus. Gezien de kwaliteit van zijn voorganger is dit zonder meer een deceptie. Alleen het slotgevecht haalt het niveau van The Raid. Agent Rama [Iko Uwais] neemt het deze keer op tegen het misdaadsyndicaat dat verantwoordelijk is voor de dood van zijn broer.

avatar van Richardus

Richardus

Dat 3e deel lijkt er niet echt van te komen hè

avatar van Clarencoo

Clarencoo

Choreografie is weer top, net als het eerste deel.

Dit x met een verhaal. Het ultieme Verraad. Eigenlijk moet je dit tweede deel eerst zien om het eerste beter te plaatsen. Denk je dat je klaar bent staat de volgende gang al weer klaar om het een en ander recht te zetten. Vechten tegen de bierkaai dus.

Die meid met die klauwhamers, tsjonge jonge, die hakt er in. TOP actie.