The Raid 2: Berandal (2014)

Alternatieve titels: The Raid 2 | The Raid: Retaliation

Indonesië / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Gareth Evans
met Iko Uwais, Tio Pakusadewo en Putra Arifin Scheunamann

Rama (Uwais) besluit na het bloedbad in het appartementencomplex weer aan ’t werk te gaan om zijn vondsten in ’t complex verder te onderzoeken. Hij besluit undercover te gaan om de Jakartaanse, criminele organisatie te kunnen infiltreren en uit te zoeken welke andere agenten uit zijn eigen korps corrupt zijn. Zijn riskante missie brengt zijn eigen gezin echter steeds verder in gevaar, en terwijl hij dieper graaft om ’t grote complot te achterhalen dreigt zijn ware identiteit steeds meer naar voren te komen.

avatar van Zeus.
Net als deel 1 gewoon moddervette actie zoals actie bedoeld is. Allicht dat mensen die hun verstand op 0 hebben gezet weinig van het verhaal begrepen hebben. Hier was - in tegenstelling tot deel 1 - wel de nodige aandacht voor nodig. Zeker om het verschil en relatie tussen de clans te zien (Bangun, Bejo en Goto). Je hebt er weinig van begrepen als je die hoofdzaken en de rol van die ouwe Assasin Prakoso niet kon plaatsen.

Iets meer diepgang dan deel 1 dus, maar gewoon dezelfde knetterharde actie. Deze had iets meer de aandacht nodig, maar komt gewoon op hetzelfde resultaat uit.

****

avatar van LOTR-lover
Deel 1 van The Raid was indrukwekkend en zat bomvol actie. Zoveel, dat ik me afvroeg of men dat bij The Raid 2 zou kunnen gaan evenaren. Het antwoord daarop is volmondig ja. Wat een heerlijk 2e deel in deze serie!

Door de lange speelduur is het wel even doorbijten, vooral als je de film wat later op de avond kijkt. Dit met name omdat het verhaal vrij gedetailleerd is en soms moeilijk te volgen als je er niet helemaal met je koppie bij bent. Maar ik vindt het persoonlijk absoluut een verbetering dat er nu, naast de actie, ook geïnvesteerd is in het verhaal.

Wat betreft de actie zit 't uiteraard weer helemaal goed. Wat een geweldige vechtscènes zitten er in deze film. Uitschieters wat mij betreft zijn het gevecht op de binnenplaats van de gevangenis, het gevecht met het 'hamermeisje' en de 'honkbalknuppel boy' en het eindgevecht in de keuken.

Al met al een vervolg wat alle verwachtingen waarmaakt en die een net zo hoge score verdiend als z'n voorganger.

9/10 (IMDB)

Prima tweede deel, beter dan het eerste zelfs.
Ook hier weer, vooral in de tweede helft van de film, veel bruut geweld en actie.
Maar ook een goed scenario tegenover de eerste film nu.
Kortom een film voor de actieliefhebbers, en als een derde film niet zo goed is, dan mag men hem van mij gerust maken.
Kijk er al naar uit !!

avatar van Captain Pervert
Leuk feitje: Iko Uwais en twee anderen uit deze film gaan in de nieuwe Star Wars spelen
‘The Raid’ Action Trio Tapped For ‘Star Wars: The Force Awakens’ - imdb.com
De andere twee zijn die langharige zwerver en die gevaarlijke snorremans.

avatar van Fryce
Erg prettig deze film. Mooie actie, leuk verhaal, deed mij zelfs een beetje denken aan old boy. Erg mooi!

avatar van robinbeckers
Is het nodig deel 1 te hebben gezien voordat deel 2 wordt gekeken ?

Ik twijfel namelijk om deel 1 op BR aan te schaffen omdat ik daar mindere dingen over lees ( puur om beeld weergave ).

Uitstekende film die direct verder gaat waar het eerste deel ophield. En in tegenstelling tot het eerste deel beperkt deze film zich niet tot één locatie waardoor de vechtscènes minder repetitief overkomen. Daarbij is het verhaal ook wat omvangrijker en onderhoudender. Vanuit technisch oogpunt zijn de verschillende vechtscènes niets minder dan indrukwekkend (en opnieuw lekker bruut).

avatar van tattoobob
robinbeckers schreef:
Is het nodig deel 1 te hebben gezien voordat deel 2 wordt gekeken ?

Deel 1 is net zo,n goede aanrader als deel 2 ....ik denk dat het wel goed is om die ook te kijken.

avatar van Uier
Inderdaad zullen beiden niet in de collectie misstaan. Hoge replaywaarde ook voor 1 & 2.

avatar van robinbeckers
tattoobob schreef:

Qua actie e.d. geloof ik dat zomaar.. vooral als ik het overal lees.
Mij gaat het erover uit dat ik veel lees dat deel 1 op BR qua beeld redelijk slecht is ( zelfs tegen DVD kwaliteit aan ) en dat neemt voor mij een stuk plezier in een film weg omdat ik mij daaraan ga storen.
Dan neem ik liever enkel deel 2 in huis die wel een BR waardige uitgave is en vooral als het geen noodzaak is deel 1 te zien.. vandaar ook de vraag:

Is de noodzaak er om deel 1 wel of niet te zien voordat deel 2 wordt afgespeeld. Ik heb tot nu toe begrepen dat het minimaal met elkaar te maken heeft en enkel in elkaar over loopt !?

avatar van tattoobob
robinbeckers schreef:

Qua actie e.d. geloof ik dat zomaar.. vooral als ik het overal lees.

Ik heb hem op BR liggen,ik zal hem vanavond eens opzetten om te kijken en zal hier een berichtje plaatsen over mijn bevindingen

avatar van FinkPloyd
Opnieuw ijzersterk, met een paar echt waanzinnige actiescenes. Dat eindgevecht in de keuken, straffe kost toch wel ... ik weet niet of ik ooit al iets beter heb gezien, been en beenhard - en wat een climax.

Beter verhaal dan deel 1, al schortte er op verhaaltechnisch gebied nog wel wat, maar daar draait het niet echt om natuurlijk. Iko Uwais blijft leuk om naar te kijken en het is wel knap hoe Evans z'n eigen franchise vanuit het niets uit de grond heeft gestampt.

Kan iemand me wel even vertellen waar die tatoeage van Bejo op sloeg en waar dat zendertje op het eind nu opeens vandaan kwam? Daar was ik toch niet helemaal mee.

avatar van joolstein
Haal het gebouw weg uit deel 1 en wat hou je dan over? Idd niet veel, de spanning is totaal weg! Wat harde scene`s zijn nog het aankijken waard maar over het geheel is het erg rommelig!

Oeh, deel 3 staat op wikipedia met 2016 release jaartje wachten nog.

avatar van Insignificance
Mja, die speelduur. Ik zag er nogal tegen op, maar weinig last van gehad. Misschien onbewust toch op ingesteld of zoiets, want het misdaad verhaaltje kan het niet zijn. Dat is elders wel eens beter gedaan en een eigen smoel krijgt het wat dat betreft ook niet echt. Putra is nog wel aardig op dreef, maar zo'n dwars rolletje schiet niet op. Bejo daarentegen is een kleurrijk geval.

Vloekt een beetje met de toon die het rondom Bangun aanslaat. Opmerkelijk dat Evans ervoor kiest om het in zo'n uitgebreid narratief te gieten, terwijl het succes van het eerste deel mede iets van doen had met z'n simpele concept. Hij komt er redelijk mee weg, al ligt dat vooral aan z'n pencak silat en andere spijkerharde actie in een niets ontziend en furieus bloedbad.

Of het nu knokken of schieten is, bijna alles staat in het teken van impact. Soms wat onbehouwen, maar tjokvol energie en creatieve slagkracht. Met Hammer Girl en Bat Man mag je meer doen, maar leuk zijn ze en die Ruhian is een geweldige verschijning. Film ziet er bij tijd en wijle ook nog eens bijzonder fraai uit en de finale is smullen geblazen. Toch maar weer een viertje.

Ik heb hem nogmaals in het origineel gekeken en ik geef toch 5 sterren.. wat een lompe harde actiefilm... hij is niet beter dan deel 1.. (dat was 6 sterren waard).
wellicht toch een plaatsje in mijn top 10.. net zoals deel 1...

avatar van louisvf
1 van de betere actiefilms, realistisch en hard in beeld gebracht.

Verder vrij inhoudsloos.

Prima vermaak

avatar van Zandadder
Richardus schreef:
Oeh, deel 3 staat op wikipedia met 2016 release jaartje wachten nog.

Evans heeft aangegeven dat deel 3 in 2018 pas gaat komen. Dat hij eerst wat andere films buiten Indonesië wilt maken.

Oh jemig...das wel lang wachten. Dan maar de eerste 2 binnenkort al aanschaffen Dank voor die update!

avatar van Al DeNiro
Geweldig. Nog bruter, dit keer ook een goed verhaal en veel memorable personages (de bazen & de drie huurmoordenaars).

gisteravond deel 1 & 2 achter elkaar (her)zien.
wat een geweld orgie. geweldig. de actie is toch zo geweldig hard dat ik er gewoon vrolijk van werd.
wat een goede knok partijen. geweldige films.
op naar deeltje 3 en hopelijk is het gerucht waar dat Tony Jaa daar ook zijn opwachting in maakt.

zometeen ga ik Ninja 2: Shadow of a tear nog eens bekijken. en dan ook nog ONG-BAK weer eens kijken.
ik heb vandaag zin ik pure knokfilms.

avatar van tbouwh
Het vervolg op the Raid uit 2011 was een film die ik moést zien: ik waardeerde The Raid met 4,5*, en was zeer onder de indruk van de vechtscenes die in dit werk verpakt zaten. De eenvoud sprak me zeer aan; 100 minuten pure actie op een zeer hoog niveau. Vooral aan dat niveau kan menig Hollywood-actieknallertje een puntje zuigen. Berandal gaat door waar The Raid eindigde, en slaat daarmee ook direct een andere weg in: naast de brute actie, die gelukkig wel weer in hoge mate aanwezig is, probeert Evans ook echt een ruim opgezet plotverloop te creëren. Daarvoor valt hij te prijzen, want ik vond het verhaal daadwerkelijk iets toevoegen aan de actiescenes. Probleem was voor mij wel dat ik niet alles begreep; bepaalde zaken die uitgediept hadden kunnen worden, werden juist weer afgeraffeld. Anderzijds is de film met zijn 150 minuten zwaar aan de lange kant. Echt gestoord heb ik me hieraan echter niet. Dit komt met name door de actiescenes die we voorgeschoteld krijgen; het hamermeisje in de metro, het gevecht op de binnenplaats van de gevangenis en als klapper op de vuurpijl de eindgevechten in het laatste halfuur. De spanning wordt door de film heen telkens uitstekend opgebouwd, waardoor je ondanks de spreelduur toch constant op het puntje van je stoel zit. Groot minpunt is de engelse nasynchronisatie waar ik mee te maken had. Ik wil deze film zeker nog eens bekijken in de oorspronkelijke versie, want die engelse stemmen waren wel erg slecht.
Al met al een prima opvolger van the Raid, maar nochtans een film die iets lager scoort dan zijn voorganger. 4*

Eindelijk dit deel gezien en tja.. Ik vond deel 1 eigenlijk stukken beter. Oké onderaan de streep is de actie wellicht net wat bruter in dit deel (met het gevecht in de keuken als hoogtepunt), maar dat weegt uiteindelijk onvoldoende op tegen de verkeerde keuzes die hier gemaakt zijn. Veel en veel te lang (want oninteressant), geforceerd Tarentino-achtig met tergende dialogen die maar niet willen boeien, weinig authentieke gestileerde beelden (dieptepunt de 'sneeuw/klassieke muziek-scène) en een rommelig verhaal.

In deel 3 weer terug naar de basis graag! 2,5*.

avatar van Decec
Een goede actie /misdaad/thriller film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Uitstekend camerabeweging...

avatar van The One Ring
Zoals wel meer mensen hier vind ik de toevoeging van meer verhaal aan The Raid in dit vervolg niet heel erg geslaagd. Dat is niet alleen omdat het allemaal erg cliché is, te lang duurt en de claustrofobie van het eerste deel weghaalt (al zijn die dingen zeker waar), maar ook vooral omdat het tempo erdoor negatief beïnvloed wordt. Een van mijn favoriete elementen van de eerste film was dat we niet zozeer meeleefden met de hoofdpersoon door het verhaal, maar doordat hij nooit fatsoenlijk rust leek te krijgen. Het ging van aanval naar aanval, steeds sneller en schijnbaar zonder einde. Het was een afmattende ervaring, iets wat onvermijdelijk verloren gaat door het verhaal over meerdere locaties en vooral over een lange periode te plaatsen.

Echter, wanneer de actie weer begint te rollen is het weer als vanouds goed. Toegegeven, de wisseling van locaties pakt goed uit en misschien was weer een film in slechts één gebouw te veel van het goede geweest. Nu heeft iedere actiescène toch een eigen gevoel, doordat Evans weet hoe hij een omgeving moet gebruiken voor actie. De gevechten zijn vaak weer flink vermoeiend, op een goede manier. Hammer Girl en Bat Boy zijn fijne toevoegingen, zelfs al worden ze plottechnisch nooit relevant.

Toch knaagt er iets. Het is jammer dat Evans zo ontzettend veel in zijn film wil proppen. Leuk dat hij de acteur terugbrengt die Mad Dog speelde, maar al zijn scènes zijn zo overbodig dat het duidelijk fanservice is en dan niet eens goed gedaan. Immers doet hij niet wat Mad Dog zo populair maakte. Zo voelt The Raid: Berendal wel meer aan. Het is meer dan prima vermaak, briljant bij vlagen, maar ik hoop dat in deel 3 Evans zijn ambitie iets in toom houdt en de focus weer hervindt.

avatar van Argyle
Net als het eerste deel weer een topfilm! Goede acteurs en meesterlijke vechtscenes,Alleen het laatste gevecht in de keuken is al 5 sterren waard!

En uiteraard ook goede muziek!

avatar van psychopath
Kolere wat een lange zit was dat, na alle hoge cijfers op deze pagina ben ik em is gaan kijken maar vergeleken met deel 1 voor mij een teleurstelling.

Ten eerste duurt ie veels te lang, er zitten totaal onlogische aspecten in verwerkt die gast met die koffer in de metro, blijkbaar was ie zo belangrijk dat ie 9 bodyguards nodig heeft en die hebben, jawel, alleen een mesje, vervolgens worden ze ingemaakt door een dove chick met 2 hamers Tuurlijk, als die gast echt zo belangrijk was hadden ze bodyguards wel vuurwapens en was het probleem zo opgelost en zo zitten er nog wat van die onlogische dingen in.

Tuurlijk, leuk voor het agressie gehalte maar draagt niet echt bij aan het verhaal, vond de gevechten ook stukken minder boeiend/spannend dan het eerste deel maar moet zeggen dat de gore wel echt goed uitgewerkt is maar daar is voor mij dan ook alles mee gezegd.

Zal em naar alle waarschijnlijkheid dan ook geen 2e keer kijken.

avatar van dvdfreak123
Fantastisch vervolg op the raid. Persoonlijk vond ik het nog beter dan deel 1. Had meer verhaal ook deze. En vond de actiescenes ronduit geweldig!! Het laatste uur van de film was echt geweldig. Erg van genoten!!! 8,5/10

Na herzien van beide delen wou ik even checken of ik deze wel hoger had gewaardeerd dan 't 1e deel. Want dit 2e deel is op alle fronten beter: goed verhaal over verraad en bovenal nog veel geweldiger gevechten en bruter geweld dan in het 1e deel. Ongelooflijk dit hoor, het is met afstand de spectaculairste actiefilm die ik ken. De vechtscenes zijn geweldig gechoreografeerd en superwreed maar ook goed afwisselend, dit bv. door inbrengen van types als batboy en hammergirl; de 2 gevechten daarmee zijn subliem, en dan komt die in de keuken d'r nog achteraan! Ja, dit is echt actie/misdaad/martial arts van de bovenste plank. Zit hier weer helemaal te stuiteren en kan niet wachten op het 3e deel!

avatar van frolunda
Toch wel wel een flinke vooruitgang met deel één.Goed,het voordeel van het claustrofobische flatgebouw is weg maar je krijgt er wel wat voor terug.In the Raid 2: Berandal zit meer verhaal,nog kleurrijkere personages en actie is (vooral in het laatste uur als batboy en hammergirl ten tonele verschijnen) nog vetter en harder.Enige minpuntjes die ik kon ontdekken is dat de film toch wel een half uur te lang is en dat in het begin sommige actie scenes,zoals op de binnenplaats van die gevangenis wel erg tegen het cartooneske aanzaten.Voor het overige niets dan lof voor the Raid 2 : Berandal.