Ajeossi (2010)

Zuid-Korea
Actie / Misdaad

geregisseerd door Jeong-beom Lee
met Bin Won, Sae-Ron Kim en Hyo-Seo Kim

Tae-sik Cha, gewoonlijk "Ajusshi" (mister) genoemd in zijn buurt, runt een vervallen lommerd in een achterbuurt. Niemand weet veel van hem af en hijzelf bemoeit zich met geen mens, behalve So-mi, het dochtertje van junkiemoeder Hyo-jeong. Als deze een man over de vloer heeft, komt So-mi naar Tae-sik en besteedt daar haar tijd. Op een dag levert Hyo-jeong een pakje bij Tae-sik in met de vraag dit voor hem te bewaren. Dit is het begin van een hoop ellende voor Tae-sik.

avatar van jipt
Vond het maar een voorspelbaar oversentimenteel filmpje. Gevechten waren wel strak. 3*

avatar van SnakeDoc
Inderdaad overdreven, sentimenteel en zeer voorspelbaar.

Trouwens ook zoveel van die irritante Koreaanse namen dat ik al snel niet meer wist wie wie was.

Echt één van de mindere misdaad thrillers uit Zuid-Korea, terwijl ik doorgaans wel gecharmeerd ben van dat type films.

avatar van tattoobob
Mijn Koreaanse filmweer gaat vrolijk verder met deze klapperrrrr.
ik ben fan!!
Jammer van deze film alleen vond ik dat bepaalde beelden net even uit beeld schoten....wat betreft de kills|gore.
Maar goed....fijn stukje film weer..
Ik kijk weer uit naar morgen.

avatar van Bottleneck
tattoobob schreef:

Ik kijk weer uit naar morgen.

vergeet ook de twee films van deze regisseur niet

avatar van tattoobob
Bottleneck schreef:

vergeet ook de twee films van deze regisseur niet

Das toevallig....The Chaser zit ook in de planning van deze week,en the murderer ben ik nu aan het kijken hahaha
Even goed bedankt he

avatar van Bottleneck
kon haast niet anders

avatar van Filmkriebel
Sterke, brute, compromisloze misdaadfilm. Het verhaal van de ruiter op het witte paard die een klein meisje moet redden uit de klauwen van een bende drugsdealende gangsters. De film vindt een goed evenwicht tussen de dramatische achtergronden van beide personages en bloederige actiescènes zoals enkel Zuidkoreanen die in beeld kunnen brengen. De mobieltjes-obsessie flakkert weer hoog op en het aantal scènes met gsm dialogen swingt de pan uit. Visueel geweldig gebracht... een scène waarin de held door een venster springt gevolgd door de camera was werkelijk En op het einde gaan alle remmen los. Weer een sterk staaltje misdaadfilm maar niet voor tere zielen door geweld waarbij kinderen zijn betrokken.

Meer van dat aub!

avatar van orko82
Een film met het betere vuist -en trapwerk. Het verhaaltje hebben we al meerdere keren gezien en gehoord, maar met de actie is weinig mis. Ik had alleen verwacht dat de bad guys een meer gewelddadige dood kregen. Dat ze nog pijn moesten lijden, of iets in die richting. Maar wellicht waren mijn sadistische genoegens tijdens de film nog niet genoeg verzadigd

avatar van vranque
Filmkriebel schreef:
een scène waarin de held door een venster springt gevolgd door de camera was werkelijk !

Absoluut van zeer grote schoonheid. Hield even mijn adem in. Verbluffend gewoon.

avatar van Left4Dead
Pracht film die per kijkbeurt maar beter wordt. Zal binnenkort nog wel eens 4** van mij krijgen, een 7.5 is het zeker waard.

Film die in de verte wel iets heeft van Man on fire, ook een geweldig verhaal dat gebaseerd is op een waar gebeurt verhaal.

Net als hierboven kan ik alleen maar zeggen dat de regisseur enorme credits verdiend met zijn regie en camerawerk. Hoop dat de man weer eens dat stoeltje opzoekt en nog een parel gaat maken.

Goeie film waarin de eigenaar van een pandjeszaak verwikkeld raakt in wat criminele praktijken. Op zich een vrij simpel verhaal dat wat onnodig ingewikkeld wordt gemaakt door de vele personages. .Een uitstekend werkende mix tussen actie en drama. Harde actie-scenes die goed in beeld zijn gebracht en een prima hoofdrol van Bin Won.

avatar van sinterklaas
Aardige Koreaanse actiefilm weer die een kruizing wil maken tussen Taken of Leon, maar toch begint er een vraag op te borrelen; is de tijd van Public Enemy, A Bittersweet Life, The Chaser of Yellow Sea nou zo langzaamerhand voorbij?

The Man from Nowhere is aan de ene kant zeker onderhoudend en probeert zich ook te meten aan de bovenstaande films, maar helaas is deze, net zoals The Company Man, net iets te braaf, en komt maar traag op gang. Misschien hadden ze ook beter Byung Hun-Lee de rol moeten toeverwijzen want Bin Won speelt hier wel erg op de automatische piloot. Het is een geheim agent genaamd Tae Sik die zich afgesloten heeft van de rest van de maatschappij in een achterbuurt van Seoul, maar in actie komt wanneer zijn buurmeisje wordt ontvoerd door een drugskartel omdat moederlief, die heroïne-junk is, de torenhoge schulden niet kan afbetalen. Hierbij moet hij in actie komen, en dat doet hij ook met de nodige brute vanoudse gevechten die een kenmerk zijn in de Koreaanse cinema, en komt hij oog in oog met echt wel hele gestoorde dealers, maar voor je het weet is het hap-slik-klaar. Met een typische Aziatische melodramatische climax van dien dat een opgepoetste leentjebuur lijkt te zijn van de oude John Woo-films, maar dan even flink worden aangesterkt Misschien ook net iets te veel...

Erg jammer dat dit weer zo'n mislukte poging is, die je maar niet warm wil laten lopen en gewoon veel beter uitgewerkt had kunnen worden.

3,0* om te matsen.

avatar van Gang_Star
Weer een prima film uit Zuid-Korea. Hard, meedogenloos en vooral met zeer goede actiescènes De scene waar uit het raam word gesprongen word geweldig in beeld gebracht en goede acteerprestaties. De vaart blijft erin en het verhaal vermaakt ondanks dat het niet hoogstaand is.

avatar van Antonev
Afgelopen week op de Zuid-Koreaanse tour gegaan en een paar goede titels terug gekeken. Deze had ik echter nog niet gezien en stond daarom gisterenavond op het programma. Met de sfeer, het acteren en de hardheid zit het wel goed. Toch vond ik deze wat minder dan Chugyeogja, Dalkomhan Insaeng en Oldeuboi. Dat kwam vooral vanwege het feit dat het allemaal verhaal wat warrig en vaag verloopt. Ik had af en toe het gevoel dat het gewoon niet helemaal 'soepel' liep.

Al met al toch weer een aardige productie, maar zeker niet mijn favoriet.

avatar van Warp
Prima misdaad/actie film. Mooie soundtrack, goed neergezet karakter en harde actie scene's. Enig wat mij tegen houdt van de 4 sterren is dat de vele onduidelijke karakters het verhaal wat moeilijker te begrijpen maakte. Maar nu opnieuw weer een erg harde Zuid-Koreaanse thriller gezien!

avatar van arno74
Aardige misdaad/actiethriller die qua verhaal wat aan Léon doet denken, maar qua stijl, diepgang en kwaliteit een ander niveau kent. De personages zijn een stuk oppervlakkiger, met uitzondering van de hoofdrolspeler, en het gaat hier vooral om de actie. sinterklaas omschrijft het heel treffend als een mix tussen Léon en Taken. Het doet wat aan een Hollywoodfilm denken, maar dan met hier en daar wat martial arts-achtige gevechten. Op zich is de film prima, maar het probeert zo verschrikkelijk opzichtig sentimenteel te doen (wederom op z'n Hollywoods), wat helemaal niet lijkt te passen binnen de film en het verhaal en daardoor ook behoorlijk mislukt.

Voor ons westerlingen is het wat lastig om de aziatische gezichten, laat staan de aziatische namen, uit elkaar te houden, en dat kan wel wat verwarring opleveren. Zolang je maar weet dat onze hoofdpersoon verwikkeld raakt in een drugsoorlog tussen twee bendes die elk het monopolie willen hebben in de stad is het verder wel te doen. Uiteraard bemoeit de politie er zich ook mee, waardoor de hoofdrolspeler dus met drie partijen te maken krijgt. Zeker als misdaad/actiethriller is het heel vermakelijk. 3*

avatar van hannes64
Na een lange tijd weer even gezien en de ★★★★★ blijven rustig staan.
1 van de betere actiefilms van de zuid koreaanse filmindustrie.
No Tears For The Dead is de volgende film van deze topregisseur.
Bon Win acteert niet meer sinds hij in circa 3 films heeft gespeeld, maar mag voor mij wel even terugkomen voor een 2de deel -Als ie d`r al komt-.

avatar van Zandadder
Het verhaal is simpel en sentimenteel.
Dat eerste maakt niet uit voor een harde actiefilm, dat tweede wel.
De actie is oké, de muziek is goed. (eindgevecht/messengevecht) het hoogtepunt.
Maar bij lange na niet zo goed als A Bittersweet Life

avatar van hannes64
Zandadder schreef:
Het verhaal is simpel en sentimenteel.
Dat eerste maakt niet uit voor een harde actiefilm, dat tweede wel.
De actie is oké, de muziek is goed. (eindgevecht/messengevecht) het hoogtepunt.
Maar bij lange na niet zo goed als A Bittersweet Life

Ai, dat deed mij pijn.................deze liever, terwijl A Bittersweet Life toch ook bijna perfect is.

Daar schade en schande wijzer geworden heb ik inmiddels geleerd dat ik bij Koreaanse actiefilms het vaak lachwekkend overdreven geweld maar voor lief moet nemen. Los daarvan is dit een spannende misdaadfilm, met andermaal een in het oog springende vertolking van de piepjonge Sae-ron Kim, van wie ik inmiddels met stijgende bewondering een handvol films gezien heb. Zij was destijds tijdens de opnames van deze film nog zo jong (9 jaar), dat zij op de monitor alleen haar eigen scènes mocht terugzien.

avatar van TornadoEF5
Best wel goede film.

Beetje chaotisch en doorsnee verhaal, maar wel met wat sentiment, en een tikkeltje meer dan de doorsnee Amerikaanse actie, en uiteraard ook enkele lekkere brute scènes waar die Zuid-Koreanen uiteraard weer goed zijn. Ook heel erg goede performance van de kindactrice. Een nipte 3,5 maar toch beduidend minder dan films zoals Dalkomhaeng Insaeng. Het kon wel allemaal iets gelikter en stijlvoller vond ik. Nu leekt het te veel op een gewone actiefilm.

(verwijderd)
Na Warrior kreeg ik direct zin in Ajeossi, mijn 2e favoriet als het gaat om de combi van adrenaline en ontroerend. Tot de dag van vandaag mijn favoriete Aziatische film en sowieso een film die in mijn top-25 stond. Ook deze staat nog als een betonnen huis zeg, wat heb ik weer genoten.

Vind hem erg vergelijkbaar met Warrior zoals ik al aangaf, maar dan met de focus op de onderwereld. 2 Uur lang schiet de ene emotie na de andere er in een tempo dat perfect gebalanceerd is tussen trage close-ups en bloedstollende gevechten. Visueel ook erg krachtig en passend, bijgestaan door een werkelijk waar briljante soundtrack. De chemie tussen Bin Won als Tae-Sik Cha en Sae-Ron Kim als So-Mi, of het laatstgenoemde karakter alleen al, is één van de mooiere die ik ooit zag in een film. Het acteerwerk spreekt dus voor zich.

Zoveelste aandenken dat ik meer films uit Azië moet ontdekken. Dat lijkt goed te komen met een Zuid-Koreaan die nu naast me zit en al zo'n 5 films op m'n watchlist heeft gekregen.

avatar van mcdaktari
Vanavond weer voor de zoveelste keer gekeken en het blijft iedere keer weer opnieuw een hele goeie film. Ik ben nu in het bezit van een 25 films uit zuid-Korea en dat zijn allemaal stuk voor stuk ontzettend goeie films. Na het zien van Ajeossi heb ik weer zin gekregen om andere films te kijken, dus ik denk dat ik dadelijk maar weer eens begin aan Brotherhood of war, ook een super film.

avatar van Left4Dead
Een Zuid-Koreaans filmproduct dat uit de goede tijd van het land qua films komt. In die tijd konden ze in een serieus verhaal een lach en traan, horror en misdaad samenpersen en het nog sterk houden ook. Een kwaliteit die ik erg mis langzaam aan. Destijds waren de misdaadprenten uit dat land voor mij het beste wat mij overkwam, tegenwoordig wil ze graag Hollywood 2 zijn en dat is geen verbetering. Geld in plaats van film, de kassa moet rinkelen. Dan maar een prentje voor een groter publiek denkt men tegenwoordig.

Pracht regie, soundtrack en prima acteerwerk. Prachtige shot om van te genieten, zeker wanneer de twee vechters een handgemeen aangaan.

Ik verhoog naar 4**, een juweel om te koesteren. Keer op keer.

avatar van umbra
Ben Zuid-Koreaans lijstje aant afwerken in het genre horror, drama, actie en dit is wederom heerlijk Koreaans werkje om duimen en vingers van af te likken, met een fantastische Bin Won als de Ajusshi, ook dat meisje deed het voortreffelijk. Je vindt ze minder en minder van zulke uitmuntende makelij. De sfeer dat hier weer gecreëerd wordt, dat robuuste, kille brute sfeertje met een sausje van drama, ben hier grote fan van. Audiovisueel ook een pareltje. Op het eind zelfs traantje weggepinkt Japanners waren straf eind 90 begin 2000, het eerste decennium v 2000 is met voorsprong voor de Zuid-Koreanen