Yip Man 2 (2010)

Alternatieve titels: Ip Man 2: Legend of the Grandmaster | Ye Wen 2: Zong Shi Chuan Qi | 葉問2:宗師傳奇

Hongkong / China
Actie

geregisseerd door Wilson Yip
met Donnie Yen, Sammo Hung Kam-Bo en Darren Shahlavi

Nadat Ip Man (Donnie Yen) in de tweede Chinees Japanse oorlog zijn vechtkunsten tegen de Japanners inzette, vluchtte hij in 1949 naar Hongkong en probeerde daar een Wing Chun vechtschool op te richten. Als de machtige meester Hung (Sammo Hung) dat hoort, stelt hij Ip Man voor een hachelijke opgave. Hij moet zich in een gevecht tegen de klok tegen vechters van alle mogelijke stijlen het nodige respect verdienen. Ook vanuit de kant van een corrupte politie offi cier (Charlie Mayer) en de Britse bokskampioen Twister (Darren Shahlavi) dreigt nog meer gevaar. Voor Ip Man gaat het om de eer van het Chinese volk maar ook om de kans zijn vechtschool te kunnen openen…

avatar van Zwolle84
Loop hier vooral met een grote boog omheen: draak van een film. Echt, tenenkrommend slecht (de 2,5 ster is puur vanwege de moves). Het hele verhaal slaat al nergens op: gevechten tegen een bokser. Tel daar de foutste accenten sinds Arnie, veel zoetsappig geleuter, alle mogelijke actieclichés en als verrotte kers op de Aldi-taart een superfoute eindspeech bij op en je zult een idee krijgen van hoe slecht deze film is.

En dat terwijl ik deel 1 oprecht érg gaaf vind.

RIP Darren Shahlavi...

avatar van Iron Maiden
DiDa schreef:
RIP Darren Shahlavi...

Hoe kom je aan dit nieuws?
Zag het ook op een aantal andere forums voorbij komen, maar op internet is verder niks te vinden.

Iron Maiden schreef:

Hoe kom je aan dit nieuws?

Zijn broer (Bobby Shahlavi) heeft dit vanochtend bekend gemaakt via zijn facebook pagina. Darren Shahlavi is vannacht in zijn slaap overleden.

RIP - Darren Shalavi (Actor, martial-artist) | Impact Online - impactonline.co

Hier Darren's facebook pagina: https://www.facebook.com/shahlavi?fref=ts

Hierbij het bericht van Bobby Shahlavi:

It is with immense sadness we have to inform you all of the news of the death of our dearest Darren Shahlavi. Darren dared to dream and was brave enough to follow his dreams and make them a reality. He wanted to me a movie star! Sounds crazy right? But he made it happen. He fulfilled so many of his career ambitions and acted along side and met many of his childhood heroes and screen legends including Donnie Yen, Jean-Claude Van Damme, Sammo Hung, Robin Williams & George Clooney to name just a few. He was a kind, honest and decent human being. You will be missed my dear Darren, by family, friends, colleagues and many fans. You are a legend and a legend never dies. Your films and your legacy will live on forever and you will always remain in our hearts. We are all so proud of you and you will continue to inspire us all for generations. Sleep well Darren and keep on dreaming. Love you always... Your family X

"Everyone of us has their struggles, but like an Iceberg we never know how deep they may be. Take your time to care, to reach out, even if it is with a complete stranger you never know the difference it might make" (Darren's tribute to Robin Williams)

R.I.P Darren Shalavi. You will be missed!

avatar van tbouwh
Vooral op het gebied van vechtscenes enorm kunnen genieten van deze tweede IP Man-film. Donnie Yen is fantastisch, wederom. Wat deel 2 tekort komt ten opzichte van deel 1, is dat het verhaal beduidend minder sterk is dan dat van deel 1. De oorlog ligt achter Yen, en het tweede deel draait met name om de confrontatie tussen diverse vechtstijlen (en dan vooral Oost en West).
De vlugge opvolging van martial arts-scenes maken dat deze film, ondanks de manco's in het verhaal, geen moment verveelt. De speelduur vliegt voorbij, en tijdens de gehele film is het genieten geblazen van een fijne soundtrack. Dit was ook bij deel 1 al het geval. Ik was erg blij te zien dat er in 2016 een 3e deel wordt opgeleverd.

avatar van eka81
tbouwh schreef:

....met Bruce Lee erin, hoe gek het ook klinkt ...

avatar van tbouwh
eka81 schreef:

....met Bruce Lee erin, hoe gek het ook klinkt ...

Sluit wel uitstekend aan bij de epiloog/laatste scene van deel 2

avatar van eka81
dat klopt. Ik ben benieuwd hoe veel hij in voorkomt. Ze gaan gebruik maken van CG (computer graphics). Ze moeten we hoen best doen, maar met de techniek van nu moet het te doen zijn.

avatar van HarmJanStegenga
Na het flitsende 1e deel is ook deze 2e 'Yip Man' erg vermakelijk. Echter ligt het niveau op zo'n beetje alle gebieden wat lager. De gevechten zijn nét wat minder indrukwekkend, het acteerwerk is hilarisch slecht bij vlagen en qua verhaal.. oké laat maar. Daar kijk je dit niet voor. Ik heb me in ieder geval weer erg vermaakt.

Regisseur Wilson Yip brengt alles erg leuk. Op veel vlakken schiet dit 2e deel compleet uit de bocht, maar aangezien alles toch zo over-the-top als de pest is, neem je dat makkelijk voor lief. Had bij het eindgevecht verwacht dat ouwe Yip Man 'm wel in 1 keer knock-out zou slaan, maar dat mocht niet baten. Geinig dat Bruce Lee ook nog even langs kwam. Dat gedeelte wist ik niet eens, zo leer je ook nog wat.

avatar van Gang_Star
Iets minder dan Yip Man, maar Yip Man 2 is ook nog erg sterk. Verhaal vond ik in tegenstelling tot de vorige film wat minder. De actie was weer erg goed, met onder andere een scene tussen meester Hong (Sammo Hung) en meester Ip Man (Donnie Yen) in een tof gevecht bovenop een tafel. Helaas word het later iets voorspelbaar als meester Hong het gevecht aangaat met de Engelse bokser Twister, want je ziet van veraf wat er zal gebeuren. En inderdaad, meester Hong word letterlijk doodgeslagen. Dat dit gegeven dan zal zorgen voor een eindgevecht tussen Twister en Ip Man is dan ook te verwachten. Hinderen doet het niet, daar is de rest van de film te goed voor.

Ook nog leuk om een kleine Bruce Lee te zien, die Ip Man vertelt dat hij ook Wing Chun van de meester wilt leren.

avatar van Metalfist
Degelijke sequel

Ip Man was een erg mooie meevaller. Ik had de steelcase voornamelijk aangeschaft vanwege Ip Man: Zero die zowel Sammo Hung als Yuen Biao bevatte, maar uiteindelijk voor volgorde van uitkomen gekozen waardoor Wilson Yip als eerste aan de beurt kwam. Dat bleek een erg degelijke film te zijn en ik had al vrij snel zin in de sequel eigenlijk, maar wegens tijdgebrek zat er een maandje tussen beide kijkbeurten tussen. Wat uiteindelijk niet zo erg blijkt te zijn aangezien Yip wel uit hetzelfde vaatje tapt voor deze Legend of the Grandmaster.

Het resultaat mag er echter nog altijd zijn. Deze keer zijn de Japanners vervangen door de Engelsen en voor de rest is dit vooral een strijd tussen Oost en West. Leuk uitgangspunt in ieder geval dat vooral dankzij de twee boksmatchen echt de moeite waard is. De film lijkt dan ook vooral in het begin wat moeite te hebben om zich op gang te trekken, hoewel het gevecht tussen Ip Man en Master Hung wel heerlijk is, maar dat blijkt uiteindelijk geen probleem te zijn doordat de climax verre van teleur stelt. Ik was op zich wel benieuwd hoe Yip dit ging aanpakken aangezien hij met het einde van de eerste film precies er niet op rekende om een vervolg te maken en dit doet hij gewoonweg goed. Ik kan me de laatste film niet meer herinneren waarin een tegenstander mijn bloed zo kon doen koken. Hoewel het weliswaar wat voorspelbaar is dat Master Hung het loodje gaat leggen en dat Ip Man de uitdaging aan gaat gaan, is het gewoon erg goed gebracht. Het einde met de kleine Bruce Lee is op zich nog wel leuk maar voelt toch een tikkeltje geforceerd aan.

Het eerste deel kon rekenen op de choreografie van Sammo Hung en deze keer doet hij zowaar mee. Blijft één van mijn favoriete regisseurs/acteurs in het genre en Hung is hier enorm indrukwekkend. Veruit één van zijn beste recentere rollen. Donnie Yen blijft ook even degelijk zoals al altijd, de man lijkt werkelijk niet te verouderen, en blijft overtuigen in en naast de vechtscènes. Tof ook dat de de acteurs uit de voorganger ook terugkomen. Lynn Hung is goed als de vrouw van Ip Man alsook Simon Yam die komt terug opdraven als Chow Ching-Chuen.

Benieuwd naar het derde deel van Wilson Yip. Aangezien dat nu pas uit is zit dat niet in mijn box en dat is jammer. Moet ik er maar eens los naar op zoek gaan. Soit, Yip doet met dit tweede deel veel dat hij in het eerste deel ook al deed, maar hij geraakt er mee weg. Voornamelijk omdat de choreografie degelijk blijft en je met twee klassebakken zoals Sammo Hung en Donnie Yen weinig verkeerd kunt doen.

avatar van Uier
Ip Man 1 kon me niet bekoren. Toch deel 2 geprobeerd, maar deze flauwekul kan ik niet serieus nemen als vechtfilm. Het lijkt wel satirisch. Het is mij ook een raadsel waarom deze film, welke het niveau van Pokemon nauwelijks overstijgt, rated-R als stempel krijgt. Dan liever Oosterse martial arts zoals Ong Bak of The Raid.

avatar van Ajax&Litmanen1
Deel 1 was al niet bijzonder, maar dit ongeïnspireerde vervolg was echt slaapverwekkend. Zo clichématig en ook nog eens saai. Ik ben geen grote fan van die Aziatische vechtfilms, lijken voor mijn gevoel bijna allemaal op elkaar, maar deze Chinese versie van Rocky deed me niks. Ook de westerse invloeden waren overbodig, beter hadden ze dat gewoon weggelaten. De knokpartijen komen vrij realistisch over, maar als de zoveelste mep of trap is uitgedeeld zit ik vooral te kijken hoelang de film nog duurt.

avatar van Phantasm
Net zo goed als zijn voorganger, vermakelijk kost, hier gebeurt ook weer genoeg in.

avatar van RuudC
Leuk vervolg! Minder goed dan het eerste deel, maar dat zijn dingen waar je je automatisch op instelt. Zodoende valt Yip Man 2 absoluut niet tegen. Donnie Yen doet het weer erg leuk. De martial arts is duidelijk belangrijker dan het verhaal. Om het plot over hoe hij zijn school in Hong Kong opzet, hoef je het niet te doen. Wel over hoe Yip Man steeds maar weer beleefd blijft en herhaalt dat vechten absoluut niet nodig is, waarna hij toch weer gehakt moet maken van zijn tegenstander. Yip Man 2 is eigenlijk een klucht. Later wordt het wel wat serieuzer en doet het inderdaad aan Rocky IV denken. Gelukkig zijn de gevechten erg leuk om te zien en kunnen we rustig zeggen dat Yip Man 2 zeker de moeite waard is.

avatar van Fonzzz002
Ondanks dat de recensies gemiddeld minder positief zijn voor Ip Man 2 moet ik zeggen dat deel 2 mij persoonlijk meer is bevallen. Deel 2 is in vele opzichten soortgelijk als deel 1: je volgt het dagelijkse leven van Ip Man, maar ditmaal heeft het verhaal meer focus. Het vorige deel schommelde heen en weer tussen verschillende personages en gebeurtenissen, waarvan de meeste gebeurtenissen niet helemaal sterk onderbouwd voelde. Dit deel heeft ook personages en gebeurtenissen die redelijk snel behandeld worden, zonder een goede indruk achter te laten, maar in mindere mate dan het vorige deel. Ditmaal focust grotendeels van de film zich op het vertellen van één logisch, doorlopend verhaal en de gebeurtenissen voelen relevant voor elkaar.
De antagonist uit dit deel word als een dreigend obstakel neergezet die ik ging vrezen. Een obstakel die ik, op een goede manier, ging haten en waarvan ik wou dat Ip Man het tegenop ging nemen. De antagonist uit het vorige deel was niet onaardig, maar omdat je hem niet leerde haten was de climax minder bevredigend dan deze.

Iets wat mij minder beviel in het vorige deel is dat Ip Man geen moeite leek te hebben met het vechten, ongeachte wie tegenover hem stond. In dit deel is hij kwetsbaarder neergezet: hij kan pijn krijgen of neer vallen, wat de gevechten intenser maakt. Wat de actie betreft zijn het, zoals je kunt verwachten, intensieve martial arts gevechten. Ditmaal zijn de gevechten meer absurdistisch, maar ik vond dat onderdeel van zijn charme. Het creëerde een paar spectaculaire gevechten die op een goede manier werden afgewisseld met een serieus verhaal.
Wat minpunten betreft is dit niet het meest originele verhaal wat je zult tegenkomen en er waren niet veel verrassingen. Het voelt soortgelijk als een Rocky film, maar voor wat het verhaal is weet de film het op een goede manier te vertellen en ik zat geboeid te kijken.

Een verrassend goed vervolg die, voor mij, het origineel oversteeg. Het verhaal heeft meer focus, de antagonist is meer intimiderend en de zijpersonages vond ik sterker uitgewerkt. Het verhaal is niet bijzonder origineel, maar de film weet zich alsnog prima te redden.

avatar van ILDIB
prachtige en boeiende film en prachtig gemaakt. maar hij is me tov deel 1 te kinderachtig en iets teveel Rocky.

avatar van Goodfella_90
De indruk wordt gewekt dat de bokser vals speelt tijdens het gevecht met Yip Man, waar ik erg om moest lachen, aangezien Yip Man natuurlijk gewoon zelf vals speelt door blote vuisten te gebruiken in plaats van handschoenen. _O- Desondanks ook van dit deeltje weer prima genoten.

avatar van notsub
De vondst om een bokser te introduceren is best een gaaf idee en geeft de film extra elan. Het gaat toch voornamelijk om de knokpartijen in IP man 2, qua inhoud is het verder echt onder de maat. Gelukkig vallen er een hoop klappen, zodat je nooit lang hoeft te wachten tot er weer wat te beleven valt in deze film.