The Raid 2: Berandal (2014)

Alternatieve titels: The Raid 2 | The Raid: Retaliation

Indonesië / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Gareth Evans
met Iko Uwais, Tio Pakusadewo en Putra Arifin Scheunamann

Rama (Uwais) besluit na het bloedbad in het appartementencomplex weer aan ’t werk te gaan om zijn vondsten in ’t complex verder te onderzoeken. Hij besluit undercover te gaan om de Jakartaanse, criminele organisatie te kunnen infiltreren en uit te zoeken welke andere agenten uit zijn eigen korps corrupt zijn. Zijn riskante missie brengt zijn eigen gezin echter steeds verder in gevaar, en terwijl hij dieper graaft om ’t grote complot te achterhalen dreigt zijn ware identiteit steeds meer naar voren te komen.

avatar van sinterklaas
Treler is weer vet!

avatar van DonPeliculón
Is geweldig ontvangen op Sundance: link.

9.7 op IMDb ook, met 1.000 stemmen, maar toch.

avatar van lars-pixar
Avond vullend zo te zien aan de lengte van de film, maar wat is het deel die hier voor kwam van The Raid?
Deze kon ik even niet vinden...

avatar van Shinobi
lars-pixar schreef:
Deze kon ik even niet vinden...

Serbuan Maut (2011), zo heet 'ie in het Indonesisch.

avatar van Zandadder
Ik heb nog nooit zo uitgekeken naar een release

avatar van John Lee Hooker
Ik heb er ook zin in.

avatar van Macmanus
Gaat draaien tijdens imagine!!!

HALVE TAMME.
Toffe trailer hoor!

avatar van DiDa
In België al in april in de bios

avatar van kevinhiero
Kom maar hier met die film!
De trailer belooft veel goeds en de eerste kritieken zijn zeer positief. Kijk bijna nooit zoveel naar een film uit als deze.

Kan echt niet wachten........

avatar van sinterklaas
The Raid 3 is ook al in de planning...

HALVE TAMME.
Dat klinkt als muziek in mijn oren.

avatar van Filmkriebel
11 april in première op het BIFFF in Brussel. Sequel schijnt nog beter te zijn dan het origineel.Als dit het geval is, zal het gemiddelde van de eerste film nog gaan zakken op MM. Benieuwd

BIFFF - RAID 2

avatar van Pacino88
3 juli pas in NL? Lijkt me wel extreem laat.

avatar van Shinobi
Tegen die tijd is het al uitgebracht op Blu Ray en dvd, was destijds ook het geval bij deel één.

avatar van J.T.O
Ja idd. Wel jammer dat we zo lang moeten wachten

avatar van Safaci
Voor de mensen die niet kunnen wachten, is vanaf volgende week te zien op het Imagine Film Festival in Amsterdam. Ik ga er 11 april heen. Kan niet wachten.

tja hij is al via dit medium te zien...

avatar van dutchtuga
Vanavond was de voorstelling op Imagine. Benieuwd naar reacties.

avatar van kinjutsu
First

dutchtuga schreef:
Vanavond was de voorstelling op Imagine. Benieuwd naar reacties.

Later reactie, maar hij heeft imo de sequel-vloek van zich af weten te schudden.

edit: Zag trouwens heel veel dingen terug uit andere films o.a. Dirty Carnival, Bittersweet Life, Matrix Reloaded etc.

avatar van jacobine_rodijk
dutchtuga schreef:
Vanavond was de voorstelling op Imagine.

Deze draaide ook landelijk in JT ketens tijdens een dubbele middernacht voorstelling met Oculus (2013).

avatar van Safaci
The Raid 2 deed me vooral denken aan de gewelddadige en bloederige indiegame Hotline Miami. En laat ik de sfeer in die game nou geweldig vinden. Het lijkt wel of Refn's Only God Forgives een inspiratiebron was voor bepaalde scenes; de donkere sfeer, het kleurenpalet. Ik proef zelfs een beetje van Drive. Prachtig geschoten film.

ipman-99
"It's Not Over Yet." ... " !!!

Awesome !!! 'The Raid 2: Berandal' is een gewoonweg een natte droom voor wie
van keiharde bloederige (Aziatische) Actiefilm(s) houdt, vol met harde en fenomenale
bloederige gevechten waarbij je meer dan eens de botten hoort kraken !
Het kleurenpalet is opvallend prachtig met die frisse kleuren.
De film kent een fantastische achtervolging waarbij je echt met je open mond zit zit te genieten
van het hele spektakel. Vooral ook gevechten in de kleine ruimtes waren prima in beeld gebracht,
zoals bv die vecht scène (in de wagen) waar onze held Iko Uwais het beste van zichzelf gaf.
De honkbalknuppels worden ook vet gebruikt ... !!!
Dan is er ook nog 'het Hammer Meisje' zeg, gespeeld door Julie Estelle ... een dove vrouw die 2
klauwhamers hanteerde zeg ! De hele sfeer doorheen gans de film is lekker duister en de soundtrack mag er wezen ! Harde en brute gevechtsfilm met heerlijke slo-mo !

avatar van Montorsi
Per definitie al geslaagd omdat het wederom een erg vermakelijke film is. Paar dingetjes die verbeterd zijn tov het eerste deel. Allereerst is de actie wat diverser, al was dat ook wel een beetje nodig. Het blijft niet alleen bij de duels in de kleine ruimte, maar er zitten in deze film ook een aantal behoorlijk indrukwekkende achtervolgingen en wat gevechten op wisselende locaties. Het wordt daarmee alleen soms iets te veel een gewone actiefilm en het doet wat afbreuk aan de claustrofobische sfeer van deel 1. Toch lijken dit soort keuzes me onontkoombaar (je kunt moeilijk weer een gebouw bestormen..). Verder wordt de actie een fractie beter in beeld gebracht. Daar heeft Evans wel een stapje gezet, want dat bleef eerder soms ietsje achter tov de actie zelf. Wat meer leuke cameratruucjes en wat meer visueel aantrekkelijke locaties zoals de modderpoel, de club, restaurants en dat soort dingen. Ook is deze film wat bloederiger denk ik.

Wat gebleven is, is de actie. Gevechten van het soort dit je fysieke pijn doet beleven als je er naar kijkt. En dan doe je iets goed. Toch heb ik vanwege de nieuwigheid wel een voorkeur voor deel 1, dat was toch iets verfrissender, claustrofobischer, en qua choreografie toch wat intenser. Door het feit dat deel 2 maarliefst 2,5 uur moet duren valt het toch bij vlagen wat stil. Veel te veel gedoe met randzaken over een corrupte politicus en zijn ontrouwe zoon en allerlei andere fracties waarbij je nauwelijks doorhebt en/of interesseert in hoe de verhoudingen liggen. 150 minuten is gewoon veel te lang voor dit soort geknok op het witte doek.

Verder gewoon voornamelijk genoten hoor. Kleine 3.5*.