Tom Yum Goong (2005)

Alternatieve titels: Muay Thai Fighter | Honour of the Dragon | Warrior King | The Protector | ต้มยำกุ้ง

Thailand
Actie
108 minuten / 90 minuten (Nederlandse versie) / 81 minuten (Amerikaanse versie)

geregisseerd door Prachya Pinkaew
met Tony Jaa, Petchtai Wongkamlao en Xing Jing

De jonge krijger Kham wordt door de dorpsoudste naar Australië gestuurd om een gestolen olifant terug te vinden. Samen met een Australische politieagent bindt Kham de strijd aan met iedereen die hem in de weg staat.

CaptainTwisted
Wat blijft dit toch een heerlijke strakke martial-arts film. En hou alsjeblieft op met emmeren over acteerwerk. Dat lijkt me nou niet de voornaamste reden dat je naar dit soort films gaat zitten kijken... De actie was overweldigend, en ondanks het magere verhaal, kon ik het niet laten hem nog 2 a 3 keer op te zetten afgelopen maand.

avatar van Ramon K

Zie boven?

CaptainTwisted
Ramon K schreef:

Zie boven?

Ja, ik kan heel goed lezen. Maar waarom begin je er dan toch over? Dat verpestte voor mij deze film absoluut niet!

avatar van jeroentjuhhhhh
Oef! Tony Jaa toch.

Wat een held . Machtig stukje geweld, dit is 100minuten puur genieten van fenomenale stunts die weinig actiehelden hem na zullen doen. Heb zelf gelukkig de R3 versie (110minuten dus) gezien, zaten verrassend genoeg geen ondertitelingen bij, al kun je dat makkelijk missen bij dit soort werkjes.

Het begint allemaal vrij schattig met z'n olifantjes, grappige invulling voor een verder straight forward wraak filmpje. Al spoedig slaat het om in hetgeen waar ik voor ging zitten, keiharde moves van Tony Jaa die het z'n stuntmannetjes flink moeilijk maakt. Dit levert enkele legendarische scénes op, wat dacht je van de (bekende)lang geschoten scene waarin hij strak gechoreografeerd een bosje mannen in elkaar beukt en naar beneden smijt, oogstrelend.

Al is dat absoluut niet m'n favoriete scene. Ik was veel meer onder de indruk wanneer hij tot het uiterste kon gaan in moves die je niet zomaar uit je mouw schudt, af en toe echt vol verbazing toegekeken. Ik heb veel bewondering voor hetgeen wat hij aan de kijker kan leveren.

Al met al valt er weinig meer te zeggen, ik kan wel beginnen over 't verhaal of de individuele prestaties van de cast, maar dat is natuurlijk complete onzin. Nu gewoon even nagenieten en de extra's proberen te vinden in een Thais menu .

avatar van Moestuintje
Zoek je een leuk martial-arts film met veel acrobatiek en actie, met onder voorbehoud dat je niet teveel aan het verhaal stoort.

Ik vond het een leuke prent, vooral die gekke acrobatiek die hij je laat zien.De vecht scenes zijn mooi om te zien (de scene in de tempel met verschillende vechters).

Op naar de volgende Tony Jaa film

avatar van pomelo7
En wat te denken van het -bijna- 4 minuten durende camera-shot waarin hij zich een weg naar boven vecht! Dit is genieten en wat betreft het acteer werk, tsja daar gaat het gelukkig niet om in de film.

hier ook weer prachtige gevechtscene's van Tony Jaa
het verhaal vond ik ook niet slecht maar had meer in mogen zitten..

Ton Jaa mag zo verder films maken
ben nog niet veel slechte films van deze man tegen gekomen eigenlijk

avatar van Jesse93
Echt een prima film. Ik wilde het daarom een 3,5 geven, maar door de prachtige shot die wel zes verdiepingen duurt moet ik die 0,5 er toch bij geven. Dat was echt een geniaal shot. Dat hele gevecht de trap op in 1 keer gefilmd, zelden zoiets gezien.

avatar van Vascago
Aardige film met een aantal fantastische gevechten, maar ook een paar mindere. Dankzij de slechte regie waarschijnlijk. Het maakte allemaal een stuk minder indruk op me dan in Ong Bak 1 en 2. Verhaal en acteerwerk zijn belabberd, maar dat maakt niet uit. Het gaat om de gevechten. Het had misschien allemaal wel wat korter gekund. 108 minuten zijn behoorlijk veel voor een film als dit en er zaten dan ook een paar saaie momenten in. De soundtrack vond ik ook niet echt een topper.
Had er zeker meer van verwacht, maar een 3.5* verdiend de film nog wel.

avatar van FillumGek
En met Tom Yum Goong weer één van m'n favoriete martial arts films een herziening gegeven. Blijft samen met Ong-Bak toch de beste Thaise vechtfilm.

Ik dacht eerst dat ik de geknipte versie in bezit had, maar het bleek toch de onbewerkte versie te zijn. Vreemd, wat de film springt echt van de hak op de tak. Er is soms echt geen touw aan vast te knopen, laat staan hoe verrot de 80 minuten versie wel niet moet zijn. Sowieso is het mij een raadsel waarom er in godsnaam in films geknipt moet worden. Nu is het verhaal vergelijkbaar met Ong-Bak, daar wordt een Buddha-hoofd gestolen en hier een olifant, en is het net zo oppervlakkig, toch zou ik me bedrogen voelen als het een en ander me word onthouden.

Tom Yum Goong begint rustig met mooie beelden van de relatie tussen Thaise boeren en hun olifanten. Je hebt niet het idee dat je een enorm spektakel te wachten staat, totdat de film zich verplaatst naar Sydney en het vechten kan beginnen. Tony Jaa gaat weer all out en heeft opnieuw een aantal extreme moves bedacht om de kijker te verrassen. Het is duidelijk te zien dat Jackie Chan zijn idool is, ook hij maakt veelvuldig gebruik van zijn omgeving, maar vervangt de flauwe humor door meer harde klappen. Wederom wordt er geen gebruik gemaakt van touwen, wel wat CGI dit keer. Jammer dat de actiescenes zoals op het water niet bijzonder goed uit de verf komen. Mede door de snelle en warrige montage en het ontbreken van goede, ondersteunende soundtrack.

Een echte meerwaarde in een film als dit zijn geloofwaardige badguys. Fighters die het gevoel opwekken dat ze nog wel eens van Jaa zouden kunnen winnen en die eigen signature moves beheersen. En dat zit hier meer dan goed. Johnny is een toffe gangster met zijn slangenleren broek, Crowder ( Eddie Gordo in Tekken) draaft op als geskillde capoeira-fighter en Foo ( Jin in Tekken) showt zijn Wushu-techniek. Het toppunt zijn de vier worstelaars die voornamelijk dienen als hersenloze stormrammen, maar evengoed indrukwekkende verschijningen zijn. De humor van Wongkamlao sloeg blijkbaar goed aan want hier speelt hij weer de komiek als politieagent Mark. Heerlijk droge acteur. En zo duiken er nog meer cameo's op zoals een dubbelganger van Jackie Chan (ode), Don en Muay uit Ong-Bak, Thaise rockstar Sek Loso en we zien Ron Smoorenburg in elkaar geslagen worden.

Wat deze film ook zo speciaal maakt zijn enkele bizarre vechtscenes. Het moment waarop Jaa zichzelf naar de top van het gebouw vecht is zonder meer spectaculair en dat terwijl het één lange take is. Ze hadden er in totaal slechts vijf nodig voordat het goed was. De inmiddels befaamde bottenkraakscene is er natuurlijk eentje voor in de boeken.

Weer flink genoten dus. Het vervolg gaat er komen - mits Jaa niet opnieuw instort tegen die tijd - en dan hoop ik natuurlijk op weer een aantal originele knokpartijen. Pinkaew zou er ook goed aan doen om de film iets logischer te monteren en niet van de hak op de tak te springen. Voor de rest een mijlpaal in het genre.

avatar van Al DeNiro
Gevecht tegen Nathan Jones (2.11) is echt gruwelijk.

Een maatstaf onder de knokfilms. Nog nooit heb ik vechtscenes zo lomp in beeld gezien (The raid dalijk????) Net zoals Ong-Bak gaat het verhaal nergens over en dient het alleen als een kapstok voor geweldig gfeilmde gevechten. Alleen in deze film is het allemaal wat lomper in beeld gebracht. IN Ong-bak zijn de gevechten en bewegingen gevarieerder en verassender, maar dit kijkt ook heerlijk weg. Mooiste scene is bijna aan het einde van de film waarbij de plaatselijke gipsproducent een topomzet heeft gedraaid....

avatar van MatthijsGr00t
Muay Thai Fighter is een vlotte film met een geweldige Tony Jaa. De film moet even op gang komen want de eerste twintig minutenzijn vrij traag maar als Tony Jaa eenmaal op gang is, is hij niet meer te stoppen. Wat is die man geweldig zeg. De non-stop actie- en gevechtsscenes van Tony Jaa zijn echt een genot om naar te kijken. Hij is daar voor gemaakt en kan dat als geen ander. Zeer geloofwaardig. Verder is de snelheid van de film één van de pluspunten. Het verhaal op zich is echt heel erg matig en eigenlijk niet interessant. Het boeide me weinig of die olifant gered ging worden of niet en dat is toch wel jammer. Ik had graag een wat sterker verhaal gezien voor een hogere beoordeling.

Maar ach wat maakt het uit: Muay Thai Fighter is een groot spektakel om naar te kijken. 3,5*

avatar van Shinobi
Net zoals Ong-Bak weer een vermakelijk filmpje met ongeveer hetzelfde verhaallijn, alleen dit keer een olifant die gestolen wordt.

De film begint dan ook aardig met fraaie beelden van het prachtige landschap om er rustig in te komen, maar net zoals Ong-Bak hoeft ook deze film het niet te hebben van het dunne verhaallijntje, maar wederom weer van de actie en dat zit in deze film ook weer goed.

Dit wordt met name tegen het einde weer lekker hard. Enkele memorabele scènes zijn toch de trappenscène zonder onderbreking en de gruwelijke bottenbreekscène.

Ook wel lachen om Wongkamlao terug te zien in een klein rolletje, dit keer als politieagent die wel erg grappig Engels spreekt.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van Movie-Addicted
Verhaal opzich erg slapjes, en buiten de vechtscene's en stunts om vond ik het acteerwerk ook erg onder de maat. Maar wat heb ik van de vechtscene's genoten zeg! toppertje

*3.5

avatar van Minotaures
Ze zijn al vast bezig met deel 2.

groente12
Ja maar volgens twitch heeft Jaa weer stupide shit gefixt tijdens de opnames. http://twitchfilm.com/news/2012/04/whither-tony-jaa-and-tom-yum-goong-2.php

avatar van Angelo2
Heerlijk actiefilmpje wat geweldig begint met mooie shots van de olifanten en daarna een ijzersterke vechtscene. Halverwege kakt de film wat in met nog steeds heerlijke actie scenes maar ook een aantal mindere. Geweldig zijn ook een paar super lange shots waar de camera blijft draaien. Daar zitten flink wat uurtjes in. Soms lijkt de regie wel eens de weg kwijt en lopen sommige scenes raar of gaan ze van de hak op de tak. Ik moet zeggen dat ik de material arts wel een stuk beter vond dan The Raid die ik laatst gezien heb. Een dikke 7,5

avatar van John Milton
groente12 schreef:

interessant artikel, thanks!

avatar van RuudC
Voor een Thaise productie mag dit toch wel een bijzonder sterke film genoemd worden. Wanneer het op beeld en geluid aankomt, kan het zich eindelijk eens makkelijk meten met Westerse producties. Slechts Ong Bak 2 lukte dat tot dusver (wat mij betreft, hopelijk gaat Ong Bak 3 dat ook lukken), maar schoot inhoudelijk nog iets tekort. Tom Yum Goong oogt in het begin nog wel als een typische actiecomedy, maar heeft met Tony Jaa uiteraard een ijzersterke troef in handen. Tony laat misschien niet zijn beste kunstjes zien, maar een aantal gevechtsscenes zijn om je vingers bij af te likken. Met name die in het restaurant waarin Tony zich letterlijk naar boven knokt. In één take opgenomen, en daar mogen we allemaal ons petje voor afnemen.

Zoals gebruikelijk schiet de film verhaaltechnisch tekort, maar het belangrijkste is toch dat we Tony Jaa in volle glorie zien. Hier is tenminste ook een degelijk regisseur aan het werk geweest die de actie goed in beeld brengt, waardoor we wat makkelijker kunnen raden hoe een Bruce Leefilm echt had kunnen zijn. Snap trouwens niet goed waarom er trouwens in de titel naar draken gerefereerd wordt. Of het is een slechte vertaling, of iets typisch Aziatisch wat ik niet begrijp. Hier en daar leuke humor en verder vooral een typische politiefilm. Dat dit gewone koek is, vergeet je in een oogwenk wanneer Tony iemand met een flinke trap door de kamer laat vliegen.

avatar van tattoobob
Geweldig leuke film.....ik kan niet wachten tot deel twee uit is deze lente!!!!!

een verhaal wat nergens over gaat,alleen de vechtscenes maken het goed en de moeite waard om het te kijken

de actie is goed in beeld en er zijn continu vechtscenes sommige stukken zijn wel erg ongeloofwaardig ze laten een sirene afgaan en de komen in 1 keer allerlei gasten vechten en dan nog die scene waar ze even met een olifant gaan gooien en zo zijn er nog een paar

ipman-99
"Tom Yum Goong 1" ... " !!!

Fantastische martial arts (Heropfrissing) !!! natuurlijk is dit een heropfrissing, mede ook door het nieuwe deel !
Geweldige vette gevechten met een Tony Jaa in bloedvorm !
De gevechten kennen een puike choreografie en zijn adembenemend te noemen !!!
Dit is genieten ..., hij slaagt er echt wat mannen kapot aan de lopende band !!!

avatar van Gang_Star
Een matig verhaal uitgevoerd met prima actiescènes. Een geslaagde topper in het martial arts genre die van begin tot eind vermaakt en nergens verveelt.

Blijft érg indrukwekkend.

Gesteld dat je genoegen neemt met de actie in deze film. Het acteerwerk en het plot zijn echt niet best, de soundtrack is vooral erg generiek en weinig opvallend. Het is duidelijk dat Pinkaew z'n bahts elders heeft willen besteden.

Deze film blijft gewoon de overtreffende trap van Ong-Bak, een film die al stevig wist uit te pakken met geweldige martial arts scenes. De action cinematography is gewoon super, Jaa is een acrobaat van jewelste en eigenlijk is elke actiescene wel raak.

Eéntje voor de martial arts liefhebber. Qua actie bijna onovertroffen, de rest van de film heeft er alleen wel wat onder te lijden.

4.5* en een uitgebreide review

De lange vechtscene aan het slot maakt veel goed. Vond namelijk de martial art scenes
hieraan vooraf maar matig, of zelfs belachelijk slecht. Alsof de makers van de film bewust
hadden gekozen voor een maar wat aan rotzooien om het beste te bewaren voor het eind
van de film. Wanneer bij Tony Jaa met een voorliefde voor het kraken van de ledematen.
En laat de film mij toch nog met een redelijk tevreden gevoel achter.

Na een herkijk nogal van gedachten veranderd. Vond nu over het algemeen (Dus ook aan het begin)
de martial art scenes best wel meevallen, en is in ieder geval de choreografie dik in orde. De film biedt filmisch ook meer dan ik bij eerste kijkbeurt ervaren had. Visueel dikwijls een lust voor het oog,
met af en toe verrukkelijke decors. En is de cameravoering dikwijls subliem te noemen. Een martial
arts film met veel extra's wat dat betreft.
De referentie aan Jackie Chan vind ik aan het begin van de film wel begrijpelijk. Maar daar blijft gaandeweg in de film toch echt weinig van over. Tapt deze film toch uit een heel ander vaatje. Is deze
uit beduidend ruwer hout gesneden (In de buurt van de The Raid films), met geregeld verademende, kunstzinnige trekjes.

Die vechtscènes zijn best indrukwekkend, vooral door de hoofdrolspeler. Maar het deed me vaak meer aan een game denken dan aan een film. Voor de rest een compleet infantiel gebeuren, alleen voor liefhebbers dus.

Wat mij overigens opviel is dat alle bad guys buitenlands zijn: Chinees, Vietnamees of Australisch. Ik vraag me af of dat nog appelleert aan Thaise onderbuikgevoelens.