Shao Lin San Shi Liu Fang (1978)

Alternatieve titels: The 36th Chamber of Shaolin | Shaolin Master Killer | 少林三十六房

Hongkong
Actie

geregisseerd door Chia-Liang Liu
met Chia Hui Liu, Lieh Lo en Chia Yung Liu

De anti-Ching patriotten, onder leiding van Ho-Kuang Han hebben hun basis in Kanton, vermomd als schoolmeesters. Tijdens een gewelddadige aanval weet Liu te ontsnappen en legt zich toe op de martial arts teneinde wraak te nemen. Na enige tijd heeft hij zich bewezen als dodelijke vechter en gaat hij er op uit om de verachtelijke Manchus te straffen.

dominion
Erg vette Old-Scool Kung Fu film.

De gevechten zien er erg goed uit.
Ze acteren lekker overdreven net zoals het hoort in een Kung Fu film.
Vaak is de dub in zulk soort films vreselijk slecht maar dat was hier nog niet zo erg.
Het bloed zag er ook totaal niet uit maar dat boeit me ook niet echt zolang de gevechten maar goed zijn en dat waren ze ook.
En dit was volgens mij ook mijn eerste Shaw Brothers film dus hier wil ik nog wel meer van zien.
Het was ook lekker kleurrijk en heel erg fel maar dat vond ik wel heel leuk en maakte de film ook wel wat fijner om naar te kijken vond ik.
De kostuums en decors zagen er ook erg goed uit.

avatar van jipt
Verhaal is vrij standaard, trainingscènes zijn leuk en zowel de art-direction, de choreografie en montage is goed. Maar het is allemaal wel erg saai in beeld gebracht. Gevechtscènes zijn alles behalve spectaculair en de vertelling vrij saai. Maar wel leuk om zo'n klassieker in de bios te zien ookal zat ik ontzettend te gapen.

avatar van Spetie
Het blijft leuk om af en toe zo’n wat ouder kungfu filmpje mee te pakken, al is de een duidelijk wat leuker en daarmee vaak ook beter, dan de ander.

Deze 36th Chamber of Shaolin is best vermakelijk, maar behoort wat mij betreft niet tot de betere films in het genre. Het verhaal is best aardig, maar vooral de gevechten vond ik hier en daar toch een klein beetje tegenvallen. Ook het eerste gedeelte wordt ietwat lang uitgesponnen en is niet al te sterk. Vanaf het moment dat de hoofdrolspeler in de tempel aankomt, wordt het allemaal een stuk leuker. De gevechten daar en de trainingen zijn leuk om te volgen en de stijlen van de verschillende kamers zijn goed uitgewerkt en ook echt steeds een trede zwaarder.

Het uiteindelijke eindgevecht is niet onaardig, maar haalt niet het niveau van het leuke middenstuk. 36th Chamber of Shaolin is zeker vermakelijk en kent op zich geen vervelende momenten, maar haalt het in mijn ogen niet bij diverse andere klassiekers in het genre.

avatar van brymj
Grappig, ik vind dit juist één van de betere, misschien wel beste

Een klassieke martial arts wraakfilm, die speelde in de 19e eeuw, waarin waarin de hoofdpersoon eerst in de leer moest en loodzware en moeilijke situaties moest doorstaan. Het begin vond ik behoorlijk moeizaam, het middendeel was verreweg het interessants, maar in het slotgedeelte miste ik de benodigde intensiteit. Er werd redelijk tot goed geacteerd.

avatar van Woland
Een bijzonder aardige film, voor deze niet bijzonder ervaren kung-fu-filmkijker. Mijn ervaringen met martial arts zijn, naast beperkt, ook niet allen even geslaagd - ik heb me prima vermaakt met bijvoorbeeld Ong Bak of Enter the Dragon, een stuk of wat films met vermaak meegepakt in benevelde toestand, en me soms ook behoorlijk geergerd aan bijvoorbeeld Crouching Tiger Hidden Dragon. Maar dit was erg leuk, al leek het daar in het begin nog niet echt op. Het verhaal komt wat traag op gang, maar vanaf het moment dat de tempel bereikt wordt was het erg de moeite waard.

Het was bijzonder leuk om de verscheidene beproevingen in de kamers te zien, en ook de mentale groei van San Ta werd duidelijk gebracht. Qua gevechten is de film niet overdreven spectaculair, maar ik vond het eigenlijk wel leuk om een kung fu film te zien waar het niet alleen draait om gevechtsscenes. En, wat mij qua sfeer ook wel aanstond was de grotendeels afwezige flauwe slapstick-humor waar sommige kung fu films nog wel eens onder lijden. De nadruk lag meer op het serieuze, filosofische aspect van de Shaolin-leer en de bijbehorende zelfdiscipline, en die aanpak stond me wel aan. Niet de meest geschikte film om uit de kast te pakken als je brute gevechten of grappige situaties wilt, maar wat mij betreft wel de beste kung fu film is die ik gezien heb.

avatar van Filmkriebel
Rasechte kungfu film... één van de pijlers uit het genre wordt gezegd... en dat is wat mij betreft niet gelogen. De choreografie is uitstekend in beeld gebracht en toont het artistieke aspect van de vechtkunst. De lange trainingsessie van San Te is boeiend om te volgen, met talrijke proeven waar hij zich door moet worstelen vooraleer een volleerd kungfu meester te worden. Het verhaal van civiele opstand tegen tirannie is zelfs van secundair belang en is een kapstok om de theorie naar de praktijk om te zetten. Leuk gegeven dat het hoofdpersonage de sansetsukon uitvindt als parade op een aanval . Must see voor al wie martial arts films een warm hart toedraagt.