• 8.233.987 stemmen

Tian Xia Di Yi Quan (1972)

Actie / Drama | 105 minuten

Genre: Actie / Drama

Alternatieve titels: King Boxer / 5 Fingers of Death / Hand of Death / 天下第一拳

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Chang-hwa Jeong

Met onder meer: Lo Lieh, Ping Wang en Wong Gam-Fung

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Over Tian Xia Di Yi Quan

"Come prepared for the thrill of a lifetime!"

Chao Chi-Hao ondergaat een zware training voor een aankomend toernooi waar hij zijn school moet vertegenwoordigen. Wanneer zijn meester wordt vermoord, krijgt dit toernooi plotseling een extra lading want de moordenaars van zijn meester nemen ook deel aan het vechttoernooi.

imageimageimageimageimage

Han Lung

Lu Ta-Ming

avatar van pascal83

pascal83

Niemand deze 'klassieker' gezien? Was een van de eerste martial arts films die in 'het westen' doorbrak, met name in de VS heeft deze film dan ook een cultstatus.

Heb hem alleen zelf (nog) niet gezien .

stinissen (crew films & series)

Als je van dit soort films houdt zit je goed, helaas is het niet mijn genre, enkele titels uitgezonderd.

Ramon K

De dvd besteld. Ben zeer benieuwd.

Ramon K

Ik heb niet veel kung fu films gezien, maar dit is echt een geweldig coole kung fu flick. Flink geweldadig en regelmatig onbedoeld grappig (zeg maar gerust 'cheesy'), dendert Five Fingers of Death in een sneltreinvaart voorbij. Ik heb constant met een grote smile naar het scherm gestaard.

Five Fingers of Death heeft in Amerika een grote cultstatus verworven, voornamelijk omdat deze film het kung fu genre in het Westen introduceerde, nog voordat Bruce Lee en Robert Clouse kwamen met Enter the Dragon. Ik ben nu in aanraking gekomen met de film dankzij Tarantino en zijn Kill Bill. Iedereen kan zeggen wat ie wil over Tarantino's (misschien wel opgeblazen) status en over zijn jatwerk, maar feit blijft wel dat ik door Tarantino's referenties en voorkeur voor oude B-cinema al op een flink aantal leuke films ben gestuit. Zo ook deze.

Bij de openingscredits is het al raak: dat deuntje ken ik ergens van. Yep, dit is het riedeltje dat je ook hoort in Kill Bill wanneer The Bride 1 van haar gezworen vijanden ontmoet. Heel cool. Five Fingers of Death leende het op zijn beurt schijnbaar van de tv-serie Ironside met Raymond Burr. In ieder geval hoor je het deuntje hier ook elke keer als Chao Chi-Hao een confrontatie aan gaat met 1 of andere slechterik.

De film zit trouwens boordevol actiescenes: veel gevlieg (vaker geproduceerd door de camera, dan door touwen e.d.) en veel salto's tijdens de knokpartijen en het blitsrode bloed vloeit rijkelijk, zo nu en dan cumulerend in een bloedfonteintje. Cool! 1 van de vechtersbazen is trouwens extreem cool omdat hij steeds zijn hoofd als wapen gebruikt. Zelfs als ie klappen krijgt blijft deze hardhoofd nog een extreme gast: op een gegeven moment wordt ie door een Japanse vechtersbaas haast letterlijk met zijn hoofd door een boom gesmeten en uiteindelijk verliest hij ook letterlijk 'zijn hoofd'.

De film wordt ook 'opgesierd' met misschien wel de meest cheesy lovescene ooit. In een ingebeelde voorstelling rennen de hoofdpersoon en zijn liefje naar elkaar toe om elkaar in de armen te vliegen midden in een groene weide. Charmant.

Maar verre van overtuigend.

Er is ook nog een scene die me wederom aan Kill Bill deed denken: een badguy steekt een mede-leerling de ogen uit en gooit ze op de grond. Het coole is dat deze jongen 'geblinddoekt' wraak neemt en de dader met gelijke munt terugbetaalt Amusant.

Verder is de hoofdacteur Lo Lieh redelijk charismatisch. ik had nog nooit van hem gehoord. Blijkt toch echt een grote Shaw Bros ster te zijn geweest. Verder is er nog een kleine rol voor Bolo Yeung, een acteur die hier vooral bekendheid geniet door zijn rol als badguy in Bloodsport.

In ieder geval, Five Fingers of Death is heerlijk ongecompliceerd amusement. De film nodigt me uit om me wat meer in dit genre te gaan verdiepen (tot nu toe is Hsia nu mijn favoriet). Een aanrader! 4*

Celestial heeft een hele goede (regio 3) dvd uitgebracht met engelse subs, oa te verkrijgen bij yesasia maar ook bij Rodisc (wel duurder natuurlijk).

avatar van niethie

niethie

Ooit eens een keertje in de videotheek gehuurd en weet nog dat ik het een heel aardig filmpje vond die net dat beetje boven de gemiddelde 70's kung fu flick uitstijgt, ach Ramon K heeft het hierboven allemaal al gezegt, erg coole gevechten en bovendien ook erg leuk om te zien waar Tarentino voor Kill Bill Vol 1 de mosterd haalde, verder leuk om eens te zien maar maar ik ben toch een beetje over het genre heengegroeit de laatste paar jaar en vind het daarom lang niet meer zo geweldig als dat ik het vroeger vond. Houd het daarom maar op een drie dat lijkt me redelijk-

3 sterren dus.

Ramon K

Herziening kan de verslaving zo weer op gang brengen vermoed ik.

Dvd is te ruil in mijn ruiltopic.

avatar van niethie

niethie

Een linkje zou helpen.

avatar van ronnieboy

ronnieboy

Deze harde karatefilm betekende begin jaren 70 de doorbraak van

de oosterse vechtfilm in Europa. In die tijd werden films in volgorde van stad grootte vertoond. Zodoende zag ik deze film eerst in Utrecht,daarna in Zeist (waar ik woon) en toen nog een keer in Driebergen.Als tiener kreeg ik geen genoeg van dit soort films.

De import DVD van deze film (Shaw Brothers) is van uitstekende kwaliteit en mag in mijn collectie uiteraard niet ontbreken.

avatar van goongumpa

goongumpa

Martial artsfilm met een geweldige stijl en waanzinnig vette gevechten en personages. Leuke scènes waren oa. die met het oog, het hoofd, de harakiri en natuurlijk het eindgevecht. Het gevecht in het donker vond ik iets minder.

Deze film is nog steeds een van de beste in zijn genre. Zo worden ze echt niet meer gemaakt .

avatar van Apster

Apster

Had al een aantal films gezien uit de Shaw stal en deze was ook weer amusant. Klein minpuntje vond ik de vechtscenes die soms toch wat tegenvielen. Een hoop gevlieg en gesmijt, maar een wat langer durend choreografisch gevecht kon ik niet echt ontdekken. Niet echt een grote punt van kritiek, want de film heeft verder alle ingredienten van een vermakelijke kung-fu flick met bizarre gevechtsspecialiteiten, koele personages en hier en daar wat vunzigheid en rondspuitend bloed.

avatar van Prudh

Prudh

Volgens mij gaat hier iets mis: de poster bij deze film is de verkeerde. Wie heeft er zin om de juiste op te zoeken?

Shao Lin Men (1976)

kappeuter (crew films)

• 61990 berichten

Prudh schreef:

Shao Lin Men (1976)

Bij deze alsnog!

Onderhond

Solide.

Het lijkt soms wel dat ik de vroege Shaw Bros films iets beter weet te waarderen. Het oogt allemaal iets keuriger, iets netter en vooral iets minder vluchtig. Of misschien ben ik gewoon iets meer gewend geraakt aan de oudere stijl?

Vond het wel oké. Al is er niet echt iets dat er echt bovenuit schiet. Gevechten zijn aardig maar niet geweldig opvallend. Iets agressiever misschien, met iets meer fake bloed, maar verder het gebruikelijke getuimel en geposeer.

Verhaaltje is ook niet bijster origineel maar die verwachting hoef je sowieso niet te hebben bij een Shaw Bros film. Camerawerk oké, al stoorde ik me af en toe wel aan wat onzuivere close-ups. Soundtrack verder niet zo opvallend, behalve de overbekende toeter uiteraard. Kan hem me niet meer voorstellen in Kill Bill, allicht dat ik hem eerder als sample in één of ander nummertje ken.

Dit soort film blijven vooral voer voor fans, heb je er weinig mee dan zijn er amper Shaw Bros films die je op andere gedachten kunnen brengen vermoed ik. Maar zo af en toe smaakt het wel, als tussendoortje. Duren ook nooit te lang en hebben immer de meest vlotte finales. Perfecte filler dus.

avatar van woeler82

woeler82

Dit is een van eerste kungfu of karate films die ik voordat ik de fist of fury zag van " bruce lee " in de bioscoop , rond de jaren 80

Net herbekeken , hij is net zo mooi als ik hem de eerste keer zag .

Nu ik de titel weet, een vriend heeft me op die film opmerkzaam gemaakt wil ik die ook in mijn collectie, die zal ik vaker herbekijken als 1x

avatar van Metalfist

Metalfist

The movie that started the Kung Fu craze!

Met dit soort oneliners wordt de DVD hoes in ieder geval gesierd (of ontsierd, het is maar hoe je het bekijkt) en ik vond dat eigenlijk straf. Ik dacht namelijk altijd dat het Bruce Lee was die de kungfu gekte deed losbarsten in Amerika maar bon, in de vroege jaren '70 was er absoluut nog geen sprake van ondergetekende dus ik geloof de mens van de DVD hoes maar op zijn/haar woord. Op zich maakt dat eigenlijk ook weinig uit aangezien ik in de eerste plaats een goede film voorgeschoteld wil krijgen maar ik moet eerlijk toegeven dat ik wel benieuwd was naar wat King Boxer nu zo speciaal maakte.

En ik zie het op zich niet meteen. King Boxer is inderdaad een fijne film, maar het ontgaat me wat dit nu juist onderscheidt van talloze andere films. Misschien gaat het net gewoon een combinatie van verschillende factoren zijn geweest? Ik heb me er in ieder geval wel mee geamuseerd, maar het is niet het beste werk dat ik al uit de Shaw Brothers stal heb zien komen. Je voelt dat dit nog niet zo over the top/van de pot gerukt is als ze later zouden maken (Web of Death bijvoorbeeld) maar het is ook wachten tot de echte ontploffing en die komt er nooit. Hier en daar nog wel erg vermakelijke stukjes (schitterend wat voor dreiging je eigenlijk kunt maken door gewoon een rode lamp op iemands handen te schijnen of nog maar te zwijgen van de compleet uit de lucht vallende scène waar iemand opeens twee oogballen van de tegenstander in zijn hand heeft) maar ik mistte toch ergens net dat beetje extra.

Al is die soundtrack met dat alarm wel geweldig trouwens. Ik dacht meteen dat Quentin Tarantino hier de inspiratie was gaan halen voor Kill Bill, maar blijkbaar hebben Chang-Hwa Jeong en de zijnen dat zelf weer gelift uit de Amerikaanse serie Ironside. Verder ligt dit perfect in de lijn van wat je van dit soort films kunt verwachten. Hier en daar wat bloed maar vooral veel rondvliegende mensen en gewoon een fijne cast. Lo Lieh heeft alleszins genoeg uitstraling om dit soort rollen tot een goed einde te brengen en er zijn nog wel wat fijne slechteriken (Kim Ki-Ju als Chen Lang met het ijzeren voorhoofd!) te spotten. Ook erg fijn om nog een jonge Bolo Yeung te zien in een erg kleine bijrol als een soort van kermis Hercules. Qua fysiek zag die er toen al indrukwekkend uit. Ook wel een leuke gimmick trouwens met dat stof op de vloer. Op mijn DVD staat nog een interview waarin wordt uitgelegd hoe ze het juist deden dat dat zo allemaal omhoog vloog bij impact.

Ik zag wel een aantal Shaw Brother films uit 1972 (favorieten zijn Boxer from Shangtung en The Water Margin, al vond ik Intimate Confessions of a Chinese Courtesan ook nog erg degelijk trouwens) en die rate ik toch hoger dan deze. Ach, maakt op zich niet uit. Ik heb me hier in ieder geval danig mee geamuseerd en ergens kan ik me wel voorstellen dat dit indertijd zo'n succes is geweest. Zo'n scène met die oogballen.. Je komt het nu ook niet zo frequent tegen in een film.

Dikke 3.5*

avatar van Basto

Basto

Staat met 11 andere films op de Shawscope box die Arrow eind van het jaar uitbrengt.