Du Bei Dao (1967)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Cheh Chang
met Yu Wang, Chiao Chiao en Chung-Shun Huang

Wanneer een bende de Chi school van de Golden Sword Kung Fu aanvalt, offert een student zichzelf in het gevecht op om de school en zijn leraar te beschermen. Zijn laatste wens, dat zijn zoon Fang (Wang Yu) op deze school wordt aangenomen, wordt ingewilligd door de leraar. Opgroeiend aan de school, blijft Fang een buitenbeentje en wordt hij het mikpunt van de andere leerlingen die hem trachten weg te pesten. Proberend de confrontatie te vermijden wordt zijn arm, door een impulsieve actie van van een medestudent afgehakt. Terwijl Fang wegstrompeld door de ijzige kou, wordt korte tijd later een zoekactie gestart door de school. Onderwijl het bloedspoor volgend, eindigt deze in een ijskoude rivier en denken ze dat Fang is gestorven is. Ondertussen is de bende de school niet vergeten en zinnen ze op wraak.

avatar van Dopke
Lone Wolf and Cub, Zatoichi, Sanjuro en nu dus (voor mij) The One Armed Swordsman, die makkelijk in dit rijtje thuis past. Dit soort films zijn wel aan mij besteed geloof ik, al moet ik zeggen dat ik met - voor velen een soortgelijke film - Kill Bill erg weinig had.

De martial-arts is vrij gedateerd, erg duidelijk in scene gezet en geforceerd gebracht. Het ketchup- rode bloed is lachwekkend en de 'zwaardklem' ergg cheesy. Maar het heeft allemaal zo zijn charme Ik voel een Kung Fu verslaving opkomen =)

avatar van YuLaw16
Een erg sterke kung fu drama. Hoewel de gevechten zeer gedateerd zijn, heeft deze film een hele impact op me gemaakt, en dat ook wel met de normaal gesproken irritante jimmy wang yu (alhoewel hij in deze film heel erg goed was).

4.5/5

avatar van J.T.O
Ik moest best wel lachen toen de eerste man gedood werd. Hij zat zo overduidelijk naast en dan vliegt dan de man nog even 2 meter verder. Maar goed, het is uit 1967 en dat moet ik maar zien te waarderen. Gelukkig was het niet zo overdreven als Eight Diagram Pole Fighter, die overigens ook als een kung fu klassieker wordt beschouwd. Alleen één ding tussen twee was wel opmerkelijk en dat is de snelheid waarmee ze vochten, volgens mij kon ik net zo goed ook even inschrijven voor een rol, want dit noem ik echt geen vechten meer. Te langzaam en qua choreografie is het ook niks bijzonders, maar het heeft wat Dopke zegt wel zijn charme.

3 sterren

Vandernagel
Aan deze flick is overduidelijk te zien dat er een verschuiving gaande was mbt dit soort films. De focus op kostuums, make-up, drama, intriges verschuift geleidelijk richting de actie, kung-fu. Ook choreografie was nog iets wat ze eigenlijk moesten "leren". Hierdoor komen de gevechten wat kinderlijk over.
Het is jammer dat sommige "buitenscènes" binnen zijn opgenomen. Dit gaat zeker ten koste van de film

Deze film mag dan een klassieker zijn maar dat betekent niet dat het automatisch ook een goede film is. In ieder geval is een correctie van de plot onderweg want deze was gewoon een goedkope en slechte rip-off van die op IMDB staat. De film zelf krijgt al met al van mij toch:

3,5 sterren

avatar van Ramon K

Echt totaal oneens. Bloedmooi studiowerk! Ik heb de dvd van Dragon Dynasty, een nieuw label uit de USA en ze hebben deze film perfect gerestaureerd. Ik vind dat de film ooit wat te melodramatisch is en de gevechten zijn lang niet zo indrukwekkend als in de latere Shaw-produkties, maar de kleurenpracht, de studio-achtergronden, beekjes, brugjes, 't struikgewas, huisjes etc maken echt ongelooflijk veel indruk. Kan studiowerk nog mooier zijn? Ik vind het een dijk van een film. Yu Wang is cool, wraakplotje is leuk en zelfs de cheesy details dragen bij aan de vreugde: wat te denken van het halve (letterlijk) martial-arts-lesboekje dat de lichamelijk 'half' functionerende Fang wordt toegeworpen om zijn ene arm te trainen! Hoe kom je erop? Hoe onsubtiel en totaal uit de lucht vallend kan een plotwending zijn? Geniaal.

Ik geef 4*. Leuke klassieker.

Vandernagel
Ramon K schreef:
Alleen al de scène waarin ze door de kleine stadje lopen straalt veel meer sfeer uit dan de, toegegeven mooie, studioscènes.
Ramon K schreef:
Yu Wang is cool
Persoonlijk vind ik hem eigenlijk 10 keer niks.

Toch blijft het altijd leuk om te zien dat anderen een hele andere visie hebben over precies hetzelfde onderwerp .

avatar van Ramon K
Persoonlijk vind ik hem eigenlijk 10 keer niks.

Als het om (on)kunde gaat wat betreft martial arts, dan ben ik het met je eens. Maar als het om screen presence gaat dan niet. Yu Wang is wat dat betreft wel een beetje met David Chiang te vergelijken vind ik.

avatar van jeroentjuhhhhh
Charmant! Wel knullig en je merkt aan alles dat het nog een hele transformatie moet ondergaan om te komen waar het in de jaren 70/80 was. Duidelijk geen Shaw Brothers titel die het van z'n flitsende choreografie moet hebben, maar vooral van de geweldige sets en traditionele wraak-verhaal. Voelt toch als een warm bad.

Bwah.

't Is een beetje gek, maar hoe losser die Shaw Bros film des te leuker ik ze vind. Deze is op een aantal punten duidelijk beter dan een aantal SB films die ik hoger gewaardeerd heb, maar het is in z'n geheel niet goed genoeg.

Visueel solide. Mooie decors en net camerawerk. Verhaaltje krijgt iets meer aandacht en ook het acteerwerk is zo slecht nog niet. Maar laat dat nu net niet de punten waar SB films hoog op dienen te scoren. Je verwacht hier toch vooral martial arts en die laat te wensen over.

Veel te traag allemaal, nogal saai en soms gewoon knullig. Daardoor rest een redelijk gewoon wraakverhaaltje met dezelfde soort personages als in elke Shaw Bros film. In z'n tijd zal deze film wel wat meer teweeg gebracht hebben, maar met als een 50-tal SB films achter de rug is er nog maar weinig om van op te kijken.

avatar van joolstein
Leuke Hong Kong kung fu klassieker. Een pioniers-film in het wuxia-genre. Duidelijk te zien dat ze nog op zoek zijn naar een wuxia nieuwe stijl. Sympathieke mannelijke anti-held (underdog) die gewelddadig en bloederig zwaardspel laat zien.Terwijl er ook ruimte is ingeruimd voor een romantische verhaallijn. Echter is het natuurlijk allemaal terug te voeren op "wraak" Al moet je niet om de minuut een vechtpartij verwachten. Maar als die actie losbarst is dat zeer goed gedaan. Long-armed Devil, een rivaal van Master Qi heeft de "Gouden zwaard"- techniek bestudeert en creëerde een “sword lock” -wapen om hem te verslaan. Dat wapen was een leuke aanvulling op de al bestaande wapens. Verder is er nog geen touwenwerk te zien of CGI, toch voelt het zwaardwerk hetzij wat knullig toch redelijk modern aan. Acteerwerk is solide en is een mix tussen een naturelle stijl en de oudere melodramatische stijl van acteren. Een charmante film gevuld met leuke actie, iconische personages die plicht en opoffering hoog in het vaandel hebben staan.