Redline (2009)

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Takeshi Koike
met de stemmen van Takuya Kimura, Tadanobu Asano en Yu Aoi

Om de vijf jaar trekt de zwaarste en meest destructieve underground autorace "Redline" de meest elite coureurs, in een strijd om de eerste plek naar het asfalt. JP is een roekeloze waaghals zonder enige notie van snelheidslimiet en rijdt in een custom genaamd "Transa Am". Een van zijn vrouwelijke tegenstanders, Sonosee, is werkelijk tot alles bereid om op het winnaars podium te komen. Om in de finale te komen nemen de twee het tegen elkaar en de meest gekke coureurs in de race wereld en hun dodelijke en weg-verscheurende auto's op.

avatar van MatthijsGr00t
Visueel een overweldigende animatiefilm! Één ding is heel duidelijk in Redline en dat is dat de gehele film het er verbluffend mooi uitziet. Verder zijn de races erg cool en vol met adrenaline weergegeven! Daar kon ik absoluut van genieten en wat mij betreft hadden de races veel langer en uitgebreider mogen zijn. Naast de visueel prachtige beelden vond ik het verhaal niet zo boeiend en verloor ik na mate de film vordere mijn interesse. Gelukkig was het einde weer geweldig zodat ik toch een goed gevoel over houd bij de aftiteling. 4,0* voor één van de mooiste animatiefilms die ik ooit heb gezien!

avatar van mrmojorisin123
Belgische première op het Razor Reel Fantastic Film Festival http://www.rrfff.be/ komende zaterdag 29/10 te Brugge.

avatar van Prudh
Draait vanavond en morgenavond in de Melkweg Amsterdam. Kende deze film niet eens, maar ben wel erg nieuwsgierig!

avatar van SilverGun
M'n blu-ray, besteld bij Amazon, is vanochtend verzonden. Moet een erg mooie uitgave zijn volgens Twitch, de verpakking ziet er in elk geval al erg fijn uit.

avatar van sakkediemus
Heb de Blu-Ray + DVD uitgave van Play.com vandaag ontvangen.

Ben erg benieuwd!

avatar van Lennert
Doldwaze over the top actie met een verwaarloosbaar verhaal. Dat laatste is overigens geen negatief punt, de enorme hoeveelheid actie, kleurrijke animaties en fantastische designs maken dit allemaal meer dan goed en zorgen er voor dat Redline zeker de meest spectaculaire anime is die ik tot nu toe gezien heb. Qua creatures en achtergronden deed dit me eigenlijk nog het meeste denken aan de Heavy Metal films, maar dan met een vleugje Death Race erbij. Geen prologen of lange uitleg over waarom de toekomst er zo uitziet als hij nu is of wat voor rassen al die aliens die we zien nu precies zijn, waardoor er geen enkele tijd verspild wordt aan informatie die eigenlijk niets toe zou voegen aan onze kijk ervaring. Gewoon veel explosies, achtervolgingen en andere brute actie, precies zoals ik het graag zie.

Grootste minpunt (en ook de voornaamste reden van een niet perfecte score) is toch wel het feit dat het hele concept weinig vernieuwend of interessant is. Gewoon een fantastische racefilm met een hoop actie, een spectaculaire soundtrack, fantastische animaties en gave personages. Er zit wel een klein beetje diepgang in met de relatie van JP en Sonoshee of het personage van Frisbee, maar verder is het niets wat we nog niet eerder gezien hebben. Maar goed, verder een absolute aanrader voor iedereen die gewoon de ultieme geanimeerde visuele kick wil ervaren.

Overigens stiekem nog een aantal keer gelachen over de uitspraak van 'Redline', 'Redrine' klinkt toch vooral hilarisch uit de mond van een Japanner

avatar van RuudC
Na me meerdere malen vergaapt te hebben aan de trailer was het vanavond tijd voor het echte werk. De tekenstijl was me al opgevallen. Bijzonder gedetailleerd, maar verder niet typisch Aziatisch. Dat zou een voordeel kunnen zijn, maar voorlopig kan ik geen genoeg krijgen dergelijk (vaak briljant) tekenwerk.

Hoe briljant Redline ook mag zijn, perfect is het niet. Misschien is het daarom niet eerlijk dat ik deze film al met vijf sterren beloon, maar voorlopig ben ik er teveel van onder de indruk. De soundtrack en het tekenwerk zijn subliem. Dat ik van mezelf uit niet bepaald dol ben op elektronische muziek, speelde hier geen enkele rol. Het tekenwerk is verzorgd. Zoals ik het hier lees, zal hier vele uren in gestoken zijn en gezien de kwaliteit geloof ik dat maar al te graag. Redline is ongelooflijk gedetailleerd.

Het voordeel blijft wel dat films als Redline een behoorlijk lange houdbaarheidsdatum hebben. Ik geloof niet dat ik me hier in de toekomst snel mee ga vervelen. Het verhaal is niet bijzonder origineel, maar men heeft de film wel gevuld met hoofdzakelijk interessante scenes. Te goed om er verder over te zeiken, maar toch dient men te weten dat er duidelijk inspiratie is gehaald bij o.a. Deathrace 2000 en Akira (dat onverwachte monster. Verder is het science fiction op zijn best met illegale, maar spectaculaire races, semi post apocalyptische maatschappijen, veel actie, vage rassen en verre planeten. Goed te volgen, maar ook met interessante en subtiele plotlijnen.

Erg gave anime. Kleurrijk en met buitengewoon veel snelheid, wat natuurlijk ook perfect bij het onderwerp past.
Verder de gebruikelijke fantasierijke vondsten en personages (die tweelingchicks )

Zat bij de finale echt met ingehouden adem te kijken, haha. Knap gedaan. Telkense net weer een stapje hoger qua ontploffingen en nog sneller. En dat einde ook L.O.V.E. hahah . dat maakte het echt af.

Leuk! zeker een keertje terugkijken nog.

Reinbo
De eerste en de laatste 15 minuten waren tof, maar het uur daartussen was het niet vooruit te branden. Tal von oninteressante personages en plotlijnen passeerde de revue, terwijl de enige kwaliteit van dit filmpje overduidelijk in de racescenes zitten. Want daar gaat het lekker los en is het niet storend dat de tekenstijl best lelijk is en de shot meestal vanuit een vrij onaantrekkelijk standpunt (van de zijkant) zijn ingetekend. (Is overigens ook veel minder het geval tijdens de racescenes.)

Erg jammer, want op de beste momenten heeft het wel wat weg van het hyperkinetische Dead Leaves. Had deze film ook maar een speelduur gehad van rond de 50 minuten, dan had ik er een dikke 4 of hoger voor gegeven. Nu kan ik er helaas geen voldoende aan kwijt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
ADHighDefinition.

Of deze filmmaker een hyperactief brein heeft en zijn natte racedroom probeert te verwezenlijken op het filmdoek, kun je jezelf afvragen. Evenals of het ontsnapte vocht afkomstig is uit blije gedachten of een iets teveel aan Red Bull. Niet dat regisseur Takeshi Koike het gelijk verdient in een hokje te worden geplaatst, maar een kleine ontwikkelingsstoornis kan hem haast niet vreemd zijn. Hij weet misschien wel als enige het overzicht te bewaren in deze chaos. Want hoe prettig ook, er gebeurt erg veel en tot in de details. Dit werk komt dan ook het best tot zijn recht op de blauwe schijf. ADHD in HD SVP.

Er is hier wel degelijk sprake van een soort van oersituatie ontstaan uit overdoses energie. Creatieve energie welteverstaan. Gelukkig maar. En zo krijgt de kijker een bombardement aan beeldschone animaties, doorspekt met gekkigheid, voor de figuurlijke kiezen. Alhoewel, de bek gaat er vanzelf bij openstaan. Zoveel pracht en praal verdient eigenlijk een minder moordend tempo, want je zou er zo maar eens in kunnen stikken. Daarom dient dit explosieve werkje uitgeslapen te worden ingenomen. Anders ontstaan er vanzelf stoornissen.

Met dank aan Filmfreak voor het recensie-exemplaar.

Geweldig.

avatar van Prudh
Deze film is te gek. Simpelweg complete gekte, toffe (inderdaad te zachte) soundtrack en belachelijk veel actie. Typisch zo'n film die je wekelijks wel kan opzetten. En jammer van die fucking subs want er gebeurt teveel op het scherm om daar ook nog eens op te letten!

avatar van wibro
Deze veel besproken animatiefilm nu eindelijk maar eens bekeken en ik kan je zeggen dat mijn hoge verwachtingen helemaal zijn uitgekomen. De animaties zijn werkelijk subliem en het actiegehalte is om van te smullen. Dat laatste in een razend hoog tempo begeleid met trouwens een uitstekende soundtrack. Dit is echt heerlijke onzin waar je niet te veel bij moet nadenken, het verhaal stelt zowiezo toch niet al te veel voor. De volgende keer wil ik dit uiterst vermakelijke filmpje daarom ook bekijken zonder ondertiteling. Waarschijnlijk geniet ik dan nog meer van al die visuele pracht.

avatar van Shinobi
Erg dikke anime moet ik zeggen zonder echt een boeiend verhaaltje. Dit is echt zo een film die alleen maar om de mooie animaties draait en de actie zo goed en chaotisch mogelijk in beeld brengen. Als ik lees dat ze hier zeven jaar aan hebben gewerkt met 100.000 tekeningen, dan is dat er zeker aan terug te zien.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van Cellulord
Zet je (sterkste) zonnenbril op, Check of je veiligheidsgordel wel goed vast zit en laat de wind door je haren waaien terwijl de kleurenstroom je meesleept.

avatar van Animosh
In alle opzichten een stuk minder sterk dan Dead Leaves. De animatiestijl is iets minder aantrekkelijk. De personages zijn een stuk minder maf, een stuk minder memorabel en een stuk slechter ontworpen (in het bijzonder de hoofdpersonages zien er vrij saai uit). En het verhaal is veel minder over the top absurd. Maar de belangrijkste minpunten zijn gelegen in drie zaken. Ten eerste ligt het tempo van Redline eigenlijk helemaal niet zo uitzonderlijk hoog, en zeker niet in vergelijking met Dead Leaves: de film barst van de rustmomenten en na de eerste race gebeurt er bijna een uur helemaal niets bijzonders. In dat uur wordt het verhaal weliswaar iets uitgediept, maar daarvoor kijk ik een film als deze niet. Ik vond het maar saai. En tijdens de race opeens een rustmoment inlassen waarin JP en Sonosee JP's verleden gaan bespreken ... hoe verzin je het? Ten tweede komt Redline gewoon geen moment in de buurt van de intensiteit van Dead Leaves. De montage voelt minder snel aan, de visuele effecten zijn een stuk minder energiek en inventief, en meer in het algemeen is de zintuiglijke prikkeling simpelweg een stuk minder. Maar ten derde - en dit punt is waarschijnlijk het belangrijkste - vond ik de muziek ronduit klote. De soundtrack bestaat uit rock, pop en populaire electronic - en niet alleen zijn de nummers duf, maar ze worden ook nergens op een sterke manier gebruikt, waardoor het eerder energie uit scènes wegnam dan die scènes intenser maakte. Voeg daar een duf einde en een verschrikkelijk nummer tijdens de aftiteling aan toe, en je houdt een film over die weliswaar best vermakelijk is, maar die geen moment ook maar in de schaduw kan staan van Dead Leaves. 2.5*

Edit: wat ook niet hielp is dat ik racen volstrekt oninteressant vind. En hoewel ik de animatiestijl gevoels-matig iets minder vond dan in Dead Leaves (al kan het ook het geval zijn dat het in Dead Leaves voor mij gewoon een stuk beter tot zijn recht kwam) wil ik wel benadrukken dat hij hier ook gewoon érg sterk is. Oh, en de film doet niet álles minder goed: de afwezigheid van puberale humor vond ik een pluspunt.

avatar van Insignificance
Wervelende anime waarbij zo ontzettend veel gebeurt en zo veel te zien is, dat je ogen tekort komt. Geen geklieder met een plot, alles in het teken van futuristische mayhem via hyperkinetische, supersonische autoraces met een bonte verzameling coureurs en ander kleurrijk gespuis die de boel komt opvrolijken. Er dwarrelen wel wat verhaallijntjes, maar die zorgen hooguit voor enkele broodnodige rustpuntjes en maken het verder alleen maar nog explosiever. Op Roboworld is er helemaal geen houden meer aan.

De meest creatieve schepsels passeren de revue (de gezichtsuitdrukkingen zijn bij tijd en wijle hilarisch) en Koike blijft maar geweldige sci-fi ideetjes op je afvuren. Van biowapens tot steamlight, het is teveel om op te noemen. Hulde voor de wijze waarop het veld wordt voorgesteld, de meeste muziekkeuzes pakken leuk uit en de film is ondertussen sowieso erg grappig (Coochy-coochy-coo). Ik heb me in ieder geval kapot gelachen om dit intergalactische gezelschap en hun bloeddoorlopen speedtrip. What a rush!

avatar van Aric
Een leuke anime die het vooral van actie en de tekenstijl moet hebben. Het is dan ook raar dat een groot deel van het middenstuk zich op de personage richt en redelijk weinig actie bevat, maar het hele stijltje is genoeg om mij geinterseerd te houden. Leuke actie scenes maar niet zo ''balls to the walls'' als Dead leaves of Tengen Toppa Gurren Lagann.

avatar van Lennert
Ik snap niet hoe je deze film niet zo 'balls to the walls' als Gurren Lagann noemt, die serie is vele malen kindvriendelijker en gematigder dan deze film qua actie.

avatar van Aric
In Gurren lagann heb je gigantische robots die hele sterrenstelsels in het rondslingeren. Oke ik geef toe dat is pas op het einde maar de meest overdreven actie scenes komen in deze film ook pas op het einde . En ik heb het ook nooit over kindvriendelijkheid gehad. En met 'balls to the wall' heb ik het ook meer over het totaalplaatje.

Koike mikt dan ook meer op een soort van gestoorde droogheid. Anders dan het werk van Imaishi, al blijven ze natuurlijk wel in hetzelfde hoekje zitten. Lagann was ik zelf niet zo geweldig onder de indruk van, dan vond ik deze film héél wat meer kwaliteit hebben.

avatar van Filmkriebel
Maffe SF racefilm voor volwassenen. De tekenstijl deed me aan de pop art van Roy Lichtenstein denken en dat kwam erg retro over (oude comics) maar zeer geslaagd. De animatie is chaos en verwarring en deed me dan weer aan de trendsettende Metal Hurlant strips denken, waar tekenaar Moebius naam en faam maakte.

Het gaat allemaal zo vlug (in de eindrace) dat het oog nauwelijk kan bevatten wat er op het scherm gebeurt. De gefragmenteerde actie waarbij mafiafilm, race-geweld en militaristische science fiction aan hoog tempo dooreen gehaspeld worden geeft een rommelige indruk. Dan wordt de actie ook nog afgewisseld met een lang en vrij saai middenstuk. Iets te veel hooi op de vork.

avatar van tattoobob
Binnenkort maar eens opzetten.

avatar van Donkerwoud
Maffe oversekste race-anime vol pulserende, vlezige objecten, fallisch gevormde ruimteschepen, seksuele toespelingen in de karakternamen en dialogen en een orgastische veelheid aan gestoorde indrukken. Subtiel is het allemaal niet, maar vermakelijk natuurlijk wel. Het enige nadeel is dat het misschien beter uit de verf was gekomen met een kortere speelduur, zoals bij het eerder genoemde 'Dead Leaves' (2004), omdat de vaart eruit gaat met een middenstuk dat lang niet zo enerverend is als het begin en het einde.

Allemachtig, how over the top can you get? Dit is echt wel het toppunt zoals je van anime zou willen verwachten; extreem cyber, de mafste hysterische personages, hyperactieve actie en een clichematig liefdesplot. Dit alles zo ontiegelijk gaaf getekend dat je je ogen uitkijkt. En dan heb ik de debiele monsters, verraad, oorlog en kitscherige camp nog niet eens genoemd. Of hoe ridicuul de "auto's" acceleren, morphen enz etc. Bijna een anime die de rest overbodig maakt. Super, wat een intensieve overtrokken rit, wat een prestatie. Snap niet waarom ik het geen 5* geef, omdat het net iets eigens origineels mist wat het daarheen had moeten tillen?

Even vervelend doen Richardus, maar manga slaat op Japanse comics, anime verwijst naar Japanse animatie

Vroeg me al wel ns af wat het verschil nou eigenlijk precies was, dank voor de verheldering