Redline (2009)

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Takeshi Koike
met de stemmen van Takuya Kimura, Tadanobu Asano en Yu Aoi

Om de vijf jaar trekt de zwaarste en meest destructieve underground autorace "Redline" de meest elite coureurs, in een strijd om de eerste plek naar het asfalt. JP is een roekeloze waaghals zonder enige notie van snelheidslimiet en rijdt in een custom genaamd "Transa Am". Een van zijn vrouwelijke tegenstanders, Sonosee, is werkelijk tot alles bereid om op het winnaars podium te komen. Om in de finale te komen nemen de twee het tegen elkaar en de meest gekke coureurs in de race wereld en hun dodelijke en weg-verscheurende auto's op.

De nieuwe van Madhouse!

YouTube - Redline Trailer

Tja, "nieuwe". Zo'n project dat al twee jaar nieuw is En wat mij betreft ook veel meer de nieuwe van Koike dan de nieuwe van Madhouse.

Verbaast me ook wel een beetje dat Katsuhito Ishii niet bij de credits staat, maar misschien laat m'n geheugen me even in de steek.

In ieder geval wel érg veel zin in.

avatar van stephan73
Ach, ben niet helemaal zo thuis in dit soort anime's, maar wat ik van Madhouse heb gezien was al heerlijk...
Ik ken trouwens alleen Koike van naam, heb nog niets van hem gezien. De tekenstijl in Redline ziet er wel erg goed (en enorm druk) uit!

avatar van kinjutsu
Onderhond schreef:

Mja, ik las ook dat hij wel met de regie te maken heeft, en in die trailer staat hij ook achter "Director:". Ik zet hem er bij.

avatar van Inland Rabbit
Heeft dit iets met Trava te maken? Dacht in een paar flitsen dezelfde karakters terug te zien.

kinjutsu schreef:

Op de (net geplaatste) poster staat dat hij het originele verhaal heeft geleverd en niet dat hij de regie heeft gedaan!

Inland Rabbit schreef:

Op AniDB staat dat het een spin-off is. Link.

avatar van Chr.s
Werd tijd. De eerste beelden doken rond 2006 al op.

ErickZonderK
Redline is een Japanse animatiefilm gemaakt door de studio Madhouse. Laat me eerst even zeggen dat deze film 100% animatie is! Het heeft meer dan 7 jaar gekost om de film te maken. De film was mindblowing! Ik ben niet echt een grote fan van animatie, maar toch. Als je niet bekend bent met studio Madhouse ze hebben ook de Japanse film Papurika gemaakt. Redline speelt zich af in de verre toekomst waarin een race wordt gehouden genaamd "Redline". Eigenlijk is de hele film ook een race waar je mensen kunt vermoorden. Alles is trouwens ook 100% hand-drawn! Je kunt duidelijk zien dat er veel werk aan deze film is geleverd. Geen CGI, allemaal weg met die onzin! De actie in deze film is nonstop. Tot mijn verrassing was deze film eigenlijk heel grappig! Alles was perfect! Er waren een paar plotjes die niet werden uitgelegd en een beetje open eindigde. Maar ja. Wat geef ik erom? De film was gewoon te gaaf om om dat minpuntje iets te geven. Je moet echt proberen om deze film te downloaden. Ik bedoel mijn baas van m'n werk geeft allemaal gedownloade films, waaronder deze. Maar probeer er echt alles aan te doen om deze film te vinden! Alsof je leven ervan afhangt!

't is zo ver! Eindelijk een versie met EN subs beschikbaar. Heb er al zin in.

Geniaal, maar niet voor wollige oubollige bollebozen. Dead Leaves heeft eindelijk een waardige opvolger

avatar van Observator
Interessant! 100 minuten Dead Leaves.. dat klinkt intens.

avatar van Fox McCloud
Trailer doet me denken aan de film Dead Leaves. Geniale film was dat. Ben benieuwd naar deze. Binnenkort maar eens zien.

Door z'n speelduur is deze net wat minder intens. Al zitten er zeker 50 minuten in die makkelijk aan Dead Leaves kunnen tippen, de 50 andere zijn net een halve versnelling lager

avatar van Gish
Het nogal infantiele verhaal hierboven sprak me al op voorhand niet echt aan.
De diverse trailers deden het ergste vermoeden. Dat vermoeden werd bevestigd bij het zien van dit lege, koude en vooral overbodige animatieactiefilmpje.
En dan is men blijkbaar ook nog 7 jaar bezig geweest. Echt zonde van alle inspanningen.

avatar van SilverGun
Gish schreef:
Het nogal infantiele verhaal hierboven sprak me al op voorhand niet echt aan.
De diverse trailers deden het ergste vermoeden.

En vervolgens moeite doen om de ISO binnen te halen en te branden / om te zetten Ik volg sommige mensen niet.

avatar van Black Math
Werkelijk geweldig! Ik had van te voren mijn twijfels, want autoracen is nu niet meteen mijn ding. Onlangs een andere autorace-anime gezien, Tailenders en die viel behoorlijk tegen, ik vond de race daarin maar saaitjes. Met andere woorden: ik miste een beetje de adrenaline.

Redline blijkt toch van een compleet andere orde te zijn. Ik begrijp dat men hier zeven jaar aan heeft gewerkt en dat is te zien, want de film is er meer dan in geslaagd om me compleet visueel weg te blazen. Echt fantastisch! De kleuren zijn overweldigend, de animatie is hyperdynamisch en desondanks behoorlijk gedetailleerd, geweldige karakterdesigns, en de races bieden werkelijk de stoot van adrenaline die ik miste bij Tailenders.

Een waarschuwing voor mensen die op zoek zijn naar een goed verhaal: dat is er niet. Er worden allerlei problemen bij gehaald (omkopingen, een verboden racelocatie, een biowapen dat out of control raakt) op dusdanige geforceerde wijze dat het mij bij elke andere film zwaar zou irriteren. Echter, bij deze film werkt het voor mij, omdat het duidelijk om een zeer goede reden gebeurt: de laatste race gewoon zo dynamisch en spectaculair mogelijk maken. En dat doet het!

Niet alleen op deze site wordt de vergelijking met Dead Leaves getrokken. Afgezien van de adrenaline, vind ik dit toch een ander soort film. Dead Leaves is toch veel meer over the top op een andere manier, puberaler, meer oversekst, terwijl Redline visueel meer overweldigend is. Kortom, de lol wordt bij beide films toch uit andere bronnen geput. Eén ding is zeker, net als Dead Leaves verveelt deze film geen moment en dat met een twee keer zo lange speelduur! 5*.

Niets minder dan geniaal.

Om met het negatieve te beginnen: de soundtrack had iets harder gemogen (maar dat is blijkbaar onmogelijk in de filmwereld), en in vergelijking met Dead Leaves komt deze film een klein beetje chaos tekort. Dat komt vooral door de langere speelduur, waardoor het bijna fysisch onmogelijk is om 100 minuten hetzelfde verschroeiende tempo aan te houden. Toch komt Koike dicht in de buurt.

Verder niks aan te merken op deze film. Visueel geweldig. Weerlderige animatie, uiterest kleurrijk, cool stijltje en creatief van begin tot einde. De film is verder gemaakt om zo veel mogelijk fun in 100 minuten te crammen. Het kan vaak niet gek genoeg en de setup voor de finale race is er ook gewoon compleet zo naar gemaakt dat de finale zo actievol mogelijk is.

Een onwerkelijk project, duidelijk bedoeld voor een redelijk kleine niche. Dat zou je echter niet merken aan de tijd (7 jaar), de moeite (100.000 handgetekende cells) en het talent (Asano, Aoi) dat in deze film zit. Only in Japan.

Zonder twijfel 5.0* en een uitgebreide review.

avatar van sakkediemus
Op Play.com te pre-orderen. Komt pas uit op 14 november? Nog nergens anders te vinden met EN subs?

Jawel hoor, de Japanse release (yesasia.com) bevat Engelse subs. Als je de prijs er voor over hebt. Heb de Blu-Ray zelf gepre-ordered by Play. 3 maandjes wachten is mij geen 30 EUR extra waard.

avatar van Inland Rabbit
De muziek vond ik anders behoorlijk hard trouwens.

avatar van RuudC
Klinkt heel erg Deathrace 2000. Desalniettemin erg nieuwsgierig!

avatar van Observator
Na alle goed recensies toch een kleine tegenvaller.

Autoracen is net als bij Black Math niet echt mijn ding. Helaas werd dat bij mij niet gecompenseerd door de adrenaline. Vond het geheel, zeker als je het vergelijkt met Dead Leaves, te mat en te weinig gestoord. Iets dat je wel zou verwachten gezien alle creaties en settings die Redline te bieden heeft. Complimenten voor het design en het werk dat er ingestoken is. Tof gemaakt, al kan ik niet zeggen dat ik het bijzonder mooi vond. Maar het werkte.

avatar van Black Math
Deze film doet het overigens opvallend goed op AniDB. Had dat niet verwacht.

avatar van maxcomthrilla
En wat is AniDB?

avatar van Black Math
Soort van IMDb, maar dan voor anime.

avatar van zombie
Herzien...wauw...Het is nog even wachten op de Blu-ray.

avatar van maxcomthrilla
Yes! Eind deze maand al op dvd!

bol.com | Redline | Dvd

avatar van Montorsi
Animatie met een aardig hoog Fox Kids gehalte.

Redline is een sterk audiovisuele film, zoveel is duidelijk. Dus als je daar helemaal van ondersteboven bent maakt verder heel weinig meer uit. Daarom begin ik daar ook mee.

Redline schetst een neonverlicht universum, waar elk personage, voorwerp en achtergrond is opgebouwd uit kleuren als uit een markeerstift en/of glow-in-the-dark prulletjes. Alles geeft licht, en toegegeven, voor ongeveer 10 minuten is dat zeker wel geinig. De stijl van animeren is druk, snel, gehaast, bedoeld om adreline op te wekken. Niet voor niks lees je regelmatig Dead Leaves voorbij komen, al was de stijl van Redline toch wel een stuk fijner. Al met al is de film best mooi gedaan, knap geanimeerd, en het overdreven kleurrijke is, zoals ik al zei, best geinig voor even.

Helaas is de stijl, behalve interessant, eigenlijk amper indrukwekkend. Ik snap wel dat de makers met de kleuren, stijl en snelheid van editing en animeren een soort van rush-gevoel willen opwekken, maar juist daar faalt de film aardig in voor mij. Ik wil niet alleen een stijl die prikkelt, ook beelden die prikkelen.

Dat brengt me bij het aardig dommige verhaaltje. Ik verwijs maar vast naar mijn eerste alinea om er van af te zijn. Een hoogst kinderachtig clichéscript, en niks anders is het. En zoals misschien wel bekend boeit een goed verhaal me verder niet perse, maar dit was wel echt te infantiel soms. De film gaat als volgt: het universum is blijkbaar ingedeeld in een soort interstelaire Verenigde Naties, en de Redline, het 'zoveel-jaarlijkste' racespektakel, daalt neer op een planeet die daar helemaal niet op zit te wachten. Afijn, de planeet in kwestie, met de uiterst 'creatieve naam' Roboworld ( ), en in het bijzonder een legerbaas met de angstaanjagende naam 'Kolonel Volton' ( )willen alle racers kapot schieten. Ondanks de belachelijk suffe namen die iedereen hier heeft, garant voor spektakel natuurlijk, een race met bizar snelle auto's, en een leger wat er achter aan zit... zou je denken. Voordat het zover is, is de film al dik een uur bezig met onzin als het bouwen van een auto, en iets wat voor een romance moet doorgaan. Het einde mag zich al raden (in elk opzicht), en de moeite om het nog iets redelijker af te werken is zelfs al te veel moeite. Race klaar, film klaar. Was aan de andere kant ook wel een opluchting, maar toch..

Die hele race, waar de film om heen is gebouwd, is zo saai als wat. Erg braaf, binnen de lijntjes en suf, en dat had ik echt totaal niet verwacht, omdat je zo links en rechts hoorde dat het aardig gestoord moest zijn. Van een adrenalinestoot was totaal geen sprake, eerder knipperen met de ogen, omdat het er ook allemaal totaal niet toe lijkt te doen hoever je achter ligt in sommige fases. Voor het visuele had ik al een tijdje amper oog meer omdat de film op geen enkel ander vlak weet te prikelen dan het fluoriserende stijltje. Ook de soundtrack is redelijk droevig te noemen. De vooraf gevreesde pijnlijk slechte humor zoals in Dead Leaves bleef weliswaar achterwege, maar ondanks een spaarzame geanimeerde tiet, heeft de hele film een vroeg-puberale uitstraling en inhoud.

Ik begrijp dan ook wel dat je dit heel tof kan vinden, op geanimeerd vlak wel te verstaan, verder is dit minstens net zo dom als heel veel animeseries die tegenwoordig op de commerciele kinderzenders te zien zijn. Maar uiteindelijk vond ik het vooral gewoon erg saai, cijfer is dus ook vrij duidelijk voor mij.