Redline (2009)

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Takeshi Koike
met de stemmen van Takuya Kimura, Tadanobu Asano en Yu Aoi

Om de vijf jaar trekt de zwaarste en meest destructieve underground autorace "Redline" de meest elite coureurs, in een strijd om de eerste plek naar het asfalt. JP is een roekeloze waaghals zonder enige notie van snelheidslimiet en rijdt in een custom genaamd "Transa Am". Een van zijn vrouwelijke tegenstanders, Sonosee, is werkelijk tot alles bereid om op het winnaars podium te komen. Om in de finale te komen nemen de twee het tegen elkaar en de meest gekke coureurs in de race wereld en hun dodelijke en weg-verscheurende auto's op.

avatar van Black Math
Werkelijk geweldig! Ik had van te voren mijn twijfels, want autoracen is nu niet meteen mijn ding. Onlangs een andere autorace-anime gezien, Tailenders en die viel behoorlijk tegen, ik vond de race daarin maar saaitjes. Met andere woorden: ik miste een beetje de adrenaline.

Redline blijkt toch van een compleet andere orde te zijn. Ik begrijp dat men hier zeven jaar aan heeft gewerkt en dat is te zien, want de film is er meer dan in geslaagd om me compleet visueel weg te blazen. Echt fantastisch! De kleuren zijn overweldigend, de animatie is hyperdynamisch en desondanks behoorlijk gedetailleerd, geweldige karakterdesigns, en de races bieden werkelijk de stoot van adrenaline die ik miste bij Tailenders.

Een waarschuwing voor mensen die op zoek zijn naar een goed verhaal: dat is er niet. Er worden allerlei problemen bij gehaald (omkopingen, een verboden racelocatie, een biowapen dat out of control raakt) op dusdanige geforceerde wijze dat het mij bij elke andere film zwaar zou irriteren. Echter, bij deze film werkt het voor mij, omdat het duidelijk om een zeer goede reden gebeurt: de laatste race gewoon zo dynamisch en spectaculair mogelijk maken. En dat doet het!

Niet alleen op deze site wordt de vergelijking met Dead Leaves getrokken. Afgezien van de adrenaline, vind ik dit toch een ander soort film. Dead Leaves is toch veel meer over the top op een andere manier, puberaler, meer oversekst, terwijl Redline visueel meer overweldigend is. Kortom, de lol wordt bij beide films toch uit andere bronnen geput. Eén ding is zeker, net als Dead Leaves verveelt deze film geen moment en dat met een twee keer zo lange speelduur! 5*.

Niets minder dan geniaal.

Om met het negatieve te beginnen: de soundtrack had iets harder gemogen (maar dat is blijkbaar onmogelijk in de filmwereld), en in vergelijking met Dead Leaves komt deze film een klein beetje chaos tekort. Dat komt vooral door de langere speelduur, waardoor het bijna fysisch onmogelijk is om 100 minuten hetzelfde verschroeiende tempo aan te houden. Toch komt Koike dicht in de buurt.

Verder niks aan te merken op deze film. Visueel geweldig. Weerlderige animatie, uiterest kleurrijk, cool stijltje en creatief van begin tot einde. De film is verder gemaakt om zo veel mogelijk fun in 100 minuten te crammen. Het kan vaak niet gek genoeg en de setup voor de finale race is er ook gewoon compleet zo naar gemaakt dat de finale zo actievol mogelijk is.

Een onwerkelijk project, duidelijk bedoeld voor een redelijk kleine niche. Dat zou je echter niet merken aan de tijd (7 jaar), de moeite (100.000 handgetekende cells) en het talent (Asano, Aoi) dat in deze film zit. Only in Japan.

Zonder twijfel 5.0* en een uitgebreide review.

avatar van Montorsi
Animatie met een aardig hoog Fox Kids gehalte.

Redline is een sterk audiovisuele film, zoveel is duidelijk. Dus als je daar helemaal van ondersteboven bent maakt verder heel weinig meer uit. Daarom begin ik daar ook mee.

Redline schetst een neonverlicht universum, waar elk personage, voorwerp en achtergrond is opgebouwd uit kleuren als uit een markeerstift en/of glow-in-the-dark prulletjes. Alles geeft licht, en toegegeven, voor ongeveer 10 minuten is dat zeker wel geinig. De stijl van animeren is druk, snel, gehaast, bedoeld om adreline op te wekken. Niet voor niks lees je regelmatig Dead Leaves voorbij komen, al was de stijl van Redline toch wel een stuk fijner. Al met al is de film best mooi gedaan, knap geanimeerd, en het overdreven kleurrijke is, zoals ik al zei, best geinig voor even.

Helaas is de stijl, behalve interessant, eigenlijk amper indrukwekkend. Ik snap wel dat de makers met de kleuren, stijl en snelheid van editing en animeren een soort van rush-gevoel willen opwekken, maar juist daar faalt de film aardig in voor mij. Ik wil niet alleen een stijl die prikkelt, ook beelden die prikkelen.

Dat brengt me bij het aardig dommige verhaaltje. Ik verwijs maar vast naar mijn eerste alinea om er van af te zijn. Een hoogst kinderachtig clichéscript, en niks anders is het. En zoals misschien wel bekend boeit een goed verhaal me verder niet perse, maar dit was wel echt te infantiel soms. De film gaat als volgt: het universum is blijkbaar ingedeeld in een soort interstelaire Verenigde Naties, en de Redline, het 'zoveel-jaarlijkste' racespektakel, daalt neer op een planeet die daar helemaal niet op zit te wachten. Afijn, de planeet in kwestie, met de uiterst 'creatieve naam' Roboworld ( ), en in het bijzonder een legerbaas met de angstaanjagende naam 'Kolonel Volton' ( )willen alle racers kapot schieten. Ondanks de belachelijk suffe namen die iedereen hier heeft, garant voor spektakel natuurlijk, een race met bizar snelle auto's, en een leger wat er achter aan zit... zou je denken. Voordat het zover is, is de film al dik een uur bezig met onzin als het bouwen van een auto, en iets wat voor een romance moet doorgaan. Het einde mag zich al raden (in elk opzicht), en de moeite om het nog iets redelijker af te werken is zelfs al te veel moeite. Race klaar, film klaar. Was aan de andere kant ook wel een opluchting, maar toch..

Die hele race, waar de film om heen is gebouwd, is zo saai als wat. Erg braaf, binnen de lijntjes en suf, en dat had ik echt totaal niet verwacht, omdat je zo links en rechts hoorde dat het aardig gestoord moest zijn. Van een adrenalinestoot was totaal geen sprake, eerder knipperen met de ogen, omdat het er ook allemaal totaal niet toe lijkt te doen hoever je achter ligt in sommige fases. Voor het visuele had ik al een tijdje amper oog meer omdat de film op geen enkel ander vlak weet te prikelen dan het fluoriserende stijltje. Ook de soundtrack is redelijk droevig te noemen. De vooraf gevreesde pijnlijk slechte humor zoals in Dead Leaves bleef weliswaar achterwege, maar ondanks een spaarzame geanimeerde tiet, heeft de hele film een vroeg-puberale uitstraling en inhoud.

Ik begrijp dan ook wel dat je dit heel tof kan vinden, op geanimeerd vlak wel te verstaan, verder is dit minstens net zo dom als heel veel animeseries die tegenwoordig op de commerciele kinderzenders te zien zijn. Maar uiteindelijk vond ik het vooral gewoon erg saai, cijfer is dus ook vrij duidelijk voor mij.

avatar van Lennert
Doldwaze over the top actie met een verwaarloosbaar verhaal. Dat laatste is overigens geen negatief punt, de enorme hoeveelheid actie, kleurrijke animaties en fantastische designs maken dit allemaal meer dan goed en zorgen er voor dat Redline zeker de meest spectaculaire anime is die ik tot nu toe gezien heb. Qua creatures en achtergronden deed dit me eigenlijk nog het meeste denken aan de Heavy Metal films, maar dan met een vleugje Death Race erbij. Geen prologen of lange uitleg over waarom de toekomst er zo uitziet als hij nu is of wat voor rassen al die aliens die we zien nu precies zijn, waardoor er geen enkele tijd verspild wordt aan informatie die eigenlijk niets toe zou voegen aan onze kijk ervaring. Gewoon veel explosies, achtervolgingen en andere brute actie, precies zoals ik het graag zie.

Grootste minpunt (en ook de voornaamste reden van een niet perfecte score) is toch wel het feit dat het hele concept weinig vernieuwend of interessant is. Gewoon een fantastische racefilm met een hoop actie, een spectaculaire soundtrack, fantastische animaties en gave personages. Er zit wel een klein beetje diepgang in met de relatie van JP en Sonoshee of het personage van Frisbee, maar verder is het niets wat we nog niet eerder gezien hebben. Maar goed, verder een absolute aanrader voor iedereen die gewoon de ultieme geanimeerde visuele kick wil ervaren.

Overigens stiekem nog een aantal keer gelachen over de uitspraak van 'Redline', 'Redrine' klinkt toch vooral hilarisch uit de mond van een Japanner

avatar van RuudC
Na me meerdere malen vergaapt te hebben aan de trailer was het vanavond tijd voor het echte werk. De tekenstijl was me al opgevallen. Bijzonder gedetailleerd, maar verder niet typisch Aziatisch. Dat zou een voordeel kunnen zijn, maar voorlopig kan ik geen genoeg krijgen dergelijk (vaak briljant) tekenwerk.

Hoe briljant Redline ook mag zijn, perfect is het niet. Misschien is het daarom niet eerlijk dat ik deze film al met vijf sterren beloon, maar voorlopig ben ik er teveel van onder de indruk. De soundtrack en het tekenwerk zijn subliem. Dat ik van mezelf uit niet bepaald dol ben op elektronische muziek, speelde hier geen enkele rol. Het tekenwerk is verzorgd. Zoals ik het hier lees, zal hier vele uren in gestoken zijn en gezien de kwaliteit geloof ik dat maar al te graag. Redline is ongelooflijk gedetailleerd.

Het voordeel blijft wel dat films als Redline een behoorlijk lange houdbaarheidsdatum hebben. Ik geloof niet dat ik me hier in de toekomst snel mee ga vervelen. Het verhaal is niet bijzonder origineel, maar men heeft de film wel gevuld met hoofdzakelijk interessante scenes. Te goed om er verder over te zeiken, maar toch dient men te weten dat er duidelijk inspiratie is gehaald bij o.a. Deathrace 2000 en Akira (dat onverwachte monster. Verder is het science fiction op zijn best met illegale, maar spectaculaire races, semi post apocalyptische maatschappijen, veel actie, vage rassen en verre planeten. Goed te volgen, maar ook met interessante en subtiele plotlijnen.

Erg gave anime. Kleurrijk en met buitengewoon veel snelheid, wat natuurlijk ook perfect bij het onderwerp past.
Verder de gebruikelijke fantasierijke vondsten en personages (die tweelingchicks )

Zat bij de finale echt met ingehouden adem te kijken, haha. Knap gedaan. Telkense net weer een stapje hoger qua ontploffingen en nog sneller. En dat einde ook L.O.V.E. hahah . dat maakte het echt af.

Leuk! zeker een keertje terugkijken nog.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
ADHighDefinition.

Of deze filmmaker een hyperactief brein heeft en zijn natte racedroom probeert te verwezenlijken op het filmdoek, kun je jezelf afvragen. Evenals of het ontsnapte vocht afkomstig is uit blije gedachten of een iets teveel aan Red Bull. Niet dat regisseur Takeshi Koike het gelijk verdient in een hokje te worden geplaatst, maar een kleine ontwikkelingsstoornis kan hem haast niet vreemd zijn. Hij weet misschien wel als enige het overzicht te bewaren in deze chaos. Want hoe prettig ook, er gebeurt erg veel en tot in de details. Dit werk komt dan ook het best tot zijn recht op de blauwe schijf. ADHD in HD SVP.

Er is hier wel degelijk sprake van een soort van oersituatie ontstaan uit overdoses energie. Creatieve energie welteverstaan. Gelukkig maar. En zo krijgt de kijker een bombardement aan beeldschone animaties, doorspekt met gekkigheid, voor de figuurlijke kiezen. Alhoewel, de bek gaat er vanzelf bij openstaan. Zoveel pracht en praal verdient eigenlijk een minder moordend tempo, want je zou er zo maar eens in kunnen stikken. Daarom dient dit explosieve werkje uitgeslapen te worden ingenomen. Anders ontstaan er vanzelf stoornissen.

Met dank aan Filmfreak voor het recensie-exemplaar.

Geweldig.

avatar van wibro
Deze veel besproken animatiefilm nu eindelijk maar eens bekeken en ik kan je zeggen dat mijn hoge verwachtingen helemaal zijn uitgekomen. De animaties zijn werkelijk subliem en het actiegehalte is om van te smullen. Dat laatste in een razend hoog tempo begeleid met trouwens een uitstekende soundtrack. Dit is echt heerlijke onzin waar je niet te veel bij moet nadenken, het verhaal stelt zowiezo toch niet al te veel voor. De volgende keer wil ik dit uiterst vermakelijke filmpje daarom ook bekijken zonder ondertiteling. Waarschijnlijk geniet ik dan nog meer van al die visuele pracht.

avatar van Shinobi
Erg dikke anime moet ik zeggen zonder echt een boeiend verhaaltje. Dit is echt zo een film die alleen maar om de mooie animaties draait en de actie zo goed en chaotisch mogelijk in beeld brengen. Als ik lees dat ze hier zeven jaar aan hebben gewerkt met 100.000 tekeningen, dan is dat er zeker aan terug te zien.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van Animosh
In alle opzichten een stuk minder sterk dan Dead Leaves. De animatiestijl is iets minder aantrekkelijk. De personages zijn een stuk minder maf, een stuk minder memorabel en een stuk slechter ontworpen (in het bijzonder de hoofdpersonages zien er vrij saai uit). En het verhaal is veel minder over the top absurd. Maar de belangrijkste minpunten zijn gelegen in drie zaken. Ten eerste ligt het tempo van Redline eigenlijk helemaal niet zo uitzonderlijk hoog, en zeker niet in vergelijking met Dead Leaves: de film barst van de rustmomenten en na de eerste race gebeurt er bijna een uur helemaal niets bijzonders. In dat uur wordt het verhaal weliswaar iets uitgediept, maar daarvoor kijk ik een film als deze niet. Ik vond het maar saai. En tijdens de race opeens een rustmoment inlassen waarin JP en Sonosee JP's verleden gaan bespreken ... hoe verzin je het? Ten tweede komt Redline gewoon geen moment in de buurt van de intensiteit van Dead Leaves. De montage voelt minder snel aan, de visuele effecten zijn een stuk minder energiek en inventief, en meer in het algemeen is de zintuiglijke prikkeling simpelweg een stuk minder. Maar ten derde - en dit punt is waarschijnlijk het belangrijkste - vond ik de muziek ronduit klote. De soundtrack bestaat uit rock, pop en populaire electronic - en niet alleen zijn de nummers duf, maar ze worden ook nergens op een sterke manier gebruikt, waardoor het eerder energie uit scènes wegnam dan die scènes intenser maakte. Voeg daar een duf einde en een verschrikkelijk nummer tijdens de aftiteling aan toe, en je houdt een film over die weliswaar best vermakelijk is, maar die geen moment ook maar in de schaduw kan staan van Dead Leaves. 2.5*

Edit: wat ook niet hielp is dat ik racen volstrekt oninteressant vind. En hoewel ik de animatiestijl gevoels-matig iets minder vond dan in Dead Leaves (al kan het ook het geval zijn dat het in Dead Leaves voor mij gewoon een stuk beter tot zijn recht kwam) wil ik wel benadrukken dat hij hier ook gewoon érg sterk is. Oh, en de film doet niet álles minder goed: de afwezigheid van puberale humor vond ik een pluspunt.

avatar van Insignificance
Wervelende anime waarbij zo ontzettend veel gebeurt en zo veel te zien is, dat je ogen tekort komt. Geen geklieder met een plot, alles in het teken van futuristische mayhem via hyperkinetische, supersonische autoraces met een bonte verzameling coureurs en ander kleurrijk gespuis die de boel komt opvrolijken. Er dwarrelen wel wat verhaallijntjes, maar die zorgen hooguit voor enkele broodnodige rustpuntjes en maken het verder alleen maar nog explosiever. Op Roboworld is er helemaal geen houden meer aan.

De meest creatieve schepsels passeren de revue (de gezichtsuitdrukkingen zijn bij tijd en wijle hilarisch) en Koike blijft maar geweldige sci-fi ideetjes op je afvuren. Van biowapens tot steamlight, het is teveel om op te noemen. Hulde voor de wijze waarop het veld wordt voorgesteld, de meeste muziekkeuzes pakken leuk uit en de film is ondertussen sowieso erg grappig (Coochy-coochy-coo). Ik heb me in ieder geval kapot gelachen om dit intergalactische gezelschap en hun bloeddoorlopen speedtrip. What a rush!

avatar van Aric
Een leuke anime die het vooral van actie en de tekenstijl moet hebben. Het is dan ook raar dat een groot deel van het middenstuk zich op de personage richt en redelijk weinig actie bevat, maar het hele stijltje is genoeg om mij geinterseerd te houden. Leuke actie scenes maar niet zo ''balls to the walls'' als Dead leaves of Tengen Toppa Gurren Lagann.

avatar van Filmkriebel
Maffe SF racefilm voor volwassenen. De tekenstijl deed me aan de pop art van Roy Lichtenstein denken en dat kwam erg retro over (oude comics) maar zeer geslaagd. De animatie is chaos en verwarring en deed me dan weer aan de trendsettende Metal Hurlant strips denken, waar tekenaar Moebius naam en faam maakte.

Het gaat allemaal zo vlug (in de eindrace) dat het oog nauwelijk kan bevatten wat er op het scherm gebeurt. De gefragmenteerde actie waarbij mafiafilm, race-geweld en militaristische science fiction aan hoog tempo dooreen gehaspeld worden geeft een rommelige indruk. Dan wordt de actie ook nog afgewisseld met een lang en vrij saai middenstuk. Iets te veel hooi op de vork.

avatar van Donkerwoud
Maffe oversekste race-anime vol pulserende, vlezige objecten, fallisch gevormde ruimteschepen, seksuele toespelingen in de karakternamen en dialogen en een orgastische veelheid aan gestoorde indrukken. Subtiel is het allemaal niet, maar vermakelijk natuurlijk wel. Het enige nadeel is dat het misschien beter uit de verf was gekomen met een kortere speelduur, zoals bij het eerder genoemde 'Dead Leaves' (2004), omdat de vaart eruit gaat met een middenstuk dat lang niet zo enerverend is als het begin en het einde.