Tekkon Kinkurîto (2006)

Japan
Animatie

geregisseerd door Michael Arias
met de stemmen van Yû Aoi, Yusuke Iseya en Kankurô Kudô

In Treasure Town regeren de weeskinderen Black en White de straten door geweld en terreur. Deze jongens zijn in alle opzichten het tegenovergestelde van elkaar: Black is de belichaming van alles dat fout is aan de stad, terwijl White een dromer is die amper meer in contact staat met de wereld om hem heen. Samen zijn ze niet te stoppen als ze het opnemen tegen kleine misdadigers, godsdienstige fanatici, en gewelddadige Yakuza. Maar wanneer een organisatie genaamd "Kiddy Kastle" de stad opnieuw wil opbouwen voor hun eigen doeleinden zullen de jongens er alles aan moeten doen om de ziel van hun stad te redden.

avatar van Herr Oxnard
Ik hou normaal helemaal niet van manga maar deze is echt geweldig.
de manier waarop hun uitdrukkingen zijn getekend, de dynamiek van de stad, het oog voor detail, de impact van de klappen in de vechtscenes,de achtevolgingscenes, alles klopt. Beste in zijn soort!

avatar van Moestuintje
Een animatie film die van een zeer goede kwaliteit is.

Het is geen afgzaagd disney film, die vaak op t.v. ziet.
Heeft een mooie teken stijl, er zit veel details in deze anime.
De muziek is goed.
De verhaal is apart maar interessant.

Jammer dat de japanse anime niet bekent (mainstream) is hier .
Als je die disney gedoe zat bent, moet je in de japanse anime een kijkje nemen.

Goldenskull schreef:
Is dus géén Ghibli.

Merk het nu ook op

avatar van Justinw
Alleen als ik die muziek al afspeel wil ik hem meteen weer kijken! De plek in mijn top 10 is dus geheel terecht. Binnenkort naast de dvd ook de blu-ray maar eens aanschaffen.

Even een paar betere nummers

avatar van Boogeyman
Anime pareltje eerste klas.

Tekkonkinkreet, een anime vol pracht en praal, vol met kleur, leuke personages en een goed verhaal. Ja een goede keuze voor deze donderdagmorgen, een geheel eigen stijl die niet blijft verborgen. Oh god daar ga ik weer, het is al te laat, ik zal nu maar doorgaan want de minotaurus is kwaadt. Twee tegenpolen Black en White, samen de baas in Treasure Town. Black is een bink en White is een clown, erg schattig en hij telt zelfs tot tien, een leuk gozertje dat kun je wel stellen, maar in een gevecht heeft hij weinig te vertellen.

Het sounddesign is overigens top. Niet het niveau van Innocence, maar weer een mooi blauwRay erbij.

avatar van jorriroosen
Hierom hou ik zo van moviemeter. Waadering voor de echte toppers hij komt zeker in mijn top 10.

Justinw schreef:

Even een paar betere nummers

Dankje voor deze uiterst mooie en warme muziek, zeker een aanrader voor mensen die van minimalistic music houden.

avatar van nakada
Vandaag nog een keer gekeken op bluray. Met meer aandacht nu dan de eerste keer toen ik vooral moe was. Tekkonkinkreet verdient die aandacht volledig. Wat een prachtige film. De voordurend dreigende sfeer, de prachtig weergegeven stad zowel in overzicht als in detail. Ook de toch wat aparte tekenstijl werkt. En hoewel de film hier en daar wat traag is blijft het verhaal toch boeien tot het eind. Voor de liefhebbers van Japanse anime een aanrader, voor de rest ook een poging waardig.
Ik doe er toch nog een halve ster erbij.

groente12
Oeps per ongeluk bericht verwijderd . owe jij ook!

Nou aan Nakada dan. Ik vind de inside the mind, quotes met pseudo beelden erg saai kon mijn hoofd er echt niet bijhouden. Erg vreemd als ik een anime als GITS kan kijken zonder rond te dwalen, wel leuk dat er allemaal word gerefereerd naar de Babylonische cultuur en zowat alle religiën maar mij pakte dit allemaal niet. Tot mijn eigen verbazing vind ik Tekkonkinkreet best saai en erg afstandelijk. Over de audio en visuele aspecten klaag ik niet want dat is gewoon meesterlijk gedaan. Vandaar alsnog een voldoende.

Die andere Studio 4C film Mind Game (2004) kon ik wel waarderen. Moet wel eerlijk zijn dat ik van Tekkonkinkreet een vergelijkbare film had verwacht.

avatar van maxo922
Geweldige stad.

De eerste impressie die ik kreeg van het zicht op Treasure Town was werkelijk fantastisch. Inmense grootte, diverse gebouwen en zelfs fijn kleurgebruik, ondanks de stoffigheid en viesheid van de stad. Maar niet alleen de buitenkant van de stad is fantstisch, ook middenin Treasure Town, in de smerige steegjes en smalle straatjes is het megasfeervol. Is het anderen ook opgevallen dat er diversen religies voorkomen in de dichtbevolkte woonwijk. Super om moskees, kerken en Aziatische tempels door elkaar te zien.

Naast de geweldige tekenstijl is er ook nog het sterke verhaal. Het eerste uur is topvermaak en simpelweg gewoon een mooi, spannend en soms ook duister verhaal. Na dat eerste uur neemt de vlotheid helaas af en wordt gewisseld met een wat emotioneler verhaal. Mooi, maar het mist het topvermaak van het eerste uur. Jammer dat er vanaf dat punt nooit meer de spanning en avontuur van het begin kwam...

Verder niets aan toe te voegen. Vond de stemacteurs goed hun werk doen en daar is alles wel een beetje mee gezegd...

* 4,0 stralende sterren

avatar van MatthijsGr00t
Tekkonkinkreet, een film die lang op mijn to-see lijst heeft gestaan, een film waar ik erg hoge verwachtingen van had maar achteraf toch tegen is gevallen. Daar baal ik van. Het verhaal is in principe erg boeiend en ook de personages, en vooral de stad, zijn erg leuk. Bovenalles staat natuurlijk het overweldigende visuele aspect van de film wat veel overtreft maar toch heb ik na het zien van Tekkonkinkreet geen voldaan gevoel. Op de een of andere manier kwam ik niet echt in het verhaal, kon het verhaal me niet vastgrijpen en ik snap niet waarom want alle ingrediënten waren aanwezig en negatieve punten benoemen kan ik ook niet. Voor nu houd ik het op een zeven en meteen een plek op mijn herzien-lijst. 3,5*

Grandioze film.

De stad in Tekon Kinkurito leeft echt, de verschillende clans en personen die het overwicht proberen te grijpen maken het alleen maar boeiender. Daartegenover de band tussen Shiro en Kuro, twee mooie, interessante personages.

Het blijft een heerlijke film waar je perfect kan verdwalen in de uitzonderlijk gedetailleerde visuals, of gewoon kan genieten van de mooie soundtrack. De animatie is van hoog niveau, de visuele stijl verbluffend en rijk.

Weinig films die zo "volledig" aanvoelen als Tekon Kinkurito, de achtergrond van de film (eerste niet-Japanner die een feature anime regisseert, en dan nog eens bij Studio 4°C) maakt het alleen maar intrigerender.

Geweldige film, indrukwekkend van de allereerste tot de allerlaatste minuut.

5.0* en een uitgebreide review.

avatar van jorriroosen
Deze film verdient zo veel meer aandacht dan zo veel andere animatie films. Toch jammer dat zo'n meesterwerk over het hoofd wordt gezien door een grote groep.

jorriroosen schreef:

Amen, met 15 stemmen meer staat deze gewoon op een mooi plekkie in de top 250.

avatar van Donkerwoud
Justinw schreef:

Amen, met 15 stemmen meer staat deze gewoon op een mooi plekkie in de top 250.

14!

avatar van Donkerwoud
Imposante reeks van visuele associaties met een gelaagd plot dat onverwacht ook nog eens gevoelig blijkt te zijn. Sinds de klassieker Akira niet meer zo genoten van een dystopische anime waarin verval en morele corruptie met zoveel gevoel voor schoonheid worden getoond. Aanrader!

Bas I.
Aan mij dan de eer om deze geweldige film zijn 250ste stem te geven. Tekkonkinkreet is visueel gezien erg mooi en ook de muziek vond ik fantastisch. Wat deze film voor mij echter nog meer de moeite waard maakte was het erg fijne ritme dat deze film heeft. Scènes duurden niet te lang en niet te kort - precies goed dus. Een ander aspect dat ik zeer interessant vond, was de wisselwerking tussen Shiro en Kuro (wit en zwart). Het gegeven dat ze elkaar aanvullen en zonder elkaar uit balans raken (yin en yang) vond ik erg knap uitgewerkt. Binnenkort Heaven's Door maar eens opzetten (en stiekem hopen dat Arias snel weer met een nieuwe film komt).

Bas I. schreef:
Aan mij dan de eer om deze geweldige film zijn 250ste stem te geven.

Dank u, hier heb ik lang op moeten wachten. Tekkonkinkreet verdient wel wat meer credits in het anime/animatie wereldje, dan dat het op dit moment krijgt.

avatar van Justinw
Goed nieuws dat Tekkonkinkreet nu in de top 250 staat. Deze film hoort veel meer kijkers te krijgen!

avatar van wilofski
Hupla: met mijn stem erbij stijgt hij ineens een flinke 15 plaatsen in de top 250, en terecht.

Deze film is, zoals hieronder al vermeld, de strafste anime die ik gezien heb sinds Akira.

Alles aan deze film was werkelijk top: de overduidelijk Yin-Yang verhouding tussen de 2 jongens was prachtig uitgewerkt en meer dan enkel symbolisch. Echt uitleggen kan ik het niet - je moet de film maar zien. Hoewel de film niet echt emoties bij mij op wekte, kwamen ze wel duidelijk en klaar uit de film. Sommige momenten had ik het ene beetje moeilijk - zoals dat trip momentje op het einde - maar na een beetje bezinken vallen de stukken op zijn plaats. Met eens herbekijken kan de film er alleen op vooruit gaan denk ik.
Het onderliggende verhaal zit ook sterk in elkaar, de betere misdaad film eigenlijk.

Maar genoeg over het verhaal. Hoe goed het ook moge wezen, het verbleekte voor mij tegen wat er op het scherm te zien was. Die tekeningen! Man, ik zou deze film zelfs opnieuw zien moest het verhaal tegensteken.
Ik vond het vet hoe die personages zoveel vertelden met hun gezicht terwijl het toch maar uit enkele lijnen bestond. Maar wat mij echt achterover blies was de verschillen in stijl die ze tegelijkertijd gebruikten! Terwijl de figuren zeer eenvoudig en scherp getekend waren was de omgeving vol zachte kleuren en met floux details afgewerkt. Met als kers op de taart de vergezichten. Die waren op de achtergrond ongewoon scherp met de grootste beelden van die stad. Op de momenten dat die fabrieken of dat pretpark in de achtergrond te zien waren overwoog ik soms om de film op pauze te zetten.

Toch kan ik de film niet niet de 5 sterren geven omdat hij wat te zwaar viel. Hij was net teveel voor mij.
Na een herkijk beurt (die sowieso nog wel komt) zou dat wel eens kunnen veranderen als ik hem beter verteerd heb.

avatar van wilofski
Ook nog vergeten vermelden omdat het een beetje in een verdomhoekje geraakt door de andere kwaliteiten van de film: de muziek was ook super dik in orde!

Hoewel ik eerlijkheidshalve moet toegeven dat ik vanaf ergens het midden van de film mij niet meer kan herinneren wat voor muziek er gebruikt was (dit zegt niets over de kwaliteit van de muziek, maar eerder over de kwaliteit van beelden en het verhaal).

avatar van zenoismooi
mijn complimenten aan de regisseur
de details van de stad waren perfect trouwens als de film drie kwart gedaan was had het bij mij zelf een gevoelige snaar geraakt dus zeer zeker 4,5 sterren waart

avatar van SanderPuntCom
Heb nu toch al wel (redelijk) wat animatiefilms gezien en ik moet zeggen dat deze qua animatie en details zeker tot de beteren behoort. Bij momenten visueel zeer fraai, tel daar de soundtrack bij die iets extra geeft en je komt tot voor mij perfecte (actie)-scènes.

Naar het einde toe wordt de animatie nóg wat indrukwekkender, echt prachtig om aan te zien. Alleen vond ik het verhaal stilaan een warboel worden, waar ik toch minder voor warm loop. Spijtig, net zoals een paar personages (niet Black of White!) die ik minder knap vond en op de koop toe ook nog niet zo interessant waren.

avatar van firepotatoe
[/quote] Wat adviseer je me? [/quote]

Misschien vind je Spawn ook leuk als je dit goed vindt.
Spawn (1997)

Is niet echt een animatiefilm maar the real world met animatiefiguren.
Zijn trouwens ook animatiefilms van Spawn gemaakt maar die heb ik nooit gezien.
Ik vond Spawn 14 jaar terug helemaal geweldig maar misschien een beetje outdated tegenwoordig? geen idee....

avatar van Black Math
Zeven jaar geleden voor het eerst en het laatst gezien, en omdat ik ander werk van Arias al geruime tijd klaar heb liggen leek het me goed om deze eerst te herzien. Niet heel veel zin in, moet ik bekennen, want de vorige keer was ik niet super enthousiast, en deelde de film slechts 3,5* uit. Wellicht omdat ik destijds meer plotgericht was; nog niet zo into "style over substance" films was.

Echter, deze keer werd ik echt weggeblazen. De laatste zin van mijn vorige bericht, waarin ik suggereer dat de score bij herziening wellicht hoger uit kan pakken, blijkt een understatement, want dit is van begin tot eind vijf sterren materiaal. De beelden zijn overweldigend in hun detail en in hun rijkdom aan kleuren. De stad is echt prachtig vormgegeven, maar de dromen zijn helemaal schitterend. Die van Shiro door het stoepkrijtachtige karakter dat enigszins doet denken aan het segment Wanwa the Doggy uit de omnibus Genius Party Beyond, ook een Studio 4°C product. De droom van Kuro betreft de Minotaurus, en is de meest surrealistische scène uit de film. Haast psychedelisch, wat mij heel erg goed smaakt. Ook het camerawerk is sterk; soms lijkt de camera totale vrijheid te hebben.

Het draait in deze film niet om het plot, maar naast alle beeldpracht is het wel prachtig om te zien hoe de personages Kuro en Shiro met elkaar omgaan, en hoe ze om elkaar geven. Hun namen betekenen respectievelijk zwart en wit, wat erg symbolisch is. Kuro heeft op een gegeven moment ook een yin/yang symbool op zijn rug, en dat verklaart de symboliek, want Kuro en Shiro hebben tegengestelde karakters, maar kunnen niet zonder elkaar.

Mooie personages dus, maar de enige minpuntjes in deze film zijn wel aan de personages gerelateerd. Namelijk de karakterontwerpen, die ik nog nog steeds niet erg fraai vind, en de bewegingen van de personages, waarbij ik het gevoel had dat die niet altijd even vloeiend waren. Al moet ik erbij zeggen dat zeker het laatste me weinig heeft kunnen storen. De soundtrack tenslotte is vooral sfeervol, en treedt maar spaarzaam op de voorgrond. Die momenten vallen op: elektronisch, dat hoor je niet vaak. Maar ook in deze momenten uiterst sfeervol.

Kortom, een zeer geslaagde herziening en een hele dikke 5*.