Pafekuto Buru (1997)

Japan
Animatie / Thriller

geregisseerd door Satoshi Kon
met de stemmen van Junko Iwao, Rica Matsumoto en Shinpachi Tsuji

Mima is een beroemdheid in de muziekwereld. Omwille van haar carrière besluit ze haar meidenband te verlaten en een start te maken als actrice. Vele fans zijn vanzelfsprekend helemaal niet blij met haar besluit, evenals iemand uit haar directe omgeving. Vanaf dat moment gebeuren er vreemde dingen en komt Mima flink in de problemen. Zo lijken bepaalde scènes uit haar eerste film in haar werkelijke leven te gebeuren en vinden vele mensen uit haar directe omgeving een gruwelijke dood! Maar dat is nog niet alles, dagelijks verschijnt er op het internet een verslag van al haar belevenissen, zonder dat zij dit zelf verzorgt! Haar situatie wordt zo ernstig dat Mima last van waanbeelden begint te krijgen...

Bélon
Een heel groot liefhebber van anime zal ik waarschijnlijk nooit worden maar ik kan ze wel opdelen in de categorieën hit & miss* en voor mij en dit is zeker een miss. Er wordt -zoals in nogal wat Japanse films- nogal overdreven hard in geschreeuwd dat mij snel naar de afstandsbediening doet grijpen. De animatie oogt gedateerd, de muziek is irritant en voor de rest ben ik 'm al bijna weer vergeten. Met moeite uitgekeken hoewel hij niet zo lang duurde.

*hits zijn dan bijv.: Tenshi no Tamago (1985), Akira (1988) en Meari to Majo no Hana (2017)

Bélon
Ook -misschien wel juist- niche klassiekers hebben baat bij dissenting opinions dus graag gedaan

avatar van John Milton
Absoluut waar

En ik mag graag af en toe de geschokte JM spelen, dus andermaal dank, I suppose...

Geweldige film.

avatar van alexspyforever
Verdorie ik had gehoopt dat joolstein deze al had gekeken en een mening neergeschreven zodat ik meteen kon zien of we op dezelfde lijn zaten of niet. Nu goed dan moet ik maar even geduld oefenen. japan levert altijd wel mooie anime af en hebben mij als kind veel plezier geschonken in de zin van animatieseries zoals Nils Holgersson, Familie Robinson en dergelijke. De oosterse verhalen kunnen me omwille van de bizarre (onwesterse zeg maar) stijl minder bekoren al zijn er wel leuke schattige zoals Kiki's Delivery Service, Ponyo die ik wel eens kan smaken.
Paprika heb ik in een ver verleden ooit wel eens gezien, die zou vergelijkbaar zijn met Perfect Blue. In mijn herinnering was Paprika toch vrij braaf in tegenstelling tot PB die toch een aantal erg gewelddadige scènes kent en ook naakt niet schuwt. Vooral dat laatste vond ik toch vrij verrassend. Perfect Blue begint nog schattig maar al snel ontaardt het in een flinke mindfuck voor protagoniste Mima en ook de kijker. Wat is film, wat is werkelijkheid en is die dubbelgangster nu echt of een waanbeeld van Mima? Uiteraard moeten we een aantal dingen met een korreltje zout nemen zeker naar de finale toe. Perfect Blue is echter een aangename film ook geholpen door een korte speelduur.

avatar van Noodless
alexspyforever

wel interesse in deze film, maar de film Paprika vond ik niet zo goed. Toch denk ik dat deze beter is.
Raad je me deze aan?

avatar van alexspyforever
Noodless schreef:
alexspyforever

Raad je me deze aan?

Wat ik me nog van Paprika herinner is dat het surrealistischer was en zeker in vergelijking met PB braaf op vlak van geweld en naakt. PB is een goede mix van grafisch (maar verwacht nu ook niet dat er ledematen in het rond gaan vliegen wel een paar bloederige scènes) en psychologisch.