Akira (1988)

Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Katsuhiro Ôtomo
met de stemmen van Mitsuo Iwata, Nozomu Sasaki en Mami Koyama

Kaneda (Iwata) is de leider van een Motorbende in Neo-Tokio. Tetsuo (Sasaki) is één van de bendeleden en is altijd de benjamin geweest, die onder bescherming van Kaneda staat. Als Tetsuo wordt gearresteerd, wordt hij als proefkonijn gebruikt voor een militair experiment, waardoor hij ongelooflijke krachten krijgt. Tetsuo kan zijn krachten niet in bedwang houden en slaat volledig door. Kaneda is de enige die hem nog kan tegenhouden.

avatar van Antonev
Bizarre en gewelddadige trip in een post- apocalyptisch Tokio. De prachtige animatie wordt uitstekend bijgestaan door goed gekozen muziek en geluid. Ik zie links en rechts het verwijt dat de gezichten niet mooi geanimeerd zouden zijn, maar ik vond dat toch wel meevallen en zeker niet storend.

Het verhaal is prima te volgen als je tenminste niet al te hard je best doet om alles te begrijpen. Je moet het gewoon op je af laten komen en uiteindelijk wordt er in bepaalde mate wel een lijn zichtbaar. Ook de redelijke vaagheid vond ik niet storend.

Al met al een indrukwekkende film, die ontzettend weet te boeien. Zelfs als je geen uitgesproken liefhebber van anime bent, dan is dit gewoon 2 uur uitstekend vermaak.

avatar van Shadowed
Onderhond schreef:
Er zijn ergens borsten te zien, da's volgens mij al voldoende voor dat symbooltje.

Ja, je hebt ook gelijk. Maar toch, wel een symbooltje voor 1 scene en geen voor zo'n beetje de hele film. Omdat het animatie is? T zal wel aan mij liggen hoor, maar toch..

avatar van Pepino
Blur schreef:
De hoeveelheid aan onbegrijpelijk, zinloos geweld in dit soort Japanse anime's weerhoud mijn kijkplezier.

Kan mij wel wat vinden bij deze reactie. Niet dat ik niet tegen een stootje kan, maar soms ging het wat onnodig ver op gebied van gore.

Voor de rest was Akira enorm sterk en indrukwekkend, maar niet altijd eenvoudig om naar te kijken: naast de gore, was het verhaal best complex. Akira is zo'n animatiefilm die ik toch een tweede keer moet zien om er effectief een oordeel over te kunnen geven.

avatar van PapaBeartje
Nee nee nee, hier ben ik niet voor in de wieg gelegd. Het verhaal is vrij complex. Japanse tekenstijl daarentegen was wel heel mooi, enkel de gezichten vielen tegen. De film bevat wel wat gewelddadige momenten, dat nog wel te pruimen was. Helaas was het bij deze film klokkijken voor mij...