Akira (1988)

Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Katsuhiro Ôtomo
met de stemmen van Mitsuo Iwata, Nozomu Sasaki en Mami Koyama

Kaneda (Iwata) is de leider van een Motorbende in Neo-Tokio. Tetsuo (Sasaki) is één van de bendeleden en is altijd de benjamin geweest, die onder bescherming van Kaneda staat. Als Tetsuo wordt gearresteerd, wordt hij als proefkonijn gebruikt voor een militair experiment, waardoor hij ongelooflijke krachten krijgt. Tetsuo kan zijn krachten niet in bedwang houden en slaat volledig door. Kaneda is de enige die hem nog kan tegenhouden.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en het is een speciale film geworden.
Wat natuurlijk opvalt is de tekenstijl. Die is echt erg goed gedaan. Ze hebben er erg veel werk in gestoken, zeker als je weet dat dit nog voor het computertijdperk was. Ook de finale was erg imposant.
Het verhaal was ook wel bijzonder. Dit vond 'k iets minder, omdat 'k me er iets minder kon in meeleven. Het was wel origineel gevonden, maar echt meeslepend was het niet.
De muziek was ook opmerkelijk, maar paste wel bij de film.
'k vond het de moeite om eens gezien te hebben. Het is een redelijk overdonderende film.

avatar van Friac
Ik heb een maand geleden de manga (goed voor zo'n 2000 pagina's, verspreid over 6 delen) gelezen, die werkelijk schitterend is (vooral de eerste 3 delen). Gedreven door het opgewekte enthousiasme heb ik de film nog eens herbekeken, en het valt me helaas toch op dat de film een pak minder interessant is dan de manga. Ook vreemd hoe bepaalde personages een compleet andere invulling krijgen en/of - wegens de beperkte duur noodgedwongen - herleid worden tot een schim van hun mangavariant. Ik heb begrepen dat de film eerder verscheen dan de manga: "Akira" is dus geëvolueerd in positieve zin.

Het verhaal is al bij al behoorlijk warrig verteld, en ik ben blij dat ik het nu beter kan volgen na het lezen van de manga. Voorts blijven mijn voordien opgesomde pluspunten overeind, maar ik raad de liefhebbers van deze film absoluut aan om de superieure manga te lezen.

avatar van TheAssociate
Vanavond weer gekeken, na ruim 10 jaar.

Het is een complex, maar mysterieus verhaal.
Ik ga denk ik ook eens op zoek naar de manga.

*4,0

avatar van Blur
De hoeveelheid aan onbegrijpelijk, zinloos geweld in dit soort Japanse anime's weerhoud mijn kijkplezier.
De diversiteit aan kleur, dynamiek en wisselende setting maakt veel goed.

HALVE TAMME.
darthconner schreef:
Wat een waanzinnig goede film! Ik heb hier bijna niets negatiefs over te zeggen. Eerst zal ik de positieve punten vermelden, vervolgens een kleine opmerking.

Het verhaal is enorm creatief. Je weet niet goed waar de film naartoe leidt, dat gevoel had ik toch soms, en dat is in Akira heel aangenaam. Een ander positief punt is de kwaliteit. Hiermee bedoel ik de tekenstijl. Voor de jaren 80 is dit ongelooflijk goed! Ook geweldig is de snelheid van de gebeurtenissen. Dat is net wat ik zoek in vele films (actie!! ). De actie deed me trouwens veel denken aan Dragonball Z, met al dat geroep en power-ups van Tetsuo. Zeer tof! De muziek was eveneens top. Deze paste goed bij de scènes. Als laatste vond ik het leuk om Tetsuo te zien veranderen in de antagonist. Dat ben ik nog niet zo veel tegen gekomen in films.

Een klein minpunt vond ik, zoals RuudC ook vermeld, de gezichten. Maar dat valt in mijn ogen snel op omdat de gezichten in de anime van het heden veel verbeterd zijn tegenover vroeger.

Eén van de beste, zoniet de beste animefilm die ik reeds heb gezien. Dit is nog eens een aanrader mensen! Snel zien die handel. Dat is de boodschap.

Ik heb niks met Dragonball Z,bij de rest van deze mooie recensie sluit ik me eigen graag aan .

avatar van MrLee
Blur schreef:
De diversiteit aan kleur, dynamiek en wisselende setting maakt veel goed.

Geen score?

avatar van Zeriel
Friac schreef:

De Manga was er toch wel degelijk het eerst, vanaf 1982. Akira wiki
De Manga is toch wel een van de beste Manga strips ooit gemaakt, voor zover ik ze ken tenminste.
de film geeft het redelijk goed weer. Uiteraard een stuk minder complex. Een aantal scenes zijn bijzonder fraai gemaakt, zoals de reuzeknuffelbeer, en apocalyptische scenes. Zeker voor 1988 goed werk.
Ten opzichte van de strip heeft de film alleen weinig toegevoegde waarde.

De soundtrack vond ik wel een minpunt, gamelan is nou niet bepaald science fiction.

avatar van Kiba Pulgasari
Friac schreef:

Ik vond de film ook tegen vallen, vooral het verloop van het verhaal was wat het voor mij maakte dat het tegenviel. Verder is de animatie super.

Zou zeker de anime volgen als die er zou zijn.

avatar van j0enne
Die ene dude van de 3 met die krachten leek op Willem-Alexander!

avatar van DB10
In de film zijn ze onder andere bezig met de bouw van het Olympisch Stadion van 2020. Erg vooruitziend!

avatar van royals
Echt een klassieker deze. En een grote invloed op de tweede Japanse anime golf begin jaren '90. Ik vind deze nog steeds de beste animatiefilm die ik tot nu toe heb gezien. Mooi futuristische film, met genoeg actie en avontuur om twee uur boeiend te blijven. Hier zat nog niet superveel occultiisme in (demonen en heksen) als de animatie van tegenwoordig.

avatar van BramIsLegend
Visueel top, verhaal dik in orde, maar het is vooral de soundtrack die werkelijk out of this world awesome is.
Eindscène in het stadion was voor mij totaal over the top, maar al bij al geweldige ervaring deze film!

avatar van audio.
Voor de diehard fans, ik heb hem wel in de engelse taal gezien omdat ik helaas geen nederlands ondertiteling had. Eb ik had m nog wel op blueray:( Het verhaal was boeiend en orgineel. Eerst snap je er helemaal niets vab maar daarna komen de stukjes bij elkaar. De tekenstijl vond ik erg mooi alleen de gezichten niet zo. Maar was al blij dat ze geen/ nauwelijks japanse humor hebben gebruikt. Het einde vond ik spannend maar wel wazig. Het was mij niet helemaal duidelijk hoe het afliep. Zijn ze nu de enige die over zijn of is alleen de stad verwoest? En waar zijn ze nu allemaal naartoe? Ik heb de manga niet gelezen maar als het verhaal daardoor duidelijker word, laat me dan even weten. Overal vind ik het een dikke 4!

allereerste film die ik ooit gekocht heb ! op VHS zelfs , was 10j oud
cassette heb ik nog , kvraag me af of daar na 20 jaar nog iets op staat

anywayz , meesterwerk vd Japanse animatie die de jongere generatie hier waarschijnlijk niet kent want hij komt quasi nooit op tv , zeker eens huren of online bezien , tegen het einde zal je bijna een traan laten

zoals al vermeld was hij zijn tijd vooruit - motos op batterijen , orbital laser cannon , crisis , rellen , leger heeft soort draagbaar energiewapen , overbevolking , megastad , designerdrugs

ps: ik heb zowel de Japanse als de dubbed versie gezien en vreemd genoeg vond ik de engelse beter

avatar van baspls
Seks symbool is zwaar overdreven.

avatar van baspls
"I... am Tetsuo."

Akira, de film die anime op de kaart zette in het westen. Eentje die je als animatie-freak toch echt gezien moet hebben. Van te voren schrokken het geweld en het wierdness-level me een beetje af maar ik ben heel blij dat ik hem nu toch bekeken heb!

Ik heb de Engelse-dub gekeken, helpt ook om het verhaal beter te begrijpen leek mij. Ik vind de stemmen goed, passen bij de personages en het loopt redelijk synchroon. Ook grappig dat er een paar Aziatisch klinkende stemmen in zaten.

Akira werd als eerste anime gemaakt volgens het westerse proces: Eerst muziek gevolgd door de stemmen en dan pas de animatie. Normaal maken ze in Japan eerst de hele film en dan pas stemmen en muziek (vandaar vaak de "hap-monden").

Ook probeerde de regisseur de film meer op live-action te laten lijken en alles zo realistisch mogelijk te maken. Dat is heel goed gelukt naar mijn mening, echt schitterend. Hoe de achtergrond of voorgrond soms vervaagd of de lampen van motoren nog even op het scherm staan als de motor al doorgereden is. De tekenstijl vind ik erg mooi. Niet cartoonisch, geen overdreven manga-stijl maar gewoon realistisch. Ook vind ik de achtergronden soms hyper-realistisch, echt prachtig. Dat is hoe animatie hoort te zijn, animatie is een medium om film te maken en geen genre. Er moeten veel meer films zoals Akira komen.

De animatie is goed en vloeiend, je ziet soms verschil in kwaliteit maar dat is met Japanse animatie meestal wel zo. De cellen zien er schitterend uit. Ik ben sowieso dol op Cel-animatie.

De soundtrack vond ik erg mooi en atmosferisch. Gemaakt door een wetenschapper die rare frequenties aan het uit testen was in de Japanse-mix. De minimale muziek in de opening en in de skyline-stukjes vond ik vooral erg mooi. Verder is er veel vocale soundtrack in onderandere actiescènes. Ik vind dat ze best wel wat elektronische muziek hadden mogen gebruiken.

Net als bij Dune zeggen mensen dat ze het verhaal ingewikkeld vinden en net als bij Dune begrijp ik het toch heel goed (denk ik). Dat komt misschien omdat Akira en Dune een echt complex verhaal hebben met diepgang en dat zie je niet zo vaak. In Akira is geen duidelijk goed en kwaad. Er zien niet maar twee kampen (de goed en de slechte) maar een heleboel. Buiten de bovennatuurlijke gaven vind ik het hele verhaal aardig realistisch, het klopt zelfs dat de olympische spelen in Japan word gehouden. Een van de beste verhalen die ik ooit in een film heb gezien toch wel. Ik ga de manga ook maar eens lezen.

Het is soms wel een beetje gewelddadig, honden die worden doodgeschoten, extreem veel bloed, stormtroepen, vuistslagen, bendegevechten en ga zo maar even door. Het is echter geen zinloos geweld en gezien te situatie past het toch redelijk. Misschien lijkt het daarom wel veel, omdat het in tegenstelling tot wat we gewend zijn realistisch is. De enige scéne die van mij weg mocht is de aanranding, al is het vrij realistisch dat een motorbende een meisje aanrand. Gelukkig zien we niet veel, is het maar heel kort en valt het allemaal wel mee. De kijkwijzerbeoordeling is ook veel te overdreven.

Het einde vind ik erg mooi, het maakte me ook best emotioneel eigenlijk en dat is vaak een goed teken. Alle films in mijn top 10 hebben mij emotioneel gemaakt, sommige meer dan andere.

Echt een film om meerdere keren te kijken om hem (nog) beter te kunnen analyseren.

Conclusie: Een van de beste animaties en beste films ooit. Aanrader!
-Animatie: 9/10
-Achtergronden: 10/10
-Verhaal: 9/10
-Muziek: 8/10
-Cinematografie: 10/10
-Stemmen: 7/10

Leeftijds--advies: 12+. Bevat geweld en zeer (korte) milde naaktheid.

avatar van N811
Het plaatje is ieder geval veel cooler

Deze film had echt iets speciaal. Het verhaal en de actie was hier echt goed. Maar wat dat de film voor mij echt goed maakte was de animatie, beeld, geluid en kleur/sfeer. Vooral hoe eigenlijk de scenes en shots gemaakt zijn.

avatar van Owen
Lang niet zo goed als de manga, maar de soundtrack en animatie zijn super

avatar van Herculaas
Mijn eerste animefilm die niet uit de stal van Ghibli komt. De cyberpunkachtige metropool wordt schitterend neergezet, versterkt door de uitstekende muziek. De vaart zit er goed in en ondanks de lange speelduur verveelt de film geen moment. Toch ben ik er niet van ondersteboven. Ik kon het verhaal niet goed volgen waardoor ik er niet echt 'in' kwam. Over een paar maanden eens herzien, kijken of het dan beter gaat.

De Nederlandse ondertiteling was trouwens erg oubollig. Welk bendelid spreekt er nou van 'jongelui' en een 'knul' of vloekt met 'jezusmina'?

avatar van TornadoEF5
Eens aan begonnen, maar toch rap afgelegd. Veel te gewelddadig en ingewikkeld voor mij.

Gaaf. Het was lang geleden dat ik deze had gezien, jaartje of 20? Een heerlijke rollercoaster van apocalyptische ELE waarbij ik verbaasd was dat er aan het eind dan toch nog eentiende New Tokyo over was, haha. De tekenstijl vond ik niet heel bijster bijzonder en overgangen van scenes niet altijd vloeiend. Maar wat een terechte instant klassieker, met subliem gebruik van geluid/soundtrack wat heel wat toevoegde. Voor Japanse neiging ook een goed te volgen verhaal. Yep, dit was genieten.

avatar van clubsport
De tekeningen zijn mooi gemaakt en het detail erin is van hoog niveau , helaas is het verhaal een stuk minder boeiend wat mij betreft .

Laat ik eens wat bij Akira schrijven.

Alles bij elkaar beschouwd misschien wel de meest belangrijke anime film ooit gemaakt. Daarom niet de beste, maar het is een mijlpaal binnen het genre die ervoor gezorgd heeft dat vele mensen Japanse animatie plots als iets gingen beschouwen waar ook volwassenen wat mee konden.

En de film staat nog steeds als een huis, zo'n 30 jaar na datum. De 80s look verraadt de ouderdom van de film, maar de animatie is nog steeds van erg hoog niveau, de soundtrack heerlijk uniek en de geweldig mix van steampunk en scifi draagt Otomo's handtekening.

Otomo bouwt een intrigerend universum en de eerste 90 minuten zijn sterk genoeg om van deze film een klassieker te maken. Het is de grotesque finale die ervoor zorgt dat de film boven zichzelf uit is gegroeid. Dat blijft toch wel een fantastisch stukje cinema, vraag me af wat ze daarmee gaan doen in de remake, maar ik vrees er een beetje voor.

Halfje erbij want heb deze toch net wat te laag gewaardeerd. Allicht toen gedaan omdat ik de film in vergelijking met andere bekende animes toch net iets minder vond, maar waar een Ghost in the Shell aan het plafond van de 4.5* spectrum zit, mag deze zich toch knusjes nestelen in de buik van die groep, want zo groot is het verschil nu ook weer niet.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van mjk87
Leuk eens gezien te hebben. Een heel behoorlijk duister sfeertje en stadsdesign is soms ook erg fraai, al heb ik al wel veel mooiere animatie gezien, detailrijker ook. Het verhaal is aardig, allicht met diepere betekenissen die voor een Japanner beter te begrijpen zijn, maar de plot zelf is in ieder geval goed te volgen. Wel is het tweede uur voor mij meer van hetzelfde en iets dat in de helft van de tijd had gemogen - de film begon echt te slepen. Zeker geen meesterwerk, en nu jaren later ook een wat onopvallende film, maar allicht in de jaren 80 was dat anders. 3,0*.

TMP
Nee, deze Akira beviel mij echt helemaal niet. De animatiestijl is niet mijn smaak, maar kan er wel mee door. Met het verhaal kon ik al snel helemaal niets. Het is niet altijd makkelijk om te volgen, maar dat kan hier en daar ook aan de vertaling liggen. De hoofdlijn is op zich wel duidelijk. Gaandeweg werd het echter steeds minder interessant om te volgen. Naar het einde toe mondt de film steeds meer uit in een moeilijk te volgen en ook behoorlijk overdreven en onzinnig verhaal. De animatie gaat daarin mee en dat vond ik niet echt om aan te zien. Met het verhaal kon ik uiteindelijk niets en het lijkt er met name op gericht om zoveel mogelijk geweld te kunnen tonen, dat ging mij al snel tegenstaan. Niet voor herhaling vatbaar dit, de Ghibli films bevallen mij qua Japanse animatiefilms beduidend beter.

avatar van Lambchop
Heerlijke sfeer, deze film gekeken in 1997 of 98 op tape, Akira vond ik toen zo vet, ik snapte er geen reet van maar de muziek en geweldadige stukjes vond ik prachtig. Destijds met mn ouders mee naar frankrijk, daar lagen altijd veel boekjes en tijdschriften over manga, uren in de tent plaatjes kijken. Heerlijke tijd toen. Vandaag opnieuw op netflix gezien jammer dat het gevoel naarmate je ouder wordt minder word ofzo. Evengoed genoten maar toch deed het me minder helaas.

avatar van Shadowed
Mooi.

Akira is een gewelddadige Japanse animatiefilm. Ik ben helemaal geen fan van Japanse tekenstijl maar ik besloot toch deze Akira een kans te geven. En tot mijn verbazing vond ik hem erg goed ook. Een moeilijk verhaal is zeker aan de ode.

De animatie is echt heel goed en lekker over de top, vooral in de finale. Wat ik ook schitterend vond waren de toekomstige blikken op de samenleving. Een gewelddadige en corrupte samenleving.

Wat ik vreemd vind is de kijkwijzer, het seks symbool hoeft er niet te staan, en geweld op 6 jaar en ouder? van mij mag geweld wel naar 12-16. Maarja, dat kan aan mij liggen. Leuke film, zeker een aanrader voor mensen die van Japanse tekenfilms houden.

Er zijn ergens borsten te zien, da's volgens mij al voldoende voor dat symbooltje.

avatar van Antonev
Bizarre en gewelddadige trip in een post- apocalyptisch Tokio. De prachtige animatie wordt uitstekend bijgestaan door goed gekozen muziek en geluid. Ik zie links en rechts het verwijt dat de gezichten niet mooi geanimeerd zouden zijn, maar ik vond dat toch wel meevallen en zeker niet storend.

Het verhaal is prima te volgen als je tenminste niet al te hard je best doet om alles te begrijpen. Je moet het gewoon op je af laten komen en uiteindelijk wordt er in bepaalde mate wel een lijn zichtbaar. Ook de redelijke vaagheid vond ik niet storend.

Al met al een indrukwekkende film, die ontzettend weet te boeien. Zelfs als je geen uitgesproken liefhebber van anime bent, dan is dit gewoon 2 uur uitstekend vermaak.

avatar van Shadowed
Onderhond schreef:

Ja, je hebt ook gelijk. Maar toch, wel een symbooltje voor 1 scene en geen voor zo'n beetje de hele film. Omdat het animatie is? T zal wel aan mij liggen hoor, maar toch..