Akira (1988)

Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Katsuhiro Ôtomo
met de stemmen van Mitsuo Iwata, Nozomu Sasaki en Mami Koyama

Kaneda (Iwata) is de leider van een Motorbende in Neo-Tokio. Tetsuo (Sasaki) is één van de bendeleden en is altijd de benjamin geweest, die onder bescherming van Kaneda staat. Als Tetsuo wordt gearresteerd, wordt hij als proefkonijn gebruikt voor een militair experiment, waardoor hij ongelooflijke krachten krijgt. Tetsuo kan zijn krachten niet in bedwang houden en slaat volledig door. Kaneda is de enige die hem nog kan tegenhouden.

avatar van Phoenix
En ik die dacht dat Ghost in the Shell ingewikkeld was... Hier begrijp ik dus echt helemaal niks van. Gelukkig wordt het gecompenseerd door mooie animatie en goeie muziek waardoor de film nog net met een voldoende wegkomt. Zodra ik snap waar hij over gaat kan het altijd nog hoger.

Ik zag volgens mij de "remastered" versie. Wat houdt dat in?

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ik dacht laat ik er nog maar eens eentje proberen zo'n japanse animatie aangezien mijn eerst anime een ontzettende meevaller bleek te zijn. Akira is op z'n zachts gezegd uh erg... appart
Het verhaal vond ik op zich wel te volgen overigens, alleen zitten er hier na mijn smaak wel net iets te veel wazige, onduidelijke zaken in. De SciFi wereld van Akira is mooi en gedetailleerd uitgewerkt. Een grimmige metropool met een imponeerende skyline. Neo-Tokyo is tot de nok gevuld met broeiend sociale onrust, anarchistische bikers en andere strijders tegen het systeem.
Audiovisueel verdient deze film sowiezo een flinke pluim. De animaties zien er erg mooi uit, de actie, de camerastandpunten het "bullet time avant la lettre" ik had persoonlijk deze film geen 1988 gegeven. Voeg daarbij de eenvoudig traditoneel aandoende muziek en de soms onwerkelijke stiltes en het plaatje is compleet voor ogen en oren.
Jammer genoeg miste ik wel iets in deze film. Vooral op het emotionele gebied deed het me maar vrij weinig. Hierdoor voelde de film toch wel wat leeg aan. Ook had ik toch liever een wat betere uitwerking gezien van het hoe en waarom van die bovennatuurlijke krachten. Het bleef nu wel erg in traangasnevellen gehuld. Mooi maar vaag 3,5*.

avatar van sinterklaas
Wat kan amine de wereld om je heen veranderen zeg

maar voor de rest goed gemaakt

avatar van Halcyon
M'n eerste Japanse animatiefilm en hij is me toch wat tegengevallen. Heb zulke films altijd geschuwd omdat ik echt geen fan ben van animatiefilms. Uiteraard wil je als filmliefhebber overal een graantje van meepikken, vandaar deze "first trial".

Akira kon me eigenlijk weinig boeien omdat het verhaal zo cliché is als maar zijn kan. Misschien niet voor iedereen, maar voor mij in ieder geval wel. Heb waarschijnlijk teveel Marvel Comics gelezen. Zij die Jim Starlin (Infinity Saga - Thanos) kennen zullen wel snappen wat ik bedoel. Zoals Guyke een tijdje eerder al zei wil deze prent ook soms te groots zijn, wat bij mij voor meer verwarring dan verwondering zorgde. Dat Akira een onmiskenbare invloed heeft gehad op het genre neem ik graag aan, maar als je niet bepaald een fan bent van dit soort animatiefilms, koop je daar natuurlijk weinig voor.

Akira is zonder twijfel mooi getekend. Maar eigenlijk verwachtte ik dit ook wel, dus in die zin ook niet echt een verrassing. Wel was ik overdonderd door de prima geluidseffecten. Echt petje af. Enkel spijtig dat geluidseffecten alleen deze film niet kunnen redden.

Als ik de kans krijg ga ik Ghost in the Shell nog eens checken, maar als ook die tegenvalt vrees ik dat ik animatiefilms voortaan opnieuw links ga laten liggen.

Leuk filmpje, maar niet het meesterwerk(je) dat ik verwachtte. Ontzettend mooi geanimeerd, maar ik kon slechts met moeite de aandacht erbij houden. Veel zijlijntjes en losse eindjes die wel met elkaar te maken hebben, maar ik had het idee dat de makers teveel kwijt wilde in één film. Een overdaad van drukdoenerij, die een beetje saai werd.
Naar het eind toe (laatste kwartier) werd het een stuk beter en zelfs een beetje filosofisch.
Binnenkort nog een keer kijken. Voor nu 3,5 sterren.

Ik sta nu aan het begin van mijn Animeperiode. Eerst Grave of the Fireflies, e.e.a. van die Ghibli studio’s en nog wat Mangaverfilmingen kijken. Als dat bevalt wellicht meer.

avatar van Freud
Alweer een geweldige film . Gewoon al de eerste minuut: hoe geniaal goed kan een film beginnen! Uiteraard is het verhaal nogal overdreven en zijn de personages ietwat karikaturaal, maar ik heb direct na het zien van de film de strips ontleend en daarin ontdek je toch dat het helemaal niet zo simpel zit als je in de film zou denken, dat is natuurlijk niet eerlijk maar als je de juiste achtergrondinformatie hebt wordt de film meteen stukken interessanter. Het verhaal is drastisch gereduceerd (maar dan ook écht drastisch, meer dan de helft is geschrapt en de rest is helemaal anders ) en dat stoort niet echt, maar je krijgt nooit de kans om helemaal door te hebben hoe de onderlinge relaties tussen alle karakters juist zitten, want tegen dat je een idee begint te krijgen is alles al weer ontploft. Grappig is ook om te zien hoe nummer 19, die in de boeken een enorm belangrijke rol speelt, hier wordt gereduceerd tot een geschifte domme heks, een bewijs voor de humor en de zelfrelativering die bij een verhaal als dit erg cruciaal zijn om het overeind te houden.
Erg moeilijk om te volgen vond ik het trouwens niet, met uitzondering dan van de massa personages waarvan je eerst niet eens weet of ze wel enig belang hebben.
De film is geweldig snel en dat laat weinig tijd over om van het tekenwerk te genieten, maar ik heb een aantal keer willekeurig op pauze gedrukt, en dan blijkt de absolute klasse meteen. Enige opmerking die ik had was de uitwerking van de personages die soms vrij banaal was, in een animatiefilm heb je de mogelijkheid om het uiterlijk van mensen veel sterker te laten spreken dan in live action, en daar werd soms te weinig gebruik van gemaakt.
Een definitief oordeel zal ik wel uitbrengen als ik de film nog een paar keer herzien heb, maar voorlopig staat hij met stip op 4.5 *.

avatar van maxcomthrilla
centurion81 schreef:
Vanavond maar weer eens een hiaat in mijn algemene filmkennis gevuld door Akira te huren

Dit had ik nou ook, zij het dat ik hem maar eens van iemand geleend heb.

Soms kan ik een film ontwijken omwille van een vreselijke naam. En bij Akira was dat dus het geval. Maar zo bleek maar weer eens, vreselijk onterecht.

Een van de belangrijkste animatiefilms die animatie op de kaart in het Westen zette. Tevens ook toonaangevend voor veel Japanse tekenfilms. De invloed van zo `n film op Dragonball Z is onmiskenbaar. De momenten waarop deze film neigt naar een teveel aan transformaties zijn voor mij ook tevens de mindere momenten.

Verder een prachtige film. Natuurlijk wat verouderd, de skyline van Tokyo lijkt zo van een tekening af te komen i.p.v. dat er meerdere dubbele lagen in zitten die je in films als Ghost in the Shell al kunt waarnemen. Maar toch zag het er erg verzorgd uit. Mooi vorm gegeven characters, coole settings en fraaie muziek die wel vaarde bij de anarchistische tint die deze film met zich meedraagt. Typisch een jongensfilm eigenlijk, 4 uit de klei getrokken jongens trekken op hun motor door de stad en terwijl het asfalt onder hun voeten raast ondergaan ze een adrenalinerush. Gevolg: veel gevechten waarbij af en toe wat bloed vloeit.

In principe ook niet moeilijk om de film te volgen. Gewoon de 4 jongens en hun onderlinge band als rode draad nemen. Ik vond hun verbondenheid ook wel wat hebben.

Zitten trouwens ook een hoop komische situaties in. Zoals de kolonel die de rollen even omdraait en de hoge raad laat arresteren door zijn mannen. Misschien dat mensen deze film moeilijk vinden, door het ontbreken van elke vorm van gezag. De film bevat dankzij zijn rebellerende karakter, ook een hoog tempo. Constant lijkt de confrontatie met de gezaghebbers te worden opgezocht door wie dan ook. Het vergelijkbare Jin - Roh, is echter een stuk beter. Desondanks een 4*

avatar van Spetie
Mijn eerste mangafilm, dus ik was wel benieuwd of ik dit iets zou vinden. Het science-fiction verhaal sprak mij in ieder geval aan dus ik was best benieuwd. Ik moet achteraf zeggen dat Akira best een aardige film is. Het verhaal is goed, de animatie mag er zijn, met een mooi kleurgebruik en de sfeer is bij vlagen lekker scherp en hard. Ik kon me niet altijd even goed inleven in de personages. De film bevat lekker veel actie en is erg vermakelijk. Toch vond ik het einde van de film wel erg science fiction achtig en onwerkelijk en in mijn ogen toch wat tegenvallend. Hierdoor gaat er bij mij een halfje af van de waardering.

avatar van DVD-T
Akira is een film waar ik toch al een aantal jaren erg benieuwd naar ben maar nooit echt de moeite genomen om hem te kijken.Gisteren eindelijk gedaan.

Het verhaal sprak mij vanaf het eerste moment erg aan dus ik zat dan ook snel in de sfeer van de film.De setting rondom een verwoeste mega stad is erg goed.Het verhaal word in een rustig tempo verteld, maar draaft naar het einde toe iets te veel door.Ik had daarbij een beetje het idee alsof ik naar een lange aflevering van Dragonball Z zat te kijken.Daar had het wat mij betreft wel ietsjes ingekort kunnen worden, want de laatste 20 min. begon ik toch echt mijn aandacht wat te verliezen.De rest van het verhaal is zeker wel heel goed, zelfs na zoveel jaar is het nog steeds fantastisch verteld.Een film versie van deze toffe animatie film zie ik echter niet zo zitten.

De karakters konden mij ook niet altijd even boeien.Dat kon mij ook niet heel veel schelen want ik zat steeds met open mond te kijken naar de actie scènes, en die zitten er genoeg in, en hoe mooi die geannimeerd waren.Erg goed gedaan.Helaas vond ik de animatie niet altijd even geslaagd.Het ene moment vond ik het prachtig gedaan en op een ander moment vond ik het weer erg lelijk maar dan weer in positieve zin, en vond ik het in een ander shot weer niet om aan te zien.Zo ging dat de hele tijd dus door, waardoor ik dus ook een beetje mijn aandacht voor de film verloor.Of ik ben natuurlijk te verwend met de animatie van tegenwoordig.Akira is er iig eentje die ik nog wel een keertje wil zien.

Toch wel een film die mij heeft verrast en dan ook een hele dikke voldoende van mij krijgt.

Beetje bizar allemaal. Het verhaal zoals gepresenteerd is best begrijpelijk als je een beetje fantasie gebruikt, maar het hoe en waarom bij veel scènes/gebeurtenissen is vaak volstrekt onduidelijk. Blijkbaar is het nodig om de manga te lezen?

Toch vond ik het wel een gave anime. Ondanks de niet oogstrelende beelden(wat zeker zijn charme heeft) zijn de meeste actiescènes erg heftig. Een groot deel is daarvoor ook wel te danken aan de meesterlijke soundtrack. Ook deden sommige scènes mij aan DBZ denken, daar is nog nooit wat mis mee geweest.

Het verhaaltje boeide me niet zoveel, maar de rest zeer ok!

avatar van Montorsi
Had me eens voorgenomen bij de videotheek een Manga film mee te nemen. Heb heel weinig met het type film, tenminste, zo voel ik dat, maar had ook nog nooit een speelfilm gezien in de stijl. Tot gisteravond dan.

Akira was eigenlijk de enige Manga die ik zo snel zag staan, maar wist wel dat deze goed aangeschreven stond. Heb me ook nog behoorlijk vermaakt. Moest wel erg wennen aan de typisch Japanse, en voor mij vaak een beetje flauw ogende taalgebruik en ook gelaatsuitdrukkingen. Die dikuitgepuilde aders, kaaklijn, het haar dat recht overeind gaat staan en dat soort dingen vind ik altijd wat overdreven gedoe en is ook wel een beetje de reden dat ik niks heb met het soort films.

Zoals ik al zei heb ik me nog best vermaakt, want het verhaal vond ik behoorlijk interessant, en vooral lekker vlot van begin tot eind, in de 2 uur speelduur hebben ze echt een volwaardig en erg uitgebreid verhaal gekregen. Personages waren over het algemeen ook prima, al vond ik Kei niet al te veel toevoegen.

Al met al 3*, en mogelijk over een tijdje nog maar eens een andere film uit het genre.

avatar van ®Tc
Als ik het einde even buiten beschouwing laat heb ik me goed geamuseerd met deze animatiefilm. De sfeer had wel iets en de actie die erin kwam kon ik allemaal best wel pruimen. Alles is ook zeer mooi geanimeerd.

Maar het einde... Waar Akira een goed verhaal heeft helpt het einde het eigenlijk allemaal omzeep. Veel zaken worden onduidelijk en verstond er eigenlijk nog maar weinig van. Ook hoe Tetsuo transformeert in die arena vond ik er een beetje over. Ik vond het niet om aan te zien, ik vond het gewoon lelijk gedaan en wat onnozel. Eigen mening maar daarvoor toch puntenaftrek. Maar ik zal het maar bij een halve ster houden omdat ik me voor de rest wel geamuseerd heb.

avatar van Shinobi
Nadat ik zulke goede verhalen over deze film had gehoord en ik omdat ik toch best wel een anime fan ben, heb ik toch maar besloten om deze film maar eens te kijken. En ik moet helaas zeggen dat ik net iets te hoge verwachtingen had denk ik.

Het verhaal is nogal vaag eerlijk gezegd, maar toch redelijk te volgen. Ik had toch iets filosofischer verwacht denk ik.
De actie is wel aardig in beeld gebracht, maar wederom had ik hier iets meer van verwacht.
De personages zijn wel oké. Maar Kaneda vond ik eerlijk gezegd niet als een held overkomen en de motor die zo prominent prijkt op de filmposter wordt helaas ook bar weinig mee gedaan.
De sfeer van Neo Tokyo vind ik aan de andere kant wel goed en wordt ook erg sfeervol in beeld gebracht.
Over beeld gesproken voor een anime uit 1988 vind ik het er nog best goed uitzien moet ik zeggen.

Voor nu 3, 5 sterren. Zal 'm waarschijnlijk nog wel een keer opnieuw kijken en hopelijk zie ik dan wel waarom deze film zo hoog geprezen wordt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sterke animatie. Ik had geen flauw idee wat ik er van moest verwachten, maar was de naam al enkele keren tegen gekomen en toen ik hem zag staan in de bibliotheek (bij ons kan je ook films huren) nam ik hem maar eens mee. Zeker geen spijt van gehad.

Het verhaal is enorm leuk en spannend. Sommige personages worden niet even goed uitgewerkt wat wel jammer is. Maar dat zijn ook maar enkele minpuntjes. Het gegeven van Neo Tokyo wordt heel mooi weergegeven. De film is zo opgesteld dat hij zeker niet gedateerd overkomt.

Niet meteen de allerbeste Japanse animatie, maar zeker niet slecht en toch bij de subtop. Een aanrader in elk geval.

avatar van Deidara-chan
Voor mij de beste anime-film ooit. Ook mijn eerste anime-film die ik ooit heb gezien. De animatie is zo mooi en het verhaal is heel sterk. De muziek voegt echt spanning toe aan deze geweldige anime. Verder wordt het verhaal heel spannend opgebouwd en je leeft echt mee met de personages. Vooral de scene in het ziekenhuis vind ik echt geweldig. Heel geflipt maar daarom net zo mooi. Ook de motorscenes zijn heel goed geanimeerd.

avatar van OlafK
Ik had me voorgenomen enkele anime-films te kijken, ter introductie op het genre. Nadat ik enkele weken geleden Byôsoku 5 Senchimêtoru (5cm/sec.) te hebben gezien, heb ik vandaag Akira gezien. Gelukkig beviel deze me een stuk beter dan die eerste.

In eerste instantie gingen de eerste 10 minuten aan me voorbij, maar al snel kwam ik erachter dat ik maar beter de film opnieuw kon starten. Dat heb ik dan ook gdaan en ik moet zeggen dat de film goed in elkaar steekt. Akira was een jongetje met gigantische krachten. Onderzoekers waren er al snel bij op actie te ondernemen. Al snel ging er een hoop mis; Akira dreef door en verloor alle controle. Enkele jaren later ontstapt een ander kind, met eenzelfde soort krachten, waarna hij in botsing komt met de van Kaneda. Ook Tetsuo hoort bij deze bende. Wanneer het leger het ontsnapte kind op komt halen, nemen ze ook Tetsuo mee. Tetsuo wordt daarna in het onderzoeksinstituut gehouden, maar wordt bevrijd door Kaneda. Tetsuo merkt al snel dat hij veranderd is en iets in hem, roept hem continu. Deze roepende kracht is Akira. Wat volgt is de zoektocht van Tetsuo die daarbij ook volledig de controle over zichzelf verliest.

Akira is in 1988 gemaakt maar, zoals ook al eerder iemand hier op MM opmerkte, zou je dat niet zeggen. De film is op audiovisueel gebied gigantisch sterk. Prachtige plaatjes en een geweldig geluid.
Op de een of andere manier heb ik bij anime ook het gevoel dat deze stijl beter bij het actie-genre past, dan bij andere genres. De snelheid en 'over-the-top'-actie past gewoon goed bij het genre. Wel is het zo dat ik enkele andere genre-klassiekers (die niet allemaal in het actie-genre passen) nog moet zien, dus ik ben benieuwd of ik dit gevoel over niet al te lange tijd nog steeds heb.

Akira beviel me in ieder geval prima, en dat wordt een aanschaf op dvd! Dikke 4 sterren.

avatar van Vinokourov
Tsja... Op een gegeven moment dacht ik het hele verhaal wel te snappen, maar aan het eind bleef ik alsnog met een gevoel achter van 'wat raaaarrr!'. Niet helemaal de anime-topper waarop ik hoopte, maar het visuele spektakel kon me wel boeien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leuk begin.

Minder einde. Mijns inziens iets te veel van het goede. Ook duurde de film te lang. Had best een half uurtje minder gemogen.

De animaties van deze originator zijn om van te smullen en kunnen moeiteloos mee met deze tijd. Het verhaaltje vond ik na het ruige maar prettige eerste deel dus wat inzakken, en tegen het einde iets te bombastisch.

Redelijk.

avatar van misterwhite
Een erg geslaagde animatie aktie film. Erg speciaal met een speciaal verhaal en veel mooie en orginele aktie beelden.
Ook erg mooi getekend, maar helaas soms iets te overdreven.

Van het begin tot einde heb ik toch wel in spanning zitten te kijken. Een zeer geslaagde film.

avatar van dave
Jongens, wat stelt dit nu weer voor?
Lijkt wel een mengeling tussen een Tarkovsky en Dragonball Z, vooral het laatste uur.

Leuke animatie, bij momenten erg opzwepende muziek en een apart verhaal, gezien vanuit verschillende standpunten.
Sommige dingen zijn nog niet helemaal duidelijk, maar die neem je er op het einde gewoon bij.

Otomo levert hier derhalve een degelijk stukje manga af, dat echter wel wat ingekort mocht worden. Lánge zit.

Hij slaagt er wel niet in om me totaal weg te blazen. Misschien moet het nog wat bezinken, zoals pulp in een fles Wortegemse jenever.
(€12,95 in uw supermarkt)

***

avatar van DeCol
Lekker spannende en actievolle anime.

Akira begint erg sterk waardoor mijn aandacht gelijk voor 100% getrokken was. De film vloog met uitzondering van het einde in een hoog tempo voorbij. Het ging iets te lang door wat een beetje begon te vervelen. Zoals al meerdere keren gezegd, is het verhaal best apart en snappen deed ik het ook niet altijd. Toch heb ik hier een beetje doorheen gekeken en meer genoten van het visuele aspect.

Ik krijg touwens spontaan zin om DBZ te kijken nu ik die discussie hiervoor lees.

avatar van BjornH
Ik vond dit een beetje een smakeloos een raar flimpje. Het verhaal hangt op sommige delen als los zand aan elkaar vast. De dialogen zijn af en toe onnavolgbaar waardoor je denkt: Wat zegt ie nou weer....huh? wat bedoelt ie daar nou weer mee?.

Daarnaast heb ik het gevoel dat de 'tekenaars' of wie ook verantwoordelijk is voor dit product, af en toe te ver doorslaan. Dan willen ze een bepaalde gebeurtenis gaan uitleggen, maar slaan ze uiteindelijk helemaal de plank mis. Het begin is nog logisch, maar naarmate ze blijven vertellen wordt het steeds raarder en onlogischer. Ook vond ik het op bepaalde stukken niet echt leuk meer om naar te kijken --> het einde :S.

Ik denk dat ik dit soort 'teken'films voorlopig maar laat liggen en me meer toeleg op de wat vriendelijkere Ghibli-films .

avatar van HarmJanStegenga
Vooral de eerste helft vond ik erg mooi en dan vooral dankzij het prachtig getekende stadsbeeld. Erg fraai, die winkestraten, de wegen, de steegjes; eigenlijk alles.

De tweede helft vond ik daarintegen veel minder. Veel te rommelig en - op een paar gave scénes na - eigenlijk totaal niet boeiend. Het einde was vooral wat te veel van het goede. De muziek is wat wisselvallig. Soms ineens erg bombastisch én gaaf, maar later weer totaal misplaatst. De humor is wel een groot pluspunt.

Vond het allemaal wat rommelig, van de hak op de tak ogen allemaal. Weet eigenlijk niet eens meer echt waar het over ging. Maar... heb me aardig vermaakt. Voldoende.

avatar van jipt
Ultra coole, meeslepende, spannende en vooral mysterieuze anime film. Ziet er allemaal fenomenaal mooi uit, kan er bijna niks verkeerds over kwijt. Er zat genoeg humor in, en was af en toe ook erg creepy (die scène met het levende speelgoed enzo). Het was allemaal erg goed te volgen en het einde was erg sterk, weliswaar ernstig over de top, maar kwam heel goed uit de verf. Ik vond de motors overigens ook erg cool. Het mooiste was nog het mysterie in de film, wat erg prettig was om te volgen. De link met Dragonball Z is natuurlijk ook makkelijk te maken maar vind Akira en Dragonball Z totaal anders.

Het enige minpuntje waren toch die blauwe kinderen, die leken meer op een stel bejaarde smurfen, maar voegde wel wat toe aan de film.

Een dikke 4,5*

avatar van Black Math
Dit is voor zover ik kan herinneren de eerste anime-film die ik heb gezien. Als kind natuurlijk wel anime-series als Alfred Jodocus Kwak, Boes en Dommel gezien, maar ik heb erg het idee dat die series toch vooral op westerlingen gericht zijn.

Ik was eerstejaars, woonde nog maar net in een studentenflatje, toen mijn buurman, die al 10 jaar in die flat woonde, met deze film kwam aanzetten. Ik weet dat ik toen enorm onder de indruk was van het mysterieuze verhaal. Een plot over psychokinetische krachten met een enigszins vaag einde ging er bij mij destijds wel in.

In de loop der tijd is de film een beetje vervaagd, kwam het ook niet meer zo speciaal over toen ik eenmaal meer anime was gaan kijken. en op basis daarvan kreeg Akira 4*.

Omdat ik eigenlijk alleen een cijfer wil geven direct na een kijkbeurt, was het dus de hoogste tijd voor een herziening. Vandaag net een andere film van Otomo afgezien, Mushishi, wat een mooie aanleiding is om deze voor het eerst sinds jaren weer eens op te zetten. Niet echt al te hoge verwachtingen overigens.

Die werden dan ook ruimschoots overtroffen. Meteen vanaf het begin spat de actie van het scherm, de beelden zijn ontzettend gedetailleerd. Was ik bij Ghost in the Shell al gecharmeerd van de kleuren cyaan en magenta die daar af en toe voorbijkwamen, hier worden ze in de overtreffende trap gebruikt. De soundtrack is grootst en weet de beelden perfect te ondersteunen en maakt de film tot een ultiem audiovisuele spektakel.

Heeft deze film nog nadelen? Misschien, want hij is nogal aan de lange kant. Heb ik me dus verveeld? Geen minuut. 5*.

avatar van Jawaddedadde
Mijn eerste anime.

Had er nu wel geen wow-gevoel bij zoals sommige anderen, maar uiteindelijk viel het me allemaal wel mee.

Zeker het begin ziet er mooi uit, mooie actiescènes (die bikes ). Naar het einde toe wordt het allemaal wat vager en neemt het verhaal haast apocalyptische vormen aan. Beetje overdreven allemaal vond ik het. Neemt niet weg dat het er visueel erg sterk uitzag. Minpunt was de muziek, die trok ik niet.

avatar van RuudC
Waar te beginnen? Wat een fantastische film! Ik ben erg blij dat ik deze gezien heb, want het was een leegte in mijn adoratie voor het SF genre die inmiddels toch wel erg jeukende vormen aannam. Echte kritiekpunten heb ik eerlijk gezegd niet, behalve dat ik de gezichten soms vrij lelijk getekend vind. Misschien valt dat juist op doordat de rest wel ongelooflijk mooi uit ziet. Voor de rest niets dan bewondering eigenlijk. Het verhaal is zeer dynamisch en behoorlijk uitdagend. Het is me dan ook niet volledig duidelijk waar het precies over ging, maar dat is zaak voor een tweede kijksessie. Voor de rest ben ik vol lof over de interessante personages, mooie muziek en de stadslandschappen. Sommige plaatjes zijn keurig overgenomen van Metropolis. Voor de rest durf ik er niets zinnigs over te zeggen, omdat ik bang ben dat ik maar wat ga stamelen. Erg onder de indruk. Zeker vanwege de geniale finale. Voor nu 4,5*, maar ik denk dat ik de film over enkele maanden nogmaals ga kijken en dan sluit ik niet uit dat de score naar 5/5 gaat.

Ik vond dit een ingewikkelde film. Er gebeurde veel en het verhaal ging voor mij soms net te snel. Ik snapte aan het eind dan ook niet meer wat er nou eigenlijk allemaal aan het gebeuren was. Hoe dan ook, de animatie was prachtig! Zeker in het achterhoofd houdend dat de film al 23 jaar oud is. Beste scène vond ik die waar die knuffels tot leven kwamen. Het was dan ook wel een beetje tot daar dat ik de film nog begreep, maar soit. Ik ga deze zeker nog herbekijken. Wellicht gaat mijn score dan nog omhoog en kan ik ter zijner tijd een uitgebreidere review doen.

avatar van darthconner
Wat een waanzinnig goede film! Ik heb hier bijna niets negatiefs over te zeggen. Eerst zal ik de positieve punten vermelden, vervolgens een kleine opmerking.

Het verhaal is enorm creatief. Je weet niet goed waar de film naartoe leidt, dat gevoel had ik toch soms, en dat is in Akira heel aangenaam. Een ander positief punt is de kwaliteit. Hiermee bedoel ik de tekenstijl. Voor de jaren 80 is dit ongelooflijk goed! Ook geweldig is de snelheid van de gebeurtenissen. Dat is net wat ik zoek in vele films (actie!! ). De actie deed me trouwens veel denken aan Dragonball Z, met al dat geroep en power-ups van Tetsuo. Zeer tof! De muziek was eveneens top. Deze paste goed bij de scènes. Als laatste vond ik het leuk om Tetsuo te zien veranderen in de antagonist. Dat ben ik nog niet zo veel tegen gekomen in films.

Een klein minpunt vond ik, zoals RuudC ook vermeld, de gezichten. Maar dat valt in mijn ogen snel op omdat de gezichten in de anime van het heden veel verbeterd zijn tegenover vroeger.

Eén van de beste, zoniet de beste animefilm die ik reeds heb gezien. Dit is nog eens een aanrader mensen! Snel zien die handel. Dat is de boodschap.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en het is een speciale film geworden.
Wat natuurlijk opvalt is de tekenstijl. Die is echt erg goed gedaan. Ze hebben er erg veel werk in gestoken, zeker als je weet dat dit nog voor het computertijdperk was. Ook de finale was erg imposant.
Het verhaal was ook wel bijzonder. Dit vond 'k iets minder, omdat 'k me er iets minder kon in meeleven. Het was wel origineel gevonden, maar echt meeslepend was het niet.
De muziek was ook opmerkelijk, maar paste wel bij de film.
'k vond het de moeite om eens gezien te hebben. Het is een redelijk overdonderende film.