Meari to Majo no Hana (2017)

Alternatieve titels: Mary and the Witch's Flower | メアリと魔女の花

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Hiromasa Yonebayashi
met de stemmen van Hana Sugisaki, Ryûnosuke Kamiki en Yûki Amami

Tib de zwarte kat leidt Mary naar een stel vreemde bloemen in het bos. Daar ontdekt ze een kleine bezemsteel en staat versteld als die tot leven komt. Voor ze het weet zweeft ze over de boomtoppen, boven de wolken en rond het terrein van het Endor college, een school voor heksen. Daar ontdekt ze een vreselijk experiment waarbij gemuteerde dieren in kooien zitten opgesloten. Dan blijkt dat Tib ook gevangen is genomen. Ze besluit de volgende dag terug te keren voor een reddingsactie.

Gewoon een ex-Ghibli regisseur, denk dat er momenteel nog niet veel te melden valt over de overkoepelende stijl van de studio

avatar van Antonev
Zeer benieuwd naar de eerste creatie van Studio Ponoc. Release staat gepland op 8 juli, dus nog eventjes geduld hebben. Op Youtube staat inmiddels een wat langere trailer, die wat meer van de stijl prijs geeft dan de teaser hier op MM. Men lijkt de Ghibli stijl toch wel behoorlijk te volgen. Niet geheel vreemd, want naast Nishimura zijn er blijkbaar meerdere voormalige medewerkers van Ghibli overgestapt naar Ponoc.

Ik las overigens tot mijn verassing dat Miyazaki zijn pensioen plannen alweer in de koelkast heeft gezet en dat er zelfs aan een nieuwe film wordt gewerkt.

avatar van joolstein
Gebaseerd op de kinderboekenserie The Little Broomstick - Mary Stewart (1971) , is dit anime-fantasyavontuur een bevredigend debuut van Studio Ponoc dat probeert de glorieuze nalatenschap van Studio Ghibli voort te zetten. Die link met Studio Ghibli is snel gelegd aangezien zowel regisseur Hiromasa Yonebayashi als ook verschillende andere ex-animators van die studio aan MATWF hebben gewerkt. Het ziet er dan ook erg "Ghibli-ish" uit!

En niet alleen de tekenstijl doet aan de vermaarde studio Ghibli denken, ook in uitwerking van het verhaal zien we regelmatig elementen van hun succesvolle films. Zo doet het klunzige meisje Mary je direct denken aan Kiki's Delivery Service. Met de reis en aankomst van Mary bij Madame Mumblechook, zien we invloeden van Castle in the Sky en Howl's Moving Castle. Terwijl het helaas te kleine gedeelte over het Endor College vooral deed denken aan Spirited Away en gek genoeg aan Harry Potters Zweinstein. Natuurlijk is ook wel begrijpelijk dat je met je eerste film dicht bij het werk Studio Ghibli blijft. Zij genieten immers toch van een grote bekendheid.

Verhaaltechnische laat de film helaas wel iets te veel steekjes vallen. De eerste akte gaat over Mary en haar saaie verblijf bij haar oma en tante (al weet ik dat niet helemaal zeker) Echter veel karakter opbouw is er niet. Er gebeurt eigenlijk maar vrij weinig in de eerste handeling dan de ontdekking van de Heksbloem. In de tweede akte komt Mary dan bij het magisch college en ook die is maar vrij mager uitgebouwd. Terwijl dit één van de mooiste en interessantste gedeeltes was. Je hoopte gewoon op meer! Hierdoor verliest de film in de laatste akte ook heel wat intensiteit. Peter, die betrokken is bij het eind-conflict, was in het eerste deel van de film, onaangenaam en pest Mary, dus was er ook geen reden om nu opeens medeleven te krijgen?

Ondanks dat de film niet compleet perfect was, het mistte vooral wat meer diepgang, overtuigde deze film mij meer dan de laatste films van Pixar. Daarnaast is een Studio Ghibli look-a-like nog steeds beter dan helemaal geen Studio Ghibli. Daarom is Studio Ponoc's eerste poging om een lange anime te maken wel een overtuigend bewijs dat het nieuwe bedrijf de geest van Studio Ghibli levend kan houden.

Best geslaagd.

Een film voor Ghibli-liefhebbers die het jammer vinden dat de eens zo populaire studio zo goed als de handdoek in de ring heeft gegooid. Althans, wat films betreft dan. Yonebayashi en een aantal andere Ghibli-oudgedienden richtten hun eigen studio dan maar op.

Goed gezien, want aandacht verzekerd. Er werd dan ook al lang uitgekeken naar deze Mary. En niet geheel onterecht, want als je even niet goed oplet dan denk je inderdaad met een Ghibli te maken te hebben. Qua tekenstijl, thematiek en fantasy leunt het er allemaal erg dicht tegenaan.

Maar kijk een beetje nauwkeuriger en de verschillen beginnen toch wel op te vallen. De film is vooral iets luidruchtiger. Ghibli films op hun best vinden toch vaak de rust en schoonheid in kleine dingen, daar gaat deze Mary redelijk snel aan voorbij. De intro zet eigenlijk al de toon, de rest van de film blijft eigenlijk niet iets te druk.

Ook het fantasygehalte ligt net wat hoger. Ghibli is nooit vies geweest van fantasy, zeker niet met films als Howl en Spirited Away, maar deze film leunt net iets dichter aan bij de fantasy genreclichés, eerder dan er iets unieks van te proberen maken. Komt allicht ook wel omdat het op een boek gebaseerd is, maar dan nog.

Het zijn kleine minpuntjes die ervoor zorgen dat de film toch net wat minder is dan z'n grote voorbeelden. Het blijft wel erg vermakelijk, de animatie is best weelderig en het is ook zeker fantasierijk genoeg, zonder echt uitgekauwd te zijn. Maar dat beetje échte magie ontbreekt jammer genoeg. Ondanks de katjes, die ook nét geen Ghibli-sidekicks zijn.