

Genre: Actie / Avontuur
Speelduur: 92 minuten
Alternatieve titels: Samurai 1: Musashi Miyamoto / 宮本武蔵
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Hiroshi Inagaki
Met onder meer: Toshirô Mifune, Rentaro Mikuni en Kurôemon Onoe
IMDb beoordeling:
7,4 (9.340)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Miyamoto Musashi
Takezo verlaat samen met zijn beste vriend Matahachi hun geboortedorp om zich bij het leger aan te sluiten, dat net op het punt staat een belangrijke veldslag te gaan leveren. Het leger verliest de strijd echter, waardoor het tweetal moet vluchten. Ze vinden onderdak bij de weduwe Oko, die Matahachi verleidt, ondanks het feit dat hij reeds verloofd was met Otsu. Ze vertrekken samen naar Kyoto, terwijl Takezo terugkeert naar zijn dorp, waar zijn verhaal niet wordt geloofd en hij wordt aangeklaagd voor hoogverraad.
Externe links
Acteurs en actrices
Musashi Miyamoto a.k.a. Takezo
Matahachi
Akemi
Takuan
Otsu
Oko
Osugi
Seijuro Yoshioka
Temma Tsujikaze
Terumasa Ikeda
Video's en trailers
Reviews & comments

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
Als je de samoeraifilms van Kurosawa hebt gezien dan stuit je al snel op Inagaki, Gosha, Okamoto en Kobayashi....
In een stuk of boek over samoericinema zal deze trilogie snel genoemd worden. Heel bekend die Musashi, al vaker verfilmd ook. Net zoals de 47 Ronin (Inagaki, Mizoguchi, Fukasaku oa..).
Je gooit hier wel heel veel namen op een hoop die niet echt bij elkaar horen... En de namen die er eventueel wel bij horen ken je blijkbaar niet

Ramon K
-
- 13576 berichten
- 0 stemmen
Hoe bedoel je? Of vat ik de grap niet? Die namen horen bij elkaar hoor.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
De tweede link weerspiegelt een beetje waarop ik doelde:
Zen of the Old Masters (1930s-1960) - Pioneering samurai films of timeless excellence.
The Golden Age of Chambara (1961-1970s) - Cynical ronin and subversive swordfighting action.
Grindhouse-Eiga (1970s-1980s) - Geysers of blood, sexy ninjas and exploit-Asian excess.
Modern Restoration (1980s-present) - Japan's mythic history reinvented for a new generation.
Je kunt wel allemaal samoerai films en regisseurs gaan opnoemen, maar behalve dat er een samoerai in voorkomt hebben ze niet veel gemeen. Qua tijd, portrettering, toonzetting en stilistisch verschillen die namelijk nogal. Ik vind Gosha nou niet direct in een rijtje thuishoren met Inagaki bijvoorbeeld. Okamoto is een beetje een tussenfiguur.
En in die klassieke (bijna Amerikaanse) periode hoort Inagaki thuis en Gosha duidelijk niet en ik miste Uchida die wel in het lijstje op de site staat. Ik heb trouwens geen boek thuis over Samurai-cinema (ben er stiekem niet zo dol op - tenminste die 50-er jaren periode), wel over Yakuza en zo, maar lijstjes zijn natuurlijk nooit uitputtend, altijd discutabel en nooit helemaal naar het zin.

Ramon K
-
- 13576 berichten
- 0 stemmen
Ze hebben gemeen dat ze allemaal onder de samoerainoemer (jidai-geki/chanbara) vallen en daar was het mij enkel om te doen. Iedereen die samoeraicinema verkent, zal deze namen tegenkomen (nadat ze met Kurosawa zijn aangevangen). Ik heb wel meer namen weggelaten (Shinoda, Misumi etc), en ik heb niet naar tijdsperiodes of subgenres gekeken (niet nodig voor de discussie) maar ik probeerde hier dan ook geen uiteenzetting van het genre op te stellen.
Ik probeerde enkel te zeggen dat er naast Kurosawa wel meer sublieme samoeraicinema bestaat die nog niet ontdekt, her-ontdekt of op waarde geschat is. Dan moet je zeker niet uitgaan van een top 1000 allertijden, waar enkel de grote bekende meesters vertegenwoordigd worden. Heeft niets met collectief geheugen of slechte kwaliteit te maken, maar met de onbekendheid met Japanse cinema. Een slechte vertegenwoordiging die nu opgelost lijkt te worden met de opmars van de dvd/blue-ray. Over een paar jaar zullen er veel meer Aziatische meesters in die toplijsten opduiken want nu hebben we de kans om de films daadwerkelijk te ontdekken! (Miyamoto/Uchida dvdbox is op komst!).
Hoeveel Japanse films werden er anno 1950 in Westerse bioscopen gedraaid? Of op tv uitgezonden?

Ramon K
-
- 13576 berichten
- 0 stemmen
Maar ik probeer hier absoluut (!) geen lijstjes te verdedigen. Ikzelf kwam na Kurosawa (dvd's die ik uit HK liet komen met verschrikkelijke slechte subs en beeld) bij twee regisseurs (Inagaki en Okamoto) uit, waarvan enkele films op dvd verschenen in de UK.
En als het dan over samoeraicinema ging op het internet dan kwam je die regisseurs ook meteen tegen in de tekst.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
Daar was ik ook niet op uit hoor, maar ik heb me via een aantal naslagwerken op papier en bits/bytes nogal verdiept in Japanse "must-see's", klassiekers, "lijstjes" etc om zelf een beeld te krijgen van films en namen 'die er toe doen' (daarover later meer). Hasegawa is een voorbeeld van een mij nog onbekende grootmeester (?). Is er echt een Uchida box op komst (wat dat zou erg goed nieuws zijn!!!!). Behalve de door jou genoemde Inagaki (The Rickshaw Man) is er denk ik bij hem, ondanks Nomaks opmerking, niet veel te verwachten.

Ramon K
-
- 13576 berichten
- 0 stemmen
Vijf films over Musashi! Animeigo
(naar onder scrollen)

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
Mmmm, dat is leuk, maar minder dan ik hoopte Al zeggen die 'lijstjes/...' dus dat Uchida's versie superieur is aan die van Inagaki

Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Is er echt een Uchida box op komst (wat dat zou erg goed nieuws zijn!!!!).
Behalve de door jou genoemde Inagaki (The Rickshaw Man) is er denk ik bij hem, ondanks Nomaks opmerking, niet veel te verwachten.
Rickshaw Man zou ik ook wel eens willen zien, maar daar is blijkbaar enkel een Hongkong dvd van die al out of print is en dan is er nog een Japanse dvd.
Inagaki is dan ook een regisseur die wel heel erg veel samoeraifilms heeft gemaakt. AnimEigo heeft er nog een paar uitgebracht die Ramon heeft gezien.
En dan zijn is er nog een oudere Musashi trilogie van Inagaki (nog niet op MM) in het zwart/wit. En nog een aantal films over Kojiro waarvan de meeste ook nog niet op MM staan. En dan nog een hoop samoeraifilms die nog niet op MM staan.
De liefhebbers van samoeraifilms kunnen onmogelijk om deze man heen.
Ik heb nog maar 4 films van deze regisseur gezien, maar ze zijn me allemaal erg goed bevallen. Ik vind het dan ook een uitstekende regisseur waar ik in de toekomst meer van wil zien.

Ramon K
-
- 13576 berichten
- 0 stemmen
Mmmm, dat is leuk, maar minder dan ik hoopte Al zeggen die 'lijstjes/...' dus dat Uchida's versie superieur is aan die van Inagaki
Ik heb juist gelezen dat Uchida's versie uitgebreider is, maar niet beter dan de trilogie van Inagaki.
Inagaki verfilmde ook, als eerste, het boek waarop Okamoto's Sword of Doom is gebaseerd. Verder wil ik zijn Cyrano-verfilming met Mifune nog zien en in de 'lijstjes' kom ik de samoeraifilm Whirlwind nogal eens tegen (ken de Japanse titel niet). Verder wil ik Chushingura nog zien en zijn oorlogsvertellingen.
En ik zag dit nog in de biografie:
The work of Inagaki, Itami and Yamanaka, singly and together, directly influenced the likes of Kenji Mizoguchi later, and helped define the very genre of the period film.
En hij schreef ook nog (onder een pseudoniem) voor Yamanaka...
Ik kan gewoon niet om Inagaki heen, ook al is het vrij duidelijk dat de films van de man nogal 'conventioneel' waren.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14484 stemmen
Chushingura is een echte aanrader. Is ook zo een episch verhaal dat al talloze keren is verfilmd. .
Van Chusingura zou een R1 release moeten zijn op Image, maar het label kennede zal die ook wel OOP zijn inmiddels. Zal daar nog eens achteraan gaan.

Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad, een R1 van Image. Die is nog gewoon verkrijgbaar online of bij Boudisque.

Apster
-
- 1439 berichten
- 6844 stemmen
Aardige samurai vertelling, maar meer ook niet. Het voelt ietwat simplistisch aan, als ik dit vergelijk met andere samurai films die ik heb gezien. Liefdesverhaal deed me weinig en Mifune is een druk personage. Slecht is het niet, want het is een film die met een speelduur van negentig minuten nergens te langdradig wordt en daardoor wel makkelijk weghapt. Deel 1 nodigt het me nu niet direct uit om door te stomen naar deel 2, maar ik heb goede hoop door het mooie slot.
3*

Baggerman
-
- 10566 berichten
- 7929 stemmen
Deel 1 nodigt het me nu niet direct uit om door te stomen naar deel 2
Mij toch wel. Ik vind dit wel een beetje een 'intro' film en hoop eigenlijk dat de volgende delen nòg beter en/of meeslepender worden door het 'soap'-effect.
De film - en dan vooral de soundtrack - komt erg Amerikaans over. De Oscar verbaast me wat dat betreft niet en die dan had beter naar Twenty-four Eyes of Seven Samurai kunnen gaan. Niet dat deze prent slecht is, maar die Oscar-lui kunnen ècht niet buiten kaders kijken. De vergelijking met 'Gone with the Wind' begrijp ik ook ergens wel.
Blij toe overigens dat ik die Criterium box niet heb gekocht, maar de Hongkong-uitgave. Net zo donker, een minpunt van de film dat hier maar al te vaak naar voren is gehaald. Wel veel mooie buitenshots, meteen al beginnend met Mifune en Mikuni in de mega-grote boom!
Mifune draagt (zoals zo vaak) weer vrijwel helemaal deze film. Het markante vogelenkoppie van Kaori Yachigusa herkende ik ook meteen! Die was vroeger toch niet onaantrekkelijk? Een beetje de Angela Lansbury van Japan, me dunkt!
Al met al leuk om te zien, zeker voor liefhebbers van Jidaigeki.

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Hoe Takezo evolueerde in Miyamoto, deel I
Ik ben altijd wel gefascineerd geweest door samoerai films. Vermoedelijk is dat voor een stuk te wijten aan de derde Turtles films waar onze geliefde schildpadden door de tijd reizen en terecht komen in het feodale Japan. Soit, jaren later dan eens mijn kans gewaagd met onder andere Three Outlaw Samurai en een handvol Kurosawa's en de fascinatie ontwikkelde zich verder. Gisteravond kickte Cinema Zuid hun samoerai reeks af met dit eerste deel uit de samoerai trilogie en het zou stom zijn geweest om de kans om die films op het grote scherm te zien aan me voorbij te laten gaan.
Ik ben echter nog niet helemaal wild van Samurai I. De film opent mooi met Takezo en Matahachi in de boom, maar is voor de rest nogal traag. Ik wist op voorhand niet of dit een trilogie ging zijn in de vorm van een echt nauwsluitend verhaal of het eerder gewoon verschillende avonturen gingen zijn zoals bijvoorbeeld het geval is bij de Zatoichi reeks. Dit eerste deel is in mijn ogen dan ook het schoolvoorbeeld van hoe een trilogie gewoonlijk start en meteen ook de reden waarom ik een dat deel meestal het minste vind van de drie. Er wordt ruimschoots de tijd genomen om de personages te introduceren, maar Hiroshi Inagaki neemt hier toch wat teveel tijd voor. Ik kreeg het gevoel dat de film enkel en alleen uit een vluchtende Takezo ging bestaan. Iets meer afwisseling met Matahachi (die eigenlijk pas op het einde terug in beeld komt) had geen kwaad gedaan. Het is dan ook pas vanaf het moment dat de monnik op de proppen komt dat de film in een wat hogere versnelling schiet. Vanaf dan begint de film je pas echt te pakken en het einde waar Takezo de confrontatie aangaat met Otsu en uiteindelijk begint rond te zwerven laat je zelfs reikhalzend uitkijken naar het vervolg. Ik ben in ieder geval geïntrigeerd geraakt in de verdere verloop van het leven van Takezo.
Nog een reden dat ik deze Samurai trilogie wou zien was Toshirô Mifune. Geen idee hoe het met de rest van de liefhebbers van dit soort cinema zit, maar voor mij is hij de perfecte belichaming van de Japanse krijger. Ook hier is hij trekt hij het laken compleet naar zich toe en draagt hij werkelijk de gehele film. Al zou het verkeerd zijn om enkel Mifune te noemen, want Kaoru Yachigusa als Otsu is ook erg sterk. Vraag me trouwens wel af welke versie ik gisteren heb gezien aangezien die werkelijk spotless was. Hier en daar eens een klein krasje aan de onderkant van het beeld, maar geen van de hier genoemde donkere scènes of iets dergelijks. Ik verschoot er zelfs van toen bleek dat de film uit 1954 stamt, had hem met deze kwaliteit een stuk recenter geschat.
Het probleem bij dit eerste deel is dat de film vooral wat onevenwichtig oogt. Mifune speelt de pannen van het dak en ook het gevecht aan het begin van de film is indrukwekkend. Vanaf dan zakt de film echter wat in om dan op het einde erg interessant te worden. Volgende week deel II, ben benieuwd.
3.5*

kos
-
- 45937 berichten
- 8384 stemmen
Vond er , buiten wat mooie beelden, eigenlijk niet al teveel aan.
Dan zijn vele andere Samurai klassiekers me wel beter bevallen.
Beetje houterig allemaal dit.
Pre- en sequels

Miyamoto Musashi Kanketsuhen: Kettô Ganryûjima
1956
25 reacties

Zoku Miyamoto Musashi: Ichijôji no Kettô
1955
10 reacties
Het laatste nieuws

Uitgestelde misdaadfilm 'The Bikeriders' met Tom Hardy en Austin Butler heeft eindelijk nieuwe releasedatum

Mysterieuze drama 'Saltburn' met Jacob Elordi en Barry Keoghan binnenkort te zien op Prime Video

'Squid Game'-regisseur: 'Nieuwe seizoen bevat uitgebreidere verhaallijn en boodschap'

Dramafilm 'Beautiful Boy' van Felix van Groeningen vanavond te zien op televisie
Bekijk ook

Seppuku
Drama, 1962
92 reacties

Jôi-uchi: Hairyô Tsuma Shimatsu
Drama, 1967
48 reacties

Akahige
Drama, 1965
22 reacties

Dai-bosatsu Tôge
Actie / Drama, 1966
40 reacties

Tasogare Seibei
Drama / Historisch, 2002
63 reacties

Tsubaki Sanjûrô
Actie / Avontuur, 1962
45 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.