Wu Lang Ba Gua Gun (1984)

Alternatieve titels: The 8 Diagram Pole Fighter | Eight Diagram Pole Fighter | Invincible Pole Fighter | Magnificent Pole Fighters | 五郎八卦棍 | 五郎八卦棍

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Chia-Liang Liu
met Chia Hui Liu, Sheng Fu en Lily Li

Yang Ye, de hoofd van de Yang familie, en zijn zeven zonen worden door de keizer gestuurd om te vechten tegen de Tartaren. Het blijkt echter een val te zijn opgezet door Pan Mei, ooit bevriend met de familie maar die nu wraak wil voor de dood van een familielid. Bij het gevecht vinden de vader en vijf van de broers de dood terwijl de zesde broer (Sheng Fu) krankzinnig wordt. De vijfde broer (Chia Hui Liu) vlucht naar een Shaolin tempel waar hij, door zijn temperament, in conflict komt met de monniken. Mede door zijn drang naar wraak wordt hij niet geaccepteerd maar zijn vaardigheden zijn vooralsnog ontoereikend om zelf wraak te kunnen nemen. Voor zijn doel heeft hij de tempel echt nodig.

avatar van J.T.O
Wow, een gemiddelde van 4,38 is wel erg hoog. Zelf vind ik het persoonlijk gezien een beetje tegenvallen. Niet zo zeer dat dit een slechte kung fu film is, echter meer wegens de irritante personages. Nog nooit heb ik me zo geirriteerd aan de karakters, maar verder is het wel een film om te pruimen als kung fu fan.

3 sterren

Ramon K
Ontieglijk lelijke poster is dit eigenlijk. Toevoeger heeft trouwens raar trio acteurs toegevoegd. Allemaal kleine rolletjes...

Hoofdrollen zijn weggelegd voor Chia Hui Liu (Gordon Liu) en Sheng Fu. Ik kan me het probleem van J.T.O met acteerwerk/karakters enigszins voorstellen; er wordt veelal theatraal geacteerd in dit soort epische films. Lijkt wel een opera ooit. Makkelijk overkoombaar voor mij inmiddels, nu ik toch al een aardig rijtje kung fu klassiekers gezien heb (zelfde geldt voor de nogal flauwe humor in veel HK films). Toch een soort van vast onderdeel in de HK-cinema. Het plot is degelijk, maar vooral de martial-arts scenes zijn enorm bruut en cool. De climax! arme tanden!

Vandernagel
Ramon K schreef:

Hoofdrollen zijn weggelegd voor Chia Hui Liu (Gordon Liu) en Sheng Fu.
Knopje corrigeren intoetsen .

Edit: Alhoewel, laat ik dat maar zelf doen, tesamen met een nieuwe plot.

Tegenvallertje.

Op basis van de score (en Chia-Liang Liu in het hoofdzeteltje) toch veel meer van verwacht. Jammer genoeg is het eerste uur redelijk saai. De intro (tegen die enorm lelijk geschilderde achtergrond) is gewoon niet goed genoeg. Ik begrijp dat gevechten doorheen de film aan intensiteit moeten winnen, maar Chia-Liang Liu zet te laag in.

Verder ook een over-serieus verhaaltje. Doe mij liever wat humor in dit soort films, dat werkt toch net iets beter. Nu heb je veel geschreeuw en moeilijk kijkende mensen die verder helemaal niet kunnen acteren.

Pas wanneer het eindgevecht in zicht komt kon ik enigszins begrijpen waarom men dit zo'n goede film zou vinden. Het gevecht tussen Liu en de abbot is wat mij betreft het hoogtepunt, maar ook daarna (met de doodskisten) is het best genieten geblazen. Toch is het over de gehele film wat weinig en wat laat.

Het laatste half uur redt de film wel een beetje, maar een echt hoge score kan ik hier toch niet aan kwijt.

avatar van Filmkriebel
Ook voor mij een tegenvaller. Het eerste half uur was moeilijk door te komen, met die theatrale "zesde broer" en een erg slechte veldslag als opener. Gelukkig herneemt de film zich wanneer Gordon Liu aka de vijde broer opdaagt en in het Boeddhistisch klooster terecht komt. Voor de anecdote; de zesde broer verdween uit het verhaal omdat hij tijdens de opnames overleed in een auto-ongeluk; Er wordt hier vooral met stokken gevochten en er komt wat meer rode verf in voor dan normaal. Op het einde steken de martial arts een tandje bij, maar nergens vond ik dit het niveau halen van pakweg Shao Lin San Shi Liu Fang (1978) - MovieMeter.nl. De Shaw Bros begonnen in de jaren '80 stilaan buiten adem te raken.

avatar van Metalfist
Misschien wel één van de meest indrukwekkende Shaw Brothers

Eight Diagram Pole Fighter is een film die de nodige problemen heeft gehad. De hoofdrol was in eerste instantie weggelegd voor Alexander Fu Sheng maar die overleed tijdens de opnames aan de gevolgen van een auto-ongeluk waardoor het script herwerkt moest worden en de focus opeens op Gordon Liu Chia-Hui kwam te liggen. Dat is bijna om problemen vragen en wat blijkt? Regisseur Liu Chia-Liang en de zijnen slagen er in om a) die omschakeling naadloos uit te voeren en b) er ondertussen nog een geweldige film van te maken.

Het begin is echter wat taai te noemen. De Shaw Brothers is een productiehuis waarbij wel eens vaker gebruikt gemaakt wordt gemaakt van geschilderde achtergronden, maar het slagveld waar nagenoeg de volledige Yang familie wordt uitgemoord ziet er wel erg slecht uit. Niet qua gevechten, die zijn even indrukwekkend als in het verdere verloop van de film, maar die achtergronden.. Dat hebben de broertjes toch al beter gedaan. Gelukkig is het verder van de eerste tot de laatste seconde genieten. De emoties zijn groot met onder andere de theatrale dood van vader Yang aan dat beeld, het verraad van Pan Mei, de 6e broer die doordraait en ga zo nog maar even door maar het werkt wel over de gehele lijn. Normaal gezien moest de focus dus op de doorgedraaide broer liggen, maar door de aandacht te verleggen naar zijn oudere broer krijg je in het klooster ook nog wel een aantal interessante scènes. Het idee van de wolven verjagen is op zich al interessant genoeg, maar wanneer blijkt dat ze in de finale hun oefeningen letterlijk in de praktijk brengen.. Sowieso één van de meest memorabele finales uit de Shaw Brothers catalogus.

Alexander Fu Sheng was ten tijde van Eight Diagram Pole Fighter één van de meer rijzende sterren uit de studio (hij zou zelfs met Wits of the Brats zijn eigen film regisseren, deze werd uiteindelijk na zijn dood uitgebracht) en hier was hij in ieder geval goed op dreef. Het zal altijd een mysterie blijven hoe hij de rol verder had kunnen brengen en ik welke richting het plot ging gaan, maar ik was wel onder de indruk van de waanzin die hij tentoonstelde als 6th Yang brother. Hij verdwijnt dus echter geruisloos uit de film en dan bleek Gordon Liu Chia-Hui een meer dan waardige vervanger te zijn. Degelijk qua vechten en voor de strijd met de monniken is gewoon geen ander woord dan indrukwekkend. Ook Kara Hui Ying-Hung mag als 8th Yang sister ook niet onderschat worden. Blijf het altijd grappig vinden hoe die Aziaten het blijkbaar zo makkelijk vinden om van geslacht te veranderen maar zowel in haar vrouwelijke of mannelijke kleren weet ze haar vuisten (en al de rest) te laten spreken.

Jammer ook van die spuuglelijke poster, dan is mijn DVD poster toch wel een stuk mooier. Eight Diagram Pole Fighter is blijkbaar zo'n film waar je compleet verschillende richtingen mee kunt uitgaan maar voor mij klopte het allemaal. Die brute gevechten, het plot rond eer en verraad, een cast waar iedereen perfect doet wat van hem of haar wordt verwacht en dit allemaal in regie van een begenadigd regisseur. Note to self: snel werk maken van Return to the 36th Chamber zodat ik eindelijk die trilogie kan zien.