• 8.299.937 stemmen

Alternatieve titels: Mad Monkey Kung Fu / 瘋猴

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Chia-Liang Liu

Met onder meer: Kara Hui

IMDb beoordeling: 6,8 (943)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Feng Hou

De broer van een Chinees operameisje, die Monkey Kung Fu beoefent, vindt zich verkeerd beschuldigd van seksueel wangedrag en wordt als straf verlamd. Zijn zuster wordt gedwongen om een bordeel-eigenaar te huwen. Hij raakt bevriend met een kleine dief en leidt de jonge man op in kungfu. Samen streven zij naar rechtvaardigheid.

imageimageimage

Duan's mistress

Teahouse owner

avatar van The Lexx

The Lexx

Ongetwijfeld de beste Monkey Kung Fu film en een van de beste Kung Fu films ooit.

Behoorlijk hard verhaal en de trainingscenes zijn briljant.

avatar van SBunite

SBunite

Ja deze is super vet.

Voor alleen KF fan een moet zien.

avatar van ToNe

ToNe

Ah, liefhebbers.

avatar van The Lexx

The Lexx

idd kung fu en samurai films vooral, de opvolger van deze film (drunken monkey) is ook wel leuk

Legan

Tjonge jonge, een score van 4.07 o.b.v. 7 stemmen. Zelfs als martial arts liefhebber vind ik deze film een beetje (heel erg) overgewaardeerd op MM.

De kung fu is redelijke en best vermakelijk, maar meer zie ik er echt niet in. Flauwe HK humor kan ik wel waarderen, maar hier is het gewoon te flauw. Een iets serieuzere approach had zowel de humor als de film zeer ten goede gekomen. Er is weinig afwisseling in setting en de decors (alles is in een studio gefilmd) zijn ondermaats en komen te nep over. Amateuristisch is voor mij het woord bij deze film.

Ik kreeg gewoon te vaak het gevoel naar een oosterse Bud Spencer & Terrence Hill film te kijken. Ik denk deze vergelijking wel duidelijk maakt wat het niveau is van de humor, het acteren, de muziek, het geluid, de actie, de personages, etc...

Geef mij maar Drunken Master. Veel beter in eigenlijk alles.

/edit: genre komedie aan de film toegevoegd

Ramon K

En ik vind dit als martial-arts liefhebber zo ongeveer het beste dat ik zag. Humorniveau verschilt absoluut niet van andere kung fu flicks en al helemaal niet van films met Jackie Chan. Snap niet hoe je daar bij komt?

Ramon K schreef:

De gevechten en trainingsscènes zijn amateuristisch en komen te nep over. Het is meer een soort capoeira maar dan zonder echte choreografie, finesse, snelheid, kracht en realisme.

De humor is niet gewoon flauw maar heel erg flauw en melig. Een voorbeeld hiervan is vechtscène van Little Monkey waarbij hij de pijp van zijn tegenstander afpakt en ermee speelt. En i.p.v. gewoon verder te gaan met vechten of met een ander prop, wordt dat stukje ook nog eens heel erg lang uitgerekt. Verzin eens wat anders.

De decors zijn te nep en missen aankleding en uitstraling. De meeste scènes zijn gewoon volgepropt met mensen (toeschouwers, ...) zodat de decors wat weggemoffeld werden. Vele andere (vaak oudere) kung fu films laten goed zien wat voor mooie dingen je kan bereiken met binnendecors.

Nee, Jackie Chan maakt het in Drunken Master veel echter, leuker, origineler en realistischer. Zeer te prefereren boven deze.

Ramon K

Waar haal je 't toch vandaan? Echt. Nep dit, nep dat, realisme? Geen snelheid? Dit is screenfighting! Decors nep? 90 % van alle Shaw Bros films IS studiowerk. Slechte choreografie? Chia-liang Liu is de god der martial arts. Inderdaad: Yuen Woo-Ping komt qua choreografie dicht in de buurt (Iron Monkey, Snake in the Eagle's Shadow, Drunken Master) maar Chia-liang Liu is echt geniaal. En dan ook nog als screenfighter.

Hier een trainingsscene. Machtige acrobatiek en voetenwerk. Geen enkel persoon die het decor in de weg staat. Decors en aankleding na de trainingssequentie, fleurig, druk gedetailleerd. Inderdaad. Er lopen mensen rond. Maar om de slechte aankleding te camoufleren? Dat geloof je toch niet? Ik kan je kritiek met de beste wil van de wereld niet begrijpen.

Ramon K

De muziek bij deze scene kom ik trouwens telkens tegen in de kung fu cinema (Once upon a Time in China, Drunken Master oa) Een soort Wong Fei-hung thema?

Ramon K

Kom zeg. Realistischer? En Jackie Chan heeft daar verder niets met de choreografie van doen. Ik vind dat trouwens ook een leuke film, maar ik vind drunken boxing qua uitvoering en originaliteit net zo'n leuke stijl als monkey kung fu.

Ramon K

Trailer voor de film (slechte kwaliteit).

Verder heeft Mad Monkey Kung Fu naar mijn mening nog een hele grote troef in handen; als revenge tale is deze film bijzonder geslaagd! Vergelijk dat eens met de gekunstelde sentimentaliteit in Drunken Master en Snake in the Eagle's Shadow. Een flink verschil.

Onderhond

Ik hoef maar één ding te weten ... Chia-Liang Liu

/edit: genre komedie aan de film toegevoegd

Zelfs daar ben ik 't niet mee eens. Dit is echt geen komedie. Bij Drunken Master ook toevoegen (en nog 100den andere films uit Hong Kong)?

Ramon K schreef:

Grapje toch? Ik heb de film vandaag nog herkeken. 100% martial arts/komedie.

Ramon K

Veel van dit soort films hebben een revenge-plot en komische intermezzo's. Jij wil de film aanduiden als komedie, ik vind dat de wraakfilm juist op de voorgrond treedt.

Als je dit als komedie wil labelen, moet je dat ook bij een film als Drunken Master doen. Lijkt me logisch. Denk dat in beide films de komedie geen prioriteit vormt.

En waarom bestaat er geen 'martial-arts' aanduiding op MM?

Ramon K schreef:

Net als Drunken Master. Veel van dit soort films hebben een revenge-plot en komische intermezzo's. Als je het hier wil toevoegen, moet je het elders ook gaan doen.

Als het heel lichtjes is, heeft het weinig nut want dan kan je ook andere genres eraan toevoegen zoals drama. Maar in dit geval overduidelijk.

Een leuke trailer trouwens, maar het geeft een zwaar zwaar ZWAAAAAAR vertekend beeld. Als de film zo was als de trailer, dan had een 4,0 er wel ingezeten, maar helaas pindakaas.

Ramon K

De toon is echt niet anders dan in Drunken Master. Verder nog iemand die beide films heeft gezien en dat kan bevestigen?

Tsja, hoezo vertekend? Elke trailer gaat uit van highlights, en de martial-arts die je in de trailer ziet zie je ook in de film terug. Niets vertekend dus.

Ramon K schreef:

De toon is niet anders dan in Drunken Master.

In mijn database heb ik bij Drunken Master ook komedie staan. Is geen schande hoor . Ik heb een correctie doorgevoerd bij Drunken Master om komedie toe te voegen.

Ramon K schreef:

En waarom bestaat er geen 'martial-arts' aanduiding op MM?

Dit is iets waar ik ook voor gepleit heb maar helaas.

Ramon K

Ben bang dat je dat dan nog bij heel veel kung fu films moet doorvoeren. Maar ik vind het best.

Onderhond

Goeie Shaw Bros.

Toch een stuk beter uitgewerkt dan de meeste Shaw Bros films, die vaak erg fluffy aanvoelen. Verhaaltje hier is wat minder opgezet, humor komt beter uit de verf en de martial arts is top notch.

Sowieso is Chia-Liang Liu wat mij betreft één van de betere, zo niet de beste Shaw Bros regisseur. Hij stijgt toch wel uit boven de beperkingen die vaak aan de Shaw Bros films hangen. Moet ik wel zeggen dat de toon van deze films toch wat anders is dan wat een Woo-ping Yuen maakt, al komt dat misschien gewoon omdat die minder in een studio te vinden is.

Vinden beide heren gewoon erg sterk. Yuen is misschien net iets beter in de choreografische kant, Chia-Liang laat mooiere dingen zien zonder daarbij te hoeven knippen. Heerlijke soeplesse, lenigheid, vaardigheid en kracht maken de monkey stijl tot één van mijn favorieten.

Vermakelijke film die voor zijn lengte geheel blijft boeien. Had ik niet verwacht. Verder veel mooie martial arts scenes, maar ook de rest is boven niveau uitgewerkt. Fijne decors, aardig camerawerk en lollige humor.

Ik ga hier verder niet kiezen tussen Yuen en Chia-Liang, beiden zijn wat mij betreft helden in de martial arts wereld. Lekker genoten van dit filmpje, en gelukkig ben ik nog wel een tijdje zoet met Chia-Liang

Ramon K

Je hebt 'm gezien! Leuk! Toch frappant dat ik met de user die qua filmsmaak het verste van me af leek te staan, toch nog enkele raakvlakken heb.

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Ramon K schreef:

Het verschilt inderdaad niet veel. Al vind ik de humor in Drunken Master een stuk dommer en veel prominenter aanwezig. Wat mij betreft verdwijnt komedie hier weer als genre, want het blijft erg op de achtergrond.

Wel of geen komedie, het gaat uiteindelijk om de martial arts scenes en die zien er goed uit hier. Sterk gechoreografeerd en de monkey style is erg grappig. Ook de trainingsscenes vond ik hier een stuk interessanter dan in bijvoorbeeld 36th Chamber of Shaolin. De film duurt misschien iets te lang en het einde is wel heel gemakkelijk, oja je zus is dood .

Adrenal

Toch een erg leuke kung-fu flick met meesterlijke gevechten en toch niet té flauwe humor (wat ik van Drunken Master wel vond). Het verhaal stelt misschien niet zo veel voor, de acteerprestaties zijn wel beperkt maar daar hou ik geen rekening mee. Een film als dit moet je niet kijken als je dat verwacht. De Monkey fist vond ik erg grappig en cool en ik hield vooral van de trainingsscènes (wat ook al in Drunken Master het geval was). Het oogt wel wat belachelijk als die Little Monkey als een aap doet maar dan kan er ook wat gelachen worden. Vooral voor de erg knappe kung-fu dus 4*. Ik blijk wel te houden van dit soort filmpjes wat ik nooit had gedacht.

Een vraagje: wordt Chia-Liang Liu ook Lau Kar Leung genoemd want zo wordt hij genoemd op deze pagina. (Klik boven "gallery" op de filmtitel.)

Ramon K

Lau Kar Leung is volgens mij zijn naam in het Cantonees (de meest gesproken taal), maar Mandarijn is de officiele taal (Chia-Liang Liu). Heel verwarrend allemaal. Dan worden de namen ook nog eens anders gespeld ooit (Lau Gar Leung) en hebben vele acteurs ook nog een een engelse naam. Zoals de aangenomen broer van Chia-Liang Liu (die ook in Kill Bill speelt) vooral bekend staat als Gordon Liu. Een echt feest dus. Het is allemaal goed.

avatar van Grindhouse

Grindhouse

Mandarijn wordt veel meer gesproken dan Kantonees, maar in Hongkong, waar de Shaw-studio's vandaan komen, is Kantonees de voertaal. Vandaar dus dat sommige van deze acteurs ook onder een Kantonese naam bekend zijn. De meeste Shaw films zijn oorspronkelijk trouwens wel Mandarijn gesproken. Tamelijk verwarrend inderdaad.

Adrenal

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal het waarschijnlijk wel niet lang onthouden . Ik ga zeker wat meer martial arts films kijken: echt topvermaak.

Adrenal

Ik wil hem graag nog een zien. Nu vind ik de Shaw Bros helemaal te gek en na de trailer nog eens gezien te hebben, waarin echt fabelachtige kung fu te zien is, denk ik dat er een verhoging best in zit.

avatar van goongumpa

goongumpa

Vroeger gezien, toen vond ik het een van de beste kung fu-films. Ik wil hem heel graag nog eens zien, maar dat is niet zo gemakkelijk. Downloaden is voor mij in ieder geval GEEN optie.

goongumpa schreef:

Dvd in Duitsland kopen. Hier is ie nog te koop. Ik denk in originele taal met engelse subs. Ik heb deze versie niet in bezit, maar wel veel andere dvd's uit deze Duitse reeks. En die zijn allemaal engels ondertiteld en in anamorf breedbeeld.

avatar van goongumpa

goongumpa

Dank je, toevallig heb ik die dvd ondertussen al in bezit. Nog niet herzien, maar dat komt er nog wel van als ik weer eens in een kungfu-periode zit.

Edit: en even bevestigen dat die Duitse dvd inderdaad originele klank en Engelse ondertitels heeft.