Shao Lin Da Peng Da Shi (1980)

Alternatieve titels: Return to the 36th Chamber | 少林搭棚大師

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Chia-Liang Liu
met Chia Hui Liu, Siu Hau en Lung Wei Wang

Enkele arbeiders zien hun salaris met twintig procent gereduceerd worden door toedoen van Wang, hun tirannieke werkgever. De arbeiders pikken dit niet en verzoeken oplichter Chao zich voor te doen als kungfu beheersende shaolin monnik om zo bij Wang een ongedaanmaking van de salarisreductie af te dwingen. Wang doorziet het plan, en neemt op fysieke wijze wraak op de arbeiders. Chao weet te ontkomen en om iets terug te kunnen doen reist hij af naar het dichtstbijzijnde shaolin tempel voor kungfu training.

Ramon K
Ontzettend komische Kung-Fu-film met een prachtige choreografie en met 1 van de meest charismatische acteurs (Gordon Liu) die de Shaw-studio ooit leverde.

"Steiger-Kung-fu"!

djelle
Is dit die film waarop die rapgroep de Wu-Tang Clan zou gebaseerd zijn?

Gaat eerder om deze geloof ik. Album althans, de groep misschien eerder op deze ?

Ramon K
Ik zou het niet weten eigenlijk. Ik zag ook al dat iemand over Wu-Tang begon bij Wu Du, ook een coole Shaw Brothers -flick trouwens.

Zullen ook wel een hoop samples uit die film gehaald hebben. Zijn in ieder geval onmiskenbare fans.

Volgens mij kan een bericht van BoordAppel of een dergelijk iemand wel meer verduidelijking brengen

Wu-Tang Clan is door al die films beinvloed, door het hele genre zeg maar, uit veel van die films komen teksten, begrippen en quotes die door Wu-Tang gebruikt worden, niet slechts eentje.

avatar van BoordAppel
Te veel om op te noemen inderdaad. Altijd leuk als je er weer eentje herkent. Een goed excuus om de dub te bekijken, draagt ook bij aan het meestal erg cheesy sfeertje in dit soort films.

Overigens zitten er dan ook nog allerlei samples uit de Blaxploitation doorheen.

avatar van dvdfreak123
goeie film zalige gevechten

Hmm, leuker dan Disciples vind ik deze zeker niet.

Grappig kung fu idee, dat wel, maar het limiteert de film iets te veel en is uiteindelijk niet echt spectaculair genoeg vond ik. De erg lange eindscene haalt dan ook niet het niveau wat ik verwacht van een Chia-Liang Liu film.

Verder redelijk standaard Shaw Bros gegeven, waar enkel de humor opvalt. Dat zo'n ververij een prachtig decor kan zijn liet Y Zimou ons al een keer zien, hier werd er verder niet veel mee gedaan.

Humor is redelijk maar niet echt overtuigend, hetzelfde vond ik eigenlijk ook van de martial arts. Vermakelijk nog wel, een paar grappige momenten en geinige moves, maar ik had er nu toch iets meer van verwacht.

davez
Deze film doet niet onder voor de komische jacky chan kung fu. 1 van de meest innovatieve films die ik gezien heb. Vertraagde beelden op de juiste momenten, goed camerawerk en prachtige uitvoering.

De komische momenten waren ook best leuk, slapstick kung fu a la kung fu hustle!

4 sterren

avatar van Filmkriebel
Vreemde keuze om van de sequel van een prachtige actiefilm een flauwe oudbollige komedie te maken. Ik vond dit bijlange niet zo goed als de eerste film en door over te schakelen naar komedie heb je geen coherentie binnen de filmreeks. Het is net alsof je een komedie-sequel zou maken van een Rambo of Terminator-film.
Hier lijkt het genre zichzelf belachelijk te maken met enkele idiote personages, een shaolin training die ook al onrealistisch is en een finale die weliswaar leuk is maar nergens het niveau van zijn voorganger haalt. Wat hier de bedoeling van was blijft me een raadsel... mij deed het weinig. Een hoog gemiddeld voor dit prul...

avatar van Black Math
Ik had aanvankelijk wat andere verwachtingen bij deze film. Namelijk dat het meer een klassieke wushu film zou zijn zoals uit de teksten van de Wu-Tang Clan. Maar goed, ik begrijp dus dat die meer geïnspireerd zijn door de voorganger van deze film, die serieuzer schijnt te zijn.

Veel meligheid hier, alleen al in hoe de personages eruit ziet. Met name die mannetje met die tanden zag er uit als een karikatuur. Een foute karikatuur van een Chinees die je in de Lucky Luke albums tegenkomt. De eerste helft van de film was dan ook nauwelijks het kijken waard.

De tweede helft is wat leuker met het leren van het dakwerkstijltje. Daarna ook eindelijk echte gevechten, die best wel creatief waren, en die nog enigszins wat redden van de film. 1,5*.