• 10.604 nieuwsartikelen
  • 8.969.024 stemmen

Shao Lin Da Peng Da Shi (1980)

Actie / Komedie | 99 minuten

Met onder meer: Chia-Hui Liu, Kara Wai en Hsiao Ho

Gesproken taal: Kantonees en Mandarijn

Plot Shao Lin Da Peng Da Shi

"Back for the rest!"

Enkele arbeiders zien hun salaris met twintig procent gereduceerd worden door toedoen van Wang, hun tirannieke werkgever. De arbeiders pikken dit niet en verzoeken oplichter Chao zich voor te doen als kungfu beheersende shaolin monnik om zo bij Wang een ongedaanmaking van de salarisreductie af te dwingen. Wang doorziet het plan, en neemt op fysieke wijze wraak op de arbeiders. Chao weet te ontkomen en om iets terug te kunnen doen reist hij af naar het dichtstbijzijnde shaolin tempel voor kungfu training.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Ramon K

Ramon K

Ontzettend komische Kung-Fu-film met een prachtige choreografie en met 1 van de meest charismatische acteurs (Gordon Liu) die de Shaw-studio ooit leverde.

"Steiger-Kung-fu"!

avatar van djelle

djelle

Is dit die film waarop die rapgroep de Wu-Tang Clan zou gebaseerd zijn?

• 11943 stemmen

Gaat eerder om deze geloof ik. Album althans, de groep misschien eerder op deze ?

avatar van Ramon K

Ramon K

Ik zou het niet weten eigenlijk. Ik zag ook al dat iemand over Wu-Tang begon bij Wu Du, ook een coole Shaw Brothers -flick trouwens.

• 11943 stemmen

Zullen ook wel een hoop samples uit die film gehaald hebben. Zijn in ieder geval onmiskenbare fans.

Volgens mij kan een bericht van BoordAppel of een dergelijk iemand wel meer verduidelijking brengen

Wu-Tang Clan is door al die films beinvloed, door het hele genre zeg maar, uit veel van die films komen teksten, begrippen en quotes die door Wu-Tang gebruikt worden, niet slechts eentje.

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Te veel om op te noemen inderdaad. Altijd leuk als je er weer eentje herkent. Een goed excuus om de dub te bekijken, draagt ook bij aan het meestal erg cheesy sfeertje in dit soort films.

Overigens zitten er dan ook nog allerlei samples uit de Blaxploitation doorheen.

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

goeie film zalige gevechten

• 11943 stemmen

Hmm, leuker dan Disciples vind ik deze zeker niet.

Grappig kung fu idee, dat wel, maar het limiteert de film iets te veel en is uiteindelijk niet echt spectaculair genoeg vond ik. De erg lange eindscene haalt dan ook niet het niveau wat ik verwacht van een Chia-Liang Liu film.

Verder redelijk standaard Shaw Bros gegeven, waar enkel de humor opvalt. Dat zo'n ververij een prachtig decor kan zijn liet Y Zimou ons al een keer zien, hier werd er verder niet veel mee gedaan.

Humor is redelijk maar niet echt overtuigend, hetzelfde vond ik eigenlijk ook van de martial arts. Vermakelijk nog wel, een paar grappige momenten en geinige moves, maar ik had er nu toch iets meer van verwacht.

avatar van davez

davez

Deze film doet niet onder voor de komische jacky chan kung fu. 1 van de meest innovatieve films die ik gezien heb. Vertraagde beelden op de juiste momenten, goed camerawerk en prachtige uitvoering.

De komische momenten waren ook best leuk, slapstick kung fu a la kung fu hustle!

4 sterren

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Vreemde keuze om van de sequel van een prachtige actiefilm een flauwe oudbollige komedie te maken. Ik vond dit bijlange niet zo goed als de eerste film en door over te schakelen naar komedie heb je geen coherentie binnen de filmreeks. Het is net alsof je een komedie-sequel zou maken van een Rambo of Terminator-film.

Hier lijkt het genre zichzelf belachelijk te maken met enkele idiote personages, een shaolin training die ook al onrealistisch is en een finale die weliswaar leuk is maar nergens het niveau van zijn voorganger haalt. Wat hier de bedoeling van was blijft me een raadsel... mij deed het weinig. Een hoog gemiddeld voor dit prul...

avatar van Black Math

Black Math

Ik had aanvankelijk wat andere verwachtingen bij deze film. Namelijk dat het meer een klassieke wushu film zou zijn zoals uit de teksten van de Wu-Tang Clan. Maar goed, ik begrijp dus dat die meer geïnspireerd zijn door de voorganger van deze film, die serieuzer schijnt te zijn.

Veel meligheid hier, alleen al in hoe de personages eruit ziet. Met name die mannetje met die tanden zag er uit als een karikatuur. Een foute karikatuur van een Chinees die je in de Lucky Luke albums tegenkomt. De eerste helft van de film was dan ook nauwelijks het kijken waard.

De tweede helft is wat leuker met het leren van het dakwerkstijltje. Daarna ook eindelijk echte gevechten, die best wel creatief waren, en die nog enigszins wat redden van de film. 1,5*.

avatar van Metalfist

Metalfist

Stellingenkungfu

The 36th Chamber of Shaolin was een erg vermakelijke film en ik was verheugd dat er zowaar nog 2 sequels aan werden gebreid. De drie delen worden geregisseerd door Chia-Liang Liu en hebben Gordon Liu Chia-Hui als hoofdrolspeler en aangezien ik het eerste deel met 4* beloonde, verwachtte ik eerlijk gezegd voor dit tweede deel wel op ongeveer dezelfde score uit te komen. Spoiler alert: dat is niet het geval en dat ligt eigenlijk vooral aan het feit dat dit niet als een 36th Chamber film aanvoelt, in hoeverre je daar al van kan spreken na 1 film natuurlijk.

Op zich is het wel noemenswaardig dat er een poging wordt gedaan om een andere richting uit te gaan. De 36 kamers zijn nog altijd aanwezig maar worden niet echt ingezet tijdens de film, je ziet eerder wat sporadische flarden, en de focus is veel meer op het komische komen te liggen. Gordon Liu Chia-Hui is deze keer niet meer San Te/San Ta (hangt ervan af welke ondertiteling je ter beschikking hebt, vreemd genoeg is er in deze film nog altijd wel een San Te maar die wordt door King Lee King-Chu gespeeld) maar een oplichter genaamd Chou Chun Chi die in de problemen geraakt wanneer hij zich voordoet als... San Te! Qua continuïteit kan dat in ieder geval tellen maar op zich maakt dat niet veel uit zolang de actie maar goed is. En het is op dat gebied dat Chia-Liang Liu een beetje teleurstelt, toch zeker wanneer je zijn andere films bekijkt. Hij weet wel wat punten te versieren met een atypische stijl van kungfu (je kunt het niet beter omschrijven dan stellingenkungfu..) maar het is een stijl die uiteindelijk wat te weinig om handen heeft. Er zit te weinig variatie in en na de zoveelste keer knopen leggen heb je het wel gezien.

Daar komt dan ook nog eens bij dat het eindgevecht helemaal niet zo episch is als je bij dit soort films verwacht en blijf je toch vooral op je honger zitten. Gordon Liu Chia-Hui is wel weer indrukwekkend trouwens. Ik heb nog niet zo heel veel met hem in de hoofdrol gezien (ik denk enkel maar The 8 Diagram Pole Fighter en 36th Chamber of Shaolin) maar hij is zich wel in een favorietenrol aan het nestelen ten huize Metalfist. Fysiek indrukwekkend en op zich ook nog wel een vrij begenadigd komisch acteur. Het is echter in de bijrollen dat het hier compleet de mist ingaat. Hsiao Ho is met zijn vals paardengebit te irritant voor woorden - en neemt jammer genoeg ook het merendeel van de humor voor zijn rekening - en ook Wa Lun als de broer van Chun Chi is een vervelend personage. Qua bad-guys blijf je tot slot ook wat op je honger zitten, zo'n Boss Wang is meer het niveau van een handlanger dan van een hoofdslechterik.

Nee, dit is een fikse tegenvaller. Misschien verwachtte ik gewoon teveel na het uitstekende eerste deel maar hier kon ik weinig mee. Ik juich het idee toe om niet exact dezelfde film te maken als de voorganger maar dit is het dan toch ook weer niet. Ik ben benieuwd welke richting deel 3 gaat uitgaan. De meesten lijken te zijn afgehaakt na deel 2 (wat een verschil in stemmen eigenlijk.. 139 voor het eerste deel, 36 voor het tweede deel en maar 21 voor het derde deel) maar ik wil de trilogie nog wel vervolledigen.

Nipte 3*