San Siu Lam Zi (2011)

Hongkong / China
Actie / Drama

geregisseerd door Benny Chan
met Andy Lau, Nicholas Tse en Jackie Chan

China is ondergedompeld in strijd als feodale krijgsheren al vechtend proberen hun macht uit te breiden in de naburige landen. Gevoed door zijn succes op het slagveld, spot de jonge en arrogante Hao Jie met één van de Shaolin-meesters wanneer hij deze verslaat tijdens een duel. Maar hoogmoed komt voor de val. Als zijn eigen familie wordt uitgemoord door een rivaliserende krijgsheer, is Hao gedwongen om zijn toevlucht te nemen bij monniken. Als de burgerlijke onrust stijgt en de mensen beginnen te lijden, besluiten Hao en de Shaolin-meesters om zich samen te wapenen tegen het kwaad van de krijgsheren. Ze lanceren een gedurfd plan om de mensen te redden en te vluchten!

avatar van Filmkriebel
Weer een goede spektakelfilm uit Hong Kong/China. Het verhaal volgt weer hetzelfde stramien als vele andere van die films dus weinig verrassende wendingen, maar de goed gechoreografeerde vecht- en actiescènes en het interessant personage door Andy Lau vertolkt tilden het geheel op een behoorlijk niveau. Wat een vechtmachine die rechterhand van Cao Man . Het einde kwam bij mij wel onverwachts aan en breekt met de vertrouwde patronen. Knap einde vond ik die de film mooi afwerkt en mijn cijfer nog met een halfje verhoogt. 3,5*

avatar van Thorak
RickZ schreef:
De scene met Jackie Chan (met de bakpan) hoort niet in deze film thuis, het is immers geen komedie-actie.
Het overgrote deel van de films die Jacki Chan heeft gemaakt is dan ook géén komedie...

avatar van sofripa
Dramatiek viert hoogtij

Ja, daar verslikken ze zich nog wel eens in. Ook in deze film ligt het er soms weer moddervet bovenop. Beetje zonde in een overigens aardige produktie. Aankleding is zoals te doen gebruikelijk top evenals de gevechtschoreografie.

Acteurs Lau en Chan zijn aardig op dreef. Tse is bij tijd en wijle een lekkere ploert. Rest van de cast is niet noemenswaardig anders dan dat ze het gebruikelijke kanonnenvoer zijn.

Shaolin is een gemiddelde film, er zijn echt veel betere asians, maar dat neemt niet weg dat het aangenaam kijkvoer is. 3,5 sterren

Weer een goede film uit china. Dit soort films zijn ze erg goed in.
Verhaal is goed. Acteurs deden het goed.
Muziek is ook altijd zeer mooi.
Kleine rol voor Jackie Chan .

avatar van Decec
Uitstekend actie/drama film...
Uitstekend verhaal...
Perfect acteerwerk en perfect vechtscene...
Bekende acteur Andy Lau speelt zeer goed...
Ook een bekende acteur Jackie Chan speelt zeer grappig
voor vechtscene...
Prachtig mooi HD kwaliteit en prachtig mooi landschap...
Uitstekend achtergrond geluid en prachtig muziek (Dolby Digital)...
Een moeite waard...

avatar van oemoemenoe
Hele goeie Hongkongactie , jammer van het langdradige sentiment tussendoor.

avatar van l-d
l-d
Op een redelijk standaard verhaal en inderdaad de onnodige lange sterfscènes, heb ik me toch best goed vermaakt met deze film!

avatar van dielemandirk
Goede film, ook de moraal van de film vind ik goed.

avatar van jipt
Mooi en groots qua opzet maar verder nogal saai moralistisch gebeuren. Het Shaolin volk wordt ook als een stelletje saaie sentimentele flapdrollen neergezet. Duurde me allemaal ook te lang. Vechtscène met Jackie Chan was duidelijk het best/leukst. 2,5* neig naar 2*

avatar van mar007
Mooie film!
Schitterende actie,spannend, maar ook ontroerend.
Van het begin tot het eind boeiend met veel afwisseling.
Ondanks de lange speelduur werd het op geen enkel moment saai of vervelend.
Vechtscene's waren echt prachtig om naar te kijken.
De sympathieke Jackie Chan was ook hier weer erg leuk om naar te kijken met
uiteraard weer een spectaculair gevecht, erg leuk.

Deze film is absoluut niet kinderachtig er zit ook behoorlijk veel geweld in de film.
Er wordt hier een pittige strijd gestreden.

Een schitterend actiespektakel met uitstekend acteerwerk.

avatar van vranque
Jackie Chan was niet storend. Ik had hem er nochtans wel uit gelaten als het aan mij lag. Verder. Briljante film

avatar van LOTR-lover
Oh man, echt weer even oldskool genieten van een actiefilm uit China. Heerlijke vechtscènes die meeslepend zijn en vooral tegen het einde zijn ze echt adembenemend. Vind het ook mooi dat er een aantal kleine gebaren in zitten (dat de hoofdpersoon uiteindelijk letterlijk sterft in de handen van Buddha vond ik erg treffend).

Redelijk verhaal, gave actie en veel levenswijsheden maken Shaolin in mijn ogen een topper.

8/10 (IMDB)

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Van Benny Chan had ik enkel een paar Jackie Chan films gezien, die zeker niet slecht waren. Met Shaolin brengt hij eerder een epische film, weliswaar met de nodige martial arts gevechten. Het geheel is wel mooi om te zien, maar nergens lukt het Chan om er helemaal boven te stijgen. De decor is in elk geval geslaagd en je merkt wel dat hier een mooi budget voorzien is. De gevechten waren verzorgd, maar ook weer niet overdonderend. Het verhaal was interessant, maar echt raken deed het niet. En dat zou toch de bedoeling moeten zijn met zo'n episch onderwerp. De humor komt natuurlijk van Chan, die stilaan ouder wordt maar absoluut nog mee kan.

Shaolin is dankzij de mooie setting, de sterke acteurs en voldoende actie en humor toch nog een aangename film geworden. In het genre is dan wel beter materiaal te vinden, slecht wordt het nooit. Het hoeft niet altijd memorabel te zijn, de kwaliteit is er alvast.

Ik vond het een heerlijke film! Ontzettend mooie beelden, een verhaal wat me boeide tot het einde en een fijne luchtige bijrol door jackie. De boodschap was duidelijk en goed verbeeld.

Deze film is echt niet zo goed als de vele 'grootschalige' films uit dezelfde hoek. Daarvoor is het verhaal te mager en de humor niet gepast.

avatar van Sid-the-gekste
Goede kungfu film.. Alleen jammer dat Jackie chan niet echt veel gevecht scenes liet zien..
Maar verder was het vermakelijk om deze film te zien.

avatar van ILDIB
Prachtig gemaakt. De vecht scènes zijn mooi maar gaan wel vervelen op t einde. Mooi verhaal ook.

avatar van 606
Welk jaargetijde speelt het zich af, aangezien ze ook geweren hebben ?

avatar van interista2001
606 schreef:
Welk jaargetijde speelt het zich af, aangezien ze ook geweren hebben ?

Ik denk in de lente

interista2001 schreef:

Ik denk in de lente
Nee ik bedoel periode welk jaar. Zeg het verkeert.

avatar van interista2001
606 schreef:
Nee ik bedoel periode welk jaar. Zeg het verkeert.

Sorry was in een azijnzeik bui ? Maar ik denk tussen 1916 en 1928 ergens. Het warlord tijdperk, maar kan het mis hebben

interista2001 schreef:

Oke haha, thx

avatar van Phantasm
shrink schreef:

Ben het helemaal met je eens.

avatar van FelixTheCat
Film met een mooi moraal

Muziek was mooi en de choreografie van de gevechten ook, zoals wel vaker het geval is bij Aziatische films. Geen topper maar wel een degelijke film. Wie een liefhebber van dit soort films is, zal zeker ruim twee uur lang met een tevreden gevoel zitten kijken.

avatar van Joker2000
Een heel mooi film, echt een goed verhaal goede drama, actie en beetje humor van jackie chan, wat je ook opvrolijkt tijdens de film, einde wel heftig maar dat is et mooie van de film.

Geef een 4,5

avatar van joolstein
Voortreffelijke actiefilm van regisseur Benny Chan en gevuld met een sterrencast. Gesitueerd in Republiek China tijdens de Warlord era (1916–1928) Waar een arrogante Hou Jie (Andy Lau) belust is op meer macht. Zijn vrouw en dochter worden de dupe van deze machtswellust, en hij verliest alles aan zijn voormalige makker (Nicholas Tse). In het shaolinklooster komt hij tot inkeer, geholpen door de kok-monnik zonder talent voor de vechtkunst. (Een komische bijrol van Jackie Chan) Alle acteurs leveren uitstekende prestaties. Daarnaast zijn vele degelijke actiescènes en is er in deze film ook tijd voor bezinning in de vorm van boeddhistische spiritualiteit. De aanwezige actie, de prachtige omgeving en een goede sfeer maken van deze film een voortreffelijke en bevredigende martial-art-film uit Hong Kong.

avatar van Vaniliagirl
Met enig weerstand en een sceptisch gevoel ging ik deze film in. Ik moest even inkomen maar vanaf het gearrangeerde huwelijk was ik oprecht geboeid. Een paar vechtscenes waren voor mij te 'over the top' maar ondanks dat moet ik hem gewoon 4* geven.
Op het einde zat ik zelfs met een brok in mijn keel te kijken.