Chi Bi (2008)

China
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Woo
met Tony Leung Chiu Wai, Takeshi Kaneshiro en Wei Zhao

In het begin van de derde eeuw wordt het land van Wu binnengedrongen door de militaire leider Cao Cao en zijn soldaten. De leider van het land Wu, Sun Quan, vraagt om hulp bij zijn grote rivaal: de militaire leider Liu Bei. Ondanks dat Sun Quan nu tegenstand kan bieden met zowel zijn leger als het leger van Liu Bei zijn ze nog steeds in de minderheid en lijken ze kansloos. Alhoewel, een strategist van Sun Quan's leger lijkt de oplossing te hebben gevonden. Hij beweert dat Cao Cao's leger geen tegenstand kan bieden over het water en dit geeft Sun Quan's leger toch een kans als ze deze zwakke plek goed weten uit te buiten.

avatar van Sergio Leone
Visueel verbluffend oorlogsdrama.

Velen hebben wat kritiek op het verhaal. Ik vond dat nog best meevallen. Niet altijd maar hakken en vechten, ook wat verhaal over de band tussen de 2 bondgenoten. Uiteraard is het hier en daar wat cliché. Storen doet het mij allerminst.
Waar ik wél kritiek op heb, zijn enkele personages die nogal karikaturaal overkomen. Die Cao Cao en de spleetoog met de dikke baard bij de 'goeien' zijn daar het beste voorbeeld van.

Tony Leung en Takeshi Kaneshiro vormen de ruggengraat in dit epos. Ook de vrouwen doen het erg goed. Zoals gezegd komen sommige personages wél niet zo goed over.
Aan het begin moet je als kijker wel de personages leren kennen. Iedereen lijkt op mekaar en de namen verschillen ook al niet veel.

Visueel is deze film erg goed. Het kasteel//paleis aan Red Cliff is echt mooi gedaan. De kostumering is top, de sfeer erg goed. Bij de gevechtsscènes waren de formaties erg leuk en met verve in beeld gebracht. Spijtig dat bij de schildpad die generaals efjes alleen een 50-tal mannen in de pak hakten. Komt wat kinderachtig over.

Er had hier en daar wat meer ingezeten, maar goed. Op naar Part ll.
Een 4

avatar van the new guy
Net de trailer nog maar eens bekeken.

From Legendary Director John Woo

Haha, maar wel heftig filmpje. Snel kijken.

avatar van the new guy
Werkelijk grandioze vechtscenes die het midden houden tussen geloofwaardige militaire tactiek en legendarische mythische vechtersbazen tactiek. Geweldig in beeld gebracht, prachtige overzichtshots en mooie hoeken in een 1 op 1 gevecht.

Toch 'slechts' een 3.5 omdat alles wat tussen het vechten zit echt geen hol voorstelt. Flinterdun verhaaltje, maar dat is niet erg, gewoon vechten!

eergister aan mijn dvd collectie toegevoegd! jammer dat ik hem op een dondere zondagavond al een keer gehuurd had. Toch een leuke vermakelijke film die niet elk moment weet te boeien.
+tactiek van legers
+leuke slagvelden
+mooie kostuums

-special effects(maar dat is wel chinees)
-te veel romantiek wat geen toegevoegde waarde heeft

Goto
Deze komt vanavond toch ook op tv? Weet iemand of het deze is of beide delen samengevoegd?

avatar van Uzza_Sparta
Deze film is nu bezig op RTL7, al moet ik zeggen dat die tot nu toe eigenlijk tegenvalt?
Die CGI is slecht. Dan maar oude films zoals Ben Hur of zelfs Braveheart met duizenden extras, want die CGI beelden zijn niet goed genoeg om geloofwaardig over te komen.

avatar van RonMathijs
the new guy schreef:

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Vond met name het filmwerk van grote waarde voor de film. En het is en blijft een Chinese film en dan weet je dat alles iets TE mythisch en mooi is. Maar voor de rest chapeau.

avatar van nadrin
Een magistraat epos.
Ongelooflijk hoe alles hier in beeld werd gebracht.

avatar van hoffhaan
Mooi verfilmd, prachtige kostuums maar vond hem voor de rest niet echt spannend 2.5
Heb me enigszins verveeld. Niet mijn genre.

De 2 Red Cliff films horen eigenlijk maar 1 film te zijn. Deel 2 is namelijk helemaal geen vervolg of een 2e film, maar is gewoon puur de rest van het verhaal. Maar ik snap dat ze niet een film van 5 uur lang doen en het dus onder verdelen in part 1 en part 2..
Maar ik zal dan de 2 films al een geheel beoordelen en bij beide topics deze zelfde post plaatsen.

Red Cliff is echt een fantastische epos. Ik hield nooit zo van de buitenlandse films vanwege het vaak low budget en slechte kwaliteiten (bijv. Acteerwerk).. Maar dit is verre van een B-film. Deze film is echt magistraal geregiseerd. Prachtige visuele beelden, een goed verhaal wat bijzonder is uitgewerkt en prima acteerwerk (in de meeste gevallen). De film zit heel mooi en goed in mekaar tot de muziek en camerawerk aan toe enzovoort.
Nogmaals geef ik alle lof aan hoe deze film geregiseerd is/ in elkaar is gezet. Ik heb alle 5 uur geboeid zitten kijken.

Dit doet vermoeden dat alles perfect was, dat was het ook weer niet, af en toe waren wat dingen, wat gevechten onrealistisch en onlogisch en sommige acteurs waren te simpel.

Maar een dikke 4 sterren krijgt deze film zeker!

avatar van Baggerman
Langzamerhand begin ik toch te vrezen dat John Woo een regisseur wordt die ik maar moet gaan mijden. Ik blijf zijn films toch vaak véél te pompeus en overheroïsch melodramatisch vinden. De finale van de film lijdt aan een overkill aan (onoverzichtelijke) actie. Typisch John Woo. Net een basketbalwedstrijd, waar ik ook al geen zak aan vindt: bij teveel doelpunten doen de afzonderlijke treffers je niets meer.

De film kwam wat mij betreft ook veel te langzaam op gang. Er worden wat (voor mij onbekende) Chinese helden voorgesteld, ik veronderstel vergelijkbaar met Griekse helden als Achilles en Hector, waarvan de helft in de rest van de film eigenlijk nauwelijks meer in het stuk voor komen. Waarom dan zo uitgebreid, vraag ik me dan af?

Opvallend vond ik ook de erg lelijke computerbeelden. Op mijn oude Commodore 64 had ik vroeger spellen die erg grafisch beter uitzagen!

Het acteren vond ik echter wel een pluspunt, vooral Tony Leung Chiu Wai kon me wel bekoren. Zhao Wei heeft echter maar een flutrolletje toebedeeld gekregen. Foei!

Ook wel aardig vond ik de diverse taktieken en sluwheden van de underdogs. Ik heb het uit kunnen zitten, maar vond de film uiteindelijk erg teleurstellend.

avatar van Metalfist
Geslaagde verfilming van een eeuwenoud verhaal

En een verhaal dat al meerdere keren is verfilmd. Bij mij schiet de film Three Kingdoms en het spel Dynasty Warriors 5 te binnen maar er zijn sowieso nog een aantal andere versies waar ik momenteel niet kan opkomen. In dat opzicht stond ik ook nogal weigerachtig tegenover deze zoveelste verfilming maar ik had al van zoveel mensen gehoord dat dit erg de moeite zou zijn dus een paar dagen geleden het eerste deel gezien. Volgende deel zal waarschijnlijk donderdag gezien worden maar beginnen bij het begin natuurlijk.

Red Cliff is wel de meest uitgebreide versie die ik tot nu toe heb gezien. Met het eerste deel van zo'n dikke twee uur is het verhaal bijlange na nog niet gedaan. Woo neemt dan ook zijn tijd om het allemaal te vertellen en dat werkt goed voor het merendeel van de film. Halverwege lijkt de film eventjes wat in te zakken (de jacht op de tijger onder andere) maar eens er terug geconcentreerd op de strategie en de veldslagen is dit een genot om naar te kijken. Al blijf ik toch nog altijd last hebben van de verschillende personages. Ik weet niet hoe het komt maar ik moet me altijd erg goed concentreren om de verschillende personages uit elkaar te houden. Ook hier was dat dus weer het geval maar na een tijd wende het wel weer. Het verhaal van de drie koninkrijken blijft ook nog altijd een erg interessant verhaal trouwens. Moet me toch ooit eens aan het echte verhaal gaan wagen. Het is alleen te hopen dat Woo het in het tweede deel niet te veel gaat versnellen want dat zou erg zonde zijn. Visueel is dit trouwens ook nog erg de moeite. De tactische plannen worden erg geslaagd in beeld gebracht (het stuk met de schildpad!) maar de veldslagen zelf zien er gelikt uit. Woo weet duidelijk hoe hij dit alles in beeld moet brengen aan de hand van slowmotions, versnellingen en close-ups. Sowieso ook een aantal erg mooie scènes zoals de eindscène met de duif. Voor alle duidelijkheid, ik heb ook het eerste deel van de twee films gezien en niet de samengestelde versie die je tegenwoordig vindt.

Een hoop bekende namen naar het schijnt maar mijn kennis van Aziatische acteurs gaat niet verder dan Toshiro Mifune, Jackie Chan en Bruce Lee om maar eens een paar namen te zeggen. Misschien dat ik er hier al wel een paar van ben tegen gekomen in andere films maar dat is me dan niet bijgebleven. Soit, dit is in ieder geval wel de moeite qua cast. Tony Leung Chiu Wai, die Chow Yun Fat verving, is erg sterk als één van de twee strategen van dienst. Persoonlijk vind ik dit soort personages altijd de interessantste die er tussen zitten en Leung weet het perfect te benaderen. Maar de echte ster van de film is voor mij die andere strateeg. Ik heb het over Takeshi Kaneshiro die de rol van Zhuge Liang vertolkt. Zij vormen beide de ruggengraat van de film en weten dit vol te houden. De rest van de cast is van eenzelfde niveau maar vooral Kaneshiro springt er echt tussenuit.

Sowieso het beste volgens mij als je dit bekijkt op de manier zoals het bedoelt is, namelijk in de twee verschillende delen. Dit eerste deel is in ieder geval een lange maar aangename zit. Woo weet er een heerlijk visueel spektakel van te maken maar hier had volgens mij meer in kunnen zitten als men iets minder lang bij de romantische aspecten had gebleven maar bon, dat is maar een klein minpunt. Ben benieuwd naar deel 2

avatar van HarmJanStegenga
Helaas een ietwat teleurstellend filmpje van John Woo. Qua geluid en beeld is het op blu-ray genieten geblazen; veel mooie beelden en de bombastische muziek past veelal goed. Jammer van de regelmatig lelijke CGI, daar had ik meer van verwacht. Voor de rest kon het verhaal me niet echt boeien, waren de actiescénes wel geinig (soms wat teveel van het goede, maar oké) en vond ik het allemaal net wat te langdradig. Weet ook niet of ik me wel aan het 2e deel ga wagen.

wat achtergrondinformatie over de Drie Koninkrijken van China en de Slag bij de Rode Muur
of Rode Klippen (Chi Bi)

Een interessant filmisch verslag van een grote strijd in de Chinese geschiedenis.
De beelden zijn mooi, met allerlei gestileerde formaties van honderden soldaten bv.
De kostuums zijn ook prachtig. Ik vind de traditionele Chinese muziek boeiend om te horen, overige filmmuziek is door het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra uitgevoerd, best mooi
Inmiddels begin ik de stijl van John Woo wel te herkennen volgens mij. Er is sprake van (subtiele) humor, een snelle montage en veel actie.

Audio-visueel zou ik hiervoor 4* geven (soms zelfs 4.5!) en qua epiek ook. Voor de een beetje te weinig dramatische uitvoering (naar mijn zin) van het verhaal 3.5.
Ik had een iets rustiger pacing en wat meer tijd en ruimte voor emotie wat prettiger gevonden.

avatar van The Beast
Gisteren op TV gezien, ik vond hem zelf wel redelijk maar toch niet echt een geweldige film.
Het grootste nadeel waardoor ik niet echt in de film kon komen waren de 6 reclame's tijdens de film die elk 10 minuten duurden, dat herrinnerde mij er weer aan hoe fijn het is dat ik films kan kijken zonder reclame

Wat ik wel brilliant gedaan vond was met die pijlen, hoe ze de pijlen van de vijand gingen stelen, en ook met de prachtige formaties zoals de gans en de schildpad, dat gaf een hoop mooie beelden.
Ook dat er nu echt eens werdt laten zien dat er geen oneindige voorraad aan pijlen is, zoals in meeste films met grote veldslagen, gevechten etc.

Ik moet wel zeggen dat het er allemaal prachtig uitzag, ik denk dat ik hem nog een keer goed over moet kijken en dat mijn punt dan pas echt telt, maar voor wat ik gezien heb geef ik een 3

avatar van blitzz
Spectaculair en visueel indrukwekkend en meeslepend.
Een hoogstandje wat kostuums, decors en landschap betreft.
Apart om de gebruikmaking van bijzondere taktieken te zien.
Maar ruim twee uur hoofdzakelijk gevechten te zien, is voor mij een beetje veel van het goede.

ExXxtreme
De regiseur denkt duidelijk dat de kijker compleet debiel is.

avatar van Ace Hanlon
Metalfist schreef:

Jet Li is ook niet bepaald een onbekende naam, zou ik denken! (Niet, dat hij aan deze film mee doet, maar om nog maar eens een bekende naam toe te voegen). Maar wat mij betreft gaat mijn kennis ook niet veel verder!

avatar van Semsoethot
Absoluut indrukwekkend spektakel. Nu nog een keer de 4 uurs versie zien!!!

avatar van J.Ch.
Deze Red Cliff is blijkbaar het eerste deel van twee? Ik heb de samengesmolten versie gezien, die van tweeënhalf uur, en die zal ik hier dus maar beoordelen.

Tweeënhalf uur lang krijgen we gevechten te zien - vrijwel non-stop. In het begin krijgen we nog een inleiding waarbij alle personen netjes worden geïntroduceerd. Zelfs hun namen verschijnen in beeld, iets wat me wat deed denken aan een documentaire maar wat zeker geen overbodige luxe is in een Aziatische film. Mede hierdoor slaagde ik erin om de personages uit elkaar te houden. Toch fijn.

Maar goed, na de intro begint het vechten al en dat houdt bijna niet meer op. Ik geef er de voorkeur aan om iets meer verhaal in de film te hebben, maar op basis van de Aziatische films die ik heb gezien denk ik dat bij hen het plot ondergeschikt is aan de rest. De rest is hier dan vooral de actie, die dan wel weer met veel zorg in beeld is gebracht. Ook de manier van vechten is bijzonder: minder blindelings brullend op de vijand afstormen (hoewel dat ook gebeurt) en meer strategie en vuile trucjes. Dat maakt de film toch beter te verdragen dan tweeënhalf uur hersenloos gevecht. Bovendien mengt zich een vrouw in de strijd, letterlijk zelfs. Een andere vrouw draagt haar steentje bij middels het zetten van thee, daar stond ik dan weer minder om te juichen.

Het plot stelt zogezegd weinig voor, en persoonlijk heb ik toch wel een verhaal nodig om geïnteresseerd te blijven. Tweeënhalf uur lukt dat nog net, maar als ik de volle vijf uur had moeten kijken was ik me gaan vervelen. In deze korte versie wordt er veel gecompenseerd door de interessante strategie achter het vechten, maar niet alles. Drie sterren.

avatar van Spetie
Toch wel een behoorlijk fijn actiespektakel, waarin Woo zich op sommige momenten nog eens even lekker kan uitleven.

Het eerste uur vond ik wel aardig, maar nog niet zo heel erg boeiend. Een hoop gepraat, waarbij het vooral interessant is om te zien hoe twee voormalige vijanden moeten gaan samenwerken tegen een grotere gezamenlijke vijand. Beetje bij beetje wordt het steeds wat boeiender en als de actie dan begint, is het bij vlagen ook best genieten geblazen. Het acteerwerk is goed, al moet ik zeggen dat sommige personages wel wat aan de oppervlakte blijven zweven. Vooral Tony Leung maakt weer een sterke indruk.

Ook is het leuk om te zien hoe de tactiek besproken wordt. Die schildpad-tactiek klinkt op papier al zeer interessant, maar de uitwerking is echt fantastisch. Geweldig hoe men op die manier toch een groter leger op zeer effectieve wijze weet te bestrijden. Het laatste uur, vloog dan ook om en voor ik er erg in had, waren de kleine tweeënhalf uur toch voorbij. Een mooi einde ook, waarbij ik gelijk wel zin had om het tweede deel te gaan bekijken en de befaamde duif van Woo nog maar eens aan bod komt. Dat soort details kan ik altijd wel waarderen.

Best een mooi epos dus, waarvan vooral het laatste uur erg sterk is. Benieuwd of deel II ook een vergelijkbaar niveau heeft. Ik zal dat spoedig weten.

avatar van Pitakaas
Deel 1 van dit heerlijke Oosterse epos brengt ons een heerlijk spetterend actie verhaal. We worden teruggenomen naar de Han dynastie, waar eerste minister Cao Cao toestemming krijgt om China weer 1 rijk te maken en de warlords uit het Zuiden over te nemen.

Dit houdt in dat er aardig wat namen, gezichten en diverse gevechten de revue passeren. Helemaal omdat de Oosterse namen natuurlijk niet zo herkenbaar zijn voor ons westerlingen.
Toch was het heerlijk te volgen, dankzij het tempo wat precies goed is. Omdat de film is opgesplitst wordt in dit deel genoeg tijd genomen om alles uit te leggen, en dat doet zonder ergens echt saai te worden.

De muziek is daarnaast fenomenaal, de gevechten episch en groots, en de cast meer dan prima. De CGI is dan wat minder, maar daar moeten we ons dan maar overheen zetten.

Als je van het genre houdt een dikke aanrader. Voor mij een betere Oosterse variant van Kingdom of Heaven. Op naar deel II!

avatar van Richard_Voorhees
De kwaliteit van deze film wist me te verrassen. Het verhaal is misschien wat cliché (we hadden immers soortgelijke dingen al eens gezien in Amerikaanse films als Troy en Gladiator, enz.), maar de uitvoering is zeker niet slecht. De romantiek komt wat ongeloofwaardig en onwaarschijnlijk over en voegt weinig toe, maar de spetterende actiescenes maken dit ruimschoots goed. De special effects zien er verrassend goed uit voor een Aziatische film en de actiescenes zijn hier en daar lekker over-the-top. Zo zijn met name de generaals in staat om dingen te doen die voor normale mensen onmogelijk zijn (een volwassen paard omver duwen met de blote hand, om maar een voorbeeld te noemen), maar dat kan een film als deze wel hebben.
Een aangename verrassing en een aanrader voor liefhebbers van dit soort
epische vechtfilms.

avatar van RuudC
Weinig zin om het uit te zoeken, maar ik heb het idee dat de reguliere Nederlandse dvd-uitgave een samenvatting van beide Chi Bi's bevat. Grappig is dat dan exact de helft verwijderd is. Kan niet zeggen dat ik er moeite mee heb. Namen en gezichten onthouden vind ik toch al vrij lastig in Aziatische films. Zeker als het er zoveel zijn als in Chi Bi.

Eerlijk gezegd vind ik twee en een half uur ook wel voldoende om de slag bij de rode klif te vertalen. Er wordt voldoende licht geschenen op de oorzaak van het conflict, waarna heel keurig de opbouw en de finale in beeld komt. Er is flink wat geld tegenaan gesmeten en dat zie je vooral terug in de decors en (de hoeveelheid) acteurs. Gigantische veldslagen zijn natuurlijk indrukwekkender wanneer duizenden mensen over het veld rennen. Hoe goed alle handelingen in beeld worden gebracht en er duidelijk chemie is tussen de hoofdrolspelers, mist het verhaal iets. Misschien is het teveel een ver-van-mijn-bed-show. Chi Bi is absoluut indrukwekkend, maar het mist een bepaald (nobel) doel. Chi Bi is weinig meer dan een strijd tussen drie koninkrijken, terwijl bij het Braveheart bijvoorbeeld ook nog duidelijk draait om vrijheid. Die extra waarde mis ik bij Chi Bi (ok er zit een liefdesverhaal in, maar ook dat pakt me niet). Tof gedaan, maar ik houd het wel bij The Warlords.

Visueel sterk, natuurlijk, voor zover ge van deze massale gevechtssituaties houdt.
Verschroeiend tempo wat het precies volgen nu niet bepaald vereenvoudigt, maar de schildpadstrategie was wel bijzonder.
Op het einde te Amerikaans, met die klassieke, voldane helden...

avatar van DVD-T
Voor mij was de enige manier om deze film te kijken het erg lange deel waarin deel 1 en 2 zijn gecombineerd. Erg jammer dat er uiteindelijk weer voor is gekozen om de film in twee delen te verknippen. Woo brengt met Red Cliff een epische film naar het scherm. Het is alsof de glorydagen van de grote meeslepende Hollywood epic weer tot leven komen.

Het acteerwerk is zeer goed, maar dat kun je de cast die bestaat uit Hong-Kong veteranen wel toevertrouwen. De manier waarop alles in beeld is gebracht is geweldig. De actie is heel, heel erg goed. Geweldige dingen gezien. Daarnaast is het strategische aspect erg tof en interessant in beeld gebracht. De muziek is ook erg mooi. Enige punt waar ik een beetje op stuit is dat het verhaal net even wat te groot is en begint op sommige punten net even wat te lang door te slepen en haalt het tempo daarmee behoorlijk uit de film. Maar verder heel erg van deze epische film genoten.

avatar van mcdaktari
Ondanks dat ik deze film al meer dan 6 jaar in bezit heb, heb ik er nog steeds niet naar gekeken. Om de één of andere reden wil het er maar niet van komen, maar als ik zo de recensies lees zou ik er toch eens een keer aan moeten beginnen. Misschien dat ik daarna wel denk, waarom heb ik die niet eerder gekeken.

avatar van Boneka
Normaal gesproken gaan deze films aan mij voorbij. En al helemaal als ik 3/4 dubbele salto's voorbij zie komen en waar iedereen in de pan wordt gehakt met een zwaard. Gelukkig zien we dat hier niet, al blijven de hoofdrolspelers wel erg makkelijk op de been en vangen ze speren en zwaarden op alsof het een stuk plastic is. Dat nemen we dan maar op de koop toe. Ook minder gelukkig was ik met de computerbewerkingen (CGI) was soms duidelijk te zien. Met name bij de snelle ruiters op het paard. Jammer!!!

Het verhaal is simpel, en daarom vrij snel te volgen. De beelden zijn over het algemeen erg mooi en de strategische bespiegelingen leuk om te zien. Daarnaast is er ook gekozen voor rust in deze film. We zien prachtige meren, adembenemende rotspartijen en gebergten. Ook de muziek is mooi gekozen. De electrische gitaar is vast hier begonnen Een minpuntje vond ik de trommels bij de gevechten. Dat dreunde soms iets te lang en te ver door.

Het mag dan geen topfilm zijn de mooie beelden, dans en muziek zijn voortreffelijk in beeld gebracht. Daarom een 3 voor de film en een half puntje extra voor de vormgeving.

avatar van Velazques
Meer een visueel spectakel dan een sterke film, heel veel historische feiten worden veel geweld aangedaan

Veel te lange film en geen flikker aan!

ExXxtreme schreef:
De regiseur denkt duidelijk dat de kijker compleet debiel is.

avatar van ILDIB
tsja in potentie mooi maar teveel vage shots die vast goede recensies krijgen in China maar gewoon de boel vertragen. Ook de veldslagen waren soms te lang of onduidelijk te volgen. goed maar geen topper