The Raid 2: Berandal (2014)

Alternatieve titels: The Raid 2 | The Raid: Retaliation

Indonesië / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Gareth Evans
met Iko Uwais, Tio Pakusadewo en Putra Arifin Scheunamann

Rama (Uwais) besluit na het bloedbad in het appartementencomplex weer aan ’t werk te gaan om zijn vondsten in ’t complex verder te onderzoeken. Hij besluit undercover te gaan om de Jakartaanse, criminele organisatie te kunnen infiltreren en uit te zoeken welke andere agenten uit zijn eigen korps corrupt zijn. Zijn riskante missie brengt zijn eigen gezin echter steeds verder in gevaar, en terwijl hij dieper graaft om ’t grote complot te achterhalen dreigt zijn ware identiteit steeds meer naar voren te komen.

avatar van El ralpho
Tere zieltjes alert!

The raid 2 is gewelddadig. Heel gewelddadig en soms op het Saw achtige af. Het duurde dan ook niet lang voor de eerste bioscoop bezoekers de zaal gingen verlaten. Deze hadden dan waarschijnlijk het eerste deel ook niet gezien, want als je deze wel gezien hebt, weet je waar dit vervolg heen gaat en wat je ongeveer kunt verwachten. Al deed dit vervolg er naar mijn idee wel nog een schepje bovenop.

Het verhaal is hier duidelijk ondergeschikt aan de actie. De verhaallijn is namelijk lastig te volgen en is ook wat minder recht-toe recht-aan dan zijn voorganger. Ik begreep er na verloop van tijd dan ook nog maar vrij weinig van (wie was in godsnaam die gozer met die baard?) en het was dan ook moeilijk om in deze stukken mijn aandacht er volledig bij te houden.

De gevechtsscenes zorgden ervoor dat mijn aandacht er weer helemaal bij kwam, al werden deze na verloop van tijd wel enigszins repetitief. Een paar personages sprongen er wel uit maar het was jammer dat we van sommigen niet meer te zien kregen. Zo doel ik met name op de gast met de honkbalknuppel en het meisje met de hamers dit personage deed me trouwens sterk aan Kill Bill terugdenken!

In vergelijking met zijn voorganger vind ik beide titels gelijkwaardig aan elkaar. Het eerste deel had het voordeel dat het verhaal wat beter te volgen was, maar de actie is in dit vervolg net wat bruter. Al moet gezegd worden dat zo nu en dan de grens van het toelaatbare wel opgezocht werd, en ik mij kan voorstellen dat het voor sommige kijkers wel een tandje minder had gemogen.

Weijsenberg
Verstand op 0 en genieten maar!

Deze filmreeks is weer eens wat anders dan de meeste actiefilms, die er de laatste jaren te zien zijn. De makers van 'The Raid 2' hebben zich voornamelijk gericht op de vechtscénes en dit is dan ook het sterke punt van de film. De vechtscénes zijn namelijk geweldig en Hollywood zou hier wel wat van op kunnen steken, je aandacht wordt er voortdurend bijgehouden door de keiharde actie

Minpuntjes zijn wel dat het verhaal niet zo sterk is en je soms geen idee hebt waarom de een de ander omlegt. Deel 1 vond ik toch net wat sterker, het verhaal daarvan was eenvoudiger te volgen en daar was duidelijk gekozen voor de actie. In dit deel wordt er geprobeerd iets meer verhaal te creeëren aan het geheel, maar dit wil niet zo lukken.

Al met al kijk ik heel erg uit naar een deel 3!

avatar van AlexvanRiel
Weijsenberg schreef:
Verstand op 0 en genieten maar!
..............................

In het tweede deel was het raadzaam om het verstand toch maar niet helemaal uit te draaien.

Weijsenberg
AlexvanRiel schreef:

Bedoel dat maar in de zin van de gevechten en de realiteit daarvan, bij het verhaal is het inderdaad wel handig af en toe het verstand even te gebruiken

avatar van Spetie
Iets minder dan het eerste deel en dat heeft vooral te maken met de eenvoud, die uit het verhaal verdwenen is. Evans heeft hier dan wel alle registers open getrokken om zichzelf te overtreffen, maar meer is niet altijd beter. Verder mist het ook ietwat de spanning van het vorige deel. Dat komt natuurlijk ook omdat het claustrofobische sfeertje is verdwenen, al kon dat ook niet anders, omdat men nu wel naar buiten moest.

Qua actie zit het in ieder geval wel goed. Die is keihard en zeer gevarieerd, waarbij de locaties afwisselend zijn en het er vaak erg stijlvol uitziet. Vooral het gevecht in de regen in de gevangenis, ziet er ontzettend mooi uit. Wel is het soms wat onduidelijk wat bepaalde personages doen of wie ze zijn. Uiteindelijk wordt het dan later wel duidelijk, maar dat is dan soms een beetje mosterd na de maaltijd. Ook is het jammer dat sommige personages, zoals Hammer Girl en Bat Boy niet wat meer schermtijd krijgen. De scenes waarin ze voorkomen, zijn overigens wel mooi.

En zo mist dit vervolg een beetje balans. Het mist spanning, intensiteit en heeft slecht geïntroduceerde personages. Daar staan gelukkig de stijlvolle, keiharde actiescènes tegenover, die erg de moeite waard zijn en waarbij elke slag of klap ook echt pijn lijkt te doen. Ik hoop dat Evans het derde deel qua opzet dan ook weer iets eenvoudiger maakt en de goede punten erin houdt. Als hem dat lukt zou het derde deel weleens het beste deel kunnen gaan worden. Het zal nog even afwachten worden, of dat ook daadwerkelijk zo gaat zijn. Want ondanks dat dit vervolg lichtelijk tegenviel, ben ik toch wel benieuwd hoe het straks verder gaat.

avatar van Drifter
Totaal niet te volgen verhaal.
Veel vechtscenes en achtervolgingen.
Punt.

avatar van Phoenix
In alles een overtreffende trap (hihi) van de eerste Raid. Bloediger, grootser en ritmischer geschoten en gemonteerd. Een stuk langer ook, maar gelukkig hanteert Evans een iets hoger tempo - de kortstondige en onderkoeld melodramatische intermezzo's over erecodes en ambities van inwisselbare gangsterbazen daargelaten. Beetje nutteloos gezever was dat eigenlijk.

Want het is nog altijd een beetje buitelen van knokpartij naar knokpartij waarbij de kansloze slachtoffertjes netjes één voor één in elkaar worden gemept, getrapt en - letterlijk - getimmerd. Maar dankzij wat wisselende perspectieven en hier en daar een schietpartij of carchase ertussendoor blijft het allemaal net lang genoeg vers. Hoogtepunt was toch wel de laatste scène met die andere pencak silat (even opgezocht) kerel, wanneer langzaam maar zeker de pompende score van ik neem aan Mike Shinoda komt opzetten.

Vooral meer van hetzelfde, al met al. Iets onevenwichtiger, maar daardoor ook weer wat afwisselender dan deel 1. Zelfde rating dan maar, al vond ik deze nét iets beter.

avatar van Shinobi
Phoenix schreef:
de pompende score van ik neem aan Mike Shinoda komt opzetten.

Die was met het album van Linkin Park bezig. Ditmaal is de score afkomstig van: Joseph Trapanese, Aria Prayogi en Fajar Yuskemal.

avatar van Davidus
Een mooie studie van de verschillende manieren waarop je iemand kan afslachten; shotgun tegen zn hoofd, hals doorsnijden met mesje-waarmee-ik-normaal-dozen-opensnij, lekkere vette klauwhamers, bakplaat, honkbalknuppel, honkbal, pikhouweel, bezemstok,, etc etc.
Het eerste deel van the Raid was geniaal; superlocatie en een continue stroom van adrenaline. Deel twee is wat minder, ook wel goed, maar miste toch dat hele bizondere van deel1. Leek nu ook veel meer op zo'n mooi geschoten Koreaanse film (I saw the devil) dan op een typische indonesische film. Veel mooi geschoten plaatjes en mooie aankleding, maar daardoor minder rauw, en iets te veel getreuzel tussen de actiescenes door.
Maar al met al ruim 2 uur lekker vermaak

avatar van Captain Pervert
The Raid 2 is een nieuwe film van Gareth Evans die, net als zijn laatste paar films, is opgenomen in Indonesië. Er komen weer wat bekende gezichten voorbij, zoals Iko Uwais als hoofdrolspeler Rama. Ook enkele kleine rollen worden ingevuld door acteurs die ook in eerdere films zaten. Kennelijk vindt Evans dat je goed moet laten wat goed is - en daarin heeft hij gelijk.

In het eerste deel van The Raid bestormde politieagent Rama grotendeels in zijn eentje een flatgebouw vol criminelen. De film viel op door zijn beklemmende Die Hard-achtige setting maar vooral ook door de weergaloze choreografie van de gevechten. De vechtsport pencak silat is weer eens wat anders dan het gebruikelijke kung fu in martial arts films. Het eerste deel liet geen mogelijkheid onbenut om deze sport in de schijnwerpers te zetten. Het blonk met name uit door originaliteit, geloofwaardigheid en vooral de ongebreidelde grofheid. Critici verweten de film een gebrek aan verhaal, maar wie net als ik goed keek, zag zeker enkele aardige twists. Al met al gemakkelijk 4,5 sterren waard.

The Raid was een enorm succes en verwierf wereldfaam tot ver buiten Indonesië. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. The Raid 2 begint letterlijk enkele uren nadat deel 1 ophield: we zien hoe Rama verder wil met het oprollen van criminelen. Tegen zijn zin moet hij diep undercover gaan om zo tot in de hoogste rangen der criminelen door te dringen. Als hem dat eenmaal is gelukt, ontvouwt zich een plot waarbij diverse partijen bezig zijn elkaar te naaien of de één tegen de ander op te zetten. Dit plot is soms wat lastig te volgen door gezichten en namen die enigszins op elkaar lijken. Maar als je het snapt, zie je dat het goed in elkaar zit en een meer dan voldoende kapstok - zeg maar gerust garderobe - vormt om de meest uiteenlopende actiescènes aan op te hangen.

En die actiescènes mogen er weer zijn. Ze zijn wel een stuk bloederiger dan in het eerste deel, maar zonder ècht over de schreef te gaan. Ik ben geen gore-liefhebber maar kon dit nog wel waarderen, doordat een groot deel ook vooral buiten beeld plaats vindt en wordt overgelaten aan de verbeelding van de kijker. Maar The Raid 2 draait zijn hand ook niet om voor een scène waarin iemands hoofd er met een shotgun af wordt geschoten. Weliswaar zie je dit van een afstandje - maar toch: de film spat van je scherm, en dan niet alleen in figuurlijke zin.

Qua choreografie en camerawerk is het weer genieten geblazen. Daar kom je toch voor bij deze film. Het is alleen wel een beetje raar dat 99% van de criminelen geen vuurwapen op zak heeft. Het betreft hier een vechtfilm dus die keuze is logisch, maar daarom niet minder ongeloofwaardig. Desondanks worden er behalve vuisten, voeten en - vooral - ellebogen toch nog diverse wapens uit de kast getrokken, van machetes tot hamers tot honkbalknuppels. En het ziet er allemaal even fraai uit. Het enige wat je deze film zou kunnen verwijten is dat het middenstuk weinig ontwikkelingen in het verhaal kent en enkel een aaneenrijging is van diverse actiescènes. Hierbij is de samenhang niet altijd meteen duidelijk. Zo zien we ook enkele bad guys aan het werk - personages die je tot dan toe niet eerder in de film hebt gezien. Maar de tijd die je als kijker hierin investeert wordt terugbetaald als deze killers tegenover Rama komen te staan: je wordt dan oprecht bang van die gasten.

Hoewel het dus op een gegeven moment actiescène na actiescène is, zijn deze stuk voor stuk zo goed uitgevoerd dat niet hindert, al vind ik de totale som van 2,5 uur wel erg royaal. Maar desondanks: zelfs een auto-achtervolging, het meest uitgemolken cliché in actiefilms, is een lust voor het oog en biedt talloze leuke vondsten waardoor het echt een frisse wind is in de suffe wereld van 'car chases'.

Het heerlijke sfeertje van het eerste deel is er logischerwijs vanaf, maar hoofdrolspeler Uwais en de prachtige vechtsport pencak silat hebben genoeg te bieden om ook dit veel grotere verhaal aan op te hangen. Of dit bij een derde deel nog zo is, valt te bezien, maar hier pakt het in elk geval heel goed uit.

4,5 sterren

Heb hem gisteren gekeken, en was aangenaam verrast,
Was deel een in mijn ogen al een geweldige film, deze vind ik nog beter.

Voor het verhaak hoef je deze film niet te kijken, maar als je van keiharde actie en vechtscenes houdt.
Dan is dit een film die je moet zien.

De hoofdrolspeler rent de hele tijd van gevecht naar gevecht en de adrenaline spat van het scherm af.
Het geweld is soms zo over de top, dat het gewoon humor is.

Gewoon een recht toe recht aan vechtfilm met top atleten.
Voor de liefhebbers een must see!

avatar van Pazmaster
Viel me toch wel wat tegen. Ten eerste duurt het mij allemaal net iets te lang. Vooral in het begin vind ik het iets teveel verhaal en te weinig actie. Ook de gevechten vond ik iets minder goed dan in deel 1, maar naar het einde toe wordt het toch wel weer goed. En er zaten scenes in die mijns inziens echt de film naar beneden halen. Om maar een paar voorbeelden te noemen: de scene met de strap-on dildo, de scene waarin de 5 mannen keurig netjes op hun beurt wachten totdat hun keel doorgesneden gaat worden, gasten die meteen knock-out gaan als ze geraakt worden met lege plastic flessen, het neerhalen van een paar gasten met een honkbal vanaf 100 meter, en zo zitten er nog wel een paar dingen in waar ik me aan ergerde.
Maar goed, de gevechten zijn niet verkeerd en soms best spectaculair. Maar deze film haalt het toch niet bij deel 1. Drie sterren

avatar van Jaarme
Zat echt helemaal in de film, helaas deel 1 nog nooit gezien.
Lees dat die nog beter is geweest als dit deel . .
Verhaal heb ik niet echt iets van gemerkt, het was echt meer vecht scene na vecht scene
De langste duurden volgens mij wel een minuut of acht

avatar van peterjohn
Trailer gezien, niks voor mij. Te schokkend wat betreft 'actie'. En ja als ik lees dat het verhaal niet al te veel is, lamaar:)

Drifter schreef:
Totaal niet te volgen verhaal.
Veel vechtscenes en achtervolgingen.
Punt.

Zo moeilijk is dat verhaal niet.
Maar behalve de spectaculaire achtervolgingen en gevechtscenes kon de film mij niet boeien.
Erg lange speelduur ook voor een knokfilm.
2.5*.

avatar van VanRippestein
Na alle lof hier te hebben gelezen viel hij me des te meer tegen. Het plot is superbanaal. Daar is op zich niks mis mee als je film toch al leunt op uitsluitend actie, maar hier dwaalde het echt soms helemaal nergens op uit tot op het verwarrende toe. De film is onnodig lang door allerlei lege scenes die echt geen enkel ander nut hebben dan een excuus om een strak gechoreografeerde vechtscene voor te bereiden. Prima, maar zet ze dan ook zo in en hou het bondig en duidelijk.

Rama's vrouw en kind om is wat te noemen. Het zijn 2 totale kartonnen personages, met 2 regels tekst, die werkelijk niets toevoegen aan de film. Ze interesseren niet omdat ze totaal geen uitwerking krijgen en ik vind het een raadsel waarom er zoveel van dat soort rare nietszeggende afdwalingen in het plot zitten. Het sloopt de flow van een film die alleen maar om vechten gaat.

Op een wat meer persoonlijke noot vind ik ook dat de film zichzelf veeeel te serieus neemt. Enkele sub-bazen lijken rechtstreeks uit een J-splatter te zijn weg gelopen, maar de charme van dat genre is juiste de humor, die ze hier bijna compleet weg hebben gelaten. Alles elke keer alleen maar op de "super-awesome-cool-mode" laten zien werkt ook maar eventje.

En inderdaad was dit een rustiger film vergeleken bij deel 1, maar hoe kan dat ook anders: dat was een vrijwel continue aaneenschakeling van het geweldigste geweld dat het filmdoek volgens mij ooit had gezien. Het mocht ook best een tandje minder toch? Nou ja...dat hoefde zonodig voor niemand denk ik, met de lol die dat opleverde. Maar goed, het is enkel een teken van slim zakendoen dat Evans koos een groter project eerst te laten liggen om de funds binnen te halen met die kaskraker, om daarna een groter misdaadepos in zijn stijl te maken als deze Berandal.

Hier hebben we dus opeens te maken met een 60-40 van misdaaddrama tov geweld. Niks mis mee, want ook al is het een klassiek plot, het is heel goed geschreven en uitgewerkt waarbij er voldoende eigen twists aan het verloop zitten om het boeiend en verrassend te houden.

En als dan het geweld losbarst...manman, wat zitten er een enorme lading van de ongelooflijkste scenes hierin. Wat een treat voor de liefhebbende ogen! Van de kleinste ruimtes met massa's mensen, tot een van de puurste autoachtervolgingen die ik ooit gezien heb (bruut!), elke vecht/geweldscene zit zo vol spektakel en originele vondsten dat het duizelt. Ok, het kan allemaal helemaal niet (Rama vecht door waar dat totaal niet kan) maar dat doet Evans welbewust met een knipoog omdat hij net als ons snapt dat het bij dit soort films niet gaat om hoe realistisch het is: we willen mooi gecoördineerd geweld zien, spectaculair en in breed uitgesponnen scenes. Daar doet hij, net als in het eerste deel, een beroep ons verstand net als hij dat ook hier weer doet met het niet alles uitleggen over het gebeuren maar de tekens neerleggen voor ons om zelf met elkaar te verbinden.

Wederom: fantasievolle bruutheden die als heerlijk ongecensureerde gore prachtig levensecht in beeld gebracht werd.
Wederom: wat een ongelooflijk camerawerk. Soms heel losjes handheld meebewogen, soms prachtige gecomposeerde statische shots en in de gevechten soms staaltjes filmkunst dat het me duizelde en de adem benam. Degeen die daar achterzit mag trots zijn. Van alle kanten, filmers/acteurs/schrijvers/specialfx, spat het plezier van deze film af. Wat moeten ze hebben genoten.

Er zitten in deze films een aantal characters waar Tarantino jaloers om mag worden. Die Hammer Girl and Bat Boy (haha)...ik had tranen in m'n ogen, van het lachen en het genieten. Wát een vondsten, en wát een uitvoering! En dan komt Yayan Ruhian weer langs...wat hou ik van die man. Zo'n Indo kop die je nooit hoopt tegen te komen in een donker steegje. Al is hij klein en smal, je ziet/voelt subiet dat je met een kracht van jewelste te maken hebt. Dát is een ware krijger. Overal in beide films (moet die eerste van Evans nog zien) komt dat ook in de gevechten naar voren, zoals het hoort: ware krijgers hebben respect voor de tegenstander in het echte gevecht, en voor de kunst. Elke uitgebreidere confrontatie herbergt dat respect in zich, en voor de vechtkunst an sich. Een heerlijkheid.

Goed, wat nog meer te zeggen. Ik vond dat hier een ontzettend volwassen actiefilm werd neergezet, waar sublieme gore, prachtig overdonderende vecht/geweldscenes, mooie characters en een goede verhaallijn in een balans waren die enkel diep respect kunnen afdwingen. Ik hoop dat ik nog andere actie/martial arts films kan kijken zonder hiermee te vergelijken, want dat zou een verloren zaak zijn.

Gelukkig las ik dat er vrijwel zeker een derde deel komt, want er werden hier zoveel mooie dingetjes neergelegd om op voort te borduren. Weer fijn Ruhian kijken haha, en ik zie bijna Rama/Uwais een soort Charles Bronson worden, eeuwig terugkerend naar het misdaad bestrijden, zeker nu hij in zo'n oneindige spiraal van complex geweld terecht lijkt te zijn gekomen.

Sjonge, wat was deze avond in RKZbios (beide Raids) een natte droom voor een liefhebber van martial arts films. Gauw zoeken naar Merantau, en wachten op de dvd box na het derde deel The Raid. Alle respect voor Gareth Evans, Uwais/Ruhian en de rest, wát een film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
The Raid was een nieuwe aanpak van de actiefilm. Had wel wat weg van Dredd in het gebouw, maar de gevechten stonden centraal. In dit vervolg konden ze moeilijk opnieuw in het gebouw ronddwalen met nog meer actie. De film koos een aanpak als A bittersweet life. Helaas duurt deze film veel te lang en vallen de drama-scènes wat dood. Ze vertragen de film geweldig die het toch moet hebben van de actiescènes. Eens die aan bod komen, is het dan ook genieten. Denk aan de gevangenisgevechten, de auto-achtervolging, de afrekening met oa de man met baseball bat en de vrouw met hamers.

Geef de film een betere montage zodat er meer dynamiek in de film zit en je krijgt een waardige opvolger. Benieuwd of een potentiële 3e deel hieruit lessen kan trekken.

Film Pegasus: misschien beter wat dingen tussen 'spoilers' zetten?

avatar van Bottleneck
Gave film. Het oogt volwassener dan The Raid 1 (wat betreft cinematografie en decors) alhoewel ik dat eerste deel toch beter vind vanwege de kleinschaligheid, benauwdheid en het vasthouden van de adrenaline. Hier zakt het een paar keer weg vanwege lange tussenstukken.

Dat neemt niet weg dat The Raid 2 een aantal strakke scènes heeft terwijl ik niet eens van blote vuisten (martial art) fights hou, met van die stompzinnige, grenzeloze incasseringsvermogens en een choreografie waarbij tegenstanders eerst om elkaar heen draaien alsof ze op het punt staan te gaan paren.

Maar het gaat me hier niet eens zozeer om de gevechten zelf (die soms echt té lang duren) als wel om de telkens sterke opbouw daar naar toe (zoals de scènes met de honkbalknuppel, de hamers en in de discotheek) en niet te vergeten de heerlijk lange auto-achtervolging. Lekkere opzwepende audio, eigenlijk gedurende de hele film wel. In ieder geval is er geen gebrek aan talent bij Gareth Evans (ook gezien z'n VHS2-bijdrage).

PS Mooi dat er in zo'n actiefilm amper ruimte is voor onnodig, sentimenteel gedoe. Ik gok een paar schamele minuutjes voor z'n vrouw en kind : )

wat een teleurstelling. Na het uitstekende eerste deel waren de verwachtingen bij me hoog gespannen, maar het haalde nergens de sfeer van deel 1. Verhaal had geen diepgang en de actie veel van hetzelfde.

avatar van Pipoo!
Wanneer men nou gewoon dezelfde film had aangehouden met een andere titel. Dus niet de naam 'The Raid' gekoppeld aan deze film, waren de verwachtingen anders en had deze film wellicht beter kunnen scoren voor de mensen die, netzoals ik, klaar zaten voor een hersenloze knokfilm.

Vervolgens krijg je 2,5 uur breiwerk voorgeschoteld met voortdurend slecht geïntroduceerde karakters waardoor je constant afvraagt wie nou precies tegen wie vecht en wie aan welke kant staat.

Het eerste half uur is goed, dan anderhalf uur breiwerk om tot de climax te komen in het laatste half uur. Die middelste anderhalf uur had ook 20 minuten mogen zijn.

avatar van RaoulDuke
Film begint veelbelovend, maar zakt vervolgens naar 'n bedenkelijk niveau. Gelukkig maakt het laatste half uur veel goed. Had bovendien minstens 'n half uur korter mogen zijn.

Het eerste deel was voor mij al erg verrassend. Toen ik hoorde dat er al een tweede deel was wou ik die absoluut zien. Toen had ik verwacht dat dit deel beter ging zijn dan zijn voorganger. Er zou meer in het verhaal zitten en een langere speelduur hebben, dus dubbel zo goed.

En precies hoe ik het wou. De verwachtingen waren groter, de film vond ik algemeen beter dan de eerste. De gewelddadige vechtscenes zijn hier terug in verwerkt, het verhaal is al wat interessanter en hier word er meer in gesproken. Een van de beste actiefilms ooit !

avatar van Le Edzel
Erg tof 2e deel, die mij nog meer kon bekoren dat de 1e, Het verhaal sprak me in Berandal meer aan, dan is de eerste. Met name de gevechtscene's vond ik hier nog beter en waren nog gewelddadiger. Heerlijke scenes van de dame met de hamers in de metro, de vent met z'n knuppel, de scene in de club, en een heerlijk over de top einde. Toffe personages en daarnaast ook goed neergezet.

Heel erg geslaagd!

Na het goede deel 1 had ik hoge verwachtingen voor deze film. Helaas kwamen mijn verwachtingen niet uit. De film duurde te lang waardoor de vechtscenes op het eind gingen vervelen. Ook was de verhaallijn in mijn ogen niet geheel duidelijk.

een 2,5

avatar van SnakeDoc
In niks te vergelijken met het eerste deel. Verhaal was erg chaotisch en stukken minder spannend.

De speelduur werkt dan ook nog eens tegen.

avatar van sinterklaas
Zeker een tof vervolg op het fenomenale The Raid, die gewoon op je scherm knalde, hakte en zaagde de volle anderhalf uur, maar toch niet helemaal zoals ik had verwacht.

We vinden Rama terug in de gevangenis, waar we al gelijk worden getrakteerd op een paar lekkere bloederige gevechten en verbluffende Pencak Silat kunsten die bij de beste man nog steeds helemaal in toom zijn en waarbij hij weer lekkere rake klappen uitdeelt en botten kraakt. Wanneer hij vrijkomt komen we in een heel ander thema terecht dan bij het eerste deel en je zou hierbij ook haast niet meer denken dat dit ook maar iets met deel 1 te maken heeft, en dat was ook te verwachten; in plaats van anderhalf uur achtermekaar knallen, schieten, botten breken en hakken en zagen stort dit deel zich voornamelijk in het misdaadthema dat op eerste inzicht nog veelbelovend blijft; We kruizen met de Japanse Yakuza (altijd vet!), Rama gaat undercover in de onderwereld (Nice!) en misschien komen we wel achter Rama's ware indentiteit (Tof!). Helaas worden deze concepten op een vrij rommelige en aan elkaar geknutselde manier verwerkt en wordt het misdaadthema een chaotisch mengelmoesje, waarbij de overzicht, en dan ook voornamelijk in de personage's, totaal vervaagd en gaat alles een beetje erg op de bonnefooi. Ik had ook verwacht dat de Yakuza hier ook wat meer aandacht zou krijgen, maar die blijven ook ver op de achtergrond meespelen, en het valt al bijna niet meer op dat we hier met de Japanse onderwereld te maken krijgen, waarbij het toewerken naar de actie/vechtscene's veelste lang wil duren, die hier daarentegen wel weer behoorlijk over de top zijn en lekker smerig (al mis ik hier ook wel een hoop dingen die ik in een trailer of still heb gezien) bijv. die autoachtervolging, de vanoudse Pencak Silat bottengebreek die Rama veroorzaakt, die hammergirl en die baseballbatboy (erg stereotype personage's), die ene ouwe die na vele messteken gewoon nog 25 man in elkaarbeukt en de misselijkmakende wonden die nog wel eens veroorzaakt worden, die scene in die pornostudio, finalescene.... e.d. Dit zijn echter nog wel de zoethoudertjes in de film ten opzichte van het afgeraffelde misdaadthema.

Evans had toch wel even langer mogen nadenken om een ijzersterk plot neer te zetten, en we hadden het hier dan inderdaad wel over een behoorlijke toffe combinatie gehad die misschien wel aan alle kanten zou werken. Hopelijk verbeterd hij dat met The Raid 3, maar ik denk dat het daar al niet te veel mis kan gaan want het schijnt dat Iko Kuwais het daar moet opnemen tegen Tony Jaa!

avatar van The Brain
Deel 1 was een grote verassing: die moet je zeker gaan zijn als je van bloed en martial arts houdt. Die film heeft nauwelijks een verhaal en speelt zich in één gebouw af. Deel 2 is in veler opzichten soms teveel van het goede. Er is geprobeerd om het verhaal meer diepgang te geven, dat is niet gelukt. De speelduur is veel te lang en het verhaal is niet te volgen. Het laatste uur is het sterkste deel van de film en maakt veel goed met een heftige auto achtervolging en geweldige, letterlijk, gevecht scenes. Deze film is zeker niet geschikt voor tere zieltjes!

avatar van Majestics
The Raid 1 vond ik een zeer vette film omdat het iets is wat ook in het echt zou kunnen gebeuren (SWAT-teams die schiet- en handgevechten met vijanden moeten houden). Tijdens de film had ik dan ook het gevoel van 'damn', dit is heavy shit. Het was zeer bruut, hard en geen echt over-the-top verhaal met uitzondering van de flatbaas dan. Ik vind Hammer Girl en de man met de honkbalknuppel dan ook totaal geen leuke karakters omdat je dat gewoon niet zult zien in real life, het is te over-the-top en ik betrap mezelf er dan ook op dat ik daardoor the Raid 2 minder serieus kan nemen. De actie is wel lekker bruut en mooi om te zien, maar op een gegeven moment wordt het geschreeuw en gekreun toch lichtelijk irritant, er hoeft echt niet bij elke klap of stoot die uitgedeeld wordt een geluid te horen, alleen als iemand die klap ontvangt.

Al met al zeker een film die het kijken waard is (beter dan de meeste Hollywood actiefilms), maar het was nog beter geweest als het verhaal wat serieuzer was.