• 10.512 nieuwsartikelen
  • 8.961.007 stemmen

Den of Thieves (2018)

Actie / Misdaad | 140 minuten / 149 minuten (unrated)

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 140 minuten / 149 minuten (unrated)

Geregisseerd door: Christian Gudegast

Met onder meer: Gerard Butler, Pablo Schreiber en O'Shea Jackson Jr.

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 22 februari 2018

Plot Den of Thieves

"You're not the bad guys. We are."

Iedere dag wordt er 120 miljoen dollar in contanten uit de omloop genomen en vernietigd door de centrale bank van de Verenigde Staten, de 'Federal Reserve'. Een beruchte dief smeedt het plan om de meest gedurfde bankroof te bewerkstelligen, pal onder de neus van de meest gevreesde afdeling van wetshandhaving. De roof kent echter wat complicaties wanneer hij vast komt te zitten tussen andere criminelen.

Det. Nicholas O'Brien

Det. Tony 'Z' Zapata

Det. Gus Henderson

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Meesterlijke film die totaal anders uitpakt dan ik had verwacht . De film deed mij een beetje aan heat denken en inside man met butler als een van de hoofdrolspelers in deze film.

Zeer sterk en spannende film met goed acteerwerk . Toen ik 50 cent zag moest ik even schakelen , maar ik vond hem zeker niet storend in deze film. Ook zit de film uiteindelijk anders in elkaar van wat je verwacht had .

avatar van Davido

Davido

En toen bleek het allemaal anders

Goede film die lekker wegkijkt. Duurt nergens te lang. Acteerwerk was top. Rollen waren echt goed weggezet. Nu ik weet wat ik weet moet ik hem eigenlijk nog een keer kijken.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Deze actiefilm wist me simpelweg niet verrassen . rauwdouwer Butler was erg op dreef , en overtuigend in zijn rol.

Maar ik vind het niet spannend , de hoofdrolspelers konden me gestolen worden . Het duurde ook veel te lang voor een eenvoudig verhaal als dit .

De actie scènes waren dik in orde . Maar ik had de een tijd lang, met name na het intense begin : dit gaat weer een echte onvervalste actie klassieker worden , en dat werd dus niet waargemaakt .

De finale was ook een beetje een anti climax .

Er gebeurd ook echt te veel dat als je een beetje nadenkt snapt dat de logica dan wel de geloofwaardigheid ver te zoeken is .

Regisseur gudegast heeft sowieso een handje van net niet actie films . Daar verandert deze film niks aan .

Prima voor wat afleiding, maar steeds geeft het het idee : er had meer ingezetenen .

Twist hier is wel aardig .

avatar van des1

des1

Teveel mensen om ze van elkaar te kunnen onderscheiden, laat staan ermee te identificeren. Opmerkelijk, in wezen geen enkel sympatiek karakter erbij. En Gerard Butler zie ik veelste vaak voorbijkomen met z'n beperkte reikwijdte in dramatische rollen. Film wordt pas in de laatste driekwartier enigszins interessant. Het is niet zozeer een slechte film, maar een treffen tussen een outfit van bankkrakers en een poltieteam is al zo vaak gedaan, en bereikte m.i. z'n hoogtepunt met Heat.

avatar van panax

panax

mooie spannende aktiefilm

met onverwachte twist in het verhaal

kort maar krachtig einde,ook weer met een twist

avatar van Amberke2016

Amberke2016

Overdreven macho gedoe van vooral Butler, maar verder een goede film met een verrassend einde.

avatar van Patjée

Patjée

Pretentieuze film met volop clichématig machogedrag en wendingen die onvoorspelbaar moeten zijn maar wat mij betreft er veel te dik bovenop liggen.

Ik zag van mijlenver aankomen dat Donnie het meesterbrein was. Eigenlijk zag je dat al op het moment dat Donnie mee mocht blijven doen na de confrontatie met de agent in het restaurant - waarom zou Merrimen Donnie nog vertrouwen na zo’n incident tenzij hij eigenlijk een veel grotere rol in het geheel speelt? Ik wist het allemaal zeker toen er twee vuilniswagens bleken te zijn die ook uitgebreid in beeld gebracht werden; vanaf dat moment was het eigenlijk wel duidelijk dat ze de verkeerde vuilniswagen zouden kapen en dat een derde er met de buit vandoor zou gaan. En dat kon eigenlijk alleen de underrated Donnie zijn, alsof ik naar de budgetversie van The Usual Suspects kijk.

Maar los van de voorspelbaarheid was het ook vooral veel macho-kul. Dat agenten in een file met honderden burgers (!) uit hun voertuig stappen en een vuurgevecht beginnen met een beruchte gang met volautomatische wapens, is natuurlijk al volstrekt onwaarschijnlijk. Dat diezelfde agenten vervolgens niet in hechtenis worden genomen maar een biologisch alternatief voor roken krijgen aangeboden door de FBI (…), slaat natuurlijk alles. Ik snap hoe het past in dit soort films, maar pretendeer dan niet dat je ook een realistisch beeld probeert neer te zetten zoals ik in interviews over deze film langs heb zien komen.

Het grote vuurgevecht aan het einde moest vast spektakel voorstellen maar ik vond het vooral onbezonnen en langdradig. De clichématige mannelijke onzekerheid verpakt als stoerdoenerij - denk aan het proberen tegen te houden van je vrouw die bij je weggaat omdat je vreemdgaat, het intimideren van haar nieuwe partner, maar ook het zwaar intimideren en bedreigen van het vriendje van je zestienjarige dochter alsof een vader daar alle recht op heeft - stoorde me vooral en droeg weinig bij aan de film.

Verder bleven ook wat zaken onduidelijk of onwaarschijnlijk, bijvoorbeeld, waarom zou de agent Donnie eerst proactief outen als mogelijke mol die met de politie samenwerkt (wat hebben de politie-agenten daaraan?), en waarom zou hij daarna alsnog de intel die via hem verkregen wordt (bijv. Dat de bankoverval vrijdag op een bepaalde bank zou plaatsvinden) nog geloven? Wat voor doel kon de stoerdoenerij in het restaurant nou in hemelsnaam hebben anders dan dat het nietszeggend machogedrag was?

Kortom, ik snap de heisa rondom deze film niet zo. Er zijn veel betere films in dit genre die m.i. minder onbevredigend zijn. Verder dan 1,5* kom ik echt niet.

avatar van wouds601

wouds601

Begint wel lekker, om daarna met lange opbouw richting de finale te gaan. Die opbouw had wat mij betreft wel iets korter gekund of al dat niet wat scenes weg te laten. De finale is wel mooi, even als het einde. uiteindelijk 3,5*

avatar van Shadowed

Shadowed

Regisseur Christian Gudegast dirigeert een combinatie tussen tough guys action en bankovervallen, die gelukkig best aanstekelijk weet te werken. Het problematische is vooral de haast absurde drang om van iedereen een gevaarlijk, stoer figuur te maken. Deze druk ontneemt elk personage namelijk van een greintje sympathie, waardoor de ietwat emotionelere scenes voor geen moer werken. Liefhebbers van pure actiefilms zullen bij Den of Thieves ook bedrogen uitkomen. Er worden kogels uitgewisseld in het begin en einde van de film, de rest is vooral opbouw naar wat komen gaat. Het gebeuren is afwisselend (maar nergens uitzonderlijk) spannend en er spat nergens echt een bepaalde dreiging van de film af, maar het acteerwerk van Gerard Butler en Pablo Schreiber is uitstekend. Een goed uitgedachte bankoverval en spectaculaire schietpartij op de weg tillen de film haast eigenhandig naar een hoger niveau, maar ook daarbuiten biedt de film genoeg inhoud en materiaal om niet te vervelen.

avatar van T.O.

T.O.

Ik ben eigenlijk een beetje klaar met dit soort films die zichzelf heel cool lijken te vinden, met die sepiafilters en alles…

Gelukkig is er veel focus op de heist, die leuk bedacht is en vrij geloofwaardig verloopt. De rest van de film moet het eigenlijk vooral van Butler en in mindere mate Jackson hebben.