Den of Thieves (2018)

Actie / Misdaad
140 minuten / 149 minuten (unrated)

geregisseerd door Christian Gudegast
met Gerard Butler, Pablo Schreiber en O'Shea Jackson Jr.

Iedere dag wordt er 120 miljoen dollar in contanten uit de omloop genomen en vernietigd door de centrale bank van de Verenigde Staten, de 'Federal Reserve'. Een beruchte dief smeedt het plan om de meest gedurfde bankroof te bewerkstelligen, pal onder de neus van de meest gevreesde afdeling van wetshandhaving. De roof kent echter wat complicaties wanneer hij vast komt te zitten tussen andere criminelen.

avatar van mixmaster
Inderdaad net als vele anderen hier al opmerkten, deze film doet veel aan ''Heat'' denken.
Het niveau in deze film is een stuk lager maar ik heb me wel degelijk vermaakt.
Het verhaal is mooi uitgewerkt en de actie is prima, ook het acteerwerk is goed maar kan uiteraard niet tippen aan het niveau van Pacino en DeNiro in ''Heat''.

avatar van Bud Spencer
Het laatste half uur heeft mijn score naar beneden gehaald, ik zat lange tijd op een 4. Het lijkt alsof ze het einde van de film hebben afgeraffeld. Jammer.

avatar van Rickazio
Matige acteurs zoals Gerard Butler en die 50...

vermakelijk filmpje, einde erg ongeloofwaardig.

avatar van keimpeS
Een klassieker als Heat zie ik er ook niet in, de vergelijking snap ik ook niet helemaal. Toch is dit best een aardige actiefilm die de moeite waard is als je van dit genre houdt. Het acteerwerk is oké maar niet te vergelijken met dat van een Pacino of De Niro, qua actie wel bijzonder mooi, het geluid van de geweren/aka’s wat het ook maar waren (geen verstand van haha) klonken erg goed door de speakers, lekker vol van geluid!

avatar van IH88
“I ain't cuffin' up.”
“That's ok. I don't bring my cuffs anyway.”

Aardige actiefilm. Den of Thieves speelt wel heel graag leentjebuur bij andere films, maar kan uiteindelijk niet in de schaduw staan van een film als Heat. Maar als pretentieloze actiefilm met een schmierende Butler en Schreiber kijkt het lekker weg. De speelduur is veel te lang, en sommige verhaallijnen hadden zeker weggelaten mogen worden. Alle acteurs proberen ook wel heel graag “bad ass” over te komen, maar het resultaat is juist dat het soms lachwekkend wordt. De actiescènes zien er wel goed uit, en de uiteindelijke bankoverval levert genoeg spanning op.

"2400 keer per jaar. 44 keer per week. 9 keer per dag. Om de 48 minuten wordt hier een bank overvallen. Dit is de hoofdstad der bankovervallen, Los Angeles."

Hoewel dit best een vermakelijke Actie / Misdaad film is om naar te kijken, is het tevens een dertien in een dozijn Actie / Misdaad film (heeft inderdaad bepaalde overeenkomsten met de filmklassieker "Heat (1995)", maar deze film haalt dat niveau wel nergens), met een zeer voorspelbaar verloop en dat laatste vanaf het begin tot de laatste circa 10 minuten van het verhaal, waarbij opeens nog een totaal onnodige plottwist (daarbij moest ik zelfs even denken aan de Misdaad / Mystery film "The Usual Suspects (1995)") voorbij komt en waarbij ik zoiets had van "WTF was dat nu nodig".

In dit verhaal draait het om "Big Nick" O'Brien (Gerard Butler), die een corrupte bende van politieagenten leidt in Los Angeles, waar de Los Angeles Police Department nog meedogenlozer is dan de criminelen zelf. Wanneer Nick hoort dat de legendarische dief Ray Merrimen (Pablo Schreiber) van plan is zijn grootste overval ooit uit te voeren, benadert hij de zwakste schakel in Merrimen's team, te weten Donnie Wilson (O'Shea Jackson Jr.), en weet hij hem hardhandig te overtuigen om politie-informant te worden. Merrimen, die telkens een stap voorblijft op Nick, voert een reeks gedurfde overvallen uit om zich zo voor te bereiden op de meest onwaarschijnlijke overval ooit, namelijk het overvallen van de zwaarbewaakte "Federal Reserve Bank".

Deze film van de debuterende regisseur Christian Gudegast, wilt graag een intelligente, keiharde, bad-ass Actie / Misdaad film zijn en is het uiteindelijk allemaal niet. Er zitten twee harde shoot-outs in, namelijk tijdens de opening en op het einde van het verhaal en die vuurgevechten duren eindeloos lang (klinkt natuurlijk wel vet). Daarbij gaat het eindgevecht (met wapens en niet te vuist) natuurlijk tussen de bazen van beide teams, te weten Big Nick en Merrimen, en het valt natuurlijk ook makkelijk te raden wie er dan wint.

Het verhaal weet zeker te vermaken, maar regisseur Christian Gudegast is wel vergeten een sympathiek personage te schrijven, want zelfs de politieagenten zijn bad guys met Big Nick voorop. Om dit op te lossen zijn een paar bad guys, te weten Enson Levoux (50 Cent) en natuurlijk Big Nick, voorzien van een privéleven bestaande uit een gezin met kinderen. Echter is de scène waarbij Enson Levoux de hand van zijn dochter Maloa (Alexus Lapri Geier) weggeeft lachwekkend en hetzelfde geldt als hij zijn laatste adem gaat uitblazen en dan nog zegt "Mijn kinderen" en de scheiding van Big Nick krijgt geen navolging, behalve dat hij zijn onuitstaanbare karakter (soms tot het irritante af en hij maakt ook overal een spektakel van) nogmaals kan tonen als hij een bezoekje brengt bij zijn vrouw Debbie (Dawn Olivieri) en diens nieuwe vriend en waarbij hij dan o.a. zegt tegen haar nieuwe vriend:

"Heb je haar in de kont genomen ? Weet je wat daar achter op haar kont zit. Dat is een tatoeage met mijn naam erop"

De clou (oftewel de plottwist, welke betrekking heeft op Donnie Wilson) op het einde (de laatste circa 10 minuten van het verhaal) moet je zogenaamd een waanzinnig gevoel geven, maar is juist van een afgezaagd niveau en was ook totaal onnodig. Deze laffe nasmaak past overigens perfect bij de rest van de film.

Hoewel Gerard Butler geen fijn personage speelt in deze film, moest ik wel soms om hem lachen en o.a. als hij steeds Donnie Wilson "Fraulein" noemt, omdat deze werkt als barman in een Duitse bar. De cast speelt zeker niet hoogstaand, maar in een film als deze deden ze het nog best verdienstelijk en ik vond vooral Pablo Schreiber (in de rol van Ray Merrimen) er in positieve zin uitspringen als bad guy. Zijn vriendin in deze film, te weten Meadow Williams (in de rol van stripper Holly, waar Big Nick ook een wip meemaakt), mocht er best wezen en ze is ook eventjes bloot (billen en borsten) te bewonderen.

Al met al is deze Actie / Misdaad film nog vermakelijk genoeg om naar te kijken, maar verwacht zeker geen hoogstaande of intelligente film. Persoonlijk vond ik deze film met circa 140 minuten ook wat aan de lange kant.

avatar van Goldie63
Theunissen schreef:

. Het was niet de LAPD zoals jij aangeeft , , maar de LASD! Los Angeles SHerrifs Departement. Daar zit een groot verschil tussen.

Goldie63 schreef:

Foutje, bedankt !

avatar van Brabants
Spectaculair misdaad filmpje met een rauwe Gerard Butler in de hoofdrol. Het verhaal doet zeker denken aan Heat, aldaar het niveau natuurlijk nergens geëvenaard wordt. Niet alle scenes zijn even logisch en dat maakt het geheel jammer genoeg wat minder geloofwaardig. Toch is het uiterlijk vermakelijke kost.

Goeie actiefilm met een leuk verhaal. Goeie acteurs en zeker je tijd waard.

avatar van Corcicus
Deze film mikt duidelijk op een tienerpubliek waarvan de hormonen door het lijf tieren bij de aanblik van 50 Cent en andere belachelijke personages. Totaal onrealistisch politiekorps met tattoos tot in hun gezicht en vrij onorthodoxe en roekeloze onderzoekstechnieken, aangevoerd door een waardeloze vader/echtgenoot en zuipschuit. Hollywood op zijn zwakst.

avatar van boemboem27
best wel een goede actiefilm.
geen moment verveeld,was alleen wat aan de lange kant.
goede actie, prima acteurs.
prima verhaaltje echte aanrader

Goeie film waarin een groep bankovervallers een laatste, grote slag willen slaan. Een vergelijking met Heat kan niet uitblijven. Maar in vergelijking met die film komt de geloofwaardigheid hier wat meer in gedrang en zijn de personages net wat minder goed uitgewerkt. Onderhoudend van begin tot eind en ondanks de lange en spannende finale die bijna 1/3 van de film beslaat en de twist op het einde, net geen 4.0 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Het wordt niet saai tijdens de veel te lange speelduur, maar Den of Thieves wist me niet enorm te interesseren. Het plot neemt zichzelf wat te serieus en de uitwerking is rommelig, maar positief is wel weer dat er een paar prima actiescènes in zitten en dat het allemaal lekker vlot is. Maar om nog een keer te mopperen over de speelduur, waarom duurt dit toch in hemelsnaam bijna 2 en half uur? Ik erger me daar tegenwoordig steeds meer aan, dat al die standaard verhalen toch steeds weer avondvullend moeten zijn. Had dit lekker in 100 minuten gestopt. Meer dan simpel en pretentieloos vermaak is Den of Thieves natuurlijk niet.

avatar van Banjo
Wat een geweldig film! met een geweldig goed acteren de mannen speelden zo strak en nuchter.
En gelukkig niet van dat over de top Americaans (het was een zege!).
Ik vind dit echt een aanrader voor de harde actie liefhebbers zonder poes pas.
Ik geef de film alleen geen 4 omdat de spanning op het einde weg was... dood zonde!.

avatar van macrobody
Standaard Hollywood werkje waarbij een slimme dief toch uiteindelijk niet zo slim is. De familie perikelen waren geheel overbodig want zonder dat zien we ook wel dat de politieagent Butler thuis hoort in de groep waar de macht naar het hoofd is gestegen. Er werd ergens in de film de vraag neergelegd waarom deze oud militairen deze keuze hadden gemaakt, maar dat kwam niet echt antwoord op volgens mij. Kan zijn dat ik het gemist heb want aan het eind zegt de dief "I told you so", maar wat precies daar zou ik voor moeten terugspoelen. Wel ruim voldoende voor het verhaal, het einde en de nostalgische waarde aangezien dit over enkele jaren niet meer te maken is als de dollar niet meer bestaat en de hele wereld over is op digitaal geld.

avatar van loneranger
Deze film is duidelijk geïnspireerd door 'Heat' maar kan niet in de schaduw van dat meesterwerk staan. 'Den of thieves' is een aardige actiefilm met een paar stevige shoot-outs maar kent weinig karaktertekening en het einde vind ik nogal lafjes.

avatar van Rodger
lekkere actie/misdaad film.
loopt vlot en kijkt goed weg, met een voor mij verassend einde.
3.5 ***

Den of Thieves, de titel doet meer denken aan een snel bedachte titel for een quest in de videogame the Witcher of soortgelijke.

Toen ik hem opzetten dacht ik bij mijzelf yes dit kan wat worden! En inderdaad het enthousiasme kwam door de snelle vergelijking met "Heat" die ik net als vele anderen meteen maakte. En het snel beginnende geweld, maar gelijk snapte ik de opmerking: "he dropped his coffee" niet en domme opmerking om iemand neer te leggen.

Al snel kwam ik tot de conclusie dat de cast niet van het sterkste materiaal is gemaakt. Rapper 50 bulky cent, kwam al snel om de hoek kijken. Ik vind de muziek al slecht van dit soort types, laat staan als ze gaan acteren. Hij speelt een zeer overdreven type, een lichaam waar zelfs Arnold Swarzie van zou denken also also also! Vol met kleurplaten en een dik Ego, dat trieste gelaat kan hij toch niet weg acteren!
Ik heb me kapot geërgerd aan de scene waar hij zijn dochter weggeeft, waar hij dood gaat;"Oh my children".
Het werd mij overigens niet duidelijk waarom die dochter in haar laatste scene zo chagrijnig was, wellicht omdat ze met een D acteur moet werken. 50 cents is the value of his acting, en and he can beter stay in the CLUB.

Butler heb ik wel eens sterker gezien "300, lock stock, en anderen films", nu speelt hij een zeer overdreven politie agent, die rookt iets wat mij betreft zo 90' (Brusige willes style) is maar goed, een zwaar alcohol probleem heeft en een zwaar overbodig mislukt huwelijk dat er zo door de film is ingewoven zonder enkel nut. Hadden ze zo weg kunnen laten, en overigens slecht gejat van Al Pacino's relatie met zijn vrouw waarin heisa om een tv toch beter uitpakt. Die Vegan lul was ook maar bar slecht en frustrerend om naar te kijken. Die begin scene met die Donut wat proberen ze hier mee te bereiken?

Vele dingen waren gejat uit Heat, de hoofd crimineel geeft aan nooit meer naar de gevangenis te gaan net als deNiro, die laatste scene's zijn vergelijkbaar, helaas ontbreekt de echte kwaliteit.

Donnie had het allemaal vanaf het begin gepland, ja hoor zeer geloofwaardig allemaal! En die dikke Japanner is dat niet King's Aziekhiel's rechterhand uit The Walking Dead series?

Beetje slap verhaal, veel te lang, zeker niet de moeite waar om een keer te bekijken, beetje beginner's filmpje voor 16th jarige met razende hormonen, niet diep genoeg voor mij een echte filmliefhebber die vind dat iedere scene goed moet zijn net als in Heat welke zeker vele malen beter is dan deze uitgeperste drol.

Die regisseur is misschien een Gude gast maar voor een goede genrefilm moet hij toch nog maar eens naar Heat kijken. Nu kan hij niet veel doen aan de matige cast, maar erg swingend en boeiend weet hij de film niet te krijgen. Veel serieuze blikken en relatieperiekelen die niet boeiend zijn en best wat actie, maar zeker ook gezien de duur had er meer mee gedaan moeten worden. De climax, waar we dus lang op moeten wachten, stelt ook teleur.

Dit had ik niet verwacht, maar dit is een puike actiefilm.
Een vrijwel onbekende cast, op 2 namen na, maar ze doen het allen uitstekend.
Goed verhaal ook, met een verrassend einde.
Warm aanbevolen deze film voor wie van actiefilms houd.
Heb me er geen seconde mee verveeld, en ondanks de lange duur zeker niet saai.