Only the Brave (2017)

Drama / Biografie

geregisseerd door Joseph Kosinski
met Josh Brolin, Miles Teller en Jeff Bridges

Het waargebeurde verhaal van de leden van de Granite Mountain Hotshots, een groep brandweermannen die gespecialiseerd zijn in natuurbranden. Zij worden er medio 2013 op uit gestuurd om een grote brand in te dammen. Een groot deel van de bemanning komt echter vast te zitten, omdat de wind steeds meer toeneemt.

op imdb heet de film anders...

avatar van John Milton
Nav de trailer zou ik zweren dat het de nieuwe Peter Berg film was

Maar, zelfs dan had ik hem wel willen zien. Trailer zag er wel vermakelijk uit en zelfs ik kon genieten van Deepwater Horizon en Patriots Day. Maar hij blijkt van Kosinski (https://www.moviemeter.nl/film/88822), wie voor mij nog niet echt een bewezen naam is, ondanks een paar wel vermakelijke films. Ben benieuwd.

Verwachten jullie een bios release hiervoor?

avatar van Arri
Ik hoop het. Ik kan altijd wel genieten van dit soort rampenfilms. Krijg er een beetje Deepwater Horizon / Lone Survivor / Everest gevoel van. Kijk er naar uit

Van Kosinski heb ik trouwens alleen Oblivion gezien. Best aardige film maar niet fantastisch.

Waarom kan ik nergens een release date voor Nederland vinden? De film heeft erg goede recensies en Joseph Kosinski is een geweldige regisseur, ik wil hem erg graag zien.

avatar van Arri
Zie 'm nergens in interne berichtgeving langskomen, oorspronkelijke releasedatum was een dag geleden. Vreemd inderdaad.

avatar van lucdecoster
Gezien in Thailand en het was niet slecht maar ook niet zo bijzonder. Ik kende het waargebeurd verhaal niet en op het einde was dan wel een verrassing voor mij. Daardoor wel 3,5*

avatar van max cady
Op zich wel aardige film maar wel met een hele hoop stereotypes. Alsof ze allemaal een plekje in het verhaal moesten krijgen. Zo ook het het verloop van het verhaal (wat dan wel weer waargebeurd schijnt te zijn) Relatieproblemen, een rookie met drugsverleden, zo'n groepsbijeenkomst/bbq inclusief toespraak .. Ik ben er een beetje allergisch voor geworden omdat er al zoveel van dit is. Het geheel deed me denken aan Armageddon en dan bedoel ik de zweer want ja idd dat is een hele andere film. I know! Vergis je niet, ik hou echt van dit soort films, maar dan rauwer en niet met zo'n veilig "op-deze-manier-vindt-iedereen-het-leuk-sausje" eroverheen ...

avatar van Jazzthieve
max cady schreef:

Jij hebt blijkbaar een totaal andere film gezien. Dit is een volledig waargebeurd verhaal en dit in vrij groot detail waarheidsgetrouw rond de personen weergegeven (buiten een paar details), dit kan je nalezen hier: Only the Brave vs the True Story of the Granite Mountain Hotshots - historyvshollywood.com (niet lezen als je geen spoilers wil). Dus even zomaar zeggen dat het steretype is alsof het om een verzonnen filmscript zou gaan en dit dan probeert te staven met twee magere voorbeelden (een bbq??) is niet echt een argumentatie. Het is zoals het was (ja, dat personage was in het echt een rookie met problemen, ja inclusief die baby), realiteit is dus "stereotyp" voor jou? De vergelijking met Armageddon lijkt mij ook totaal vreemd aangezien de enige overeenkomst een hechte groep kameraden is en niets meer. Van die aard heb je verschillende films die aan die vergelijking kunnen voldoen.
Wat bedoel je met "op-deze-manier-vindt-iedereen-het-leuk-sausje"? Had je misschien wat meer actie willen zien? Wat bloed? Deze film, in tegenstelling tot wat je beweert lijkt mij helemaal niets voor jou te zijn. De film diept de personages met opzet uit, en doet dit bijzonder goed, zodat het publiek een hechte band met ze kan krijgen en concentreert zich hierbij op hoogstens 3 personages (Miles Teller, Josh Brolin en Jeniffer Connelly) en dus helemaal niet "allemaal".
Dit is een uitstekend film met zeer goede acteerprestaties van elke acteur en een zeer uitgebreidde cast die zijn tijd besteed aan zijn personages en met op het einde een emotionele opdoffer van jewelste die je maar zeer zelden ziet en voelt in films. Daar zijn sommige mensen wat allergisch voor blijkbaar.

Deze film is als Backdraft....alleen stukken beter.

avatar van max cady
Jazzthieve schreef:

Deze film is als Backdraft....alleen stukken beter.

Oei. Volgens mij ben je het niet eens met mijn mening maar dat zal vast vaker gebeuren. Ik wil wel het een en ander toelichten. Ik heb de film beoordeeld als film en niet als een waargebeurd verhaal. Een film krijgt bij mij niet per definitie extra punten omdat het waargebeurd is. Een goed verhaal hoeft niet waargebeurd te zijn! Vergis je niet, ik heb veel respect voor die mannen en voor wat er is gebeurd. Ik vroeg mijn vrouw gister nog waarom wij het memorial in Arizona nooit hadden gezien tijdens onze rondreis. Toen ik het opzocht bleek dat dit drama zich eind juni 2013 had voltrokken, wij waren er begin juni van dat jaar .. Als film blijf ik bij mijn standpunt van wat ik al eerder schreef maar misschien was ik iets te kort door de bocht. De allergie waar ik het over had en de vergelijking met Armageddon, daar bedoel ik mee dat gevoel dat me de laatste tijd wel vaker (erg vaak) bekruipt. Het patriottisme van de Amerikanen met de grote wapperende vlaggen. Nu geen vlaggen gaan tellen en reageren a.u.b en nee, liters bloed hoeft van mij niet maar het mocht iets rauwer in beeld. Ik ga nog iets zoeken ter vergelijking, kom ik op terug. Met stereotyperend bedoel ik dat er bijv een Alpha mannetje is, een grappenmaker, een vrouwenversierder, iemand die kracht uit het geloof put etc. Dat dus. Zo'n scene in de bus met Metallica's "Jump in the fire"? Ach het zal aan mij liggen .. Over het acteren hoor je mij niet en een slechte film vind ik het ook niet, 3 sterren is toch niks mis mee? Waar we het wel eens zijn en wat ik hierboven niet benoemd heb is het einde, wat jij de emotionele opdoffer noemt. Petje af, die kwam inderdaad wel binnen! (Had je van mij als spoiler mogen plaatsen)Na het kijken van de film (en voordat jij je commentaar schreef) ben ik eens uit gaan pluizen hoe het nou daadwerkelijk zit en zat en ik moet zeggen ze hebben zich knap aan het verhaal/uitrusting/personages gehouden. Nu ik mijn eigen bijdrage hierboven nalees moet ik zeggen dat het iets negatief overkomt. Iets te. Het was nog vroeg denk ik dan maar. Maar goed, het laatste half uur was prima, de rest voor mij niet zo bijzonder.

De link die je bijvoegd in je verhaal is van meerwaarde. Inderdaad pas lezen nadat je de film hebt gezien!!

avatar van John Milton
John Milton schreef:
Nav de trailer zou ik zweren dat het de nieuwe Peter Berg film was

Bleek reuze mee te vallen. Meer drama dan actie en de onvervalste heroïek bleef ook grotendeels afwezig. Vernieuwend is het niet, en tijdens de dramatische climax met Connelly en Teller ontwaarde ik toch 2 ietwat jammere regels dialoog met It Should have been me, they were all better than me!.

Maar dan nog raakte het me wel, en ik zal altijd respect hebben voor brandweermannen.

avatar van GGG
GGG
Zeer mooie en aangrijpende film. Zeker als je weet dat het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal...

Prachtige vertelling, welliswaar echt op zijn amerikaans, kijk je daar doorheen dan wacht je een mooie en emotionele ervaring

Prachtfilm erg krachtig in het vertellen van wat er daadwerkelijk heeft afgespeeld. Emotioneel op sommige momenten maar ook enerverend. Te weinig aandacht geweest voor deze film had meer verdiend .

avatar van hkoster
Middelmatig drama. Weinig actie. Wist ook niet wat ik ervan moest verwachten. Heb de film in mijn bezit. Nog een keer kijken. Misschien valt de film dan best mee of nog meer tegen.

Ik vond het ook allemaal maar doorsnee , de karakters pakte me niet en er was voor mijn te weinig drama op een of andere manier werkte het bij mijn niet terwijl het gebeuren op zich wel tragisch was.

max cady schreef:

Ik begrijp precies wat je bedoelt en deel je mening eveneens.
Op het dramatische einde na lukte het mij verder niet om een band met de personages te krijgen.
Iets wat toch van belang is in dit genre en wat bijvoorbeeld de serie "Chicago Fire" wel lukt.
Het is een goede film met een goed verhaal maar dat was het dan ook.

avatar van NERD
Fijn tempo deze film. Gedurende de film blijft er genoeg te ontdekken over de hoofdpersonages om de film interessant te houden. Goed geacteerd, leuke personages, en een voor mij onverwacht einde omdat ik mij niet in het verhaal verdiept had voor dit waargebeurde verhaal te bekijjken. Als je het verhaal niet al kent, zou ik ook aanraden je er niet eerst op in te lezen.

Wellicht mede hierdoor zat er voor mij gedurende de hele film een soort onderliggende spanning die maar weinig films effectief bereiken.

avatar van Rillo
Beetje warrig verhaal maar zeker niet vervelend om aan te zien.
Enige kennis van brandblussen ontbreekt me maar had het goed kunnen gebruiken, wist niet eens dat zo'n blusteam continue aan het blussen is als dagtaak.
De typetjes konden me niet direct bekoren, allemaal spierballenpraat maar ondanks dat zat ik aan het einde toch wel even met een dichtgeknepen strot.
Avondje goed vermaak, 3 sterren

Een film die je wel bijblijft, al zal dat niet tot in lengte van jaren zijn. Af en toe spectaculaire beelden en een heftig einde maken het bijna onmogelijk dat dit waargebeurde verhaal niet even blijft hangen. Anderzijds ook weer geen absolute topfilm die prijzen zal winnen. Daarvoor is het te gelikt, te Amerikaans met allemaal good looking en dappere jongemannen die hun leven aardig op een rijtje hebben dan wel dit krijgen gedurende de film, en tussendoor uiteraard samen een gelukzalig dansje en een biertje doen in de plaatselijke kroeg..... Neigt soms bijna naar typetjes in plaats van echte personen. En dan die twee eeuwige schoonheden Connely en Macdowell samengebracht in de bijrollen, mooi staaltje typecasting. Emotioneel verhaal in elk geval, gelukkig net niet overdreven sentimenteel, wat ook makkelijk had gekund. Brolin doet het prima als leider van dit stel: goede, geloofwaardige acteur. De andere hoofdrolspeler, Teller, zien we steeds vaker opduiken in voorname rollen, maar kon me ook hier niet helemaal overtuigen in een ook wel moeilijke rol. Al met al: de moeite wel waard.

avatar van knusse stoel
Heftig op sommige momenten! Helaas had het verhaal nu en dan ook het niveau van een soap. Er zaten momenten in dat je zo de reclame erin kon gooien op een cliffhanger en op een emotioneel moment, dus zoals in de beruchte soaps.
In het geheel een prima film en een goed verhaal wat prima werd vertolkt door de acteurs.
Omdat men tegenwoordig veel met computers werkt, is het mogelijk om de branden serieus in beeld te brengen en zie je heel goed hoe gevaarlijk het werk kan zijn van de bestrijders van het vuur in de natuur.
Echt soms LEVENsgevaarlijk!
Een mooie 8 voor deze productie!

avatar van filmkul
Redelijk sterk drama. Het verhaal is heftig en wordt goed uitgewerkt door Kosinski. De opbouw is goed. Elk personage krijgt de tijd voor zijn of haar introductie via allerlei subplotjes. Daardoor heeft de dramatische climax, waar rustig naar toe gewerkt wordt, extra impact op de kijker. Brolin zet een sterke rol neer. Visueel ziet de film een prima uit en de special effects zijn ok. Prima film. 3.5/4.0

Matige film, kreeg nergens echt binding met de brandweerlieden en wist al hoe het zou aflopen want dit was best groot in het nieuws destijds. Prima om een keertje te kijken, best vermakelijk.

avatar van mixmaster
Prachtige film over het waargebeurde verhaal van de leden van de Granite Mountain Hotshots.
133 minuten is een lange zit maar deze film is het waard, de brandweermannen en hun familie eromheen worden uitstekend in beeld gebracht, zowel hun priveleven als hun werk.

Visueel is de film prima en ook de uitwerking van deze film is goed gedaan.

avatar van james_cameron
Hier en daar werd ik een beetje gek van het getoonde hillbilly-milieu en het dik aangezette redneck-taalgebruik, maar over het algemeen is dit een prima gespeeld en meeslepend drama, visueel tot in de puntjes verzorgd. De meer dan degelijke cast kan ook geen kwaad natuurlijk. Ik kende het verhaal achter deze brandweermannen niet, iets dat de impact van het verhaal ten goede komt. Iets te lang en niet alle personages komen even goed uit de verf, maar bij vlagen behoorlijk indrukwekkend.

avatar van Alathir
Wat een heerlijke film beste lezers ! Hartelijk gelachen heb ik met deze film en het einde viel bij mij in als een bom. Only The Brave is een prachtige vertelling over de Granite Mountain Hotshots waar ik niet eerder over gehoord had. Ik volg de actualiteit dan ook niet zo op de voet. Ik vond dat er een oprechte bromance hing tussen de verschillende mannen. Wat een ploeg! Ze zouden letterlijk voor elkaar in het vuur springen.

Brolin speelt super goed, maar het is toch vooral weer Miles Teller die me zeker aanspoorde om deze film te gaan zien. Ook nog eens een film met een achterliggende boodschap iedereen maakt fouten, de ene mens al wat grotere, ingrijpendere fouten dan de andere, maar iedereen verdient een tweede kans als je eenmaal je fouten hebt ingezien? . Mooie muziek ook. In het begin was het even wennen aan sommige situaties en wat ze juist aan het doen waren maar na een tijdje ging ik helemaal meeleven met deze lokale helden. Gewoon een film die ik iedereen kan aanraden. Ik moet wel bekennen dat ik graag heldenepossen zie en zeker als ze niet al te dik zijn aangezet zoals hier.

Super film! Een lange zit, maar zeker de moeite waard de film kijkt vlot weg, waardoor er geen moment saai is. Je kijkt mee met de branden, maar ook een stukje privé.

Goed te weten is dat de film van een waargebeurd verhaal is, waardoor zeker het hard aankomt.

Absolute aanrader!

avatar van Zwolle84
Als ik die poster zie moet ik al een beetje binnensmonds spugen...

avatar van DreamTech
Jeetje wat een goeie film dat had ik totaal niet verwacht !!

avatar van Shinobi
"If you're looking for sympathy, the only place you're going to find it is in the dictionary, somewhere between shit and syphilis."

Verrassend dat deze film niet afkomstig is van Peter Berg. Maar aan de andere kant weer een pluspunt, want hij zou er een overdreven patriottistisch spektakel van hebben gemaakt.

'Only the Brave' vertelt het tragische verhaal van de Granite Mountain Hotshots die in 2013 eropuit zijn gestuurd om een grootse bosbrand in te dammen. Volgens mij heb ik het destijds wel vaag voorbij zien komen, maar een film weet een dergelijke situatie natuurlijk beter te documenteren.

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de aanloop naar het noodlottig ongeval korter zou zijn. Toch krijg je op deze manier als kijker de tijd om de groep brandweermannen en hun kameraadschap beter te leren kennen. Hierin richt men zich hoofdzakelijk op de personages vertolkt door een overtuigende Josh Brolin en Miles Teller die naargelang in zijn rol groeit. Bovendien helpt het dat de rest van de cast het naar behoren doet.

Ondanks al deze ontwikkeling mist er jammer genoeg een bepaalde emotionele stomp. Weliswaar worden de zinderende bosbranden bij vlagen best indrukwekkend in beeld gebracht, maar als geheel wordt er nooit echt dieper ingegaan op de motivaties. Alleen bij de climax voelde ik hetgeen wat de hele film eigenlijk moest zijn.

Al met al een degelijk drama, maar er wordt te veel op safe gespeeld.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van mrklm
Op papier is dit een dertien-in-een-dozijn-ware-woensdagavondfilm die Amerikaanse TV-zenders aan de lopende band produceerden in de jaren '90. De opgeklopte romantiek in deze lofzang op een team van elite-brandweerlui uit Arizona dat zich inzet om bosbranden te bestrijden, is één van de vele clichés die de middelmatigheid van het script onderstrepen. Bijzonder spannend of spectaculair is het ook niet echt, maar het is de ijzersterke en voorbeeldig spelende cast die de film weten te redden van de middelmaat. Miles Teller (als een junkie die besluit zijn leven te beteren wanneer hij vader is geworden) en Josh Brolin (als de ervaren leider van het brandweerteam) zijn de centrale personages in deze film en zijn krijgen uitstekende steun van Jeff Bridges, die ook qua uiterlijk overtuigd als Brolins broer) en Jennifer Connolly als Brolins ongeruste echtgenote, maar het materiaal doet geen recht aan het talent dat zij hier tentoonspreiden.

avatar van tbouwh
Kan iemand ondertussen een digitaal opgeschoonde versie van de poster uploaden (gaarne zonder slogan)?

avatar van Phantasm
Begint wel wat traagjes, maar over het geheel is het toch wel een indrukwekkend drama dat aan het einde boeit.