Only the Brave (2017)

Drama / Biografie

geregisseerd door Joseph Kosinski
met Josh Brolin, Miles Teller en Jeff Bridges

Het waargebeurde verhaal van de leden van de Granite Mountain Hotshots, een groep brandweermannen die gespecialiseerd zijn in natuurbranden. Zij worden er medio 2013 op uit gestuurd om een grote brand in te dammen. Een groot deel van de bemanning komt echter vast te zitten, omdat de wind steeds meer toeneemt.

avatar van mrklm
Op papier is dit een dertien-in-een-dozijn-ware-woensdagavondfilm die Amerikaanse TV-zenders aan de lopende band produceerden in de jaren '90. De opgeklopte romantiek in deze lofzang op een team van elite-brandweerlui uit Arizona dat zich inzet om bosbranden te bestrijden, is één van de vele clichés die de middelmatigheid van het script onderstrepen. Bijzonder spannend of spectaculair is het ook niet echt, maar het is de ijzersterke en voorbeeldig spelende cast die de film weten te redden van de middelmaat. Miles Teller (als een junkie die besluit zijn leven te beteren wanneer hij vader is geworden) en Josh Brolin (als de ervaren leider van het brandweerteam) zijn de centrale personages in deze film en zijn krijgen uitstekende steun van Jeff Bridges, die ook qua uiterlijk overtuigd als Brolins broer) en Jennifer Connolly als Brolins ongeruste echtgenote, maar het materiaal doet geen recht aan het talent dat zij hier tentoonspreiden.

avatar van tbouwh
Kan iemand ondertussen een digitaal opgeschoonde versie van de poster uploaden (gaarne zonder slogan)?

avatar van Phantasm
Begint wel wat traagjes, maar over het geheel is het toch wel een indrukwekkend drama dat aan het einde boeit.

avatar van Psycho-M
Only the Brave.
Waargebeurd verhaal over de dappere brandweerlieden die steeds weer zware (bos)branden bestrijden.
Voelt het drama soms wat zwaar aangezet? Ja.
Wordt de bromance hier en daar wat overgeromantiseerd? Ja
Ligt het "wij zijn Rednecks en trots erop" er af en toe dik op? Ja
En toch is het een prima film die je meeneemt in het verhaal van deze groep mannen.

Want ja, deze film geeft, als je de geschreven media mag geloven, een realistisch beeld van de Granite Mountain Hotshots en hun verhaal.
Bovendien zijn Miles Teller en Josh Brolin weer top in hun rollen. En voor Jennifer Connolly heb ik al een zwak sinds Labyrinth.

avatar van nadrin
Ik stoorde me aan de opgeklopte cameraderie. Ook het O wat ben ik stoer gedrag, Het deed de film geen goed. En haalde de geloofwaardigheid onderuit.

Goeie film over een groep brandweermannen die gespecialiseerd zijn in het bestrijden van bosbranden. Wat clichématige en voorspelbare personages (het hele broederschap lag er wat te dik bovenop). Maar de film is onderhoudend van begin tot eind en de scenes met de bosbranden zien er goed uit en vormen het beste onderdeel van de film. Verder een fijne cast met aardig wat bekende namen. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van schumacher
Een heel goeie film.
Goeie cast.
Waargebeurd verhaal.
Risico beroep.

avatar van blurp194
De titel is al spoiler genoeg, als je het citaat kent.

Ik weet niet zo goed wat ik van deze film vinden moet. Zeker het begin voelt aan alsof het een low-budget documentaire is - rommelig en niet heel erg ter zake, veel gedoe maar weinig wol, geschreeuw en stoere redneck taal maar weinig inhoud. En erg Amerikaans sentimenteel ook. Maar er is wel een enorme sterrencast bij elkaar gehaald. Niet dat die nou heel erg mooie acteerprestaties laten zien eigenlijk… hoewel het wel echt smullen is als Jeff Bridges met zijn bandje aan het spelen is. Daar komt de rest dan toch echt niet bij in de buurt. Jennifer Connelly komt misschien op de tweede plaats met haar paardenboel. Of Miles Teller wellicht, als je op de sentimentele kant leunt.

Maar zoals dat hoort in een ‘waargebeurd’ verhaal, leunt de film vooral op dat verhaal. Maar of dat nou zo mooi verteld wordt, meh, ik heb daar zo mijn twijfels over. Het is op zich erg positief dat het verhaal erg dicht bij de historie blijft, maar ik was niet heel erg onder de indruk van de film die dat oplevert. Hoe vreemd het ook klinkt misschien, er gebeurt wat weinig, en ondanks dat er wel wat geprobeerd wordt om het verhaal van een paar van de hoofdpersonen - Brendan, Eric, Duane, Amanda, om maar wat names te droppen - in te kleuren, komt het toch niet echt bij me aan wat daar mee is. Het blijft wat afstandelijk en abstract. Je zou denken dat er meer te vertellen geweest was. En dat die dappere mannen waar de film zijn titel aan te danken heeft, dat die dat verdiend hadden, dat is wel buiten kijf.

avatar van Jan met de pet
Echt gebeurt....zeker niet verkeerd, had misschien meer in gezeten......3,5

als je de helft gelooft van de film dat zal de waarheid zijn,amerikanen ik noem ze altijd funny people kan die lui echt niet serieus nemen.neem nou ook de film creed 2 daar zakt je broek toch van op je hielen