Only the Brave (2017)

Drama / Biografie

geregisseerd door Joseph Kosinski
met Josh Brolin, Miles Teller en Jeff Bridges

Het waargebeurde verhaal van de leden van de Granite Mountain Hotshots, een groep brandweermannen die gespecialiseerd zijn in natuurbranden. Zij worden er medio 2013 op uit gestuurd om een grote brand in te dammen. Een groot deel van de bemanning komt echter vast te zitten, omdat de wind steeds meer toeneemt.

avatar van mrklm
Op papier is dit een dertien-in-een-dozijn-ware-woensdagavondfilm die Amerikaanse TV-zenders aan de lopende band produceerden in de jaren '90. De opgeklopte romantiek in deze lofzang op een team van elite-brandweerlui uit Arizona dat zich inzet om bosbranden te bestrijden, is één van de vele clichés die de middelmatigheid van het script onderstrepen. Bijzonder spannend of spectaculair is het ook niet echt, maar het is de ijzersterke en voorbeeldig spelende cast die de film weten te redden van de middelmaat. Miles Teller (als een junkie die besluit zijn leven te beteren wanneer hij vader is geworden) en Josh Brolin (als de ervaren leider van het brandweerteam) zijn de centrale personages in deze film en zijn krijgen uitstekende steun van Jeff Bridges, die ook qua uiterlijk overtuigd als Brolins broer) en Jennifer Connolly als Brolins ongeruste echtgenote, maar het materiaal doet geen recht aan het talent dat zij hier tentoonspreiden.

avatar van tbouwh
Kan iemand ondertussen een digitaal opgeschoonde versie van de poster uploaden (gaarne zonder slogan)?

avatar van Phantasm
Begint wel wat traagjes, maar over het geheel is het toch wel een indrukwekkend drama dat aan het einde boeit.

avatar van Psycho-M
Only the Brave.
Waargebeurd verhaal over de dappere brandweerlieden die steeds weer zware (bos)branden bestrijden.
Voelt het drama soms wat zwaar aangezet? Ja.
Wordt de bromance hier en daar wat overgeromantiseerd? Ja
Ligt het "wij zijn Rednecks en trots erop" er af en toe dik op? Ja
En toch is het een prima film die je meeneemt in het verhaal van deze groep mannen.

Want ja, deze film geeft, als je de geschreven media mag geloven, een realistisch beeld van de Granite Mountain Hotshots en hun verhaal.
Bovendien zijn Miles Teller en Josh Brolin weer top in hun rollen. En voor Jennifer Connolly heb ik al een zwak sinds Labyrinth.

avatar van nadrin
Ik stoorde me aan de opgeklopte cameraderie. Ook het O wat ben ik stoer gedrag, Het deed de film geen goed. En haalde de geloofwaardigheid onderuit.

Goeie film over een groep brandweermannen die gespecialiseerd zijn in het bestrijden van bosbranden. Wat clichématige en voorspelbare personages (het hele broederschap lag er wat te dik bovenop). Maar de film is onderhoudend van begin tot eind en de scenes met de bosbranden zien er goed uit en vormen het beste onderdeel van de film. Verder een fijne cast met aardig wat bekende namen. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van schumacher
Een heel goeie film.
Goeie cast.
Waargebeurd verhaal.
Risico beroep.

avatar van blurp194
De titel is al spoiler genoeg, als je het citaat kent.

Ik weet niet zo goed wat ik van deze film vinden moet. Zeker het begin voelt aan alsof het een low-budget documentaire is - rommelig en niet heel erg ter zake, veel gedoe maar weinig wol, geschreeuw en stoere redneck taal maar weinig inhoud. En erg Amerikaans sentimenteel ook. Maar er is wel een enorme sterrencast bij elkaar gehaald. Niet dat die nou heel erg mooie acteerprestaties laten zien eigenlijk… hoewel het wel echt smullen is als Jeff Bridges met zijn bandje aan het spelen is. Daar komt de rest dan toch echt niet bij in de buurt. Jennifer Connelly komt misschien op de tweede plaats met haar paardenboel. Of Miles Teller wellicht, als je op de sentimentele kant leunt.

Maar zoals dat hoort in een ‘waargebeurd’ verhaal, leunt de film vooral op dat verhaal. Maar of dat nou zo mooi verteld wordt, meh, ik heb daar zo mijn twijfels over. Het is op zich erg positief dat het verhaal erg dicht bij de historie blijft, maar ik was niet heel erg onder de indruk van de film die dat oplevert. Hoe vreemd het ook klinkt misschien, er gebeurt wat weinig, en ondanks dat er wel wat geprobeerd wordt om het verhaal van een paar van de hoofdpersonen - Brendan, Eric, Duane, Amanda, om maar wat names te droppen - in te kleuren, komt het toch niet echt bij me aan wat daar mee is. Het blijft wat afstandelijk en abstract. Je zou denken dat er meer te vertellen geweest was. En dat die dappere mannen waar de film zijn titel aan te danken heeft, dat die dat verdiend hadden, dat is wel buiten kijf.

avatar van Jan met de pet
Echt gebeurt....zeker niet verkeerd, had misschien meer in gezeten......3,5

als je de helft gelooft van de film dat zal de waarheid zijn,amerikanen ik noem ze altijd funny people kan die lui echt niet serieus nemen.neem nou ook de film creed 2 daar zakt je broek toch van op je hielen

avatar van cor1946
slecht geouwehoer en weinig actie

avatar van Shadowed
Prima.

Dat een film zoals dit niet al te veel op actie ingaat, is begrijpelijk. Het gaat hier overduidelijk om het respect voor de mannen hier, en dan hoef je er echt geen halfbakken actiefilm van te maken die de heren geen eer aan doet. Het probleem is alleen dat het daarbuiten ook niet al te veel eer aandoet.

Cast speelt uitstekend. Brolin in 1 van zijn betere rollen in zijn carrière, zonder twijfel. Ook Teller is behoorlijk op dreef, en acteurs zoals Kitsch, Bridges en Badge Dale weten ook best te overtuigen. Ook echt wel rollen waar ze daadwerkelijk iets mee kunnen.

Visueel is het erg wisselend, zoals het weer. Van veraf zien de bosbranden en uitzichten er magisch uit natuurlijk, maar zodra het vuur dichterbij komt ziet het er opeens houterig uit. Dat gaat dan ten koste van de spanning en intensiteit van de film.

Cameragebruik is soms knap, vooral als de bosbranden op afstand blijven waardoor de kolossale rookbommen overweldigend op het scherm neerkomen. Maar het blijft allemaal redelijk veilig voor de rest en laat het verhaal dan leiden.

Drama is soms knap, vooral op het einde, maar ook de ruzies tussen Brolin en Connelly komen soms sterk op het scherm terecht. Soms wat te dik aangezet, maar dat krijg je wel altijd in dit soort Amerikaanse films, die het allemaal net iets te doen.

Het is dat de film wel een realistische toon weet neer te zetten die geloofwaardig is buiten het Pro-Amerikaanse gegrap van de brandweerlieden om. En dat is wat de film ook op stoom houdt, want daar moest het dan ook wel van komen.

Waar de film wat de mist ingaat is dat het weinig eer aan doet aan de mannen. Inplaats daarvan krijgen wel maar enkele karakters in het daglicht, waarvan er maar 3 uitgewerkt worden en de rest moet dan genoegen nemen met op de achtergrond te staan, waarvan je de naam ook niet weet tot de aftiteling.

Met iets meer respect voor de heren op de achtergrond was het wellicht ook heftiger binnengekomen op het einde. Het had de juiste toon al te pakken eigenlijk. Maar het is nu voor wat het is, en dan is het cijfer er dus ook naar.

In 2013 verscheen er in het blad "GQ" (een internationaal maandelijks mannenmagazine) een artikel over een gespecialiseerde brandweerafdeling, oftewel de "Granite Mountain Hotshots", die eerder dat jaar strijd had geleverd tegen een ongekend heftige natuurbrand in Arizona.

Het verhaal werd bewerkt tot deze veredelde televisiefilm van ruim twee uren, die kampt met een onderontwikkeld scenario vol spierballentaal en melodrama. Toch valt er voor welwillende kijkers (zoals ik) best wat te genieten, want de cast (o.a. Josh Brolin, Jeff Bridges, Jennifer Connelly en Miles Teller) is gewoon voortreffelijk en een aantal dialogen mocht er zeker zijn (zeker die tussen Josh Brolin en Jennifer Connelly, die ik overigens nog steeds een mooie vrouw vindt). Verder is het camerawerk (van Oscarwinnaar Claudio Miranda) vaak indrukwekkend en je steekt ook nog iets op over brandbestrijding op topniveau.

Het verhaal heeft overigens een vrij clichématig verloop (vond ik zelf wel niet echt storend of vervelend) en het einde zag ik min of meer aankomen (zeker als Josh Brolin tegen zijn vrouw Jennifer Connelly zegt "Het is maar een klein brandje, ik ben waarschijnlijk voor het avondeten weer thuis"), maar ik had niet gedacht dat het om zoveel slachtoffers (19 van de 20, waarbij de enige overlevende van te voren wist weg te komen) ging van de "Granite Mountain Hotshots". Dat was best aangrijpend om te zien en zorgt ook best wel voor een emotioneel einde (ik kon het zelf ook niet droog houden).

Al met al gewoon een goede waargebeurde Drama / Biografie film, waarbij de cast met name de film tot een hoger niveau tilt en waardoor ik hem ook beloon met 3,5* i.p.v. 3,0*.

avatar van Rodger
Een prima actie drama film..
Waarbij de Amerikaanse glorie ruimschoots naar voren komt..
3.5 .. omdat het camera werk goed gebracht wordt ..

avatar van martijn011
Prachtige film!

Ik kende het verhaal van de Granite Mountain Hotshots niet, maar richting het einde van de film wordt alles wel een bepaalde kant op gestuurd. Ik moet zeggen dat het einde sterk is weergegeven zonder over het randje te gaan. Komt mede door de sterke cast die deze film bezit. Brolin is echt geweldig, maar dat geldt eveneens voor Teller, Bridges en Connelly. Zij tillen hoogstpersoonlijk deze film naar een hoger niveau, mede door de goed geschreven dialogen.

De film zit niet boordevol actie zodat er tijd is voor wat karakteruitdieping van de hoofdpersonages. Zoals gezegd levert de cast vakwerk zodat we naar een prima film zitten te kijken waarin het nodige gebeurt en het ook nog interessant is om te zien hoe de grote natuurbranden in Amerika bestreden worden.
Boeiend van begin tot eind, dikke vier sterren.

avatar van Lovelyboy
Wat is eigenlijk de reden dat deze film slechts als import te krijgen is binnen Nederland zoals nu op bol.com en zonder Nederlandse ondertiteling...?