Patriots Day (2016)

Verenigde Staten / Hongkong
Drama / Thriller

geregisseerd door Peter Berg
met Mark Wahlberg, John Goodman en Kevin Bacon

'Patriots Day' volgt de gebeurtenissen rondom de bomaanslag tijdens de Boston Marathon in 2013. Na de aanslag werkte politiecommissaris Ed Davis nauw samen met de FBI. Samen met zijn team deden ze onderzoek naar de aanslag en joegen ze de daders op.

Indrukwekkend in beeld gebracht drama met degelijke cast.
Doordat speelduur behoorlijk lang is, 2 uur en een kwartier komen alle karakters goed aan bod en leef je met de personages mee. De aanslag, de nasleep en de klopjacht komen allemaal aan bod.
De laatste paar minuten komen de echte personen in beeld die betrokken zijn geweest rondom de perikelen die de aanslag veroorzaakt heeft. En dat geeft deze film nog eens een extra emotioneel beladen tintje.
4*/4.5*

avatar van Vilmkritikus
Van de eerste tot de laatste minuut een spannende film die geen moment verveelt.

avatar van JacoBaco
Best wel benieuwd naar de volgende film van Peter Berg. Maar zijn volgende project wordt een docu en deze ga ik niet kijken! Untitled Rihanna Documentary

(verwijderd)
Met weinig verwachtingen aan Patriots Day begonnen, zo'n 2 uur later met waterige ogen de film geëindigd. Nooit had ik zo'n aangrijpende film verwacht van tevoren. Het laatste beeld van de film, de foto van slachtoffer en kind Martin Richard, kan ik amper verwoorden.

Ik betrap mezelf erop dat dit één van de vele drama's is in het nieuws die me koud laat, echt letterlijk, het doet me helemaal niets meestal. Nu ik dit zie, en doorkrijg wat er allemaal wel niet gaande is ter plekke, kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Dit is helemaal niet omdat Patriots Day Amerikaans geromantiseerde shit is, dit was gewoon de weergave van een harde realiteit.

De film wordt vervolledigt door spannende actiebeelden, een teruggetrokken en perfect passende soundtrack en dialogen met de perfecte balans. Sowieso is de balans geweldig waardoor de 130 minuten in no-time voorbij zijn.

Complimenten voor de cast die het verhaal natuurlijk wist over te brengen, met een erg sterke Wahlberg, Bacon en (bij vlagen zelfs komische) JK Simmons onder andere. Ook de slachtoffers betrapte ik niet op fouten.

Het enige waar ik van baalde is dat ik bij vlagen niet zeker was of ik naar echte beelden of een reconstructie te kijken zat.

Dit is de tweede film die ik zag van Peter Berg, en ook deze vind ik erg goed. Een regisseur die ik in de gaten ga houden.

EDIT: Ik had het beter weer kunnen laten, maar toch maar eens de reacties hier gaan lezen.
Patriots Day is dus zo'n keuze van de 'wij zijn geen mensen maar film experts'-groep. Hoe goed ze de film ook vinden, hij verdient gewoon afgekraakt te worden. Geinig.

(verwijderd) schreef:

Is dat plausibeler dan het alternatief? Ben wel benieuwd welke bewoordingen je naar die conclusie leiden

Voor mezelf, ik ben absoluut geen Berg fan na 5 van zijn films, maar vond Deepwater Horizon verrassend genoeg een stuk sterker dan ik verwachte. Deze krijgt ook een eerlijke kans eerdaags, de zure patriottische oprisping van een trailer niettegenstaand. Hopelijk bevalt die evengoed als de laatste, maar ik houd mijn verwachtingen wat bescheiden.

avatar van YouDrunkGoHome
Best een aardige film maar ik kan toch niet de enige zijn die zich stoorde aan Mark Wahlberg? Zo overdreven aanwezig overal, zeer irritant. Nou weet ik wel dat dat een beetje zijn manier van doen is maar op de een of andere manier had ik dit gevoel bij Deepwater Horizon en Lone Survivor een stuk minder. Moet wel credits geven voor het einde, dat was erg mooi.

avatar van Kondoro0614
Patriots Day

Deze film gister avond toch maar gekeken, totaal zonder enige verwachtingen in heb ik de film aangezet en ben ik er even goed voor gaan zitten. Ik had persoonlijk voorgenomen wat meer Drama titels te gaan kijken aangezien deze films zo slecht nog niet zijn, ik was eerder vooral erg anti-drama maar namaten je wat ouder word heb je ook een oog voor deze films en Patriots Day brengt een onderwerp met zich mee die ik nog ontzettend goed kan herinneren. De film ‘Patriots Day’ vertelt het gruwelijke verhaal over de Boston Bombing een tragische dag in Amerika waar een dubbele aanslag werd gepleegd bij de Boston Marathon. Ik kan me nog ontzettend goed herinneren dat deze dag aangebroken was aangezien we toen nog bijna twintig keer in het jaar ‘vakantie’ hadden en ik terug van het sporten kwam met een maatje van me, thuis even wat ouwehoeren totdat we op het nieuws stuitte waarop grote koppen stonden van de aanslagen, even later zagen we ook afgrijselijke foto’s (staan nu ook gewoon op google) van de slachtoffers binnen de marathon.

Toch kent de film ‘Patriots Day’ een paar goeie details. Zo wanneer de bom afging lag er een man zonder benen waar het bot uitstak, de zelfde man (natuurlijk niet de acteur) lag ook zo in het echt op de grond, of dat nou echte beelden of gespeeld was weet ik niet, want de de film is soms best verwarrend aangezien ze continu de beelden mixen. Toch vond ik dit wel een van de noodzakelijke beelden in de film (al nu wat er om heen ook bij komt kijken) want deze tragedie mogen we nooit meer vergeten.

Echter vond ik de film aangrijpend overkomen. We worden in het leven gegooid van Tommy Saunders een BPD agent die tijdelijk een straf moet uitoefenen. Hij moet als bewaker functioneren op zijn laatste straf-dag en word hiermee bij de finishlijn gezet. Hij had net de dag ervoor een deur ingetrapt wat niet goed bevallen is voor zijn knie en daardoor liep hij wat moeilijk. Aan de andere kant volgen we ook het begin van de ellende en de twee jongens Dzhokhar Tsarnaev en Tamerlan Tsarnaev die de voorbereidingen hadden getroffen om de bommen te maken en, het beginstadium van hun radicalisering, kijkend naar Taliban (IS) lui die voordoen hoe ze het beste wapens konden maken. Je kunt merken dat Dzhokhar er niet helemaal mee eens is en een beetje terug begon te deinzen toch in de macht van Tamerlan laat hij zich overhalen en vertrekken ze naar de Boston marathon. Wanneer de bommen afgaan is er natuurlijk totale paniek binnen Boston, wie of wat maar ook waarom. De politie startte na het behandelen en hulpverlenen met een grootschalig onderzoek wat niet al te lastig was omdat Tamerlan en Dzhokhar samen agenten neer schoten en niet bepaald geruisloos door de straten gingen om te vluchten.

Ze komen na een tijdje in een vuurgevecht met een x aantal agenten en tijdens het gevecht gaat Tamerlan neer. Wanneer hij op de grond ligt rijd Dzhokhar net weg en rijd vol over zijn broer heen, ook hiervan staan er afgrijselijke foto’s van op Google! Tamerlan overleed hierdoor en Dzhokhar vlucht. Er ging een gigantisch klopjacht ter gevolg waarna Dzhokhar best wel knullig is gevonden in een boot. Dzhokhar kreeg de doodstraf opgelegd met een dodelijke injectie alleen is dat nog steeds niet gebeurt en wacht de beste jonge nog steeds zijn straf uit.

Prima film waarbij een groot en schadelijk onderwerp voor de stad Boston aanbod kwam, ik heb me prima vermaakt, tenminste, het heeft me echt doen denken en ik heb met hier en daar wat ongeloofwaardigheden naar de film zitten kijken, want het was een prima film!

John Milton schreef:

Ik kan je wel zeggen dat ik de Amerikaanse vlag niet heb gezien, waar die in de trailer 'na 2 seconden' blijkbaar te zien is. Ik snap eigenlijk überhaupt die haat niet richting 'Amerikaans patriottische' films van mensen die vooral Amerikaans materiaal kijken. Kijk dan lekker een docu uit Luxemburg ofzo. Zelf herken ik die patriottische shit zelden. In Hacksaw Ridge bijvoorbeeld wel, waar elke Japanner het verstand heeft van een baksteen. Vaak past het gewoon logisch in de film, met Patriots Day als perfect voorbeeld. Een negatiever beeld van de geprezen agenten valt er volgens mij nauwelijks te schetsen.

Ik ben nu al vergeten wie wat schreef hoor, dit is dan ook niks persoonlijks.

avatar van John Milton
Dan staat je radar misschien minder gevoelig afgesteld Teejey, of je stoort je er simpelweg niet zo aan? Berg heeft er namelijk nogal een handje van, en na 5 films, waaronder Battleship en Lone Survivor en nu weer deze film, gaat dat opvallen.

Over het feit of anderen die daar kritiek op hadden voornamelijk Amerikaans materiaal kijken kan ik weinig zeggen, al lijkt het Amerika syndroom voor iedere user te gelden, of je nu JM, Onderhond of Beavis heet. Ik denk niet dat dat veel te maken heeft met hoe je hiernaar kijkt.

Wel kan ik zeggen dat ik zelf erg op let hoe heroïek geportretteerd wordt in dit soort films, en hoe Amerikaanse helden en het leger geprofileerd (willen) worden. Tijden mijn studie heb ik nog een voorstel ingediend om voor een filmminorvak de Army Strong Campagne te analyseren op beeldtaal, maar toch uiteindelijk voor wat anders gekozen. Ik moet bij Bergs films vaak aan die campagnefilmpjes teugdenken...

Ik nam het niet persoonlijk op hoor, maar ik mag graag denken dat die critici van dat soort films (waaronder ik) eerlijk genoeg zijn om toe te geven wanneer ze zo'n film wél de moeite waard vinden. Niemand gaat toch kritiek leveren op iets wat ze 'stiekem' zelf goed vonden? Dat zou wel erg zielig zijn. Als zo'n zeur dan toch een film tegenkomt van Berg die ze wél behoorlijk vinden, dan schrijven ze dat toch gewoon eerlijk op? Desnoods met enige sneren en kanttekeningen

Ik zal zo PD gelijk maar eens dezelfde eerlijke kans geven...

avatar van horizons
Begon dat niet allemaal met Top Gun? Ultieme promotie film voor Amerikaanse luchtmacht.

avatar van John Milton
Ondanks mijn bedenkingen bij de trailer, is na Deepwater Horizon ook Patriots Day me erg goed bevallen. Berg bouwt de spanning vakkundig op, en weet toch duidelijkheid te scheppen in een veelheid van karakters, en die nog redelijk een eigen smoel mee te geven ook, en een stukje menselijkheid. De aanpak hier is iets docu-achtiger dan bij zijn vorige film, en het werkt prima. Het is interessant om te zien hoe de klopjacht na de aanslag vorm krijgt en hoe dit aangepakt werd.

Er is een flink blik acteurs opengetrokken die het allen prima doen, maar voornamelijk Wahlberg krijgt de kans om ons eraan te herinneren dat hij echt wel iets kan. De opgeblazen heroïek waar ik toch een beetje voor vrees bij Berg blijft grotendeels achterwege, mede door de matter-of-fact docu stijl die misschien lichtelijk leentjebuur speelt bij films als United 93, al dacht ik daar tijdens de film niet aan. Het werkte. Geen slow-motion hero shots met 360 graden camera swoops.

Van de jacht op de aanslagplegers na de Marathon wist ik helemaal niets, en Berg maakt er een fascinerend en bij vlagen ook spannend geheel van. Het grootste gedeelte van de film 4* niveau, wat mij betreft. Maar alsnog grijpt hij ernaast door 2 factoren. De platitudes op het einde in de geest van 'we conquer love with hate' zijn goedbedoeld, maar voelen voor mij als oversimplificaties. Zo'n monoloog op het einde maakt het toch wat sappy na al dat realisme. Verder stellen ze zich de vraag of dit soort aanslagen te voorkomen vallen, en het antwoord is nee, nooit 100%. Hoewel dat wellicht waar is, wordt de vraag waarom die 2 jongens hiertoe bewogen werden nooit echt gesteld. Zijdelings wordt iets over slachtoffers in Syrië gezegd door de vrouw van een van hen, maar het waarom blijft onbeantwoord. America is fake. Sure, maar dat kan niet de reden zijn.

Patriots Day is dus een vakkundig gemaakt, ogenschijnlijk realistisch drama over een aanslag en de nasleep daarvan. Het wil duidelijk een hart onder de riem steken van de Amerikanen en van hulpverleners specifiek, het einde spreekt boekdelen. Stay Strong. Boston Strong. We will not be conquered by hate. Maar de belangrijkste vraag waar die haat vandaan komt blijft pijnlijk onaangeroerd in deze film. Met ruim twee uur is er weinig ruimte voor veel verdieping in die richting, maar het valt wel op. Een beetje reflectie op de invloed van de Amerikaanse buitenlandse politiek op radicalisering lijkt me wel een keer op zijn plaats. Dit is duidelijk niet dié film, en dat kan worden vergeven. Maar die net te eenzijdige blik en de keuze om niet de belangrijke vragen te stellen, houdt hem voor mij net van de 4* af.

In de zin dat het benadrukt en toont hoe veerkrachtig het Amerikaanse volk is, en dat deze terroristische daad verslagen werd met liefde en uiteindelijk meer saamhorigheid en eendracht tot gevolg had, is ook Patriots Day een vorm van propaganda. Maar wel het soort dat comfortabel onder mijn ergernisgrens bivakkeert.

avatar van Actarus
Sterke film, absoluut a must-see!
Verveeld geen minuut. De gebeurtenis is perfect weergegeven, al kijkend met ingehouden adem, lichtjes shockend...de nasleep was verrassend spannend tot het einde van de film, om te eindigen met een emotionele toets. Knap filmpje

PS : ik begrijp totaal niet waarom deze film zo afgekraakt word. Te patriotisch? So what? Het is gewoon de weergave van de feiten, en als er de Amerikaanse vlag bijkomt, tja, t'is niet gebeurd in Canada of Jamaica hé

Gewoon een goed gemaakte, vaak meeslepende film. Oogt vaak als een strak gemonteerde, vakkundig gefabriceerde documentaire. Blijft op gepaste afstand, is genuanceerd voor wie het wil zien(ook de twee daders, waarvan er eentje akelig veel op Jesse Klaver lijkt, worden neergezet als slechte mensen en niet als slechte moslims) en word nergens op verkeerde wijze te emotioneel of nationalistisch. Zoals hierboven al aangegeven lijkt het qua aanpak, met die intense dicht op de huid cameravoering, op de werkwijze van Paul Greengrass maar ach.....er zijn slechtere voorbeelden toch? Berg levert hier een van zijn beste films af. De achtervolging van de daders in de tweede helft van de film is qua opzet en spanning bijvoorbeeld van hoogwaardige kwaliteit. Nadeel van de film is wel dat het belangrijke personage gespeeld door Wahlberg er speciaal bij verzonnen is, wat nogal in contrast is met de hoge mate van echtheid aangaande de rest van Patriots Day. Leek me al wat overdreven dat een relatief simpele agent zowel bij de aanslag als later bij de toevallig tot stand gekomen achtervolging van de daders beide keren op de eerste rij zit, dus dat hadden ze beter kunnen invullen, wat mij betreft. Voor de rest subliem.

John Milton schreef:

Ik zal zo PD gelijk maar eens dezelfde eerlijke kans geven...

Ik voel me weer verplicht om te zeggen dat ik filmliefhebber ben omdat ik er echt van kan genieten, misschien gaat dat gepaard met een mindere mate van gevoeligheid betreft zulke factoren. Stiekem kan ik een beetje sentiment en 'stoer' Amerikaans gedoe wel waarderen zelfs denk ik, want de persoon die Wahlberg acteert zal vast niet zo'n charismatische held zijn, toch vind ik het de film beter maken dan een kleurloos persoon.

Om eerlijk te zijn denk ik echt dat die trieste personen er daadwerkelijk zijn, misschien zelfs zonder hun eigen besef.

Fantastische review weer, ook omdat je me gedeeltelijk gelijk geeft uiteraard . Ook ik vond de monoloog vrij uit de toon trouwens.

avatar van Arri
Bijzonder dat deze film 'maar' 44 miljoen heeft opgebracht wereldwijd. De ontwikkelingskosten waren 45 miljoen.

avatar van the new guy
Deze zag ik niet aankomen. Had voor de verandering eens niet van tevoren op mm of imdb gekeken. Een wegkijkertje had ik verwacht. Maar het is gewoon een goede film, beetje traag soms, maar vooral indrukwekkend om zo'n stad te zien reageren.

avatar van Alathir
Ik had een goede film verwacht en die heb ik ook weer gekregen van Peter Berg. Hij slaagt er als geen ander in om een heikel thema goed te verfilmen zonder echt te gaan over-dramatiseren. Berg probeert hier juist te inspireren en positief te eindigen.

Een erg realistisch drama. Ik ben niet altijd fan van Wahlberg maar dit is weer een betere rol van hem. Hij wordt niet al te veel geportretteerd als held, buiten dat hij meestal toevallig in de buurt is. Hij speelt een gewone politieman die problemen heeft met zijn knie, gelukkig niets wat een pilletje niet kan verhelpen .

Iets later komt dan wellicht het meest emotionele moment van de film wanneer Wahlberg alleen bij zijn vrouw op de sofa zit en waar hij haar vertelt dat hij haar niet had moeten laten komen voor die brace. Etc etc. Ook het einde was prachtig met die jongeman die met zijn 'running leg' de marathon opnieuw heeft afgelegd en zijn vriendin, die haar beide benen heeft verloren, in de armen valt.

avatar van moneymaker
Mooie film die ons twee uur lang heeft weten te boeien.

avatar van schumacher
Goede film, goed in beeld gebracht.

avatar van limelight73
mmmmmmm........ vond het allemaal wel ok.. einde was in ieder geval wat boeiender dan het begin. Het moest allemaal zo standaard opgebouwd worden. Mwahh.. misschien niet mijn genre.

Goeie meeslepende film!

avatar van john mcclane 2
zonder meer,een geweldige ijzer sterke waargebeurde film.
Die met het oog op de wereld wat aantal jaren later uiterst actueel is.
Zonder teveel aangedikte dramatiek,voor zo ver mogelijk.
Maar het is spannend,indrukwekkend,met alles nog vers in het geheugen,zeer goed verwerkt .
Natuurlijk ontkom je niet aan ( duh zie de titel )patriottistisch aspecten .
Maar dat mag ondanks de titel geen storende naam hebben.
Heel erg goed .

yep.. echt een drama drama.. niet mijn ding dus na 30 minuten maar uitgezet. ik zal geen sterren geven omdat het niet mijn film is.

lezertje
Sterk geacteerd drama over de nasleep van de aanslag tijdens de Boston marathon in 2013. Hoewel de eerste twintig minuten van de film zeer chaotische verlopen, wordt het pas na de aanslag duidelijk welke kant regisseur Peter Berg op wil. Wat dan volgt is een minutieus verslag van de jacht op de dader(s), met goed acteerwerk van een sterk vermagerde John Goodman als commissaris Ed Davis en Kevin bacon als special Agent Richard DesLauriers, die hevig wordstelt met de vraag wanneer de forto’s van de vermoedelijke daders vrijgegeven mogen worden.
Gelukkig is de film gelukkig niet zo patriottistisch als de titel doet vermoeden, op de laatste vijf minuten na.

avatar van Gerlof1378
Erg sterke film die gaat over deze verschrikkelijke aanslag toen, en die je ook behoorlijk bij de strot pakt. Het verhaal is zeer goed verfilmt door Peter Berg en ook de hoofdrolspelers o.a. de beide broers worden goed vertolkt.

avatar van james_cameron
Meer een propaganda-pamflet dan een film, waarin we vooral te weten komen dat de bewoners van Boston bijzonder veerkrachtig en saamhorig zijn. Het is allemaal erg 9-11-achtig, met dik aangezet sentiment en heroïek. De meer dan degelijke cast is ondergesneeuwd en heeft feitelijk weinig te doen. Halverwege wordt het nog best spannend, maar het einde is dan weer onverteerbaar, met een eindeloze stoet betrokkenen die hun zegje mogen doen. Regisseur Peter Berg is doorgaans betrouwbaar met dergelijk materiaal, maar hij vertilt zich hier flink.

Indrukwekkende en realistisch fraai in beeld (waarin ook echte beelden zijn gebruikt) gebrachte Drama / Thriller film (min of meer een reconstructiefilm), die zich afspeelt rondom de bomaanslag tijdens de Boston Marathon in 2013 op Wilson Street (waar de finish is) en dat in een tijdsbestek van 15 april (Patriot's Day) t/m 19 april. Oftewel vanaf de dag dat de bomaanslag plaatsvindt t/m het inrekenen van de laatste aanslagpleger, de destijds 19-jarige Dzhokhar Tsarnaev, die zich verstopt had in een boot en zich uiteindelijk overgaf.

De film mag dan misschien wat propaganda bevatten, maar dat vond ik juist niet storend, niet irritant en niet overdreven, omdat het verhaal zo realistisch mogelijk is verfilmd en het in feite ook zo is gebeurt. Ik kan me deze tragische gebeurtenis in ieder geval nog zeer goed herinneren en ook de nieuwsbeelden (was natuurlijk ook groot in het nieuws) daarvan en die komen zeker dicht in de buurt van deze verfilming. Het verhaal had mij in ieder geval in de ban en wist mij ook te boeien van de eerste (de opening met Mark Wahlberg is misschien een beetje flauw) tot de laatste minuut (duurt circa 125 minuten) en dat ondanks je de afloop al weet. Sterker nog, ik werd helemaal meegezogen in het verhaal, zodat het me ook emotioneel (ik kreeg regelmatig waterige ogen) raakte en vooral natuurlijk bij de heftige beelden en de ontroerende beelden, maar ook zelfs bij de heldhaftige beelden van de politie.

De beelden van de bomaanslag (na circa 25 minuten) werden indrukwekkend, aangrijpend en beangstigend in beeld gebracht (zo is iedereen eerst nog in feeststemming en ontstaat er daarna enorme paniek en chaos) en hetzelfde geldt min of meer voor de klopjacht (waarbij iedereen in Boston verplicht moest binnen blijven en de stad dus veranderde in een belegerde stad) naar de twee aanslagplegers, die nota bene explosieven gebruikte tegen de politie. Ook het randgebeuren in het verhaal vond ik zeer interessant, zoals de scene waarbij Katherine Russell (de vrouw van aanslagpleger Tamerlan Tsarnaev, die gewoon een Amerikaanse is, maar bekeerd werd tot de islam) ondervraagt wordt door de zekere Veronica (die een specialiste is in het ondervragen en het daarbij onder drukzetten van de ondervraagde) en zij steeds aan haar vraagt "Zijn er meer bommen" en daarop geen antwoord krijgt.

Het einde van het verhaal mocht er zeker ook wezen (best emotioneel), want daarbij krijg je echte beelden en foto's (inclusief de 3 doden tijdens de aanslag op 15 april, waaronder een 8-jarig kind, en een politieagent die op de avond van 18 april is doodgeschoten door de twee aanslagplegers) te zien van de personen (o.a. van slachtoffers en politieagenten) die er destijds bij betrokken waren. Het is dan ook mooi om te lezen dat deze film is opgedragen aan alle gewonden, aan de eerstenhulpverleners en medische professionals en alle agenten die moed, medeleven en toewijding toonden tijdens de tragische gebeurtenissen van april 2013. Ook krijg je te lezen dat aanslagpleger Dzhokhar Tsarnaev (hij is de jongere broer van aanslagpleger Tamerlan Tsarnaev, die tijdens de klopjacht werd neergeschoten door de politie en daarna nog overreden werd door zijn jongere vluchtende broertje, een politieagent roept daarbij om via de portofoon "Verdachte aangehouden, neergeschoten en overreden" Aan deze verwondingen is hij uiteindelijk in een ziekenhuis overleden), die door de politie werd ingerekend, is veroordeeld voor dertig ten laste gelegde feiten en daarvoor krijgt hij terecht de doodstraf middels een dodelijke injectie (welke wel nog moet worden uitgevoerd).

De sterrencast voor deze film is indrukwekkend met Mark Wahlberg (die min of meer de hoofdrol speelt in het verhaal als politieagent Tommy Saunders), John Goodman (in de rol van politiecommissaris Edward Davis), Kevin Bacon (in de rol van Richard DesLauriers, die werkt voor de FBI en die de leiding heeft tijdens het onderzoek naar de aanslagplegers), J.K. Simmons (in de rol van politiecommandant Jeffrey Pugliese, die o.a. betrokken is bij het vuurgevecht tussen de aanslagplegers en de politie) en Michelle Monaghan (in de rol van Carol Saunders, die de vrouw is van politieagent Tommy Saunders) en ze speelden allemaal goed en overtuigend en tilden deze film dan ook naar een hoog niveau. Overigens deden Alex Wolff (in de rol van de 19-jarige aanslagpleger Dzhokhar Tsarnaev) en Themo Melikidze (in de rol van de 26-jarige aanslagpleger Tamerlan Tsarnaev) het ook gewoon goed als de aanslagplegers.

Gewoon een indrukwekkende en realistische reconstructiefilm m.b.t. de gebeurtenissen rondom de bomaanslag tijdens de Boston Marathon in 2013, waarbij de liefde het won van de terreur.

avatar van macrobody
Indrukwekkend en aangrijpend relaas over de bommen die afgingen tijdens de Boston marathon. Door de mix van ware beelden en film beelden geeft het een realistisch beeld over hoe het hele verhaal zich afgespeeld zou kunnen hebben. Waarschijnlijk heel dicht bij de waarheid. Mark Wahlberg zijn personage is misschien niet verzonnen maar hij is wel nadrukkelijk overal aanwezig en fungeert meer als rode draad om het hele verhaal gestalte te geven.
Moet wel zeggen dat de Boston police erg knullig overkomt tijdens het finale gevecht met de broers. Een soort van kom met je "knife to a gunfight". Beter hadden ze alle straten afgesloten, overal spijkermatten en wachten op genoeg backup. Misschien waren ze iets te gretig om de bad guys te vangen.
Al met al wel een aanrader.

avatar van Ruben24
Ik vond dit waargebeurde verhaal goed neergezet. goed gefilmd en het bleef me tot het einde boeien .

avatar van Toontje35
Had een doorsnee actie/thriller verwacht van Amerikaanse snit.
Maar deze film is realistisch, overtuigend, indrukwekkend neergezet. Boeiend tot het einde.
Top