Patriots Day (2016)

Verenigde Staten / Hongkong
Drama / Thriller

geregisseerd door Peter Berg
met Mark Wahlberg, John Goodman en Kevin Bacon

'Patriots Day' volgt de gebeurtenissen rondom de bomaanslag tijdens de Boston Marathon in 2013. Na de aanslag werkte politiecommissaris Ed Davis nauw samen met de FBI. Samen met zijn team deden ze onderzoek naar de aanslag en joegen ze de daders op.

avatar van blurp194
Een paar weekjes geleden maar zag ik Deepwater Horizon (2016) - ook met Mark Wahlberg in de heldenrol, ook uit 2016, en ook over een waargebeurde tragedie uit de recente geschiedenis.

Maar wat een verschil tussen de films. Waar ik met DWH toch nogal erg moeite had om iets van het drama op te pakken, komt dat er hier aan alle kanten meer dan overtuigend uit. Knap werk, vooral van de regie denk ik dan. En zeker ook erg vakkundig gespeeld, niet alleen Wahlberg - de hele cast heeft het goed te pakken.

En dan wordt het nog spannend ook. Ook al weet je hoe het afloopt. Goede keuze om het verhaal tot dit einde te vertellen, en de historie daarna te laten plaatsen door de echte betrokkenen. Met al hun enorm echte emoties.

avatar van tattoobob
Erg realistisch filmpje dit.....ik heb dit geval via de media gevolgd destijd en veelal kloppen dingen aardig.
Een film die je van het begin tot eind boeit zelfs terwijl je het verhaal al kent.
Goed acteerwerk en de film gebruikt hier en daar ook echte beelden van destijds en dat komt de film ten goede.
Aanrader

In 1 woord: GEWELDIG. zeer realistisch en zeer spannend. Kijk ook na de film even het eerbetoon aan de overleden mensen. echt indrukwekkend.

Als actiefilm best vermakelijk gezien het hoge budget en enkele spannende (kidnap) scenes. Verder is dit een typische Peter Berg film waar het patriotisme vanaf spat. De dik aangezette rol van Wahlberg ligt in dat verlengde en het moraal is wederom hoe eenheidsgezind en (uiteindelijk) onaantastbaar Amerikanen zijn. Ik kreeg het idee dat Amerika blij moest zijn met deze aanslag omdat het iedereen lekker dicht bij elkaar bracht, althans zo wordt het hier gebracht.

avatar van hoffhaan
Goede realistische film. 3.5

Wauw.. was er ff stil van. Waar gebeurd verhaal wat goed verteld is. Mooie film. Aanrader

avatar van memento12
goed

Het hiep hoi amerika spat er vanaf.
Verder wel een redelijke film maar ik vraag me wel af of ze zich aan de feiten gehouden hebben.
De daders werden wel erg snel en makkelijk gevonden.

avatar van JM Q
Deze wist me aardig te boeien. De opbouw naar de aanslag en vervolging worden in een goede sfeer en tempo weergegeven en komen realistisch over

avatar van Rodger
De film begon heel soft.. maar werd snel daarna spannend en met prima actie momenten.
Dus terug kijkend.. een prima geslaagde film.

3.5 ***

avatar van Onceuponanytime
Knabbelend begin, maar de bomaanslag tijdens de Boston Marathon in 2013 wordt uiteindelijk duidelijk en boeiend in beeld gebracht.

Minpunt was de 'enerverende' sfeermuziek...

avatar van TheManInBlack
Indrukwekkend sterke film dat helaas waargebeurd is. In het begin wordt je goed geïntroduceerd met een paar slachtoffers die de bomaanslag overleefd hebben. Wanneer de bomaanslag wordt gepleegd kom je wat heftige scènes te zien dat goed in beeld is gebracht, je ziet veel bloed en heel wat losse lichaamsdelen. De cast doet het uitstekend, uitstekend geacteerd. In de film krijg je de zoektocht naar de aanslagplegers van het begin tot het eind goed te zien.

Geweldig mooie film. Goed in beeld gebracht en goed geacteerd.
Ook de beelden met de echte slachtoffers maakt de film nog mooier. Topfilm! 4,5*

Jeetje wat een waanzinnige film is dit normaal als een film verfilmd wordt van een waar gebeurd verhaal dan vind ik het vaak dat het slecht wordt nagespeeld maar hier zit je er continu erin! Dus vandaar vijf sterren voor deze film

avatar van DVD-T
“This city will eat them alive.”

Heftige film. Het eerst half uur wordt gebruikt om een aantal personages te introduceren om daar op een later tijdstip in de film sympathie voor te winnen. Dan komt de aanslag. Berg laat de op een zo realistische manier mogelijk aan het publiek zien. Het is net alsof je er zelf echt bij bent. De docu achtige stijl waar Berg hier voor kiest werkt perfect in Patriots Day. Vanaf dat moment heeft de film je gegrepen en laat je niet weer los tot het einde. De spanning wordt op een erg goede manier opgebouwd en vastgehouden. Ondanks dat je de uitkomst al weet, zit je de gehele speelduur op het puntje van je stoel. Berg heeft al bewezen dat hij met dit soort materiaal gewoon erg goed uit de voeten kan. Hij richt in dit geval al zijn aandacht op het vertellen van een zo goed mogelijk verhaal. En dat is zeker gelukt. De verhalen die Berg dan nog laat zien aan het einde van de film, maken dat Patriots Day alleen nog maar meer indruk op de kijker maakt.

Verder is Patriots Day erg vakkundig gemaakt. Camerawerk is erg sterk en zuigt je helemaal de film in. sound design is realistisch en erg goed in elkaar gemixt. De muziek van Reznor en Ross helpen mee in het juist neerzetten van de spanning, maar kent ook mooie composities waarin de drama op een goede, niet opdringerige manier overkomt.

Wahlberg is echt gegroeid als acteur. Hij speelt hier erg goed. De rest van de (sterren) cast laat ook vuurwerk zien. Een genot om naar te kijken hoe er met respect wordt omgegaan naar de echte mensen en nabestaanden toe.

Helaas waargebeurd. Helpt zeker mee in het gevoel wat Patriots Day weet los te maken. Hoewel ik nog nooit in Boston ben geweest, voelt Berg's afspiegeling van de mensen die daar wonen echt. Een grote stad, maar het gevoel van ons kent ons en een verbintenis tussen mensen die je waarschijnlijk in geen enkele andere stad in Amerika zult vinden. En dat laatste is misschien wel waarin de grote kracht van Patriots Day schuilt.

Niet verwacht , top film ...5 sterren

Goede film over de tragische gebeurtenissen tijdens en na de Marathon van Boston in 2013.
Het waar gebeurde verhaal wordt heel goed gebracht, met prima vertolkingen en zonder al te veel overdrijven.
Men heeft deze verschrikkelijke gebeurtenis dus vertelt vanuit het oogpunt van een politieagent en men is heel sereen gebleven wat betreft het Amerikaanse patriottisme, wat al wel eens de fout is in andere films.
De waarheid wordt verteld en zo moet het.
Misschien kunnen we er hoop uit putten, maar ik vrees dat deze gebeurtenis niet de laatste zal zijn waarover men een film maakt.
Helaas...

avatar van RaoulDuke
Als reconstructie van het drama wat zich destijds afpeelde in Boston over het geheel niet slecht, maar het laatste deel van de film wordt er , blijkbaar Hollywood eigen, helaas weer onnodig en overdreven de sentimentele trukendoos geopend en wordt het helaas meer 'n propagandafilm voor Boston in het algemeen en de Boston politie in het bijzonder. Jammer.

avatar van Vinco
Blij verrast door deze film, in mij ogen hebben ze dit verhaal schitterend verfilmd . 4*

avatar van notsub
Dit bleek dus gewoon een film om serieus te nemen. De titel zette me op het verkeerde been..... Persoonlijke drama's worden met gevoel in beeld gebracht en de daders kunnen om de hoek wonen, zoals het in het echte leven ook gebeurt. Het speurwerk wordt mooi in beeld gebracht en ziet er realistisch uit. Met Mark Wahlberg heb ik normaal niet zoveel op, maar hier komt hij goed uit de verf. Deze aanslag is helaas maar een voorbeeld van vele vergelijkbare terreurdaden, die met zekere regelmaat om ons heen plaatsvinden. Wennen doet het nooit, maar met een film als deze kan ik zeker wat.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/historie/thriller film...
Prima en spannend verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Veel onrustig camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima acteerwerk...
Bekend acteurs Mark Wahlberg, John Goodman en J.K. Simmons ...

avatar van Hans Gruber
Goede en realistische film over de tragische gebeurtenissen tijdens en na de marathon van Boston. Het is een waargebeurd verhaal en dat merk je meteen. Geweldig acteerwerk van Wahlberg, Goodman en Bacon met op het einde ook echte beelden van toen. Puike film en voor zijn genre 4 sterren waard.

Goeie film over de terroristische aanslag tijdens de marathon in Boston in 2013. De hele aanslag en de direct daaropvolgende chaos is realistisch in beeld gebracht. Dit geldt ook voor de enorme operatie die al snel wordt opgezet. Verder een vrij standaard opbouw, maar met meer dan genoeg spannende momenten (de confrontatie tussen de twee daders en de politie als hoogtepunt). Deze derde samenwerking tussen Mark Wahlberg en Peter Berg is opnieuw geslaagd.

avatar van janwauters
Wat een ongelooflijk verhaal, ik kende maar de helft van de feiten. Dit is prachtig verfilmd en inderdaad een waar eerbetoon aan alle slachtoffers.

avatar van martijn011
Berg lijkt z'n genre wat betreft films regisseren gevonden te hebben. Wederom een film over een waargebeurd verhaal, ditmaal de aanslag bij de marathon van Boston.
Uiteraard dit drama meegekregen via tv en andere media maar zoals zo vaak vergeet je na verloop van tijd hoe het daadwerkelijk afgelopen is.

Berg levert wederom prima werk af, ik vind deze film beter dan Deepwater Horizon.
De aanloop naar de aanslag toe is zowel spannend als nuttig. Je leert de hoofdpersonen stuk voor stuk kennen zodat je als het ware een soort band creëert voordat de aanslag plaatsvindt.
De aanslag is sterk in beeld gebracht, sowieso is alle actie erg goed geregisseerd.
Verder zijn de acteurs prima in orde en kan ik eigenlijk weinig minpunten opnoemen.
Gewoon een degelijke, goede actiefilm die nooit té Amerikaans wordt en van begin tot eind boeit.
Dikke drieënhalve ster.

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, ik vond het een erg goede en indrukwekkende film. Ik dacht dat het na de 2 bommen wel gedaan zou zijn, maar dan krijg je nog eens de klopjacht op de daders met alle gevolgen van dien.
Goed uitgewerkt en redelijk wat actie tussendoor.
Boeiend van begin tot einde.
Daarom 3.5 sterren.

Weinig op aan te merken. De actie rondom ‘de boot’ komt wel wat klunzig over. Voor de rest prima.

avatar van K. V.
Deze ook eens meegepikt en was wel aangenaam verrast door deze film. Niet echt verwachtingen, maar was wel spannend gebracht. De speelduur was ook goed, niet te lang en niet te kort. Ook de cast deed het prima en kwam overtuigend over.
Als het echt zo gelopen is als in de film (in die steeg) was het echt wel voor een film gemaakt.

avatar van frolunda
Zeker geen slechte film en voor Peter Berg's begrippen ook nog best subtiel maar van al dat overdreven patriottisme word ik soms wel een beetje moe.Zeker gezien het feit dat er bijna wekelijks aanslagen zijn waarbij veel meer slachtoffers vallen.
Verder is Patriots Day wel degelijk gemaakt en bij vlagen ook best spannend (de ingemonteerde echte live opnames dragen daar zeker aan bij) en wordt ook de stad Boston mooi in beeld gebracht.
Het acteerwerk vond ik verder niet echt enerverend al leveren de meeste best vakwerk af.
Conclusie,solide film met een paar sterke en spannende scenes en een waarheidsgetrouw verhaal.
Ruim voldoende.