Deepwater Horizon (2016)

3,43

Drama / Actie

geregisseerd door Peter Berg
met Mark Wahlberg, Kurt Russell en John Malkovich

De film vertelt het waargebeurde verhaal van het BP-boorplatform Deepwater Horizon dat in 2010 het gezicht werd van een ecologische ramp in de Golf van Mexico. Het beruchte Britse booreiland vloog in brand en explodeerde op 20 april 2010 tijdens boringen. Er kwamen 11 bemanningsleden om het leven en veroorzaakte de grootste olieramp in de geschiedenis van de Verenigde Staten.

93 BERICHTEN 35 MENINGEN
avatar van knusse stoel
geplaatst: 7 januari, 18:48 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 schreef:
Stiekem had ik best hoge verwachtingen van deze film, wie weet kon ik 'm zelfs nog meenemen in mijn top 10 van 2016, maar de film is me helaas tegengevallen. De aanloop naar de ramp is niet al te boeiend, ook al is het best geinig om wat sfeer te proeven op zo'n boorplatform. Maar uiteindelijk wacht je toch op het drama zelf en dat steekt weer een stuk beter in elkaar. Intens, dramatisch en claustrofobisch. Uitstekend gefilmd, geweldig geluid erbij ook. Toch duurt dit deel niet erg lang en voor je het dan weet zit de film erop en blijf ik achter met een gevoel dat er meer in had kunnen zitten.

Ben ik trouwens de enige die bij deze BP-ramp ook aan South Park moet denken met de sorry scènes? 🙂

Helaas is het zo dat "als het kalf verdronken is, dempt men de put" en dan komen idd de sorry's je tegemoet rollen. De een na de andere. Je ziet trouwens goed in het begin van de film wat belangrijk is voor BP, vertegenwoordigd door een man die langs komt op het platform en zich niet maar dan ook totaal niet interesseert voor de veiligheid. Dus ook niet het lot van de mensen die daar werken, kort door de bocht geredeneerd. Prima film met voldoende actie en diepgang !

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 8 januari, 01:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deepwater Horizon

Heerlijke wegkijk film met aardig wat Feel-good moments maar ook een grote ramp gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ja, Deepwater Horizon kent zeker zijn minpunten in het verhaal en in de uitvoering. Toch wist deze film je aandacht wel goed vast te pakken en houd je weldegelijk goed bij je gedachtes vast tot dat hij beëindigd word. Deepwater Horizon brengt eens een keer iets anders, een type film dat ik niet vaak ben tegen gekomen. Deepwater Horizon was in het echt een boorplatform van aardoliebedrijf BP.

Ik heb wat research gedaan over de Deepwater Horizon binnen Wikipedia, en zag (had ik ook al wel door tijdens de film) dat dit platform in 2010 ten onder ging. Goed, in 2010 was ik wat aan de jonge kant maar ik kan mij nog wel donders goed herinneren dat alle nieuwsbladen vol stonden met de tekst “Grote olieramp”, de olieramp van de Golf van Mexico. Nooit geweten dat dit dankzij de ramp van Deepwater Horizon is gekomen. Betreurend dat hier wel elf doden bij gekomen zijn helaas.

Hoewel de film erg gaaf is vond ik de CGI van Deepwater Horizon nogal tegenvallen. De film mocht dan wel gebaseerd zijn op het verhaal, Peter Berg (overduidelijk vriendjes geworden met Mark Wahlberg) brengt helaas niet de fijne CGI. Zo vond ik het kijkje nemen in de boorbuizen (neem ik toch aan) slecht geanimeerd en ook de val van de machinist uit de kraan, die telkens tegen de toren aan beukte vond ik er nogal slapjes uitzien. Deze man ging naar boven om de levens te redden van zijn mede-collega’s maar werd al gauw uit zijn cabine gesleurd door een enorme stalen balk, waardoor hij naar beneden valt in de vuurzee en kapotte booreiland.

Toch bevatte Deepwater Horizon een prima verhaal waarvan je soms een beetje met een open mondje zat te kijken, vooral vond ik het fascinerend wanneer ze begonnen met boren. Hoe heeft de techniek van ons mens, ons zover gebracht om iets als een Booreiland te ontdekken / ontwerpen. Wat had het cement bijvoorbeeld voor functie, ik las net dat het vooral de functie had om te dichten, maar waarom cement en hoe is men hier op gekomen? Deze fascinatie blijf ik de hele film door halen tot dat alles duidelijk word, ik wil graag alles weten ook al ben ik er niet geïnteresseerd in. Zo kun je bijvoorbeeld bij dit artikel uit het NRC lezen wat er fout ging, hoe het fout ging en hoe zo de ramp is ontstaan, ze vertellen er bijvoorbeeld dat er veel mensen hebben liggen slapen, dat er erg veel fouten werden gemaakt wat wel een normale procedure is. Dan hebben ze denk ik een hele lange tijd veel geluk gehad, alleen het gaat ooit een keer fout. (Dit is overigens het artikel uit het NRC blad, zouden er vast meerderen zijn maar, deze heb ik als eerste gevonden:Diep boren in zee heeft grote risico's - NRC)

Nu even verder met de film, zoals ik al zei ik raak snel gefascineerd door dingen, zo wil ik alles weten (en vertel ik er ook graag wat over). De film had een prima verhaal waar romantische scenes keurig werden geplaatst waar zo nodig, niet al te lang gewoon prima. Ook heeft Peter Berg gewoon een prima film neer gezet, ik heb er in ieder geval niet echt veel over op te merken. Dan zou je denken, geen fouten dat is een tien maar, het gaat over het totaal plaatje. Zo vond ik eigenlijk alleen Mark een leuk spelende rol hebben.

Het verhaal is nog prima te doen. Mike Williams is werk nemer op Deepwater Horizon, ook over hem kun je erg veel informatie vinden op google en er staan ook wat filmpjes op waar hij uitlegt wat er fout ging en hoe het ging. Afijn, Mike Williams keert terug naar de Deepwater Horizon, met een vrouw en kindje thuis gaat hij richting het boorplatform. Eenmaal daar aangekomen zien ze een onderzoek team vertrekken, die mochten nog helemaal niet weg want er zijn een paar dingen nog niet gecontroleerd. Vidrine staat dat toe en wil zonder enige controles op de plek hem zelf de druktesten uitvoeren om te kunnen boren, het duurt nu veelte lang en ze willen uiteraard geld maken, daar draait het allemaal weer om. Wanneer de testen een beetje wazig zijn gaat Vidrine door met zijn plan en laat de mannen boren. Eenmaal aan het boren gaat alles fout, on-nagekeken delen gaan de mist in en er ontstaat een ontstopping maar ook het cement begint te scheuren. Wanneer de mannen modder uit alle hoeken en gaten zien komen gaat de hell van start en moet iedereen er voor zogen veilig thuis te komen.

Deepwater horizon heeft me weten te vermaken maar, door het vernieuwende concept (voor mij dan) en met geen verwachtingen heeft hij me toch weten te vermaken. Sommige dooie stukken en / of saaie stukken horen er misschien bij, ik was er niet al te vrolijk over, het had soms iets beter gekund (als de CGI bijvoorbeeld al wat beter was, was mijn cijfer in ieder geval hoger). Toch erg vermakelijk en makkelijk uitgezeten, je kreeg er geen ongeïnteresseerd gevoel van.

geplaatst: 8 januari, 11:22 uur [permalink]
Goed uitziende rampenfilm die vooral de vinger legt op het pijnlijke falen van olie magnaat BP management. Goede cast. Goed uitziende special effects. Kortom prima film.
Tip: Blijf tijdens aftiteling zitten zodat je de personen achter de namen ziet verschijnen op foto.
3.5*/4*

geplaatst: 8 januari, 17:18 uur [permalink]
Goeie rampenfilm!

geplaatst: 9 januari, 10:32 uur [permalink]
Film viel me best tegen eigenlijk. Warrig begin, veel termen die over je heen komen, en mensen worden niet echt uitgediept. De ramp zelf was ook niet veel bijzonders, alleen maar vlammen die de lucht in schoten. Het erna gedeelte was zeker minimaal, het is een van de ergste olierampen ooit in de geschiedenis, en het enige wat oplevert is een zinnetje

Ik geef hem 2 sterren

avatar van cor1946
geplaatst: 9 januari, 22:03 uur [permalink]
Goede rampen film, niks mis mee,. Goede acteurs en effecten.

avatar van james_cameron
geplaatst: 11 januari, 19:09 uur [permalink]
Eersteklas rampenfilm, zeer goed gemaakt en erg spectaculair. Best spannend ook, al weet je natuurlijk bij aanvang grotendeels hoe dit gaat aflopen. Mark Wahlberg is de juiste persoon voor dit soort rollen en de rest van de cast is ook prima. Regisseur Peter Berg (die ook een heel klein rolletje heeft in het begin van de film) kiest wijselijk voor een vrij ingetogen, zakelijke aanpak, zonder vlaggewapper en heroïsche toestanden. Dat pakt goed uit en draagt flink bij aan de impact van het geheel.

geplaatst: 13 januari, 15:06 uur [permalink]
Teleustellende film die weinig met het interessante gegeven doet. De film concentreert zich met name op de heldendaden van Mike Williams en de slechterikken die de boel verknoeien. Lekker zwart wit. Zeker als we zien dat Mike een echte familieman is en iedereen wil helpden. Een echte Amerikaan. Gelukkig zien we regelmatig de Amerikaanse vlag wapperen om ons daaraan te herinneren.
Wat er nou mis ging? Geen idee. Er worden in korte tijd allerlei termen de lucht in gegooid maar duidelijk wordt het nergens.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 13 januari, 15:09 uur [permalink]
De ramp op het booreiland is best goed gemaakt maar de film zelf deed me vrij weinig. Ik had er in ieder geval veel meer van verwacht en zeker met zo'n cast.

geplaatst: 16 januari, 17:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film grijpt je bij de keel en laat je niet meer los. Zo heb ik deze film ervaren. De spanningen tussen de BP 'company men' en de 'drillers' zijn vanaf het eerste moment voelbaar en erg goed in beeld gebracht. Kurt Russell en John Malkovich stelen hier echt de show. De opbouw naar de onvermijdelijke ramp is zo subtiel en knap in beeld gebracht. Zelfs als leek krijg je een aardig beeld hoe deze ramp zich heeft kunnen voltrekken. Dit is een film zoals een film hoort te zijn; realistisch, hard, spannend en zonder onnodige side-plots. Dat het soms doordrenkt is met patriottisme (de scène met de Amerikaanse vlag met de vlammenzee als hoogtepunt) vond ik totaal niet erg.

De beste achtbaanrit van afgelopen jaar!

avatar van Madrox
geplaatst: 20 januari, 21:42 uur [permalink]
Best een goede film en zeker 3.5 a 4 sterren waard. Wat ik dan weer wel jammer vind is dat men wel meld dat er 11 slachtoffers zijn. Heel erg natuurlijk maar minsten zo erg, zoniet veel erger, is de olieramp en daar hoor ik geen woord over. Beetje jammer. Zo krijg ik indruk dat ook de filmmakers e.d. maar bar weinig om het mileu geven.

avatar van IH88
geplaatst: 22 januari, 15:39 uur [permalink]
Deepwater Horizon

Indrukwekkend. Regisseur Peter Berg staat bekend om zijn films vol bombastische actiescènes en patriottisme, maar met Deepwater Horizon maakt hij een ingetogen en integer gemaakte film. Voor zijn doen dan. Natuurlijk zijn daar op het laatst weer de foto's van de overledenen (ondersteunt door sfeervolle muziek) en natuurlijk zijn er weer karikaturale bad guys en heroïsche good guys (zelfs in deze film).

Maar het overheerst hier niet en je voelt het respect voor de mensen die deze tragedie hebben moeten ondergaan. En gelukkig ziet het er allemaal spectaculair uit en de film bulkt van de spannende scènes. Als Peter Berg losgaat met zijn actiescènes, dan gaat hij ook echt los. En met acteurs als Russell en Malkovich kun je het niet snel fout doen. Prima film over een verschrikkelijke menselijke- en milieuramp.

TMP
geplaatst: 22 januari, 19:00 uur [permalink]
Zeer behoorlijke film van Peter Berg. Met name vanwege de spanning, maar ook visueel gezien is de film zeker de moeite waard. Het brandende olieplatform vormt een zeer boeiend decor. Daar staat tegenover dat de meeste personages niet al te veel diepgang hebben, maar dat hoeft bij een film als deze ook niet per se. De spanning tussen de medewerkers van BP en de werklui op het olieplatform wordt in ieder geval uitstekend naar voren gebracht. Dat is in dit geval al voldoende.

avatar van mnrk
geplaatst: 23 januari, 09:26 uur [permalink]
Mayday! Mayday! This is Deepwater Horizon.

Een prima film van Peter Berg...

Het verhaal is natuurlijk bekend en om het dan op deze manier te brengen is dik in orde, de combinatie van spanning en actie komt zeer goed over. Ook de druk die op de mensen van BP staat komt naar voren en geeft toch een realistisch beeld van hoe en wat er allemaal gebeurt of is gebeurt...

Mark Wahlberg is op zijn plaatst in deze film (de man gaat steeds beter acteren) en wordt zeer goed bijgestaan door Kurt Russell en John Malkovich...

Ook goed gedaan is dat op het einde nog wordt stil gestaan bij de mensen die zijn overleden en degene die nog leven na deze ramp...

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: 25 januari, 07:49 uur [permalink]
Waar het in “The Runner” ging over een congreslid die zich de benen onder zijn lijf uitliep om voor financiële steun te zorgen voor lokale visserijen na de BP olieramp, toont “Deepwater Horizon” op een consequente manier de pure feiten die zich op de dag van het fatale ongeluk afspeelden op dit olieplatform. Het had weer de zoveelste rampenfilm kunnen zijn. Vol heroïsme, spectaculaire scenes en emotioneel geladen beelden van achtergebleven familieleden. Uiteindelijk werd het dat niet helemaal. Men slaagde erin om er geen Hollywoodiaanse toestanden in te verwerken. Kortom, geen overdreven kunstgrepen om het spectaculairder te maken op gebied van actie en emoties. Het is een nauwgezette rapportering van de feiten die zich afspeelden voor en tijdens de ramp. Ik had wel eens zin in een met actie doordrenkte rampenfilm waarin de situatie zowel letterlijk als figuurlijk explosief is. Anderzijds mocht de nasleep van deze ramp ook wat meer belicht worden voor mij.

Zoals in elke rampenfilm krijgen we twee verschillende kampen te zien. Diegenen die het gevaar voorspellen en anderen erop wijzen welke consequenties er zullen voortvloeien uit het nemen van ondoordachte beslissingen. En dan is er de partij die elk gevaar van de hand wijst en uit puur winstbejag elk tegensputteren in de kiem smoort en ervoor zorgt dat de hele situatie ontspoort. Bij de groep individuen die hun verstand gebruiken en rekening houden met de veiligheid, bevinden zich Jimmy Harrell (Kurt Russell) en Mike Williams (Mark Wahlberg). Harrell is één van de hoofdverantwoordelijke op het boorplatform en hamert op het voldoende checken van de cementlaag die de oliebron afsluit. Je moet geen genie zijn om te weten dat die test niet naar behoren wordt uitgevoerd en wat de uiteindelijke gevolgen zijn. Mike Williams is de technicus van dienst die instaat voor het perfect functioneren van alles wat er ook maar moet functioneren op zo’n boortoren. Dat hij zich ontplooit tot diegene die op het moment dat de ellende begint het hoofd koel houdt en op een doeltreffende manier de nodige acties uitvoert om erger te voorkomen, stond in de sterren geschreven.

Het spijtige aan films zoals “Deepwater Horizon”, is dat de afloop al op voorhand gekend is. Het is dan ook redelijk vervelend als je vrouw telkens eens komt kijken en dan doodkalm de vraag “En is het al gebeurd?” stelt. En uiteindelijk is dat ook hetgeen waar je op zit te wachten. Alles wat eraan voorafgaat heeft een educatieve (met een colablikje het principe van een olieplatform visueel duidelijk maken) functie en dient louter en alleen om de spanning geleidelijk aan op te bouwen. Als dan de hel losbarst krijg je een aaneenschakeling van explosies met zo’n vernietigende kracht dat muren, ijzeren bouwsels en werklieden letterlijk alle kanten opvliegen. Niets zo vervelend als tijdens een verfrissende douche een douchewand tegen je aan geblazen krijgen waarbij de glassplinters en verwrongen ijzer een spoor van vernieling en verhakkeld vlees nalaten.

Mark Wahlberg speelt een uitstekende rol als de onverschillige techneut Mike die niet bepaald onder de indruk is van de nogal autoritaire toon die de BP bonzen gebruiken. Ik ben niet zijn grootste fan, maar ditmaal vond ik het een geschikte rol voor hem. Idem dito wat betreft Kurt Russell die stevig van leer trekt tegen de BP vertegenwoordigers. Daarbij ontfermt John Malkovich (die me altijd zal bijblijven als de uitdagend rus Teddy KGB in “Rounders”) zich over de rol als arrogante betweterige BP man die eerst hautain en zelfverzekerd overkomt, om zich dan naderhand als een bange wezel uit de voeten te maken, wetende dat hij aan een gewisse dood is ontkomen. Net zoals de mannelijke passagiers die zich verschanste tussen de vrouwen en kinderen in een reddingsbootje toen de Titanic zich te pletter vaarde tegen die reusachtige ijsklont.

Echt diepgang kent de film niet. Geen verwijtend vingertje naar de verantwoordelijken van BP die winst maken belangrijker achten dan de veiligheid van het personeel. Geen epiloog waarbij deze onbenullen verantwoordelijk worden gesteld voor één van de grootste milieurampen ooit. En geen karakterontwikkelingen bij de hoofdpersonages. Het enige doel dat ze voor ogen hebben, is ontsnappen uit de vlammenzee en overleven. Maar de speciale effecten, actiescènes en zenuwslopende wedloop tegen de klok zal je omverblazen. Precies datgene wat de bemanningsleden ervoeren.

avatar van keimpeS
geplaatst: 30 januari, 07:13 uur [permalink]
Goede rampenfilm met o.a. een Kurt Russell die het nog steeds waar speelt! Zeer mooie beelden en het ziet er allemaal super strak uit!

avatar van Crook
geplaatst: 4 februari, 16:25 uur [permalink]
Is deze film gesponsord door BP?

avatar van Noodless
geplaatst: 6 februari, 22:43 uur [permalink]
De intro naar de ramp duurt veel te lang met heel wat oninteressante dialogen. Eenmaal dat de ramp zich volstrekt, komt er wat vaart in de film en is er ook wat te beleven. Het boorplatform is heel leuk om te bekijken en de ontploffingen zien er vaak goed uit. Toch is deze film uiteindelijk maar een gemiddelde film geworden die je morgen al vergeten bent. Leuk om één keer eens te zien....maar daar blijft het ook bij. 6/10

geplaatst: 11 februari, 19:30 uur [permalink]
Interessant en blijft toch ook mensenwerk op zo'n platform.
Goede film en zet tot nadenken dat besparen om geld toch niet altijd de oplossing is. Uiteindelijk heeft het ze tig-keer geld gekost..en TERECHT.
Voor avondje film, prima actiefilm.

avatar van Breur
geplaatst: 11 februari, 21:57 uur [permalink]
james_cameron schreef:
zonder vlaggewapper en heroïsche toestanden.

Vond dat juist wel opvallend in negatieve zin, heb toch zeker 5 keer stars and stripes in beeld gezien. Ook de mustang (Amerikaanse trots) en dat er in katholiek Amerika dan nog gebeden moet worden. Persoonlijk kan ik het wel hebben en vind ik het wel mooi, maar 'tis wel typisch Hollywood. Verder sluit ik me volledig bij je aan. 3,5

avatar van Crook
geplaatst: 13 februari, 02:15 uur [permalink]
Vind dat de vinger in deze film wel iets heviger naar BP had mogen wijzen, maar dat zullen we wel afgekocht hebben...

geplaatst: 13 februari, 13:06 uur [permalink]
lekkere zondag kijk weg film, niks mis mee.

geplaatst: 13 februari, 22:19 uur [permalink]
Uitstekende film. Prachtige special-effects, goed verhaal en prima acteerwerk. Bij vlagen aangrijpend. Een zeer positieve verrassing wat mij betreft.

geplaatst: 20 februari, 23:56 uur [permalink]
Twee films van peter berg op 1 dag gezien,deze en patriots day.net als patriots day vind ik deze film meeslepend en strak geregisseerd....4stars.

geplaatst: 22 februari, 17:34 uur [permalink]
prachtige film

goede actie scene , aangrijpend verhaal
verveelt niet en kijkt vlot weg
erg genoeg is dit echt gebeurd

5 sterren

avatar van Rodger
geplaatst: 23 februari, 05:11 uur [permalink]
Redelijk tot matige film,.. veel explosies en geschreeuw, en ruzie.
Eigenlijk niet meer of minder dan een doorsnee rampenfilm.
2.5 .. **

geplaatst: 2 maart, 13:18 uur [permalink]
Goede film. Duurde wel erg lang voordat er iets gebeurde, vooral omdat je weet wat er gaat komen zit je er op te wachten. Goede actie scenes. En zeker een goed einde! Vooral voor de nabestaanden en overledenen. Mooi gedaan.

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 5 maart, 21:09 uur [permalink]
Prima rampenfilm die boeit van het begin tot het einde vind ik. Is mooi gefilmt en alles zag er goed uit. Cast speelt goed. Zijn wel nog betere in het genre en er zit wel weer typisch amerikaans patriotisme in. Maar kijkt prima weg. 7/10

geplaatst: 11 maart, 19:33 uur [permalink]
Puike rampenfilm naar ware feiten.
De beelden zijn overweldigend, en ik vermoed niet overdreven, wat een indrukwekkende vuurzee.
De cast doet het uitstekend, niets op aan te merken.
Vind dit zelfs een mooi eerbetoon aan de overlevenden en de doden die er destijds zijn gevallen.
Misschien dat men er lessen uit heeft getrokken, al komt de hoofdschuldige er toch maar mooi onderuit, en ontloopt hij een straf.
Maar als spektakelfilm kan ik hem warm aanbevelen.

avatar van blurp194
geplaatst: 20 maart, 21:41 uur [permalink]
Het blijft toch moeilijk, iets verfilmen wat waar gebeurd is. Als er teveel geromantiseerd wordt, dan irriteert dat me mateloos ('waarom hebben ze zich niet aan de feiten gehouden, die zijn al erg genoeg'). Maar als je die feiten dan vrij neutraal verfilmd - dat denk ik tenminste van dit geval - dan komt het ook weer niet heel erg over. In dit geval was het misschien beter om er een echte documentaire van te maken, met (oh hel) zo'n uitleggende stem op de achtergrond, die alle details nog even naloopt. En wat er nu nogal ernstig ontbreekt is de nasleep - ja, op zich erg genoeg natuurlijk dat er een aantal doden gevallen zijn bij de explosie en brand op het platform, maar wellicht moeten we het toch erger nog vinden dat er een onvoorstelbare hoeveelheid olie de oceaan in gestroomd is. En dat daar vervolgens een onvoorstelbare hoeveelheid vrij foute chemicaliën overheen gestort zijn, om het maar te laten lijken dat die olie verdwenen is.

Toch is het best een indrukwekkend geheel, en de replica van de 'echte' Deepwater Horizon ziet er massaal en overweldigend genoeg uit om indruk te maken. Zeker als het aan het ploffen gaat. En zonder twijfel weer mooie rollen voor Wahlberg, Russell en Malkovich. Maar daar had ik ook wel wat op gerekend.

geplaatst: 21 maart, 21:06 uur [permalink]
Prima rampenfilm die lekker wegkijkt.

avatar van pierre18
geplaatst: 25 maart, 21:37 uur [permalink]
Prima verfilmd. Nergens overdreven. Alleen dan dat shot met de Amerikaanse vlag. Totaal overbodig. Verder gelukkig weinig helden-epos.

avatar van Bud Spencer
geplaatst: 2 april, 19:52 uur [permalink]
Mooie waargebeurde rampenfilm, waarbij sommige scenes aan Titanic (1997) - MovieMeter.nl deden denken. Geen hoogvlieger, maar wel beter dan de middelmaat!