Deepwater Horizon (2016)

3,45

Drama / Actie

geregisseerd door Peter Berg
met Mark Wahlberg, Kurt Russell en John Malkovich

De film vertelt het waargebeurde verhaal van het BP-boorplatform Deepwater Horizon dat in 2010 het gezicht werd van een ecologische ramp in de Golf van Mexico. Het beruchte Britse booreiland vloog in brand en explodeerde op 20 april 2010 tijdens boringen. Er kwamen 11 bemanningsleden om het leven en veroorzaakte de grootste olieramp in de geschiedenis van de Verenigde Staten.

• vanaf woensdag 15 februari te koop op dvd en blu-ray

70 BERICHTEN 27 MENINGEN
avatar van knusse stoel
geplaatst: 7 januari, 18:48 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 schreef:
Stiekem had ik best hoge verwachtingen van deze film, wie weet kon ik 'm zelfs nog meenemen in mijn top 10 van 2016, maar de film is me helaas tegengevallen. De aanloop naar de ramp is niet al te boeiend, ook al is het best geinig om wat sfeer te proeven op zo'n boorplatform. Maar uiteindelijk wacht je toch op het drama zelf en dat steekt weer een stuk beter in elkaar. Intens, dramatisch en claustrofobisch. Uitstekend gefilmd, geweldig geluid erbij ook. Toch duurt dit deel niet erg lang en voor je het dan weet zit de film erop en blijf ik achter met een gevoel dat er meer in had kunnen zitten.

Ben ik trouwens de enige die bij deze BP-ramp ook aan South Park moet denken met de sorry scènes? 🙂

Helaas is het zo dat "als het kalf verdronken is, dempt men de put" en dan komen idd de sorry's je tegemoet rollen. De een na de andere. Je ziet trouwens goed in het begin van de film wat belangrijk is voor BP, vertegenwoordigd door een man die langs komt op het platform en zich niet maar dan ook totaal niet interesseert voor de veiligheid. Dus ook niet het lot van de mensen die daar werken, kort door de bocht geredeneerd. Prima film met voldoende actie en diepgang !

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 8 januari, 01:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deepwater Horizon

Heerlijke wegkijk film met aardig wat Feel-good moments maar ook een grote ramp gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ja, Deepwater Horizon kent zeker zijn minpunten in het verhaal en in de uitvoering. Toch wist deze film je aandacht wel goed vast te pakken en houd je weldegelijk goed bij je gedachtes vast tot dat hij beëindigd word. Deepwater Horizon brengt eens een keer iets anders, een type film dat ik niet vaak ben tegen gekomen. Deepwater Horizon was in het echt een boorplatform van aardoliebedrijf BP.

Ik heb wat research gedaan over de Deepwater Horizon binnen Wikipedia, en zag (had ik ook al wel door tijdens de film) dat dit platform in 2010 ten onder ging. Goed, in 2010 was ik wat aan de jonge kant maar ik kan mij nog wel donders goed herinneren dat alle nieuwsbladen vol stonden met de tekst “Grote olieramp”, de olieramp van de Golf van Mexico. Nooit geweten dat dit dankzij de ramp van Deepwater Horizon is gekomen. Betreurend dat hier wel elf doden bij gekomen zijn helaas.

Hoewel de film erg gaaf is vond ik de CGI van Deepwater Horizon nogal tegenvallen. De film mocht dan wel gebaseerd zijn op het verhaal, Peter Berg (overduidelijk vriendjes geworden met Mark Wahlberg) brengt helaas niet de fijne CGI. Zo vond ik het kijkje nemen in de boorbuizen (neem ik toch aan) slecht geanimeerd en ook de val van de machinist uit de kraan, die telkens tegen de toren aan beukte vond ik er nogal slapjes uitzien. Deze man ging naar boven om de levens te redden van zijn mede-collega’s maar werd al gauw uit zijn cabine gesleurd door een enorme stalen balk, waardoor hij naar beneden valt in de vuurzee en kapotte booreiland.

Toch bevatte Deepwater Horizon een prima verhaal waarvan je soms een beetje met een open mondje zat te kijken, vooral vond ik het fascinerend wanneer ze begonnen met boren. Hoe heeft de techniek van ons mens, ons zover gebracht om iets als een Booreiland te ontdekken / ontwerpen. Wat had het cement bijvoorbeeld voor functie, ik las net dat het vooral de functie had om te dichten, maar waarom cement en hoe is men hier op gekomen? Deze fascinatie blijf ik de hele film door halen tot dat alles duidelijk word, ik wil graag alles weten ook al ben ik er niet geïnteresseerd in. Zo kun je bijvoorbeeld bij dit artikel uit het NRC lezen wat er fout ging, hoe het fout ging en hoe zo de ramp is ontstaan, ze vertellen er bijvoorbeeld dat er veel mensen hebben liggen slapen, dat er erg veel fouten werden gemaakt wat wel een normale procedure is. Dan hebben ze denk ik een hele lange tijd veel geluk gehad, alleen het gaat ooit een keer fout. (Dit is overigens het artikel uit het NRC blad, zouden er vast meerderen zijn maar, deze heb ik als eerste gevonden:Diep boren in zee heeft grote risico's - NRC)

Nu even verder met de film, zoals ik al zei ik raak snel gefascineerd door dingen, zo wil ik alles weten (en vertel ik er ook graag wat over). De film had een prima verhaal waar romantische scenes keurig werden geplaatst waar zo nodig, niet al te lang gewoon prima. Ook heeft Peter Berg gewoon een prima film neer gezet, ik heb er in ieder geval niet echt veel over op te merken. Dan zou je denken, geen fouten dat is een tien maar, het gaat over het totaal plaatje. Zo vond ik eigenlijk alleen Mark een leuk spelende rol hebben.

Het verhaal is nog prima te doen. Mike Williams is werk nemer op Deepwater Horizon, ook over hem kun je erg veel informatie vinden op google en er staan ook wat filmpjes op waar hij uitlegt wat er fout ging en hoe het ging. Afijn, Mike Williams keert terug naar de Deepwater Horizon, met een vrouw en kindje thuis gaat hij richting het boorplatform. Eenmaal daar aangekomen zien ze een onderzoek team vertrekken, die mochten nog helemaal niet weg want er zijn een paar dingen nog niet gecontroleerd. Vidrine staat dat toe en wil zonder enige controles op de plek hem zelf de druktesten uitvoeren om te kunnen boren, het duurt nu veelte lang en ze willen uiteraard geld maken, daar draait het allemaal weer om. Wanneer de testen een beetje wazig zijn gaat Vidrine door met zijn plan en laat de mannen boren. Eenmaal aan het boren gaat alles fout, on-nagekeken delen gaan de mist in en er ontstaat een ontstopping maar ook het cement begint te scheuren. Wanneer de mannen modder uit alle hoeken en gaten zien komen gaat de hell van start en moet iedereen er voor zogen veilig thuis te komen.

Deepwater horizon heeft me weten te vermaken maar, door het vernieuwende concept (voor mij dan) en met geen verwachtingen heeft hij me toch weten te vermaken. Sommige dooie stukken en / of saaie stukken horen er misschien bij, ik was er niet al te vrolijk over, het had soms iets beter gekund (als de CGI bijvoorbeeld al wat beter was, was mijn cijfer in ieder geval hoger). Toch erg vermakelijk en makkelijk uitgezeten, je kreeg er geen ongeïnteresseerd gevoel van.

geplaatst: 8 januari, 11:22 uur [permalink]
Goed uitziende rampenfilm die vooral de vinger legt op het pijnlijke falen van olie magnaat BP management. Goede cast. Goed uitziende special effects. Kortom prima film.
Tip: Blijf tijdens aftiteling zitten zodat je de personen achter de namen ziet verschijnen op foto.
3.5*/4*

geplaatst: 8 januari, 17:18 uur [permalink]
Goeie rampenfilm!

geplaatst: 9 januari, 10:32 uur [permalink]
Film viel me best tegen eigenlijk. Warrig begin, veel termen die over je heen komen, en mensen worden niet echt uitgediept. De ramp zelf was ook niet veel bijzonders, alleen maar vlammen die de lucht in schoten. Het erna gedeelte was zeker minimaal, het is een van de ergste olierampen ooit in de geschiedenis, en het enige wat oplevert is een zinnetje

Ik geef hem 2 sterren

avatar van cor1946
geplaatst: 9 januari, 22:03 uur [permalink]
Goede rampen film, niks mis mee,. Goede acteurs en effecten.

avatar van james_cameron
geplaatst: 11 januari, 19:09 uur [permalink]
Eersteklas rampenfilm, zeer goed gemaakt en erg spectaculair. Best spannend ook, al weet je natuurlijk bij aanvang grotendeels hoe dit gaat aflopen. Mark Wahlberg is de juiste persoon voor dit soort rollen en de rest van de cast is ook prima. Regisseur Peter Berg (die ook een heel klein rolletje heeft in het begin van de film) kiest wijselijk voor een vrij ingetogen, zakelijke aanpak, zonder vlaggewapper en heroïsche toestanden. Dat pakt goed uit en draagt flink bij aan de impact van het geheel.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 15:06 uur [permalink]
Teleustellende film die weinig met het interessante gegeven doet. De film concentreert zich met name op de heldendaden van Mike Williams en de slechterikken die de boel verknoeien. Lekker zwart wit. Zeker als we zien dat Mike een echte familieman is en iedereen wil helpden. Een echte Amerikaan. Gelukkig zien we regelmatig de Amerikaanse vlag wapperen om ons daaraan te herinneren.
Wat er nou mis ging? Geen idee. Er worden in korte tijd allerlei termen de lucht in gegooid maar duidelijk wordt het nergens.

avatar van mcdaktari

geplaatst: afgelopen vrijdag om 15:09 uur [permalink]
De ramp op het booreiland is best goed gemaakt maar de film zelf deed me vrij weinig. Ik had er in ieder geval veel meer van verwacht en zeker met zo'n cast.

geplaatst: afgelopen maandag om 17:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film grijpt je bij de keel en laat je niet meer los. Zo heb ik deze film ervaren. De spanningen tussen de BP 'company men' en de 'drillers' zijn vanaf het eerste moment voelbaar en erg goed in beeld gebracht. Kurt Russell en John Malkovich stelen hier echt de show. De opbouw naar de onvermijdelijke ramp is zo subtiel en knap in beeld gebracht. Zelfs als leek krijg je een aardig beeld hoe deze ramp zich heeft kunnen voltrekken. Dit is een film zoals een film hoort te zijn; realistisch, hard, spannend en zonder onnodige side-plots. Dat het soms doordrenkt is met patriottisme (de scène met de Amerikaanse vlag met de vlammenzee als hoogtepunt) vond ik totaal niet erg.

De beste achtbaanrit van afgelopen jaar!