Deepwater Horizon (2016)

3,43

Drama / Actie

geregisseerd door Peter Berg
met Mark Wahlberg, Kurt Russell en John Malkovich

De film vertelt het waargebeurde verhaal van het BP-boorplatform Deepwater Horizon dat in 2010 het gezicht werd van een ecologische ramp in de Golf van Mexico. Het beruchte Britse booreiland vloog in brand en explodeerde op 20 april 2010 tijdens boringen. Er kwamen 11 bemanningsleden om het leven en veroorzaakte de grootste olieramp in de geschiedenis van de Verenigde Staten.

99 BERICHTEN 36 MENINGEN
geplaatst: 21 maart, 21:06 uur [permalink]
Prima rampenfilm die lekker wegkijkt.

avatar van pierre18
geplaatst: 25 maart, 21:37 uur [permalink]
Prima verfilmd. Nergens overdreven. Alleen dan dat shot met de Amerikaanse vlag. Totaal overbodig. Verder gelukkig weinig helden-epos.

avatar van Bud Spencer
geplaatst: 2 april, 19:52 uur [permalink]
Mooie waargebeurde rampenfilm, waarbij sommige scenes aan Titanic (1997) - MovieMeter.nl deden denken. Geen hoogvlieger, maar wel beter dan de middelmaat!

avatar van Rickazio
geplaatst: 9 mei, 23:38 uur [permalink]
Prima film, wel typisch Amerikaans weer allemaal. Vermakelijk maar niet bijzonder, 3.5*

avatar van Boneka
geplaatst: 13 mei, 14:36 uur [permalink]
Vermakelijk maar niet heel bijzonder zoals hierboven ook staat. Daarmee ben ik het wel eens. Het is een typische 3.5 sterrenfilm die niet slecht is, maar ook niet een grammy of Oscar zal winnen. Nu bekeek ik deze film op 4K met een geweldig geluid uit de boxen waardoor alles nog meer naar voren komt, maar doordat het op ware feiten is gebaseerd zie je weinig verassingen. We beginnen met 50 minuten technisch gewauwel waar wij aardbewoners niet zoveel van snappen. Wie op zo'n booreiland werkt is van andere categorie. Stoere lui keihard werken voor veel geld. Maar je bent wel vaak een maandje op zo'n eiland in weer en wind. Daar heb ik veel respect voor.

Na die 50 minuten komt de film pas echt los en heb je spektakel tot bijna twee uur. Non stop action!! Wat opvalt zijn de vele close-up beelden. Daar ben ik nooit zo'n fan van. Het houdt de film wat klein in kleine ruimtes. Terwijl breedte shots denk ik veel meer tot zijn recht komen in dit soort films. Het is alsof je in een duikboot bent beland. Moet zeggen het ziet er allemaal goed uit, maar het komt minder bij je binnen dan bijvoorbeeld bij Towering Inferno uit 1974.

Op het eind zien we de geliefdes weer bij elkaar en horen we dat er 11 zijn gesneuveld in 2010 in de Golf van Mexico. Om het geheel nog wat bij te zetten zien we deze netjes met foto en film in de aftiteling.

Ik denk dat de film beter had gekund, maar de film dan wellicht geen recht meer doet aan de feiten. De besmeurde vogel die angstig naar binnen vloog zijn van die momenten die we te weinig zien om het geheel misschien wat aan te dikken en spannender te maken. Maar ja dat is de keuze van een film die op ware feiten is gebaseerd.

geplaatst: 17 mei, 22:39 uur [permalink]
Goeie film waarin een booreiland in de Golf van Mexico explodeert en zo een ecologische ramp veroorzaakt. Een vrij standaard opbouw voor een rampenfilm die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. De eerste helft is interessant, omdat je ziet hoe het er op zo'n booreiland aan toe gaat. De tweede helft is spannend en spectaculair. Goed in beeld gebracht allemaal, maar vanwege het te sentimentele einde net geen 4.0 sterren.

avatar van snarfje5508
geplaatst: 30 mei, 10:46 uur [permalink]
Opvallend dat er zulke hoge scores worden gegeven aan deze rolprent. In mijn ogen meer een documentaire dan een speelfilm. De cast voorspelt immers goede acteerprestaties maar de acteurs draaien plichtmatig het verhaal. Wel waarheidsgetrouw gefilmd, dat ziet er verder prima uit.
Geen dikke voldoende maar een magere 2,5 ster.

avatar van AmazingPP
geplaatst: 8 juni, 17:21 uur [permalink]
Vond dit een heerlijke rampen-film. Eindelijk weer eens eentje van formaat en niet dat game-achtige gedoe van Emmerich. Hier zullen ook heus wel CGI in verwerkt hebben, maar je ziet het nergens. Het komt allemaal zeer gedegen over. Ook het acteerwerk is gewoon prima in orde en helemaal niet plichtmatig zoals hierboven geschreven word, tenminste, naar mijn mening dan. Ik heb geboeid zitten kijken naar deze heerlijke film in Dolby Atmos! Wat een geluid is dat. M'n ruiten trilden gewoon! Gekeken vanaf Blu Ray. 3,5 *

avatar van Macady
geplaatst: 21 juni, 00:05 uur [permalink]
Prima film over de bekende olieramp. Begint met een inkijkje in de 'booreiland wereld' wat anzich al interessant is. Wanneer het mis gaat is het zeer indrukwekkend om te zien wat er zich destijds afgespeeld heeft. Fijne rol van John Malkovich overigens.

Geen absolute topper in het genre, wel met gemak 3,5*