Deepwater Horizon (2016)

3,43

Drama / Actie

geregisseerd door Peter Berg
met Mark Wahlberg, Kurt Russell en John Malkovich

De film vertelt het waargebeurde verhaal van het BP-boorplatform Deepwater Horizon dat in 2010 het gezicht werd van een ecologische ramp in de Golf van Mexico. Het beruchte Britse booreiland vloog in brand en explodeerde op 20 april 2010 tijdens boringen. Er kwamen 11 bemanningsleden om het leven en veroorzaakte de grootste olieramp in de geschiedenis van de Verenigde Staten.

107 BERICHTEN 40 MENINGEN
avatar van Phantasm
Prima rampenfilm die lekker wegkijkt.

avatar van pierre18
Prima verfilmd. Nergens overdreven. Alleen dan dat shot met de Amerikaanse vlag. Totaal overbodig. Verder gelukkig weinig helden-epos.

avatar van Bud Spencer
Mooie waargebeurde rampenfilm, waarbij sommige scenes aan Titanic (1997) - MovieMeter.nl deden denken. Geen hoogvlieger, maar wel beter dan de middelmaat!

avatar van Rickazio
Prima film, wel typisch Amerikaans weer allemaal. Vermakelijk maar niet bijzonder, 3.5*

avatar van Boneka
Vermakelijk maar niet heel bijzonder zoals hierboven ook staat. Daarmee ben ik het wel eens. Het is een typische 3.5 sterrenfilm die niet slecht is, maar ook niet een grammy of Oscar zal winnen. Nu bekeek ik deze film op 4K met een geweldig geluid uit de boxen waardoor alles nog meer naar voren komt, maar doordat het op ware feiten is gebaseerd zie je weinig verassingen. We beginnen met 50 minuten technisch gewauwel waar wij aardbewoners niet zoveel van snappen. Wie op zo'n booreiland werkt is van andere categorie. Stoere lui keihard werken voor veel geld. Maar je bent wel vaak een maandje op zo'n eiland in weer en wind. Daar heb ik veel respect voor.

Na die 50 minuten komt de film pas echt los en heb je spektakel tot bijna twee uur. Non stop action!! Wat opvalt zijn de vele close-up beelden. Daar ben ik nooit zo'n fan van. Het houdt de film wat klein in kleine ruimtes. Terwijl breedte shots denk ik veel meer tot zijn recht komen in dit soort films. Het is alsof je in een duikboot bent beland. Moet zeggen het ziet er allemaal goed uit, maar het komt minder bij je binnen dan bijvoorbeeld bij Towering Inferno uit 1974.

Op het eind zien we de geliefdes weer bij elkaar en horen we dat er 11 zijn gesneuveld in 2010 in de Golf van Mexico. Om het geheel nog wat bij te zetten zien we deze netjes met foto en film in de aftiteling.

Ik denk dat de film beter had gekund, maar de film dan wellicht geen recht meer doet aan de feiten. De besmeurde vogel die angstig naar binnen vloog zijn van die momenten die we te weinig zien om het geheel misschien wat aan te dikken en spannender te maken. Maar ja dat is de keuze van een film die op ware feiten is gebaseerd.

Goeie film waarin een booreiland in de Golf van Mexico explodeert en zo een ecologische ramp veroorzaakt. Een vrij standaard opbouw voor een rampenfilm die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. De eerste helft is interessant, omdat je ziet hoe het er op zo'n booreiland aan toe gaat. De tweede helft is spannend en spectaculair. Goed in beeld gebracht allemaal, maar vanwege het te sentimentele einde net geen 4.0 sterren.

avatar van snarfje5508
Opvallend dat er zulke hoge scores worden gegeven aan deze rolprent. In mijn ogen meer een documentaire dan een speelfilm. De cast voorspelt immers goede acteerprestaties maar de acteurs draaien plichtmatig het verhaal. Wel waarheidsgetrouw gefilmd, dat ziet er verder prima uit.
Geen dikke voldoende maar een magere 2,5 ster.

avatar van AmazingPP
Vond dit een heerlijke rampen-film. Eindelijk weer eens eentje van formaat en niet dat game-achtige gedoe van Emmerich. Hier zullen ook heus wel CGI in verwerkt hebben, maar je ziet het nergens. Het komt allemaal zeer gedegen over. Ook het acteerwerk is gewoon prima in orde en helemaal niet plichtmatig zoals hierboven geschreven word, tenminste, naar mijn mening dan. Ik heb geboeid zitten kijken naar deze heerlijke film in Dolby Atmos! Wat een geluid is dat. M'n ruiten trilden gewoon! Gekeken vanaf Blu Ray. 3,5 *

avatar van Macady
Prima film over de bekende olieramp. Begint met een inkijkje in de 'booreiland wereld' wat anzich al interessant is. Wanneer het mis gaat is het zeer indrukwekkend om te zien wat er zich destijds afgespeeld heeft. Fijne rol van John Malkovich overigens.

Geen absolute topper in het genre, wel met gemak 3,5*

avatar van xxERWINxx
Ik had me wel verheugd op deze rampenfilm, maar hij viel toch behoorlijk tegen.
De intro is veels te lang, voor er iets gebeurd zijn we al 45 minuten verder, de ramp zelf was wel spectaculair in beeld gebracht en de film werd ook beter, maar helaas vond ik de rest van de film wat tegenvallen.
Meer kan ik er niet van maken, behoorlijke teleurstelling.
Bij echte mooie en spannende rampenfilms denk ik toch wel aan Dante's peak, Volcano, Poseidon en San andreas!

avatar van fcdenhaag
scorsese schreef:
spot on !

avatar van missl
Ik ben het exact eens met de mening van Scorsese, vooral het eerste deel vond ik interessant omdat ik geen flauw benul heb van het leven op een booreiland. Tweede deel, de ramp is mooi in beeld gebracht, mijn hemel wat voor ramp was dat.

avatar van Hereistom
Dit is een geweldige film en zou iedereen aanraden om dit te zien. Deze film slaagde erin om met mijn emoties te spelen en aan het eind van de film toen de credits begonnen te rollen en ze de 11 slachtoffers lieten zien, kon ik het niet meer droog houden, vreselijk zo'n ramp.

avatar van arno74
Opgezet omdat ik zin had in een actiefilm, verkeerde keuze dus. De eerste 50 minuten leek het een (nep)documentaire zonder voice-over. Daarna kwam de actie, maar dat bestond louter uit ontploffingen. De afloop van de ramp was al bekend, dus zou de film het van andere aspecten moeten hebben, zoals een sterke opbouw of spanning, en beide elementen waren helaas niet aanwezig. Het gewapper met Amerikaanse vlaggen viel trouwens erg mee, maar inhoudelijk is het een lege film. Magere 2*

avatar van Hans Gruber
Geweldige rampenfilm met een uitstekende cast. Malkovich, Russel, maar zeker Wahlberg staan hun mannetje. Mooie beelden, spectaculaire ontploffingen met een dramatisch einde. Omdat de film
gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal is er weinig ruimte voor creativiteit maar dat doet geen afbreuk aan de film. Als ik toch een minpuntje mag noemen is het de aanloop naar de actie, die duurt met zo'n 50 minuten te lang. Mooi dat op het einde de echte helden nog worden getoond. Al met al 4 sterren waard.

avatar van Decec
Uitstekend actie/drama/thriller film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Mark Wahlberg, Kurt Russell en
John Malkovich spelen goed...
Af en toe onrustig camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Wat een ramp...

avatar van david bohm
Vond dit geen sterke film. Na een lange aanloop voltrekt de ramp zich op het booreiland. Alles staat in de fik behalve de Stars and Stripes die fier blijft wapperen. Sowieso vind ik de ramp nogal onoverzichtelijk in beeld gebracht.
De hereniging met de gezinnen en het outtro met de ware hoofdrolspelers is ook puur op sentiment gericht.