• 8.603.011 stemmen

• Google Play Bekijk via Google Play
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Anthropoid

"Resistance has a code name"

In 1941 werd Tsjecho-Slowakije bezet door de nazi's en onder commando van SS-generaal Reinhard Heydrich geplaatst. Heydrichs bijnaam was 'De Slager van Praag' en na een steile opgang in de SS-rangen was hij na Hitler en Himmler de derde in rang in de hiërarchie van het Derde Rijk. Zijn ongeziene wreedheid en schrikbewind over het Tsjecho-Slowaakse verzet noopten de geallieerde autoriteiten in Londen ertoe om een zeer geheime missie te bedenken die de geschiedenis zou kunnen veranderen. Twee soldaten van het Tsjecho-Slowaakse leger werden - na een doorgedreven training door de Britse troepen - in hun thuisland gedropt met een gedurfde opdracht: de man vermoorden die Hitler als zijn natuurlijke opvolger zag.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Ata Moravec

Josef Bublík

avatar van ILDIB

ILDIB

Redelijke film maar voor mij helaas te geforceerde emotie. En waarom dat stomme accent. Heeft helemaal geen doel. we willen geen aandacht trekken sla me daarom in mijn gezicht. welke logica is dat? Lekkere timing van reclameblok spike tv.

Valt me wel op in dit soort films wat voor amateurisme men bezigde. Maar ja makkelijk praten voor hen was t natuurlijk complete chaos.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Hele aardige film die volgens meer dan goed een beeld laat zien van de aanslagplegers op Het Blonde Beest. Heb me verder nog niet in deze film verdiept over de achtergrond en informatie die gebruikt is maar het komt aardig overeen met het beeld dat ik reeds had door de roman van Laurent Binet genaamd HhhH en Hitlers Beul van Robert Gerwarth.

De mannen worden zonder veel omhaal of kennismaking per parachute gedropt. Het beeld dat er slechte communicatie was met verzetsgroepen en de voorbereiding en het materiaal ook maar halfjes was, lijkt wel aardige te kloppen. Dat de Britse dienst die dit soort operaties leidde nu niet bekend stond als heel professioneel en goed voorbereid sijpelt zo nu en dan goed door het verhaal heen. Dat Gabcik en Kubis zich eigenlijk maar moesten redden en vooral op zichzelf aan gewezen waren of de aanslag nu slaagde of niet is amper voor te stellen.

Heydrich komt praktisch niet in beeld, veel oog voor de voorbereiding en de uiteindelijk aanslag is mooi in beeld gebracht en zal niet veel van de werkelijkheid gescheeld hebben. Mooi detail overigens, Bothe, Heydrich dus, die na de aanslag slechts licht gewond naast de auto knielt, of op de drempel gaat zitten, met op de achtergrond de nog rokende granaatscherven die tussen het paardenhaar door de zitting naar buiten steken. Want dat was namelijk wat hem fataal werd, bloedvergiftiging door het materiaal wat in de zitting van de auto zat. En aangezien penicilline nog niet uitgevonden was slaagde de aanslag met terugwerkende kracht. Hitler stuurde overigens zijn lijfarts maar die kon uiteraard weinig uitrichten.

Het daarop volgende beeld van Praag in rep en roer, op het randje van een catastrofe, vind ik goed gebracht. Meer dan 12.000 mensen werden opgepakt in de jacht op de daders. De vergeldingen, massa executies, arrestaties en martelingen die volgden zullen zo ongeveer gegaan zijn. Weerzinwekkend de martelingen van Moravec, de zoon van de hospita. Ik vraag me dan trouwens af waarom zo'n jongen wist waar de twee zaten. Net als wanneer de twee mannen nog geen vijf minuten op dat adres zijn, er een dame binnenkomt die de hospita in de huishouding helpt, haar doodleuk vertelt wie het zijn om vervolgens te zeggen dat ze het voor zich moet houden. Tja, zoiets lekt uit natuurlijk...
Afijn de strijd in de kerk en de crypte, bekende info. Het was wachten op de brandweerslangen om het zomaar te zeggen.

Prima film die volgens mij niet veel van de echte lijn afwijkt. Bepaalde dingen komen goed over, toch is de film in het begin wat aan de trage kant en krijg je niet echt het idee dat ze in gevaarlijk bezet gebied zijn. Er had daar iets meer met spanning en muziek gedaan kunnen worden. Geen toperdetop maar wel een prima film over een voor velen onbekend onderwerp.

BBarbie

Gedetailleerde reconstructie van de moordaanslag op nazibeul Heydrich en de gewelddadige nasleep daarvan. Een van de betere films over het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Opmerkelijk dat regisseur Sean Ellis niet alleen meeschreef aan het script, maar ook nog eens de cinematografie voor zijn rekening nam. Knap.

avatar van Canon1967

Canon1967

Gisteren op tv gezien. Geen slechte film, het grootste deel van de tekortkomingen zijn hier reeds meerdere malen aangehaald.

Slome en slachtrijpe duitsers, engels gesproken en iets te weinig aandacht voor de voorbereiding in London en de massaslachtingen die dit heeft teweeggebracht bij de gewone bevolking.

Een punt dat ikzelf de moeite waard vond was de vermelding van de stress en de druk die op deze mensen lag, soms is "superman" spelen toch niet de juiste manier om in het leven te staan.

Dit wordt goed weergegeven wanneer Jan beseft dat hij eigenlijk liever een huisvader met een rustig leven zou willen zijn aan de zijde van zijn Maria.

Tja..een mens maakt blijkbaar in een oorlog wel meer keuzes waarvan hij dan vroeg of laat de impact echt beseft..dit is mooi in beeld gebracht..

Zeker de moeite om te bekijken, deze film met een moeilijke (en voor een oorlogsfilm ongewone) naam

avatar van John Milton

John Milton

Canon1967 schreef:

Er zijn, mijns inziens, veel "helden" gestorven in de oorlog waarvan nu, amper 75 jaar later, niets meer geweten is. Het is goed dat een soortgelijk stukje geschiedenis, zoals in deze film, van tijd tot tijd meer op de voorgrond komt.

Dat valt bij deze jongens toch wel mee?

De roman HHHH over deze geschiedenis van Laurent Binet uit 2010, was een flinke bestseller en werd niet lang geleden ook verfilmd door de VPRO: Himmlers hersens heten Heydrich. Ook te bekijken op die link, trouwens.

De film HHhH (2017) was iets minder dan Anthropoid, wat mij betreft. Toch behoorlijk wat expositie afgelopen 5 jaar.

avatar van Casus Belli

Casus Belli

Amper iets geweten? Er is over geen enkel onderwerp meer inkt gevloeid dan WOII volgens mij (op de voet gevolgd door Caesar en Napoleon misschien) en al zeker over de figuur van Hitler en de excessen van de concentratiekampen. Mensen die niets van geschiedenis kennen, hebben wel nog enige notie van WOII. Dat wil toch al iets zeggen.

Alleszins: goede film al vond ik de originele prent globaal gezien beter. Wat ik dan weer beter vond aan deze interpretatie was de 'stilte' van de personages naar het einde toe. Fijn dat ook eens de strijd in het oosten belicht wordt ipv altijd die geromantiseerde Amerikaanse bevrijdingsactie in het westen. De nazi's vonden Slaven Untermenschen en behandelden hen ook als dusdanig.

Ik zou gerust wat meer films willen zien over de strijd van de USSR tegen nazi-Duitsland. Uiteindelijk hebben zij dat regime verslagen en niet de bejubelde Amerikanen. Die spoedden zich uit eigenbelang snel naar Europa om de USSR niet heel Europa te laten bevrijden. Voor een goed begrip: ik ben blij dat ik een Westerse democratie leef, maar ere wie ere toekomt.

Tarkus

Goede film over de aanslag op Reinhard Heydrich.

Deze film gaat verder in op de rollen van de aanslagplegers en hun medeplichtigen, en vooral wat er zich nog na de aanslag afspeelt.

De andere film over dezelfde zaak, HHhH, is meer gezien vanuit het standpunt van de Duitsers.

Maar of de ene nu beter is dan de andere, daar laat ik me niet over uit, ik vind ze beiden goed.

Het spijtige bij dit soort films is dat er geen moedertaal wordt gesproken, door alle partijen. Alles is in het Engels en dat zou men eens moeten leren bij het maken van films als deze dat men de moedertaal van de personages moet gebruiken!! De film wint er alleen maar bij !

Nog een minpunt, de film is nog steeds niet te koop met Nederlandse ondertitels !!

avatar van Boneka

Boneka

Tarkus schreef:

Goede film over de aanslag op Reinhard Heydrich.

Klopt maar in het Engels toch wel prima te doen.

avatar van Boneka

Boneka

Een film met plussen en minnen. Te beginnen maar met de minpunten. Ik vond het juist in deze film erg jammer dat er een soort van gebroken Engels werd gesproken. Dit had echt in de eigen taal gemoeten. En nu horen we ook nog Duits en Engels door elkaar. Jammer want dit komt de film niet ten goede. Het eerste uur was ook maar zo zo. Beetje oppervlakkig zonder echt naar een doel toe te werken. Daarnaast vond ik het beeld bij tijd en wijle erg schokkerig. En waarom al die grote close up beelden. Je mist zo een beetje het geheel wat er omheen gebeurt wat zeker ook interessant is.

De plussen zijn er ook. Met name in het tweede bedrijf begint het spektakelstuk. Vanaf de aanslag is er genoeg te zien en te horen. Het vervolg is spannend en ook nog waar gebeurd. Petje af voor deze hele dappere Tjechen!! Ik kende deze geschiedenis nog niet. Zo gezegd is het dan toch nog een aardige film geworden die het vooral moet hebben van het tweede uur. Blijf het alleen jammer vinden van de gesproken taal.

Film 3.5

Beeld 4.0 (English sub)

Geluid 4.5

avatar van Telefono

Telefono

Wel jammer van het gebrekkige engels, met name in het eerste uur maakt dit het er niet makkelijker op. Verder een goede en heftige film.