Anthropoid (2016)

Tsjechië / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Sean Ellis
met Jamie Dornan, Cillian Murphy en Toby Jones

In 1941 werd Tsjecho-Slowakije bezet door de nazi's en onder commando van SS-generaal Reinhard Heydrich geplaatst. Heydrichs bijnaam was 'De Slager van Praag' en na een steile opgang in de SS-rangen was hij na Hitler en Himmler de derde in rang in de hiërarchie van het Derde Rijk. Zijn ongeziene wreedheid en schrikbewind over het Tsjecho-Slowaakse verzet noopten de geallieerde autoriteiten in Londen ertoe om een zeer geheime missie te bedenken die de geschiedenis zou kunnen veranderen. Twee soldaten van het Tsjecho-Slowaakse leger werden - na een doorgedreven training door de Britse troepen - in hun thuisland gedropt met een gedurfde opdracht: de man vermoorden die Hitler als zijn natuurlijke opvolger zag.

avatar van Rodger
Mooie film, waarbij realisme en spanning langzaam wordt opgebouwd.
alleen het jammere dat er de originele taal niet wordt gesproken. alles in het Engels.
3.5 ***

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit soort historisch waargebeurde verhalen verdienen een waardige verfilming, zodat dit nooit vergeten wordt. Wel jammer dat het eerste uur vrij saai is, had na een tijdje moeite mijn aandacht erbij te houden. Toch zonde, want van de training in het buitenland en de parachutelanding wordt niks getoond. Het wordt pas echt de moeite vanaf de daadwerkelijke aanslag, die tussen klungelig en heroïsch zit, al waren de gevolgen van de aanslag afschuwelijk voor vele inwoners en zeker ook voor de mensen die erbij betrokken waren.

Je ziet toch ongemakkelijke scenes met martelingen en later ook de belegering van de kerk, waar de verzetsstrijders kansloos waren, maar zich nog ontzettend dapper hebben verweerd. Het lijkt me zo naar te weten dat je gaat sterven, maar ondanks dat gaven ze nog alles. Wel vond ik de Duitsers vrij achterlijk overkomen. Lekker zonder dekking trappen op rennen of zelfs een Duitser aan een touw een kelder voor verzetsstrijders in laten zakken. Geloof nooit dat ze dit echt hebben gedaan en als dat wel zo is, tsja. Wel sterk acteerwerk en mooie oprechte helden in beeld die hun moment of fame in een film hebben gekregen.

Beslist één van de beste films over verzetsbewegingen tijdens WO II.
Op ware gebeurtenissen gebaseerd en met duidelijk historische achtergronden, brengt deze "Anthropoid" een stevig en tot de laatste seconde boeiend en spannend verhaal.
Sterk acteerwerk.

avatar van martijn011
Uitstekende oorlogsfilm over een verhaal wat ik eigenlijk helemaal niet goed kende, behalve dan dat Heydrich de slager van Praag genoemd werd.
De film komt wat langzaam op gang maar eenmaal bij de aanslag aangekomen haalt Sean Ellis alles uit de kast en krijgen we ruim een uur geweldige cinema te zien.

Het laatste uur is echt geweldig sterk. Ellis bouwt met een geweldige score de spanning op zodat je als kijker helemaal meegezogen wordt met de ervaringen van de verzetsstrijders.
Gelukkig zijn de acteurs goed op dreef zodat dat niet als storende factor kan worden beschouwd. Een van de betere oorlogsfilms over de Tweede Wereldoorlog die ik heb gezien.
Vier dikke sterren.

avatar van schumacher
Ik zie graag oorlogsfilms maar dit was niet hetgeen ik graag zie. Vond het maar saaie boel.
Ik zie liever saving private ryan, hacksaw ridge, platoon, der untergang om er enkele op te noemen.

Ik las al de recensies maar deze film is echt een topper een rustig begin en word alleen maar spannender. Mensen hun smaak verschillen tuurlijk maar ik vind het echt een goeie film. Ik kende dit verhaal ook nog niet dus pakte deze film nog meer mijn aandacht. Ik zeg een topper dus

Zeer goede oorlogsfilm die je vanaf het eerste moment meeneemt en je wilt weten hoe het afloopt.

Alleen jammer van een zeer zwak liefdesverhaal wat de sterkte van deze oorlogsfilm in de weg zit. De twee soldaten komen meteen in contact met 2 mooie vrouwen (natuurlijk altijd vrijgezel) die ter plekke verliefd zijn en meteen een kind van hun willen. Zelfs een gemiddelde pornofilm kent nog een diepengaande liefdesverhaal.

Maar dat is een heel ander type diepgang.

avatar van macrobody
- Murder Heydrich?
No, no.

Assassinate Heydrich.

Murder implies he has a life worth living.

Redelijk waarheidsgetrouw relaas over de moord op een hoge nazi officier. Jammer dat Heydrich er nog genadig van afkomt doordat er alleen in tekst wordt verteld hoe wreed deze man was. De opbouw en haat had veel sterker geweest door het tonen van al zijn walgelijke praktijken. Hij had tenslotte niet voor niets de bijnaam "The butcher of Prague". Laat dat dan ook zien.
Vroeg me ook af wie heeft het nog na kunnen vertellen, want alles en iedereen die er mee te maken heeft is gedood of heeft zelfmoord gepleegd. Alleen die verrader Kurda heeft de oorlog overleefd maar niet lang want in '47 hebben ze 'm (terecht) opgehangen.

(verwijderd)
Al met al een sterke film.

De moord op Heydrich boeit maar is toch wat simpel uitgewerkt. Had wel een halfuur korter mogen duren, door de gehele film had wat geschrapt mogen worden. Gelukkig is het einde onverwachts speciaal.

Prima cast met briljante Cillian Murphy.
Audiovisueel zat het ook prima in elkaar.

Nipte zeven.

kinkymen schreef:

In het boek van Binet is dit ook zo, en dat is gebaseerd op gedegen historisch onderzoek. Onterecht kritiek dus.

Oké.

Ik heb Sean Ellis best hoog zitten, anderzijds vind ik oorlogsfilms vaak niet zo boeiend. Het resultaat is er ook naar. Ook deze film vond ik wat aan de saaie kant, maar Ellis weet het te verheffen boven de gemiddelde oorlogslangspeler.

Het is vooral net allemaal iets strakker in beeld gebracht. Het verloop is redelijk typisch, zo ook de setting. Enkel de casting doet toch wat wenkbrouwen fronsen. Er passeert véél Engels de revue en wanneer bepaalde rollen van Duitsers dan ingevuld worden door Tsjechen ... tja. Iets juistere castings voor een Europese film had wel gemogen, maar Britten zijn halve Amerikanen natuurlijk.

Eerste uur is vooral gericht op drama en thriller elementen, het tweede deel wordt het tempo de hoogte in gejaard en komen vooral de actiefans aan hun trekken. Beiden delen zijn niet heel slecht, maar ook weinig verheffend. Zo is de romance niet meteen sterk uitgewerkt en is de actie niet echt stijlvol. De film vermijdt wel de klassieke kitscherige epiek, daarvoor wel pluspunten, maar veel verder dan dat komt de film niet.

Heb de film aangekocht, blijkt hij geen Nederlandse ondertitels te hebben
Weet iemand waar hij te koop is met Nederlandse ondertitels ?

avatar van mrklm
Dynamisch gefilmde en prima geacteerde reconstructie van de dodelijk aanslag op Reinhard Heydrich, 'de slager van Praag' in 1942, volledig verteld vanuit het perspectief van Jan Kubis [Jamie Dornan] en Josef Gabcik [Cillian Murphy], de twee Tsjechische parachutisten die de aanslag uiteindelijk pleegden. Dornan en Murphy zijn goed gecast, vooral vanwege hun fysieke contrast: Murphy weet met zijn helblauwe ogen steeds de indruk te wekken een bom te zijn die elk moment kan afgaan en Dornan is meer de bedachtzame, maar fysiek zwakkere kompaan. Regisseur Sean Ellis is ook verantwoordelijk voor de cinematografie en gebruikt veel close-ups en full shots om de beklemmende, soms letterlijk claustrofobische omstandigheden waaronder zowel de verzetsstrijders als de vele eenvoudige burgers proberen te overleven in een stad die Heydrich in een wurggreep heeft. Het is interessant om de finale - de schietpartij in een kerk en de pogingen van de Nazi's om de laatste overlevende verzetsstrijders als ratten te laten verdrinken - te vergelijken met HHhH/The Man With The Iron Heart, dat over hetzelfde onderwerp gaat. 'Anthropoid', genoemd naar de codenaam voor de aanslag, blijkt op alle punten superieur te zijn en werkt toe naar een dramatisch zeer geslaagd einde.

avatar van mrklm
willemfilm schreef:
Wel af en toe hele 'domme Duitsers' die zo de kogel tegemoet liepen, daar geloof ik niet in.

Het is niet ondenkbaar dat ze simpelweg door hun commandant als kanonnenvoer werden gebruikt. Dat was in WOI ook zeker het geval en is een eeuwenoude gevechtsstrategie. In 'Zulu' bijvoorbeeld offeren de Zulu's ook een aantal krijgers op om vast te kunnen stellen hoeveel geweren de vijand heeft!
Je hebt wel gelijk dat de motivatie voor de Nazi-tactiek ontbreekt en dat het voor mensen met weinig kennis van oorlogsstrategie raar overkomt.

avatar van pierre18
Redelijk goede oorlogsfilm met het venijn in de staart. Ben ook van mening zoals hieronder vermeld werd dat de Duitsers zeer onnozel het gevecht aangaan. In die tijd waren de Japanners kamikazen maar van Duitsers wist ik t niet. Not dus.
Verder in een zeer realistische omgeving gefilmd met sterke karakters.

Dit is een uitstekende verfilming van de fameuze moordaanslag op de Reinhard Heydrich. Vooral gezien het zeer beperkte budget (nog geen €10 miljoen) is deze film absoluut de moeite waard. Het verhaal zelf ken ik van het boek “The Killing of Reinhard Heydrich: The SS ‘Butcher of Prague’”, en ik ben in 2005 in de kerk geweest die prominent in de film voor komt. Het verhaal is waargebeurd, maar voor de film zijn aspecten toegevoegd of weggelaten. Veel van de details waren er in werkelijkheid ook. Gezien in het perspectief van het relatief kleine budget, is de film prachtig geschoten. Het zet heel realistisch de sfeer neer van Praag in de Tweede Wereldoorlog. Hét nadeel, zoals hieronder ook al een paar keer genoemd, is dat Engels wordt gesproken daar waar Tsjechisch werd gesproken. De Duitsers spreken over het algemeen Duits. Het Engels maakt de film nét wat onrealistischer dan het had kunnen zijn.

avatar van SmackItUp
Wederom een fijne Ellis.

Vooral gewoon sterk in beeld gebracht. Dat is toch een troef waarmee Ellis zich keer op keer onderscheid van anderen. Voor het verhaal hoef je het namelijk niet te doen. Standaard opzet, voorspelbare ontwikkeling en een logisch einde. Maar met acteerkanonnen als Murphy en Dornan (wel raar zo'n accent) en het fijne werk van Ellis wordt Anthropoid eenvoudig boven de middelmaat getrokken.

Geen film die je onberoerd laat. Ook zeker de betere van de twee ('HHhH (2017) The Man with the Iron Heart'). De laatste hinkt zoals zovele hiervoor op twee gedachten: een bio van Heydrich en de uitvoering van de aanslag. Die fout maakt deze film niet. Dit is een minutieus verslag van de voorbereidingen en de aanslag zelf. Een gedetailleerder en nauwkeuriger verslag is nauwelijks mogelijk lijkt me.

Aan de cinematografie is zeer veel zorg besteed. Alle details lijken te kloppen. De beelden van Praag, mistig en donker, maar zeer bij de tijd passend, zijn prachtig. Kosten noch moeite zijn gespaard. Ik heb er met open mond naar zitten kijken. Want ik ben erg gevoelig voor foutjes. Zelfs Heydrich (slechts één shot) lijkt op het origineel. Maar waar het om gaat, is dat niet het hoofddoel is geweest om alleen maar een spannende film te maken. De angsten, de fouten, de twijfels, het verraad, het heeft allemaal z'n plaats gekregen. Dat maakt deze film oprecht, waarheidsgetrouw en aangrijpend.

Dat er Engels gesproken wordt, heb ik maar voor lief genomen. Het is nu eenmaal geen Tsjechische film met Tsjechische acteurs. Ik vrees dat het dan een veel mindere film zou zijn geworden. Overigens, de synopsis hier klopt van geen meter. Tsjecho-Slowakije werd al in 1939 bezet en Heydrich kwam pas in 1941 naar Praag. Dat hij de derde in de hierarchie van de nazi's was is kletskoek. Dat was Himmler niet eens. Hitler had geen behoefte aan een rangorde. Maar Heydrich was een goede troubleshooter, en volstrekt loyaal. Al had iedereen een hekel aan hem. Niemand treurde om z'n dood. Hij is vermoord om z'n symboolfunctie en omdat de Tsjechen in Londen hun blazoen wilden oppoetsen. Dat is zeker gelukt.

avatar van IH88
“Marie still thinks war is romantic... there's nothing romantic about it.”

IJzersterke film. Anthropoid is het verhaal van Kubis en Gabcík, die samen met een aantal andere verzetsleden een aanslag beramen op SS generaal Heydrich. Wat Anthropoid zo goed maakt is de beklemmende sfeer die er vanaf het begin al hangt. Geen scene voelt overbodig en de spanning wordt zelfs in de rustige scènes tot het uiterste opgevoerd.

Fantastisch geregisseerd door Ellis, en alles aan de film straalt klasse en kwaliteit uit. Engelse acteurs die zich een accent aanmeten werkt niet altijd, maar Murphy, Dornan en de andere acteurs acteren zo sterk dat het geen moment stoort. De radeloosheid en angst is soms van de gezichten te scheppen, maar ook de kracht en het doorzettingsvermogen van deze mensen is indrukwekkend. Het is een missie zonder exit strategie, en het actievolle, indrukwekkende maar vooral tragische laatste gedeelte rond een kerk laat zien wat voor helden deze mensen waren.

avatar van ChantalParis
Een stuk geschiedenis die niet mag vergeten worden.
Sterke film die zijn tijd neemt om het verhaal te vertellen. Hierdoor krijg je wel een emotionele band met de personages. Deze film zal nog lang bij mij blijven nazinderen..

avatar van Left4Dead
Gisteren HHhH gezien en was daar erg tevreden mee. Die film gaat over precies hetzelfde onderwerp als deze prent. Twee militairen die getraind zijn in Londen om Heydrich, de slager van Praag, te gaan vermoorden. Was erg benieuwd hoe Ellis dit zou gaan vertolken, dit was het eerste werk dat ik van hem zou zien. Het verhaal is natuurlijk een heldhaftig stuk werk, respect voor diegene die het opnam tegen de nazi's.

De film begint met een mooie scene, de muziek eronder laat je heerlijk binnenkomen. Al snel komen de vrijwilligers die als opdracht Operatie Anthropoid, het vermoorden van Heydrich, hebben gekregen in Londen. Al snel komen de huurlingen in contact met het verzet in Praag, daar waar nog maar weinig van over is. Al snel blijkt dat het niet gemakkelijk is om uit het zicht te blijven van de Duitsers, over hebben zij ogen en oren en infiltranten die landverraad voor persoonlijk gewin niet schuwen. Al snel wordt er een plaats en moment gekozen voor de aanslag, cyanidecapsules worden als back-up uitgedeeld voor wanneer men gepakt wordt.

De aanslag slaagt, erna wordt pas echt duidelijk hoe de dood van de generaal gewraakt wordt. De film behandeld daarna de ontsnappingspoging en het onderduiken van de twee huurmoordenaren. Het dorp Lidice krijgt de grootste klap te verdragen, met willekeur worden inwoner gefusilleerd om er achter te komen waar de twee zich bevinden. Een zeer naar stuk geschiedenis in beeld. Al snel weten de Duitsers erachter te komen waar de parachutisten zich schuil houden door verraad en marteling.

Deze film is zeker te vergelijken met HHhH, velen vinden hier op MM dat deze beter is. Maar ik ben het oneens met deze beweringen, simpel om het feit dat HHhH ook het verhaal van Heydrich verteld. Dat geeft een completer beeld, is mijn ervaring, dan de éénzijdige verhaalplot binnen deze film. Maar ook dit werk mag er zijn. Het verhaal is luguber maar zeker ook heldhaftig, hoe dit stuk geschiedenis heeft plaatsgevonden is voor mij niet te vatten. Eerst wordt Tsjecho-Slowakije weggegeven aan Hitler waarna de Endlösing zijn start kent. Het land is destijds volledig aan de waanzin van de Duitsers overgeleverd, een groot schandaal dat niet vergeten mag worden.

Prima werk.

avatar van Antonev
Qua aankleding en camerawerk was het keurig verzorgd en met vlagen was het ook redelijk spannend. Over het verhaal zelf had ik al een heleboel gelezen en gezien, misschien dat dat de reden is waarom de uitwerking wat mager op me over kwam. Ik miste toch een zekere diepgang.

De acteurs deden het niet slecht, maar ik had wel moeite om me in hen in te leven. Ik had ook niet bepaald het idee dat we ons in Praag bevonden, het voelde allemaal erg Westers aan.

Wat me het meest stoorde was de scène in de kerk, waar de Duitsers toch wel heel erg als amateurs worden neergezet. Het was natuurlijk in een tijd waarin de tactieken voor de bestorming van panden nog niet zover waren als nu. Maar nu leek het alsof ze maar wat deden (zonder dekking en open en bloot naar binnen stormen, geen rugdekking bij het ontruimen van de trap etc.). Dat deed voor mij persoonlijk toch wat afbreuk aan het geheel.

Onlangs is er nog een andere film verschenen over de aanslag op Heydrich. Misschien dat die me wat meer kan bekoren.

macrobody schreef:
- Murder Heydrich?
No, no.

Assassinate Heydrich.

Murder implies he has a life worth living.

Ook de wreedheden na de aanslag worden niet in beeld gebracht. Het feit dat Hilter opdracht geeft een heel dorp uit te moorden, mannen die ter plekke worden afgeschoten, vrouwen waarschijnlijk eerst nog verkracht en daarna naar het concentratiekamp en zo ook de kinderen waarvan er maar een handje vol het kamp overleeft. (Dit is het antwoord op je laatste vraag. Van de kinderen die naar een kamp zijn gestuurd zijn de meesten na de oorlog teruggekeerd n.l[/i].)

bereboot54Waarom citeer je iemand, zonder er iets over te zeggen?

Ziegler; niet goed gekeken in dat geval. In de laatste alinea schrijft macrobody dat hij zich afvraagt wie het verhaal nog heeft kunnen navertellen etc. Heb in de voorlaatste alinea geschreven hoe dat zou kunnen.
Cursief: Dit is het antwoord.... (hij schrijft zelf al dat er een handvol zijn teruggekeerd). Maar van de kinderen die naar een concentratiekamp (Lódz) zijn gestuurd zijn er een aantal in Chelmno vergast. De meesten zijn echter na de oorlog teruggekeerd.Heel aannemelijk dat die het verhaal van Lidice hebben verteld. Voor de volledigheid: de Duitsers hebben de vernietiging van Lidice zelf ook wereldwijd bekend gemaakt en als propaganda gebruikt om dit soort aanslagen te voorkomen.

avatar van macrobody
macrobody schreef:
Redelijk waarheidsgetrouw relaas over de moord op een hoge nazi officier.

Grappig hoe ik concludeer dat het een redelijk waarheidsgetrouw relaas is. Er is altijd een groep voor en een groep tegen. Zolang je er niet zelf bij was moet je toch de ene groep geloven of de andere groep. De groep die het meest propaganda voert is meestal de groep die wordt geloofd. Ik wacht op de uitvinding dat we weerkaatst licht en geluid uit het verleden in de ruimte kunnen opvangen om zo de geschiedenis in beeld en geluid te reconstrueren. Tot die tijd moet ik me van dit soort uitspraken proberen te onthouden

avatar van Fisico
HHhH zag ik nog niet, maar hij zal flink uit de hoek mogen komen om deze Anthropoid de loef af te steken. Er zijn tijdens WOII vele aanslagen gepleegd op kopstukken uit de naziwereld. De één was al wat beter geslaagd dan de andere en dat kan eveneens gezegd worden van de verfilmingen ervan. Valkyrie met Tom Cruise bvb vond ik minder geslaagd.

Reinhard Heydrich, de butcher of Prague, werd gezien als een nietsontziende massabeul die zo snel mogelijk uit de weg moest worden geruimd, ongeacht de vergeldigsacties die eraan gekoppeld zouden worden. Wat volgt is een boeiend relaas van een klein groepje verzetsstrijders die plannen beraamt om hun opdracht tot een goed einde te brengen. De film blijft de gehele duur boeiend om te volgen. Het niveau blijft constant en de angst, onzekerheid en het geduld wordt mooi weergegeven. De paranoïa ook, want achter elke handlanger kan een spion van de nazi’s schuilen.

De aanslag zelf was bloedstollend. De martelingen eveneens, schokkend en gruwelijk zelfs. Ik kan me best voorstellen dat de cyanidepil de grootste vriend en vijand van een verzetsstrijder was. De angst om toch maar niet levend in handen van de nazi’s te vallen was groot.
Voor de slotscènes in de kerk werd voldoende tijd uitgetrokken. Wel vreemd dat de naieve Duitsers bij bosjes vielen zonder veel dekking te zoeken. De lijken verdwenen ook wel vrij plotseling zodat het leek alsof de doorgang voor nieuw kanonnenvoer werd vrijgemaakt.

Geen beelden van slachtpartijen in andere dorpen of streken. Wel een serene boodschap op de aftiteling in het begin en het einde van film. Meer hoefde dit ook niet te zijn. De film focuste zich terecht enkel op de aanslag en weidde niet uit tot andere gebeurtenissen. Anthropoid is een onderhoudende film met goede acteerprestaties, goede actiescènes, goede montage, de nodige dramatiek en spanning, enz ... mooie, verdiende 4,0*!

avatar van Thin Air!
Ik heb de laatste jaren een onverzadigbare honger ontwikkeld met betrekking tot de Tweede Wereld Oorlog.
Hier heeft het magazine Afte the Battle aan bijgedragen. Dit Engelse magazine verschijnt 1 keer per kwartaal en behandeld uitgebreid een bepaald onderwerp uit WO2. Verderop in het magazine wordt dan vaak nog een oorlogsfilm besproken. Omdat dit magazine voor het eerst verscheen in 1973 en ik per maand 1 deel lees heb ik nog 10 jaar nodig om alles te lezen ha ha..
Overigens zijn de delen tegenwoordig ook digitaal te downloaden. Voor de echte oorlogsliefhebber een aanrader.

After the Battle nummer 24 behandeld de gehele operatie Anthropoid inclusief de vluchtroutes, de wapens die gebruikt werden en de hele nasleep ect. Groot was daarom mijn vreugde toen ik ook in Praag de locaties kon bezoeken. Helaas is de bocht waar de aanslag plaatsvond onherkenbaar geworden door de aanleg van een nieuwe weg. Wel staat er nog een monument ter nagedachtenis aan de aanslagplegers.
Veel interessanter is een bezoekje te brengen aan De Heilige-Cyrillus en Heilige-Methodiuskerk, waar uiteindelijk 7 verzetslieden hun toevlucht zochten inclusief de aanslagpleger Jan Kubiš en Jozef Gabčík
Om daar te lopen in de ruimte van de crypten is werkelijk indrukwekkend. Buiten bij de kerk zijn zelf de kogelgaten nog bewaard gebleven. Ook het kleine museum is zeer te moeite waard.

Met deze kennis heb ik daarna pas de film bekeken. En dan ben je toch bevooroordeeld. Je herkent de smalle straatjes met de kinderkopjes, de trams die langsrijden, je proeft de sfeer van Praag.
De film zet die hele sfeer zeer goed neer en volgt redelijk getrouw de daadwerkelijke gebeurtenissen. Wellicht dat anderen het eerste gedeelte van de film wat stroef vinden (vanwege weinig actie) maar het toont goed de voorbereidingen die getroffen moesten worden voordat de uiteindelijke aanslag plaatsvond.

De finale in de kerk is beklemmend en geeft een beeld hoe het er destijds aan toegegaan moest zijn. Indrukwekkend is de manier waarop ze zich doodvechten en waarbij geen van de 7 verzetslieden levend de kerk heeft verlaten.

Een indrukwekkende film.

avatar van des1
Gisteren gezien. Spannend op een niet-aangezette Hollywood manier. Film loopt niet over van chemie tussen de hoofdrolspelers. Op wikipedia las ik dat ie gemaakt is voor 9 miljoen, en 5,3 miljoen verdiende in de bios. Da's triest. Videoverkopen kunnen dat nog optrekken, maar ik denk dat maar weinig mensen geinteresseerd zijn in de moordaanslag op Heydrich.

avatar van ILDIB
Redelijke film maar voor mij helaas te geforceerde emotie. En waarom dat stomme accent. Heeft helemaal geen doel. we willen geen aandacht trekken sla me daarom in mijn gezicht. welke logica is dat? Lekkere timing van reclameblok spike tv.

Valt me wel op in dit soort films wat voor amateurisme men bezigde. Maar ja makkelijk praten voor hen was t natuurlijk complete chaos.

avatar van Lovelyboy
Hele aardige film die volgens meer dan goed een beeld laat zien van de aanslagplegers op Het Blonde Beest. Heb me verder nog niet in deze film verdiept over de achtergrond en informatie die gebruikt is maar het komt aardig overeen met het beeld dat ik reeds had door de roman van Laurent Binet genaamd HhhH en Hitlers Beul van Robert Gerwarth.

De mannen worden zonder veel omhaal of kennismaking per parachute gedropt. Het beeld dat er slechte communicatie was met verzetsgroepen en de voorbereiding en het materiaal ook maar halfjes was, lijkt wel aardige te kloppen. Dat de Britse dienst die dit soort operaties leidde nu niet bekend stond als heel professioneel en goed voorbereid sijpelt zo nu en dan goed door het verhaal heen. Dat Gabcik en Kubis zich eigenlijk maar moesten redden en vooral op zichzelf aan gewezen waren of de aanslag nu slaagde of niet is amper voor te stellen.

Heydrich komt praktisch niet in beeld, veel oog voor de voorbereiding en de uiteindelijk aanslag is mooi in beeld gebracht en zal niet veel van de werkelijkheid gescheeld hebben. Mooi detail overigens, Bothe, Heydrich dus, die na de aanslag slechts licht gewond naast de auto knielt, of op de drempel gaat zitten, met op de achtergrond de nog rokende granaatscherven die tussen het paardenhaar door de zitting naar buiten steken. Want dat was namelijk wat hem fataal werd, bloedvergiftiging door het materiaal wat in de zitting van de auto zat. En aangezien penicilline nog niet uitgevonden was slaagde de aanslag met terugwerkende kracht. Hitler stuurde overigens zijn lijfarts maar die kon uiteraard weinig uitrichten.

Het daarop volgende beeld van Praag in rep en roer, op het randje van een catastrofe, vind ik goed gebracht. Meer dan 12.000 mensen werden opgepakt in de jacht op de daders. De vergeldingen, massa executies, arrestaties en martelingen die volgden zullen zo ongeveer gegaan zijn. Weerzinwekkend de martelingen van Moravec, de zoon van de hospita. Ik vraag me dan trouwens af waarom zo'n jongen wist waar de twee zaten. Net als wanneer de twee mannen nog geen vijf minuten op dat adres zijn, er een dame binnenkomt die de hospita in de huishouding helpt, haar doodleuk vertelt wie het zijn om vervolgens te zeggen dat ze het voor zich moet houden. Tja, zoiets lekt uit natuurlijk...
Afijn de strijd in de kerk en de crypte, bekende info. Het was wachten op de brandweerslangen om het zomaar te zeggen.

Prima film die volgens mij niet veel van de echte lijn afwijkt. Bepaalde dingen komen goed over, toch is de film in het begin wat aan de trage kant en krijg je niet echt het idee dat ze in gevaarlijk bezet gebied zijn. Er had daar iets meer met spanning en muziek gedaan kunnen worden. Geen toperdetop maar wel een prima film over een voor velen onbekend onderwerp.

Gedetailleerde reconstructie van de moordaanslag op nazibeul Heydrich en de gewelddadige nasleep daarvan. Een van de betere films over het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Opmerkelijk dat regisseur Sean Ellis niet alleen meeschreef aan het script, maar ook nog eens de cinematografie voor zijn rekening nam. Knap.