Anthropoid (2016)

Tsjechi√ę / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Sean Ellis
met Jamie Dornan, Cillian Murphy en Toby Jones

In 1941 werd Tsjecho-Slowakije bezet door de nazi's en onder commando van SS-generaal Reinhard Heydrich geplaatst. Heydrichs bijnaam was 'De Slager van Praag' en na een steile opgang in de SS-rangen was hij na Hitler en Himmler de derde in rang in de hiërarchie van het Derde Rijk. Zijn ongeziene wreedheid en schrikbewind over het Tsjecho-Slowaakse verzet noopten de geallieerde autoriteiten in Londen ertoe om een zeer geheime missie te bedenken die de geschiedenis zou kunnen veranderen. Twee soldaten van het Tsjecho-Slowaakse leger werden - na een doorgedreven training door de Britse troepen - in hun thuisland gedropt met een gedurfde opdracht: de man vermoorden die Hitler als zijn natuurlijke opvolger zag.

avatar van Rodger
Mooie film, waarbij realisme en spanning langzaam wordt opgebouwd.
alleen het jammere dat er de originele taal niet wordt gesproken. alles in het Engels.
3.5 ***

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit soort historisch waargebeurde verhalen verdienen een waardige verfilming, zodat dit nooit vergeten wordt. Wel jammer dat het eerste uur vrij saai is, had na een tijdje moeite mijn aandacht erbij te houden. Toch zonde, want van de training in het buitenland en de parachutelanding wordt niks getoond. Het wordt pas echt de moeite vanaf de daadwerkelijke aanslag, die tussen klungelig en heroïsch zit, al waren de gevolgen van de aanslag afschuwelijk voor vele inwoners en zeker ook voor de mensen die erbij betrokken waren.

Je ziet toch ongemakkelijke scenes met martelingen en later ook de belegering van de kerk, waar de verzetsstrijders kansloos waren, maar zich nog ontzettend dapper hebben verweerd. Het lijkt me zo naar te weten dat je gaat sterven, maar ondanks dat gaven ze nog alles. Wel vond ik de Duitsers vrij achterlijk overkomen. Lekker zonder dekking trappen op rennen of zelfs een Duitser aan een touw een kelder voor verzetsstrijders in laten zakken. Geloof nooit dat ze dit echt hebben gedaan en als dat wel zo is, tsja. Wel sterk acteerwerk en mooie oprechte helden in beeld die hun moment of fame in een film hebben gekregen.

Beslist één van de beste films over verzetsbewegingen tijdens WO II.
Op ware gebeurtenissen gebaseerd en met duidelijk historische achtergronden, brengt deze "Anthropoid" een stevig en tot de laatste seconde boeiend en spannend verhaal.
Sterk acteerwerk.

avatar van martijn011
Uitstekende oorlogsfilm over een verhaal wat ik eigenlijk helemaal niet goed kende, behalve dan dat Heydrich de slager van Praag genoemd werd.
De film komt wat langzaam op gang maar eenmaal bij de aanslag aangekomen haalt Sean Ellis alles uit de kast en krijgen we ruim een uur geweldige cinema te zien.

Het laatste uur is echt geweldig sterk. Ellis bouwt met een geweldige score de spanning op zodat je als kijker helemaal meegezogen wordt met de ervaringen van de verzetsstrijders.
Gelukkig zijn de acteurs goed op dreef zodat dat niet als storende factor kan worden beschouwd. Een van de betere oorlogsfilms over de Tweede Wereldoorlog die ik heb gezien.
Vier dikke sterren.

avatar van schumacher
Ik zie graag oorlogsfilms maar dit was niet hetgeen ik graag zie. Vond het maar saaie boel.
Ik zie liever saving private ryan, hacksaw ridge, platoon, der untergang om er enkele op te noemen.

Ik las al de recensies maar deze film is echt een topper een rustig begin en word alleen maar spannender. Mensen hun smaak verschillen tuurlijk maar ik vind het echt een goeie film. Ik kende dit verhaal ook nog niet dus pakte deze film nog meer mijn aandacht. Ik zeg een topper dus

Zeer goede oorlogsfilm die je vanaf het eerste moment meeneemt en je wilt weten hoe het afloopt.

Alleen jammer van een zeer zwak liefdesverhaal wat de sterkte van deze oorlogsfilm in de weg zit. De twee soldaten komen meteen in contact met 2 mooie vrouwen (natuurlijk altijd vrijgezel) die ter plekke verliefd zijn en meteen een kind van hun willen. Zelfs een gemiddelde pornofilm kent nog een diepengaande liefdesverhaal.

Maar dat is een heel ander type diepgang.

avatar van macrobody
- Murder Heydrich?
No, no.

Assassinate Heydrich.

Murder implies he has a life worth living.

Redelijk waarheidsgetrouw relaas over de moord op een hoge nazi officier. Jammer dat Heydrich er nog genadig van afkomt doordat er alleen in tekst wordt verteld hoe wreed deze man was. De opbouw en haat had veel sterker geweest door het tonen van al zijn walgelijke praktijken. Hij had tenslotte niet voor niets de bijnaam "The butcher of Prague". Laat dat dan ook zien.
Ook de wreedheden na de aanslag worden niet in beeld gebracht. Het feit dat Hilter opdracht geeft een heel dorp uit te moorden, mannen die ter plekke worden afgeschoten, vrouwen waarschijnlijk eerst nog verkracht en daarna naar het concentratiekamp en zo ook de kinderen waarvan er maar een handje vol het kamp overleeft.
Vroeg me ook af wie heeft het nog na kunnen vertellen, want alles en iedereen die er mee te maken heeft is gedood of heeft zelfmoord gepleegd. Alleen die verrader Kurda heeft de oorlog overleefd maar niet lang want in '47 hebben ze 'm (terecht) opgehangen.

(verwijderd)
Al met al een sterke film.

De moord op Heydrich boeit maar is toch wat simpel uitgewerkt. Had wel een halfuur korter mogen duren, door de gehele film had wat geschrapt mogen worden. Gelukkig is het einde onverwachts speciaal.

Prima cast met briljante Cillian Murphy.
Audiovisueel zat het ook prima in elkaar.

Nipte zeven.

kinkymen schreef:

In het boek van Binet is dit ook zo, en dat is gebaseerd op gedegen historisch onderzoek. Onterecht kritiek dus.

Oké.

Ik heb Sean Ellis best hoog zitten, anderzijds vind ik oorlogsfilms vaak niet zo boeiend. Het resultaat is er ook naar. Ook deze film vond ik wat aan de saaie kant, maar Ellis weet het te verheffen boven de gemiddelde oorlogslangspeler.

Het is vooral net allemaal iets strakker in beeld gebracht. Het verloop is redelijk typisch, zo ook de setting. Enkel de casting doet toch wat wenkbrouwen fronsen. Er passeert véél Engels de revue en wanneer bepaalde rollen van Duitsers dan ingevuld worden door Tsjechen ... tja. Iets juistere castings voor een Europese film had wel gemogen, maar Britten zijn halve Amerikanen natuurlijk.

Eerste uur is vooral gericht op drama en thriller elementen, het tweede deel wordt het tempo de hoogte in gejaard en komen vooral de actiefans aan hun trekken. Beiden delen zijn niet heel slecht, maar ook weinig verheffend. Zo is de romance niet meteen sterk uitgewerkt en is de actie niet echt stijlvol. De film vermijdt wel de klassieke kitscherige epiek, daarvoor wel pluspunten, maar veel verder dan dat komt de film niet.

Heb de film aangekocht, blijkt hij geen Nederlandse ondertitels te hebben
Weet iemand waar hij te koop is met Nederlandse ondertitels ?

avatar van mrklm
Dynamisch gefilmde en prima geacteerde reconstructie van de dodelijk aanslag op Reinhard Heydrich, 'de slager van Praag' in 1942, volledig verteld vanuit het perspectief van Jan Kubis [Jamie Dornan] en Josef Gabcik [Cillian Murphy], de twee Tsjechische parachutisten die de aanslag uiteindelijk pleegden. Dornan en Murphy zijn goed gecast, vooral vanwege hun fysieke contrast: Murphy weet met zijn helblauwe ogen steeds de indruk te wekken een bom te zijn die elk moment kan afgaan en Dornan is meer de bedachtzame, maar fysiek zwakkere kompaan. Regisseur Sean Ellis is ook verantwoordelijk voor de cinematografie en gebruikt veel close-ups en full shots om de beklemmende, soms letterlijk claustrofobische omstandigheden waaronder zowel de verzetsstrijders als de vele eenvoudige burgers proberen te overleven in een stad die Heydrich in een wurggreep heeft. Het is interessant om de finale - de schietpartij in een kerk en de pogingen van de Nazi's om de laatste overlevende verzetsstrijders als ratten te laten verdrinken - te vergelijken met HHhH/The Man With The Iron Heart, dat over hetzelfde onderwerp gaat. 'Anthropoid', genoemd naar de codenaam voor de aanslag, blijkt op alle punten superieur te zijn en werkt toe naar een dramatisch zeer geslaagd einde.

avatar van mrklm
willemfilm schreef:
Wel af en toe hele 'domme Duitsers' die zo de kogel tegemoet liepen, daar geloof ik niet in.

Het is niet ondenkbaar dat ze simpelweg door hun commandant als kanonnenvoer werden gebruikt. Dat was in WOI ook zeker het geval en is een eeuwenoude gevechtsstrategie. In 'Zulu' bijvoorbeeld offeren de Zulu's ook een aantal krijgers op om vast te kunnen stellen hoeveel geweren de vijand heeft!
Je hebt wel gelijk dat de motivatie voor de Nazi-tactiek ontbreekt en dat het voor mensen met weinig kennis van oorlogsstrategie raar overkomt.

avatar van pierre18
Redelijk goede oorlogsfilm met het venijn in de staart. Ben ook van mening zoals hieronder vermeld werd dat de Duitsers zeer onnozel het gevecht aangaan. In die tijd waren de Japanners kamikazen maar van Duitsers wist ik t niet. Not dus.
Verder in een zeer realistische omgeving gefilmd met sterke karakters.

Dit is een uitstekende verfilming van de fameuze moordaanslag op de Reinhard Heydrich. Vooral gezien het zeer beperkte budget (nog geen €10 miljoen) is deze film absoluut de moeite waard. Het verhaal zelf ken ik van het boek “The Killing of Reinhard Heydrich: The SS ‘Butcher of Prague’”, en ik ben in 2005 in de kerk geweest die prominent in de film voor komt. Het verhaal is waargebeurd, maar voor de film zijn aspecten toegevoegd of weggelaten. Veel van de details waren er in werkelijkheid ook. Gezien in het perspectief van het relatief kleine budget, is de film prachtig geschoten. Het zet heel realistisch de sfeer neer van Praag in de Tweede Wereldoorlog. Hét nadeel, zoals hieronder ook al een paar keer genoemd, is dat Engels wordt gesproken daar waar Tsjechisch werd gesproken. De Duitsers spreken over het algemeen Duits. Het Engels maakt de film nét wat onrealistischer dan het had kunnen zijn.

avatar van SmackItUp
Wederom een fijne Ellis.

Vooral gewoon sterk in beeld gebracht. Dat is toch een troef waarmee Ellis zich keer op keer onderscheid van anderen. Voor het verhaal hoef je het namelijk niet te doen. Standaard opzet, voorspelbare ontwikkeling en een logisch einde. Maar met acteerkanonnen als Murphy en Dornan (wel raar zo'n accent) en het fijne werk van Ellis wordt Anthropoid eenvoudig boven de middelmaat getrokken.

Geen film die je onberoerd laat. Ook zeker de betere van de twee ('HHhH (2017) The Man with the Iron Heart'). De laatste hinkt zoals zovele hiervoor op twee gedachten: een bio van Heydrich en de uitvoering van de aanslag. Die fout maakt deze film niet. Dit is een minutieus verslag van de voorbereidingen en de aanslag zelf. Een gedetailleerder en nauwkeuriger verslag is nauwelijks mogelijk lijkt me.

Aan de cinematografie is zeer veel zorg besteed. Alle details lijken te kloppen. De beelden van Praag, mistig en donker, maar zeer bij de tijd passend, zijn prachtig. Kosten noch moeite zijn gespaard. Ik heb er met open mond naar zitten kijken. Want ik ben erg gevoelig voor foutjes. Zelfs Heydrich (slechts één shot) lijkt op het origineel. Maar waar het om gaat, is dat niet het hoofddoel is geweest om alleen maar een spannende film te maken. De angsten, de fouten, de twijfels, het verraad, het heeft allemaal z'n plaats gekregen. Dat maakt deze film oprecht, waarheidsgetrouw en aangrijpend.

Dat er Engels gesproken wordt, heb ik maar voor lief genomen. Het is nu eenmaal geen Tsjechische film met Tsjechische acteurs. Ik vrees dat het dan een veel mindere film zou zijn geworden. Overigens, de synopsis hier klopt van geen meter. Tsjecho-Slowakije werd al in 1939 bezet en Heydrich kwam pas in 1941 naar Praag. Dat hij de derde in de hierarchie van de nazi's was is kletskoek. Dat was Himmler niet eens. Hitler had geen behoefte aan een rangorde. Maar Heydrich was een goede troubleshooter, en volstrekt loyaal. Al had iedereen een hekel aan hem. Niemand treurde om z'n dood. Hij is vermoord om z'n symboolfunctie en omdat de Tsjechen in Londen hun blazoen wilden oppoetsen. Dat is zeker gelukt.

avatar van IH88
“Marie still thinks war is romantic... there's nothing romantic about it.”

IJzersterke film. Anthropoid is het verhaal van Kubis en Gabcík, die samen met een aantal andere verzetsleden een aanslag beramen op SS generaal Heydrich. Wat Anthropoid zo goed maakt is de beklemmende sfeer die er vanaf het begin al hangt. Geen scene voelt overbodig en de spanning wordt zelfs in de rustige scènes tot het uiterste opgevoerd.

Fantastisch geregisseerd door Ellis, en alles aan de film straalt klasse en kwaliteit uit. Engelse acteurs die zich een accent aanmeten werkt niet altijd, maar Murphy, Dornan en de andere acteurs acteren zo sterk dat het geen moment stoort. De radeloosheid en angst is soms van de gezichten te scheppen, maar ook de kracht en het doorzettingsvermogen van deze mensen is indrukwekkend. Het is een missie zonder exit strategie, en het actievolle, indrukwekkende maar vooral tragische laatste gedeelte rond een kerk laat zien wat voor helden deze mensen waren.

avatar van ChantalParis
Een stuk geschiedenis die niet mag vergeten worden.
Sterke film die zijn tijd neemt om het verhaal te vertellen. Hierdoor krijg je wel een emotionele band met de personages. Deze film zal nog lang bij mij blijven nazinderen..

avatar van Left4Dead
Gisteren HHhH gezien en was daar erg tevreden mee. Die film gaat over precies hetzelfde onderwerp als deze prent. Twee militairen die getraind zijn in Londen om Heydrich, de slager van Praag, te gaan vermoorden. Was erg benieuwd hoe Ellis dit zou gaan vertolken, dit was het eerste werk dat ik van hem zou zien. Het verhaal is natuurlijk een heldhaftig stuk werk, respect voor diegene die het opnam tegen de nazi's.

De film begint met een mooie scene, de muziek eronder laat je heerlijk binnenkomen. Al snel komen de vrijwilligers die als opdracht Operatie Anthropoid, het vermoorden van Heydrich, hebben gekregen in Londen. Al snel komen de huurlingen in contact met het verzet in Praag, daar waar nog maar weinig van over is. Al snel blijkt dat het niet gemakkelijk is om uit het zicht te blijven van de Duitsers, over hebben zij ogen en oren en infiltranten die landverraad voor persoonlijk gewin niet schuwen. Al snel wordt er een plaats en moment gekozen voor de aanslag, cyanidecapsules worden als back-up uitgedeeld voor wanneer men gepakt wordt.

De aanslag slaagt, erna wordt pas echt duidelijk hoe de dood van de generaal gewraakt wordt. De film behandeld daarna de ontsnappingspoging en het onderduiken van de twee huurmoordenaren. Het dorp Lidice krijgt de grootste klap te verdragen, met willekeur worden inwoner gefusilleerd om er achter te komen waar de twee zich bevinden. Een zeer naar stuk geschiedenis in beeld. Al snel weten de Duitsers erachter te komen waar de parachutisten zich schuil houden door verraad en marteling.

Deze film is zeker te vergelijken met HHhH, velen vinden hier op MM dat deze beter is. Maar ik ben het oneens met deze beweringen, simpel om het feit dat HHhH ook het verhaal van Heydrich verteld. Dat geeft een completer beeld, is mijn ervaring, dan de éénzijdige verhaalplot binnen deze film. Maar ook dit werk mag er zijn. Het verhaal is luguber maar zeker ook heldhaftig, hoe dit stuk geschiedenis heeft plaatsgevonden is voor mij niet te vatten. Eerst wordt Tsjecho-Slowakije weggegeven aan Hitler waarna de Endlösing zijn start kent. Het land is destijds volledig aan de waanzin van de Duitsers overgeleverd, een groot schandaal dat niet vergeten mag worden.

Prima werk.

avatar van Antonev
Qua aankleding en camerawerk was het keurig verzorgd en met vlagen was het ook redelijk spannend. Over het verhaal zelf had ik al een heleboel gelezen en gezien, misschien dat dat de reden is waarom de uitwerking wat mager op me over kwam. Ik miste toch een zekere diepgang.

De acteurs deden het niet slecht, maar ik had wel moeite om me in hen in te leven. Ik had ook niet bepaald het idee dat we ons in Praag bevonden, het voelde allemaal erg Westers aan.

Wat me het meest stoorde was de scène in de kerk, waar de Duitsers toch wel heel erg als amateurs worden neergezet. Het was natuurlijk in een tijd waarin de tactieken voor de bestorming van panden nog niet zover waren als nu. Maar nu leek het alsof ze maar wat deden (zonder dekking en open en bloot naar binnen stormen, geen rugdekking bij het ontruimen van de trap etc.). Dat deed voor mij persoonlijk toch wat afbreuk aan het geheel.

Onlangs is er nog een andere film verschenen over de aanslag op Heydrich. Misschien dat die me wat meer kan bekoren.