HHhH (2017)

Alternatieve titels: The Man with the Iron Heart | HhhH - The Man with the Iron Heart

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Cédric Jimenez
met Jason Clarke, Rosamund Pike en Mia Wasikowska

1942, het Derde Rijk is op zijn hoogtepunt. De Tsjechische verzetsgroep in Londen beraamt een plan om de meest ambitieuze operatie van de Tweede Wereldoorlog te bewerkstelligen: Anthropoid. Twee jonge soldaten, Jozef Gabcik en Jan Kubis, worden naar Praag gestuurd om een gedurfde opdracht uit te voeren. Ze moeten namelijk de meedogenloze nazileider Reinhard Heydrich vermoorden.

Duidelijk de mindere in de onvermijdbare vergelijking met het sterke Anthropoid. Waar die film een realistische, ouderwetse nagelbijter was, is deze nieuwe versie van hetzelfde verhaal een maar deels geslaagde poging. Probleem is dat de makers van HHhH op twee gedachten hinken, en iets te veel in de film willen stoppen. In vergelijking met Anthropoid is hier veel aandacht voor het echtpaar Heydrich(degelijke rollen van Clarke en Pike, hoewel dat engels met accentje echt niet meer kan) maar die verhaallijn oogt wat incompleet en had beter in een aparte film behandeld kunnen worden. Bovendien waren dit natuurlijk hele slechte mensen, en dat komt in de vrij kritiekloze opzet veel te weinig tot uiting. De tweede verhaallijn, aangaande de Tsjechische verzetshelden, komt ergens halverwege wat uit de lucht vallen, en wordt vervolgens veel te vluchtig en tamelijk chaotisch uitgewerkt. Zal ongetwijfeld allemaal trouw zijn aan de inhoud en opzet van het boek waarop deze film is gebaseerd, maar als film werkt het niet helemaal lekker. Landgenoot Barry Atsma duikt trouwens nog even op om onopvallend als altijd een nazi neer te zetten, en waarom is een talent als Mia Wasikowska weggestopt in zo'n nietszeggende bijrol? Jimenez is er in geslaagd om een in potentie zo krachtig en belangrijk verhaal behoorlijk te verknallen en een zeer gemiddelde film af te leveren, geen aanbeveling voor zijn toekomstige projecten

avatar van joolstein
Himmlers Hirn heisst Heydrich, was een uitdrukking binnen de SS om de relatie tussen de twee top-nazi’s Reinhard Heydrich en Heinrich Himmler uit te drukken. En daarom ook gebruikt voor de titel van een boek van Laurent Binets. En deze film is een poging om die roman te verfilming. Vooral een poging omdat er helaas nogal wat mis is met de film. Dit komt omdat de film duidelijk uit twee delen bestaat, die qua verhaal en toon niet goed op elkaar aansluiten. In het boek was er nog een derde verhaal-lijn; die van de schrijver zelf. Het weglaten van die verhaallijn was wel een goede keuze. Echter een film, met in het eerste gedeelte het verhaal over Reinhard Heydrich en diens groei van SS-topman naar 'Reichsprotektor' van Bohemen en Moravië en in het tweede gedeelte over Jozef Gabčík en Jan Kubiš, die de missie Anthropoid om Heydrich te elimineren uitvoeren, is gewoon te kort. Daardoor ontstaat er een karakterschets over de beul van Praag die niet diep genoeg gaat en een niet goed uit de verf komend verhaal over de Tsjechoslowaakse helden. Al intrigeert die wordingsgeschiedenis nog wel enigszins. Filmisch is er weinig op deze oorlogstragedie aan te merken. Muziek, visuals, acteren, is allemaal gedegen. Onze eigen Barry Atsma speelt een SS-officier met een paar hele nare trekjes. Probleem zit hem vooral in de personages en het erg zwart/witte verhaal. Waardoor ik niet anders dan concluderen dat “HHhH” nu vooral een versimpelde rechtlijnige -versie van een karakterstudie is, die via een spionagethrillerbrugje naar een actieklapper gaat en die qua personages aan elkaar hangt van de nodige clichés.
Films over Reinhard Heydrich zijn natuurlijk niet nieuw! Zo zijn er ook nog:
Hangmen Also Die! (1943)
Hitler's Madman (1943)
Atentát (1965)
Operation: Daybreak (1975)
Anthropoid (2016)
Deze is ondanks zijn gebreken, nog redelijk om te zien.

avatar van Pazmaster
Prima film die wat mij betreft niet onder doet voor Anthropoid. Een prima spelende cast, alles ziet er goed uit en ook de muziek is mooi. De film bestaat eigenlijk uit twee verhalen, dat van Heydrich en dat van het verzet. Het verhaal van Heydrich vond ik eerlijk gezegd interessanter dan het zoveelste verhaal over het verzet, maar de twee vloeien uiteindelijk mooi in elkaar over. Ik geef deze film, net als Anthropoid, 3,5 ster.

Deftig filmpje, goed gefilmd, goeie acteurs, goed geacteerd.
Moest er ene terug tot leven komen die draait zich snel terug om als em zou zien hoe het hier/elders gesteld is.

avatar van vranque
Had idd Barry Astma in een flits voorbij zien komen. Ook tien punten voor mij @coumi

avatar van Actarus
Eigenlijk overbodig na het ijzersterke Antropoid, doch vermaakt door het soms knappe camerawerk en enkele pakkende scenes. Spijtig genoeg niet spannend genoeg dan zijn voorganger, dit omdat alles maar op een vluchtige manier word verteld en het een beetje onsamenhangend overkomt. Geef mij maar het vlotte, spannende Antropoid...

Wauw. Van het eerste moment af op het puntje van mijn stoel gezeten. Sterke film met ontwikkeling van personages tot en met een beklemmend gevoel van onmacht en onrecht.

joolstein schreef:
Films over Reinhard Heydrich zijn natuurlijk niet nieuw! Zo zijn er ook nog:
Hangmen Also Die! (1943)
Hitler's Madman (1943)
Atentát (1965)
Operation: Daybreak (1975)
Anthropoid (2016)
Deze is ondanks zijn gebreken, nog redelijk om te zien.

Ook is deze er nog Heydrich in Prag (1967) (TV) - imdb.com

Heb alle commentaren hier (nog) niet gelezen, ga ik nog doen. Op zich is dit geen slechte film. Misschien wel de beste verfilming van de moord op Heydrich, 'Operatie Anthropoid', met z'n voorbereidingen, uitvoering en (bloedige) nasleep, die er gemaakt is. En het zijn er vele die hem voorgegaan zijn. Vorig jaar zelfs twee. Daarom hebben ze even gewacht met het uitbrengen van deze film. Het is me een raadsel waarom deze episode steeds maar weer herhaald moet worden. Omdat het een spannende film oplevert?

Wat er niet bij verteld word (want dan is het verhaal verpest) is dat het een vrij zinloze operatie was. De Tsjechische regering in ballingschap (in Londen) had een succesje nodig, en inderdaad, het is de hoogste nazi die in oorlogstijd door het verzet is vermoord. De Duitsers hebben niet lang om Heydrich gerouwd. Er waren er genoeg die blij waren dat 'het blonde beest' dood was. Als Reichsprotektor werd hij opgevolgd door Frank, die minstens zo meedogenloos was en als hoofd van de geheime dienst door Ernst Kaltenbrunner, die voor Himmler wat minder bedreigend was.

Wat me stoort is dat Heydrich uitsluitend Engels spreekt en voor geen meter lijkt op het origineel. De opnamen zijn gemaakt in Boedapest (altijd lekker goedkoop) en niet in Praag. Het wordt tijd dat de Duitsers zelf eens films gaan maken over hun geschiedenis en dat de Amerikanen en Engelsen er eens afblijven. Maar dat zal wel te veel gevraagd zijn. Bovendien was dit natuurlijk geen 'succesje' van de Duitsers dat je graag verfilmt voor eigen publiek. Nu moet ik nog kijken wat ze van Anthropoid (2016) gebakken hebben.

Ik geef 2 sterren puur omdat dezelfde kapitale fout is gemaakt als bij Schindlers list. SPREEKTAAL HAD DUITS moeten zijn.

avatar van harley-holland
Hele interessante film met goede details. Vind het mooi om in het begin breed uitgemeten te kijken in Heydrich's leven waarna de film omturnt richting het verzet. Enig minpunt vind ik is dat er geen Duits gesproken wordt.

avatar van macrobody
Zoals anderen al aangeven is het gemis van de Duitse taal zeker een punt aftrek. Een snauwende Duitser is gewoon niet na te bootsen als er Engels wordt gesproken. Ik denk ook dan het zien van Antropoid voor het zien van deze film veel afbreuk doet aan het gedeelte van de aanslag. Dat heb je dan al helemaal meegemaakt en voelt als een kortere herhaal versie. Dat is jammer. Verder wel ok.

avatar van clubsport
Fransman schreef:

Heydrich spreekt natuurlijk tot de verbeelding mede ook omdat het zo,n hoge nazi was maar ik denk dat er meer dan genoeg andere duistere figuren uit de nazi periode interressant voer opleveren voor een karakterstudie
Zoals Roland Freisler : de nazi rechter die vele slachtoffers ter dood veroordeelde vanuit zijn rechtbank

Oskar Dirlewanger : voerde een SS brigade aan van voornamelijk veroordeelde criminelen en was verantwoordelijk voor vele oorlogsmisdaden in oost europa en rusland.

Rudolf hoss Kampcommandant van auswitz
ongetwijfelt zullen er nog veel meer zijn .

Ja, dat ben ik ten dele wel met clubsport eens. Oskar Dirlewanger ken ik niet en de andere twee ken ik wel. Maar of die een film zouden verdienen? Ze zijn zeker niet bekend bij het grote publiek en vooral Höss was een uiterst middelmatig figuur. Dat was Heydrich in ieder geval niet.

Goeie film, maar inderdaad jammer dat de Duitsers geen Duits spreken...

Beginnen met het slechte nieuws, de Duitsers die geen Duits spreken, de Tsjechen die geen Tsjechisch spreken, heel spijtig, deze film had in Duitsland gemaakt moeten worden.
Maar verder, prima film, en krijgt van mij de hoogste score, omdat hij correct is, wat vooral de levensloop van Heydrich betreft en de aanslag, klopt met de vele boeken die ik over de persoon en de aanslag op Heydrich heb gelezen.
Mooi in beeld gebracht alles, met oog voor detail.
De vertolkingen zijn prima, al had men voor Heydrich wel een scherper persoon mogen kiezen, hij was een veel slanker man dan de acteur in deze film.
Rosamund Pike zet de perfect echtgenote en nazi vrouw weer.
Misschien komt men er in Duitsland wel eens op om dit verhaal te verfilmen in het Duits, zou nog meer indruk maken vermoed ik.
Maar deze film is dus meer dan het bekijken waard !!!

Goeie film over Reinhard Heydrich die als kopstuk binnen de SS zijn leven niet meer zeker is. Een vergelijking met Anthropoid is natuurlijk heel snel gemaakt. Als historische film is deze film net wat interessanter, aangezien je Reinhard Heydrich iets meer centraal staat. Maar als geheel komt de andere film beter uit de bus, zeker ook omdat die een stuk spannender is. Een prima aankleding verder en de cast doet het ook prima.

avatar van Left4Dead
The man with the iron heart.

Veel gelezen over en docu's gezien van de 2de WO, dit verhaal van de twee Tsjechen is me volkomen ontgaan. Heydrich was een bruut, dus voor Hitler zijn oogappel en gedoodverfde opvolger. Dat zegt genoeg dunkt me. Een biopic die meteen laat zien waardoor de man zou bruut was, een desillusie tijdens zijn gedroomde carrière binnen de marine. Een oordeel van de krijgsraad verwierp zijn gedrag van een relatie met een vrouw buitenom zijn toekomstige huwelijk. Oneervol ontslag zou de weg openen voor zijn functie om binnen de de Partij als SS-er de spionage afdeling te gaan leiden. Hij groeit snel binnen de Partij net als de Partij zelf. Zover een korte maar duidelijke introductie van de protagonist zijn doopceel over zijn flitscarrière binnen de Partij.

Maar Heydrich is niet de enige waarover het gaat, nee twee Tsjechen, waarvan ik nog niet eerder had gehoord, delen de belangrijke rollen met de SS-er. Londense verzetgroeperingen zouden deze twee militairen inzetten voor de moord op Hitler's hengman, die volop geniet van de brute daden uitgevoerd door zijn SS. Dat behelst deel twee in deze film. De twee huurmoordenaars zijn samen met de Tři králové, de drie koningen, kopzorgen voor de generaal met de bijnaam De slager van Praag. De infiltratie was meteen bekend bij Heydrich en hijzelf leidde als een bloedhond de opsporing van eerder genoemden.

Maar het tweede deel laat het een beetje na om de twee huurlingen echt goed in het daglicht te zetten. Het personage van Heydrich krijgt teveel aandacht om de rol van het verzet ook de kans te geven om goed door te kunnen dringen. De mierzoete liefde laat je geloven dat de twee met maar weinig angst zich konden verschuilen voor Heydrich. Echter in de werkelijkheid was zijn klopjacht een erg geslaagd project, iedereen kon een verrader zijn dus op elke hoek loerde het gevaar. Binnen no time had hij immers de koningen te pakken gekregen. Best jammer dat deze personages niet sterker neergezet zijn, een klein minpuntje voor de verdere prima genietbare film.

De aanslag is gelukkig de introductie van actie binnen de prent. En dat komt dan ook precies op het juiste tijdstip, na een wat slappere 10/15 minuten kon de film wel wat boost gebruiken. Heydrich's zelfverzekerdheid, rond rijden in een cabrio zonder beveiliging, kwam hem noodlottig te staan. Operatie Anthropoid was daarmee geslaagd. Dit derde deel, de aanslag en de gevolgen hiervan, laat zien dat de wraak van de nazi's op Heydrich's dood niet onopgemerkt voorbij ging. Ook behelst dit deel het vluchtprogramma van de twee aanslagplegers. Helaas werden zij en hun helpers verraden. Dit deel zet de regisseur sterk op beeld, je voelt het verraad zelf en voelt met de slachtoffers mee. Alleen maar verliezers in een oorlog, dat lijkt wel Jiminez zijn boodschap te zijn.

Nou ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben hoe regisseur Jimenez dit verhaal op beeld heeft gezet. Eerder heb ik La French van hem gezien en die is ook niet misselijk. La Frenche kreeg destijds 4 sterren van mij en ik kan met deze film concluderen dat de man echt capaciteiten heeft. Ook over het acteerwerk heb ik weinig tot niets te klagen gehad, en de soundtrack stond zijn mannetje. Maar vooral mooi hoe de setting eruit zag, al dat oude materiaal. Al met al een aardige zit, 2 uur, maar die vlogen voor mijn gevoel gewoon snel om.

Kortom; puik werk.
Op naar Anthropoid die volgens de kijkers even prima schijnt te zien of zelfs nog beter.

avatar van mixmaster
Schitterende film, erg goed gemaakt.
Prachtige settings, goed acteerwerk, mooi camerawerk.
Van begin tot eind erg van genoten.

Anthropoid vondt ik wel beter uitgewerkt en gaf ik eerder al 5 sterren.

Deze komt dicht in de buurt... 4,5 ster van mij.

mixmaster schreef:

Anthropoid vondt ik wel beter uitgewerkt en gaf ik eerder al 5 sterren.

Gister deze gezien en vandaag Anthropoid en ben juist meer happy met deze dan Anthropoid (die ook zeer prima te noemen is).
Dat komt omdat deze film allebeide partijen uitgebreid de tijd gaf om te laten zien waarom de twee toen zijn ingevlogen. De opmars van Heydrich en de haat die hij heeft gezaaid. Deze film maakte meer duidelijk waarom de generaal van de SS de dood meer dan verdiende.

avatar van fritsje
Zwakke saaie oorlogsfilm,nergens boeiend en spannend,Heydrich was een jonge versie van Wim de Bie ener was geen enkele opbouw in de carriere van deze medogeloze nazi.veel slap gezemel en weinig achtergrond. Geen aanrader,gaaaaaaap.

avatar van mixmaster
Left4Dead schreef:

Begrijpelijk hoor , de films zijn allebei zeer mooi gemaakt en staan dan ook dicht bij elkaar.

avatar van John Milton
Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik vond Anthropoid (beduidend) beter.

Al zal ook die mijn toplijst niet halen.

John Milton schreef:
Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik vond Anthropoid (beduidend) beter.

Al zal ook die mijn toplijst niet halen.

Dat is zeker geen probleem, nogmaals wil ik graag aangeven dat deze prent de intentie van de aanslag als een grondslag voor het verloop van de 2de WO onder de loep genomen heeft. Een rectificatie voor een stukje verraad. In min ogen doet deze prent dat beter.

Heb je in het verleden al de films "Anthropoid (2016)" (of het origineel "Operation: Daybreak" uit 1975), "Conspiracy (2001)" en "Lidice (2011)" en ook de 7-delige VPRO documentaire "Himmlers hersens heten Heydrich" uit 2017 gezien, dan weet je eigenlijk al alles over Reinhard Heydrich en voegt deze Thriller / Oorlog film over hem eigenlijk ook weinig toe. Maar heb je dat niet gedaan of je weet niet eens wie Reinhard Heydrich was, dan is dit wel een aardige film (beter gezegd geschiedenisles) om te kijken en het is ook min of meer een samenvatting van de genoemde films en documentaire.

Deze film is gebaseerd op het gelijknamige boek "HHhH" (welke een afkorting is voor Himmlers hersenen heten Heydrich) en draait om een Tsjechische verzetsgroep, welke een aanslag plant op Reinhard Heydrich (Jason Clarke), hoofd van de SS, de Gestapo en tevens uitvinder en uitvoerder van de Holocaust. Aan Jozef Gabcik (Jack Reynor) en Jan Kubis (Jack O'Connell) is het de taak om de aanslag uit te voeren.

Hoewel deze film voor mij eigenlijk niets nieuws bevatte, op de affaire met Christine Weigel (gespeeld Krisztina Goztola, die door Reinhard Heydrich ook op zijn hondjes werd genomen ) en de verhouding tussen Reinhard en zijn vrouw Lina von Osten (Rosamund Pike) na dan, heb ik me nog best vermaakt met deze film (welke ik ook bij ons in de bioscoop wilde gaan bekijken, maar daar niet draaide en achteraf gezien is dat misschien ook wel goed geweest), welke opgebouwd is uit twee helften.

Zo focust de eerste 45 minuten durende helft van de film zich op de geschiedenis (welke begint op de Marinebasis van Kiel in Duitsland 1929) van Reinhard Heydrich en daarin zien we o.a. zijn kennismaking met Christine Weigel en zijn uiteindelijke vrouw Lina von Osten, zijn oneervolle ontslag (vanwege zijn omgang met Lina von Osten, terwijl hij een relatie had met Christine Weigel, wiens vader invloedrijk was) bij de marine, zijn eerste kennismaking met Heinrich Himmler (gespeeld door Stephen Graham, die ik goed op hem vond lijken), zijn aanstelling tot hoofd van de SS en de Gestapo, zijn kennismaking met Ernst Röhm (Ian Redford) tijdens een etentje bij Heinrich Himmler, het zuiveren van de partij van alle dissidente leden (inclusief Ernst Röhm), de zuiveringen (een aantal beelden daarvan, zijn overigens afgekeken van de indrukwekkende Drama / Oorlog film "Idi i Smotri (1985)") in het binnengevallen Polen in september 1939, zijn spionage methoden om informatie te verzamelen, zijn aanstelling als "Reichsprotector" van de door de Duitsers bezette provincies Bohemen en Moravië in voormalig Tsjecho-Slowakije, de Wannseeconferentie (bespreking over de "definitieve oplossing" voor het "Jodenvraagstuk") bij Wannsee bij Berlijn op 20 januari 1942 en een "freeze" frame tijdens de aanslag op Reinhard Heydrich op 27 mei 1942 in Praag (daar opent de film ook mee).

Een belangrijke rol in de eerste 45 minuten van het verhaal is weggelegd voor zijn vrouw Lina, die hem voor zijn opmars in het Derde Rijk in aanraking bracht met Hitlers ideologie. Ze is lid van Hitlers "NSDAP" en zegt ook tegen Reinhard dat hij het boek "Mein Kampf" moet lezen. De interessante verhouding tussen Reinhard en Lina, die vrij abrupt wordt afgekapt door de overgang naar de tweede helft van de film, is eigenlijk ook het meeste interessante en boeiende in deze film en mede door de sterk spelende en altijd mooie Rosamund Pike (de scène waarbij ze aan het bevallen is mocht er best wezen), waarvan zelfs wat bloot te zien is en dat geldt ook voor andere vrouwen (in het bordeel "Salon Kitty", welke Reinhard Heydrich gebruikte om informatie te verzamelen over de opvattingen en het gedrag van partij functionarissen, topambtenaren, diplomaten en buitenlandse zakenlieden).

Na het hierboven genoemde "freeze" frame tijdens de aanslag op Reinhard Heydrich, belanden we opeens in de tweede helft van de film, welke zich zes maanden voor de aanslag afspeelt op een Tsjechische basis in Schotland en maken we kennis met de twee Tsjechische verzetsstrijders, te weten Jozef Gabcik en Jan Kubis, die de aanslag op Reinhard Heydrich voorbereiden. Ondanks de onvermijdelijke represailles van de nazi's bij een dood van Reinhard Heydrich, besluiten ze dat de aanslag symbolisch van belang is, want het vermoorden van een beruchte nazi zou een sterk signaal afgeven aan de wereld.

De tweede helft van de film kent wat meer het verloop van een typische Hollywoodfilm, met twee sympathieke helden, actie (met name het gedeelte in de kerk), spanning (de aanslag op Reinhard Heydrich) en een vleugje romantiek (met name door de bekende Mia Wasikowska in de rol van Anna Novak, welke al snel valt voor Jan Kubis bij de eerste kennismaking in een kapperswinkel in Praag). Hoewel er op de uitvoering en de vertolkingen niet al te veel aan te merken valt, is de tweede helft van de film wel het minste gedeelte van de film. De scène waarbij je Reinhard Heydrich op zijn sterfbed zit liggen in het ziekenhuis, omringd door zijn vrouw Lina en Heinrich Himmler, was best aardig en hetzelfde geldt voor het einde waarbij Jozef Gabcik en Jan Kubis in de kerk zelfmoord (schieten zichzelf door het hoofd, als de nazi's de kelder van de kerk onder water aan het zetten zijn) plegen, waarna je ze weer even terug in de tijd ziet bij hun eerste kennismaking op een vrachtwagen op weg naar krakau. Daarna is de film ook afgelopen.

De cast voor deze film mocht er best wezen met de bekende en mooie actrices Rosamund Pike en Mia Wasikowska en ze deden het ook best goed en vooral natuurlijk Rosamund Pike, waarbij haar rol van vrouw van Reinhard Heydrich ook nog eens interessant is. Dat laatste geldt voor de rol van Mia Wasikowska niet en zij zorgt met name voor de geforceerde romantiek in het verhaal, waarbij ze al heel snel samen met Jan Kubis het bed induikt (min of meer na hun eerste kennismaking). Ze is ook één van de weinigen die de represailles van de Duitsers (waarbij het verzet ook nog eens verraden wordt door verzetsstrijder Karel Curda) weet te overleven, door op tijd Praag te ontvluchten.

Van de mannelijke cast deden Jack O'Connell en Jason Clarke het best verdienstelijk, maar de laatste leek wel niet bepaald op Reinhard Heydrich. Dat had men met Detlef Bothe n de rol van Reinhard Heydrich in de film "Anthropoid (2016)" beter voor elkaar, maar die heeft daar maar een minimale rol. Verder was natuurlijk ook wel geinig om te zien dat Barry Atsma ook een rolletje had in deze film, als de nazi Frank, die gevangen aan het praten moet zien te krijgen. Wel is het jammer dat de gehele cast Engels praat i.p.v. Duits, maar dat is wel begrijpelijk met de gekozen niet Duitse cast.

Hoewel deze Thriller / Oorlog film (duurt circa 115 minuten) voor mij weinig nieuws te bieden had, heb ik me er toch nog mee vermaakt en met name vanwege de sterke opbouw van het verhaal (oftewel de eerste 45 minuten), met hier en daar ook wat schokkende beelden (m.b.t. de zuiveringen in Polen), waarbij de dreigende sfeer van een bezet Tsjecho-Slowakije goed in beeld wordt gebracht. Jammer dat daarna alleen nog een slap Hollywood-achtig melodrama te zien is.

avatar van Brabants
Prima interpretatie op de aanslag op Reinhard Heydrich. Geweldige beelden met sterk acteerwerk. Jason Clarke vertolkt het monster, voor wat het was. De opkomst van en de voorbereidingen van worden in twee losse delen mooi uiteengezet met daarop een explosieve climax. Op de een of andere sprak mij het eerste gedeelte het meest aan. Dit is dan ook vooral te danken aan de geweldige input van Jason Clarke.

avatar van Henry Spencer
Stelde me wat teleur. Acteur die Heydrich speelt is helemaal miscast. Lijkt van ver nog niet op de man in kwestie en heeft hem ook qua persoonlijkheid niet raak geschetst.
Laatste half uur van de film is wel van een veel hoger niveau en de dramatische wending illustreert heel treffend de brutaliteit en meedogenloze waanzin van de nazi-machine. Maakt nog veel goed in deze film die zwak startte en qua karakterisering volgens mij de bal misslaat (zowel wat Reinhard als Lina betreft, welke laatste veel te charmant en onschuldig wordt beschreven: zij was degene die Heydrich in het Nationaal-socialisme meesleepte, maar ze speelde na de oorlog naar het schijnt ook nogal vaak het onschuldige en onwetende slachtoffer...)
Het stuk van de film waar deze twee van het toneel verdwenen zijn is dan ook plots stukken beter...

avatar van Onceuponanytime
Geslaagde, zuivere opbouw, met beperkt - maar hard - oorlogsgeweld. De cast doet het prima en de achtergrondmuziek is passend.

Eventjes onder "Anthropoid" maar toch is het gedeelte vanaf de aanslag toch heel sterke cinema wat niet betekent dat het eerste gedeelte ook niet schokkend is en toch ook de verdienste heeft Heyndrich wat uitgebreider te leren kennen.
Goede tot sterke vertolkingen.