HHhH (2017)

Alternatieve titels: The Man with the Iron Heart, HhhH - The Man with the Iron Heart

3,18

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Cédric Jimenez
met Jason Clarke, Rosamund Pike en Mia Wasikowska

1942, het Derde Rijk is op zijn hoogtepunt. De Tsjechische verzetsgroep in Londen beraamt een plan om de meest ambitieuze operatie van de Tweede Wereldoorlog te bewerkstelligen: Anthropoid. Twee jonge soldaten, Jozef Gabcik en Jan Kubis, worden naar Praag gestuurd om een gedurfde opdracht uit te voeren. Ze moeten namelijk de meedogenloze nazileider Reinhard Heydrich vermoorden.

• vanaf 23 januari 2018 te koop op dvd
68 BERICHTEN 9 MENINGEN
Duidelijk de mindere in de onvermijdbare vergelijking met het sterke Anthropoid. Waar die film een realistische, ouderwetse nagelbijter was, is deze nieuwe versie van hetzelfde verhaal een maar deels geslaagde poging. Probleem is dat de makers van HHhH op twee gedachten hinken, en iets te veel in de film willen stoppen. In vergelijking met Anthropoid is hier veel aandacht voor het echtpaar Heydrich(degelijke rollen van Clarke en Pike, hoewel dat engels met accentje echt niet meer kan) maar die verhaallijn oogt wat incompleet en had beter in een aparte film behandeld kunnen worden. Bovendien waren dit natuurlijk hele slechte mensen, en dat komt in de vrij kritiekloze opzet veel te weinig tot uiting. De tweede verhaallijn, aangaande de Tsjechische verzetshelden, komt ergens halverwege wat uit de lucht vallen, en wordt vervolgens veel te vluchtig en tamelijk chaotisch uitgewerkt. Zal ongetwijfeld allemaal trouw zijn aan de inhoud en opzet van het boek waarop deze film is gebaseerd, maar als film werkt het niet helemaal lekker. Landgenoot Barry Atsma duikt trouwens nog even op om onopvallend als altijd een nazi neer te zetten, en waarom is een talent als Mia Wasikowska weggestopt in zo'n nietszeggende bijrol? Jimenez is er in geslaagd om een in potentie zo krachtig en belangrijk verhaal behoorlijk te verknallen en een zeer gemiddelde film af te leveren, geen aanbeveling voor zijn toekomstige projecten

avatar van joolstein
Himmlers Hirn heisst Heydrich, was een uitdrukking binnen de SS om de relatie tussen de twee top-nazi’s Reinhard Heydrich en Heinrich Himmler uit te drukken. En daarom ook gebruikt voor de titel van een boek van Laurent Binets. En deze film is een poging om die roman te verfilming. Vooral een poging omdat er helaas nogal wat mis is met de film. Dit komt omdat de film duidelijk uit twee delen bestaat, die qua verhaal en toon niet goed op elkaar aansluiten. In het boek was er nog een derde verhaal-lijn; die van de schrijver zelf. Het weglaten van die verhaallijn was wel een goede keuze. Echter een film, met in het eerste gedeelte het verhaal over Reinhard Heydrich en diens groei van SS-topman naar 'Reichsprotektor' van Bohemen en Moravië en in het tweede gedeelte over Jozef Gabčík en Jan Kubiš, die de missie Anthropoid om Heydrich te elimineren uitvoeren, is gewoon te kort. Daardoor ontstaat er een karakterschets over de beul van Praag die niet diep genoeg gaat en een niet goed uit de verf komend verhaal over de Tsjechoslowaakse helden. Al intrigeert die wordingsgeschiedenis nog wel enigszins. Filmisch is er weinig op deze oorlogstragedie aan te merken. Muziek, visuals, acteren, is allemaal gedegen. Onze eigen Barry Atsma speelt een SS-officier met een paar hele nare trekjes. Probleem zit hem vooral in de personages en het erg zwart/witte verhaal. Waardoor ik niet anders dan concluderen dat “HHhH” nu vooral een versimpelde rechtlijnige -versie van een karakterstudie is, die via een spionagethrillerbrugje naar een actieklapper gaat en die qua personages aan elkaar hangt van de nodige clichés.
Films over Reinhard Heydrich zijn natuurlijk niet nieuw! Zo zijn er ook nog:
Hangmen Also Die! (1943)
Hitler's Madman (1943)
Atentát (1965)
Operation: Daybreak (1975)
Anthropoid (2016)
Deze is ondanks zijn gebreken, nog redelijk om te zien.

avatar van Pazmaster
Prima film die wat mij betreft niet onder doet voor Anthropoid. Een prima spelende cast, alles ziet er goed uit en ook de muziek is mooi. De film bestaat eigenlijk uit twee verhalen, dat van Heydrich en dat van het verzet. Het verhaal van Heydrich vond ik eerlijk gezegd interessanter dan het zoveelste verhaal over het verzet, maar de twee vloeien uiteindelijk mooi in elkaar over. Ik geef deze film, net als Anthropoid, 3,5 ster.

Deftig filmpje, goed gefilmd, goeie acteurs, goed geacteerd.
Moest er ene terug tot leven komen die draait zich snel terug om als em zou zien hoe het hier/elders gesteld is.

avatar van vranque
Had idd Barry Astma in een flits voorbij zien komen. Ook tien punten voor mij @coumi

avatar van Actarus
Eigenlijk overbodig na het ijzersterke Antropoid, doch vermaakt door het soms knappe camerawerk en enkele pakkende scenes. Spijtig genoeg niet spannend genoeg dan zijn voorganger, dit omdat alles maar op een vluchtige manier word verteld en het een beetje onsamenhangend overkomt. Geef mij maar het vlotte, spannende Antropoid...

Wauw. Van het eerste moment af op het puntje van mijn stoel gezeten. Sterke film met ontwikkeling van personages tot en met een beklemmend gevoel van onmacht en onrecht.