HHhH (2017)

Alternatieve titels: The Man with the Iron Heart | HhhH - The Man with the Iron Heart

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Cédric Jimenez
met Jason Clarke, Rosamund Pike en Mia Wasikowska

1942, het Derde Rijk is op zijn hoogtepunt. De Tsjechische verzetsgroep in Londen beraamt een plan om de meest ambitieuze operatie van de Tweede Wereldoorlog te bewerkstelligen: Anthropoid. Twee jonge soldaten, Jozef Gabcik en Jan Kubis, worden naar Praag gestuurd om een gedurfde opdracht uit te voeren. Ze moeten namelijk de meedogenloze nazileider Reinhard Heydrich vermoorden.

Duidelijk de mindere in de onvermijdbare vergelijking met het sterke Anthropoid. Waar die film een realistische, ouderwetse nagelbijter was, is deze nieuwe versie van hetzelfde verhaal een maar deels geslaagde poging. Probleem is dat de makers van HHhH op twee gedachten hinken, en iets te veel in de film willen stoppen. In vergelijking met Anthropoid is hier veel aandacht voor het echtpaar Heydrich(degelijke rollen van Clarke en Pike, hoewel dat engels met accentje echt niet meer kan) maar die verhaallijn oogt wat incompleet en had beter in een aparte film behandeld kunnen worden. Bovendien waren dit natuurlijk hele slechte mensen, en dat komt in de vrij kritiekloze opzet veel te weinig tot uiting. De tweede verhaallijn, aangaande de Tsjechische verzetshelden, komt ergens halverwege wat uit de lucht vallen, en wordt vervolgens veel te vluchtig en tamelijk chaotisch uitgewerkt. Zal ongetwijfeld allemaal trouw zijn aan de inhoud en opzet van het boek waarop deze film is gebaseerd, maar als film werkt het niet helemaal lekker. Landgenoot Barry Atsma duikt trouwens nog even op om onopvallend als altijd een nazi neer te zetten, en waarom is een talent als Mia Wasikowska weggestopt in zo'n nietszeggende bijrol? Jimenez is er in geslaagd om een in potentie zo krachtig en belangrijk verhaal behoorlijk te verknallen en een zeer gemiddelde film af te leveren, geen aanbeveling voor zijn toekomstige projecten

avatar van joolstein
Himmlers Hirn heisst Heydrich, was een uitdrukking binnen de SS om de relatie tussen de twee top-nazi’s Reinhard Heydrich en Heinrich Himmler uit te drukken. En daarom ook gebruikt voor de titel van een boek van Laurent Binets. En deze film is een poging om die roman te verfilming. Vooral een poging omdat er helaas nogal wat mis is met de film. Dit komt omdat de film duidelijk uit twee delen bestaat, die qua verhaal en toon niet goed op elkaar aansluiten. In het boek was er nog een derde verhaal-lijn; die van de schrijver zelf. Het weglaten van die verhaallijn was wel een goede keuze. Echter een film, met in het eerste gedeelte het verhaal over Reinhard Heydrich en diens groei van SS-topman naar 'Reichsprotektor' van Bohemen en Moravië en in het tweede gedeelte over Jozef Gabčík en Jan Kubiš, die de missie Anthropoid om Heydrich te elimineren uitvoeren, is gewoon te kort. Daardoor ontstaat er een karakterschets over de beul van Praag die niet diep genoeg gaat en een niet goed uit de verf komend verhaal over de Tsjechoslowaakse helden. Al intrigeert die wordingsgeschiedenis nog wel enigszins. Filmisch is er weinig op deze oorlogstragedie aan te merken. Muziek, visuals, acteren, is allemaal gedegen. Onze eigen Barry Atsma speelt een SS-officier met een paar hele nare trekjes. Probleem zit hem vooral in de personages en het erg zwart/witte verhaal. Waardoor ik niet anders dan concluderen dat “HHhH” nu vooral een versimpelde rechtlijnige -versie van een karakterstudie is, die via een spionagethrillerbrugje naar een actieklapper gaat en die qua personages aan elkaar hangt van de nodige clichés.
Films over Reinhard Heydrich zijn natuurlijk niet nieuw! Zo zijn er ook nog:
Hangmen Also Die! (1943)
Hitler's Madman (1943)
Atentát (1965)
Operation: Daybreak (1975)
Anthropoid (2016)
Deze is ondanks zijn gebreken, nog redelijk om te zien.

avatar van Pazmaster
Prima film die wat mij betreft niet onder doet voor Anthropoid. Een prima spelende cast, alles ziet er goed uit en ook de muziek is mooi. De film bestaat eigenlijk uit twee verhalen, dat van Heydrich en dat van het verzet. Het verhaal van Heydrich vond ik eerlijk gezegd interessanter dan het zoveelste verhaal over het verzet, maar de twee vloeien uiteindelijk mooi in elkaar over. Ik geef deze film, net als Anthropoid, 3,5 ster.

Deftig filmpje, goed gefilmd, goeie acteurs, goed geacteerd.
Moest er ene terug tot leven komen die draait zich snel terug om als em zou zien hoe het hier/elders gesteld is.

avatar van vranque
Had idd Barry Astma in een flits voorbij zien komen. Ook tien punten voor mij @coumi

avatar van Actarus
Eigenlijk overbodig na het ijzersterke Antropoid, doch vermaakt door het soms knappe camerawerk en enkele pakkende scenes. Spijtig genoeg niet spannend genoeg dan zijn voorganger, dit omdat alles maar op een vluchtige manier word verteld en het een beetje onsamenhangend overkomt. Geef mij maar het vlotte, spannende Antropoid...

Wauw. Van het eerste moment af op het puntje van mijn stoel gezeten. Sterke film met ontwikkeling van personages tot en met een beklemmend gevoel van onmacht en onrecht.

joolstein schreef:
Films over Reinhard Heydrich zijn natuurlijk niet nieuw! Zo zijn er ook nog:
Hangmen Also Die! (1943)
Hitler's Madman (1943)
Atentát (1965)
Operation: Daybreak (1975)
Anthropoid (2016)
Deze is ondanks zijn gebreken, nog redelijk om te zien.

Ook is deze er nog Heydrich in Prag (1967) (TV) - imdb.com

Heb alle commentaren hier (nog) niet gelezen, ga ik nog doen. Op zich is dit geen slechte film. Misschien wel de beste verfilming van de moord op Heydrich, 'Operatie Anthropoid', met z'n voorbereidingen, uitvoering en (bloedige) nasleep, die er gemaakt is. En het zijn er vele die hem voorgegaan zijn. Vorig jaar zelfs twee. Daarom hebben ze even gewacht met het uitbrengen van deze film. Het is me een raadsel waarom deze episode steeds maar weer herhaald moet worden. Omdat het een spannende film oplevert?

Wat er niet bij verteld word (want dan is het verhaal verpest) is dat het een vrij zinloze operatie was. De Tsjechische regering in ballingschap (in Londen) had een succesje nodig, en inderdaad, het is de hoogste nazi die in oorlogstijd door het verzet is vermoord. De Duitsers hebben niet lang om Heydrich gerouwd. Er waren er genoeg die blij waren dat 'het blonde beest' dood was. Als Reichsprotektor werd hij opgevolgd door Frank, die minstens zo meedogenloos was en als hoofd van de geheime dienst door Ernst Kaltenbrunner, die voor Himmler wat minder bedreigend was.

Wat me stoort is dat Heydrich uitsluitend Engels spreekt en voor geen meter lijkt op het origineel. De opnamen zijn gemaakt in Boedapest (altijd lekker goedkoop) en niet in Praag. Het wordt tijd dat de Duitsers zelf eens films gaan maken over hun geschiedenis en dat de Amerikanen en Engelsen er eens afblijven. Maar dat zal wel te veel gevraagd zijn. Bovendien was dit natuurlijk geen 'succesje' van de Duitsers dat je graag verfilmt voor eigen publiek. Nu moet ik nog kijken wat ze van Anthropoid (2016) gebakken hebben.

Ik geef 2 sterren puur omdat dezelfde kapitale fout is gemaakt als bij Schindlers list. SPREEKTAAL HAD DUITS moeten zijn.

avatar van harley-holland
Hele interessante film met goede details. Vind het mooi om in het begin breed uitgemeten te kijken in Heydrich's leven waarna de film omturnt richting het verzet. Enig minpunt vind ik is dat er geen Duits gesproken wordt.

avatar van macrobody
Zoals anderen al aangeven is het gemis van de Duitse taal zeker een punt aftrek. Een snauwende Duitser is gewoon niet na te bootsen als er Engels wordt gesproken. Ik denk ook dan het zien van Antropoid voor het zien van deze film veel afbreuk doet aan het gedeelte van de aanslag. Dat heb je dan al helemaal meegemaakt en voelt als een kortere herhaal versie. Dat is jammer. Verder wel ok.

avatar van clubsport
Fransman schreef:

Heydrich spreekt natuurlijk tot de verbeelding mede ook omdat het zo,n hoge nazi was maar ik denk dat er meer dan genoeg andere duistere figuren uit de nazi periode interressant voer opleveren voor een karakterstudie
Zoals Roland Freisler : de nazi rechter die vele slachtoffers ter dood veroordeelde vanuit zijn rechtbank

Oskar Dirlewanger : voerde een SS brigade aan van voornamelijk veroordeelde criminelen en was verantwoordelijk voor vele oorlogsmisdaden in oost europa en rusland.

Rudolf hoss Kampcommandant van auswitz
ongetwijfelt zullen er nog veel meer zijn .

Ja, dat ben ik ten dele wel met clubsport eens. Oskar Dirlewanger ken ik niet en de andere twee ken ik wel. Maar of die een film zouden verdienen? Ze zijn zeker niet bekend bij het grote publiek en vooral Höss was een uiterst middelmatig figuur. Dat was Heydrich in ieder geval niet.