HHhH (2017)

Alternatieve titels: The Man with the Iron Heart | HhhH - The Man with the Iron Heart

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België
Biografie / Oorlog

geregisseerd door Cédric Jimenez
met Jason Clarke, Rosamund Pike en Jack O'Connell

1942, het Derde Rijk is op zijn hoogtepunt. De Tsjechische verzetsgroep in Londen beraamt een plan om de meest ambitieuze operatie van de Tweede Wereldoorlog te bewerkstelligen: Anthropoid. Twee jonge soldaten, Jozef Gabcik en Jan Kubis, worden naar Praag gestuurd om een gedurfde opdracht uit te voeren. Ze moeten namelijk de meedogenloze nazileider Reinhard Heydrich vermoorden.

avatar van EIGER3970
De rol van Heydrich lijkt wel gespeeld door een teddybeer, deze man boezemde mij totaal geen angst in, dit kunnen andere acteurs veel beter. Als je zulke heerschappen ontmoet moet je in je broek... Bekijk maar de foto's op het internet van de echte Heydrich.

avatar van Rodger
Weer een mooie film over de aanslag op Heydrich.
Net zo goed als de film Antropiod.
Tuurlijk moet er Duits gesproken worden, maar dat was ook het enige wat een minpunt was van deze film.
4.0 ****

Mooie film. Twee minpuntjes: een Engelssprekende Heydrich en hoofdrolspeler lijkt in de verste verte niet op de echte.

avatar van Kondoro0614
Afgelopen zondag had ik deze film al aangezet, hij was net op Film1 gekomen en ik wist totaal niet wat ik aan moest zetten dus kwam dit eigenlijk maar als eerste keuze opgezet. ‘HHhH’ de film die mijn aandacht in 2017 best goed wist te pakken maar ik heb eigenlijk nooit echt de drang gehad om de film te kijken. Zeker niet aangezien ik kort ervoor al de goeie film ‘Anthropoid’ had gezien. Alles komt uiteraard op zijn tijd, en zo ook deze film maar ik schrok toch wel een beetje van de uitwerking. Cédric Jimenez had alles voor elkaar, goede locaties, goede kleding, prima hoeveelheid aan castleden en een mooi verhaal maar dan toch, wist de film me voor merendeels gewoon niet te boeien.

De film is in veel zinnen veelte chaotisch en dan kijken we naar het punt dat we van hak op de tak springen met het verhaal, die daardoor soms onduidelijk werd om te volgen en te begrijpen waar we precies zijn, maar ook de snelheid in de film is er wat uit en er is weinig pit aanwezig. Er word te veel gedoeld op het totaal plaatje over Reinhard en dat maakte het nogal druk.

Jason Clarke vertolkte Heydrich goed, had ook wel zo’n nare blik voor de rol van deze man en ook Rosamund Pike deed het leuk. En uiteraard onze eigen Barry Atsma die nog een rolletje weg snoepte. Voor de rest is de film al aardig besproken door Joolstein en Theunissen hier boven dus daar zal ik zelf wat minder moeite in gaan steken, ben ook wat moe dus dan kan ik dat mooi even achter me laten.

Nee, ‘HHhH’ vond ik niet geslaagd. Het was het allemaal telkens net niet en die paar wrede scenes die er tussen zaten hielpen niet echt. ‘Anthropoid’ heeft helaas mijn hart wat veroverd en ik denk dat het nog moeilijk is voor andere films om hier wat over heen te komen. Leuk om eens gezien te hebben maar meer niet.

avatar van EIGER3970
Na nu ook 'Anthropoid' te zien, kies ik toch voor deze film. HhhH bestaat uit twee delen: een deel over Heydrich en een deel over zijn aanslagsplegers. In de film 'Antropoid' draait het alleen maar om de aanslagplegers.

Het is al eerder gezegd, maar ik herhaal het toch: deze film is zeer chaotisch en springt van de hak op de tak. Af en toe is er geen touw aan vast te knopen. Ik vermoed dat anthropoid mij een stuk beter zal liggen, maar die heb ik nog nergens zien liggen en al helemaal niet in de aanbieding zoals deze. Goed. Aankomende tijd nog 4 andere twijfelgevallen wegwerken die te lang zijn blijven liggen. En daarna weer ouderwets genieten.

avatar van martijn011
Ik blijf dit een interessant onderwerp vinden. Naast de uitstekende film 'Anthropoid' ook het boek gelezen, daarnaast nog een biografie van Heydrich en de 7-delige serie 'Himmlers hersens heten Heydrich' zijn ook niet aan me voorbijgegaan.
Deze film bracht verhaaltechnisch gezien in ieder geval niets nieuws voor mij.

Je kunt de film verdelen in twee helften, de eerste helft zien we een korte levensloop van Heydrich, de tweede helft spitst zich op de daders van de aanslag, hun voorbereidingen en de afloop daarvan.
Alhoewel Jason Clarke een prima prestatie neerzet als Heydrich, lijkt hij er helemaal niks op wat uiterlijk betreft. Verder is de cast prima verzorgd en wordt er een uitstekende sfeer gecreëerd.
Verder is dit een behoorlijk goede film die wel wat minder is dan 'Anthropoid', maar toch van begin tot eind weet te boeien.
Ruim voldoende.

Het blijft bijzonder dat er vlak na elkaar twee films zijn gemaakt over de beruchte aanslag op Heydrich. Het stukje geschiedenis ken ik goed (in 2005 ben ik in de kerk-schuilplaats in Praag geweest) en het leent zich bij uitstek voor een dramatische film. "Anthropoid" maakte vorig jaar indruk, vanwege de beklemmende sfeer en de realistische weergave. Ik gaf 'm 4 sterren. "The Man with the Iron Heart" is net allemaal wat minder, maar krijgt alsnog een 3,5 van me omdat het an sich een prima film is. Mijn kritiekpunten zijn hieronder al benoemd: Duitsers en Tsjechen die Engels spreken, het snelle tempo wat vaak chaotisch overkomt, een Heydrich die niet echt op de échte Heydrich lijkt, etc. Maar al met al wordt er prima geacteerd, is de sfeer onheilspellend, en doet het decor echt aan de jaren'40 denken.

avatar van Zandadder
Redelijke verfilming van het geweldige boek van Laurent Binet, waar de passie voor de moordaanslag op Heydrich er vanaf spat.

Kritiekpuntjes: Engels gesproken, en de ontwikkeling van Heydrich had wat meer aandacht kunnen hebben.
Jason Clarke doet het niet slecht als Heydrich, maar de echte Heydrich zag er toch een stuk onverschrokkener uit.

De pogrom op de Tsjechische dorpen was wel goed weergeven.

Anthropoid blijkt de betere film van de 2 over Heydrich te zijn en zal ik ook nog wel een keer zien. Kleine 7.

avatar van RickD
Het boek was beter, de film viel wat tegen helaas. Had ook liever dat de Duitsers ook echt Duits spreken i.p.v. Engels. Het verhaal blijft wel boeiend.

avatar van des1
Volgens mij vallen twee producties onder dezelfde titel: een documentaire en een film. Beide over Heydrich. Ik heb me toen aan de eerste geergerd, bij de VPRO uitgezonden. Kijken dus naar de film deze keer.

avatar van nadrin
Heel goede film. Blijft boeien. Jammer dat men Engels spreekt

avatar van pierre18
Mooie film en knap geschoten waardoor ze door de tweedeling mooi beide kanten belichten. Nergens overdreven maar steeds de juiste toon geraakt, met aan alle kanten genoeg tijd om karakters te ontwikkelen. Mooiste scènes waren die in de sneeuw. Prachtig geschoten.

avatar van frolunda
De vergelijking met Anthropoid die iets eerder in première ging en hetzelfde onderwerp behandelde
komt later wel,maar deze verfilming van het boek van Laurent Binet kan alvast geslaagd genoemd worden.
Regisseur Cédric Jimenez die eerder al verantwoordelijk was voor het uitstekende La French (2014) levert goed werk af door het ook weer niet al te spectaculaire verhaaltje prachtig in beeld te brengen.Bij de casting van Jason Clarke als Reinhard Heydrich heb ik gemengde gevoelens,hij speelt goed maar zijn uiterlijk staat te ver af van het origineel en mist diens ijzingwekkende en kwaadaardige uitstraling.Rosamund Pike vond ik dan weer wel erg overtuigend als zijn vrouw,de rest deed het naar behoren.
Het eerste gedeelte van HHhH dat Heydrich introduceert was goed maar iets te beknopt,de aanslag zelf werd helder en doeltreffend in beeld gebracht,al had er in de aanloop wel wat meer spanning mogen zitten.Het einde vond ik perfect,met een extra compliment voor het magnifieke camerawerk plus montage.
Goede film.