The Long Goodbye (1973)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Robert Altman
met Elliott Gould, Nina Van Pallandt en Sterling Hayden

Privédetective Philip Marlowe helpt vriend Terry Lennox naar Mexico, om de volgende dag gearresteerd te worden als verdachte in de moord op de vrouw van zijn vriend. Marlowe wordt vrijgelaten wanneer blijkt dat Lennox zelfmoord heeft gepleegd en een bekentenis heeft afgelegd in een zelfmoordbrief. Marlowe vertrouwt het niet en gaat op zijn eigen wijze op onderzoek uit.

avatar van Basto
jipt schreef:

Ik krijg steeds meer het idee dat grote hedendaagse regisseurs als Paul Thomas Anderson en de Coen Brothers duidelijk hun mosterd bij Altman halen. Moet maar eens snel meer van de beste man bekijken.

Klopt en vooral doen. Altman is van grote invloed op de hedendaagse cinema, maar tevens is dat flink onderbelicht. Hij heeft stiekem heel wat meesterwerkjes op zijn naam staan. Magnolia was ook al duidelijk op zijn Short Cuts geïnspireerd.

avatar van Henk_61
Zeer vermakelijke film en zonder iets weg te geven vind ik de scene met het kattenvoer hilarisch en één van de leukste scenes in een film ooit.
Ook de muziek is aanstekelijk en komt overal in terug ( de fanfare speelt het en zelfs de bel heeft hetzelfde deuntje)
Kan eigenlijk niets verkeerd over deze film zeggen dus 4,5*

Een ongewone, melancholieke detective film noir, over een privé-detective die in de problemen raakte en waarin loyale en langdurende vriendschap en verraad centraal stonden. De kleurstelling was gepast somber en de muziek sfeervol. Een rokende Elliott Gould gaf zijn personage kattenliefde en de de vereiste humor. Opmerkelijk klein bijrolletje van Arnold Schwarzenegger.

avatar van Filmkriebel
Elliott Gould heeft een echte film noir bakkes als de kettingrokende detective Marlowe. Het detectiveverhaal vond ik niet zo bijzonder en deed me weinig, maar de manier waarop Marlowe zich doorheen de film gedraagt is priceless. Die ondervraging in het commissariaat in het begin en de manier waarop hij op eigen houtje dat ontwenningscentrum gaat bezoeken nadat men hem de laan uitstuurde hadden iets onweerstaanbaar hilarisch, net als het reeds genoemde gezeik met zijn kat. Er wordt moeite genomen om van Marlowe een ordinaire lummel te maken die zomaar naast de deur zou kunnen wonen maar dat maakt hem ook zo sympathiek bij zowel het publiek als de louche figuren die hij in deze film ontmoet.

En dan steeds datzelfde nummertje die in allerhande uitvoeringen herhaald wordt, van een jazzy versie tot zelfs begrafenismuziek met blazers in Mexico . Vervelend zou je kunnen zeggen maar dan ook weer apart om zoiets te doen. Ik wist niet eens dat Mr Universe hier ook in speelde.

avatar van DVD-T
Altman heeft met The Long Goodbye een heerlijke sfeervolle film neergezet.

Ook te danken aan het sterke acteerwerk van Gould die hier toch wel een van de coolste PI's neerzet. Het constant aanhebben van een sigaret, zijn bewegingen en de manier waarop hij praat is echt geweldig. Ook zijn interactie met de kat en de andere sterke acteurs is erg fijn. Het verhaal wordt op een erg leuke manier gebracht en bevat genoeg elementen en leuke en/of sterke momenten om je de gehele film geboeid te houden. En dat einde was toch een heerlijke pay-off voor alle moeite die Marlow heeft gedaan. En die muziek blijft ook nog eens lang in je hoofd zitten.

Het verhaal is niet altijd even sterk, maar het draait dan ook om de sfeer en om Marlowe. Altman hanteert een opvallende stijl waarbij Marlowe als een vreemde snuiter wordt neergezet maar wel met volle overtuiging. Er zit veel subtiele humor in, bijvoorbeeld met die kat en Marlowe's buren. Verder is de muziek goed (komt steeds weer terug in de film op verschillende manieren), leuke bijrollen en de climax is best verrassend.

lakte99
Iemand enig idee waar in Nederlandse ondertiteling kan vinden ?

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte film noir, met een goeie cast, muziek en verhaal Elliot Gould speelt de hoofdrol van privedetective Philip Marlowe. Hij denkt een vriend te helpen maar dat loopt niet goed af en zo komt hij van de ene in de andere problemen. De rest van de cast speelt goed en let vooral op het kleine rolletje van Arnold Schwarzenegger dat was best wel humor. Wil je een goede film noir zien dan raad ik je deze van ganse aan.