• 148.894 films
  • 8.180 series
  • 24.955 seizoenen
  • 546.856 acteurs
  • 323.711 gebruikers
  • 8.482.705 stemmen
Avatar
 
banner banner

Le Cercle Rouge (1970)

Misdaad / Thriller | 140 minuten
3,79 475 stemmen

Genre: Misdaad / Thriller

Speelduur: 140 minuten

Alternatieve titels: De Rode Cirkel / The Red Circle

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Jean-Pierre Melville

Met onder meer: Alain Delon, Yves Montand en Bourvil

IMDb beoordeling: 7,9 (25.222)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 17 december 1970

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Le Cercle Rouge

"No place to hide . . . nowhere to run . . ."

Corey is een voorname dief die wegens goed gedrag ontslagen wordt uit de gevangenis. Op dezelfde dag ontsnapt Vogel, een moordenaar, aan de greep van zijn persoonlijk bewaker Matei wanneer hij getransporteerd wordt. Corey berooft zijn voormalig opdrachtgever van wat geld en loopt even later Vogel tegen het lijf. Corey en Vogel besluiten samen met ex-agent Jansen een roof te gaan plegen. Ondertussen zet Matei een nachtclubeigenaar en kennis van Vogel flink onder druk om informatie over Vogel te krijgen en wordt Corey gezocht door zijn voormalig werkgever.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Commissioner François Mattei

The Receiver

Marchand, Inspector General of Police

Prison Guard

Mattei's Assistant

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

avatar van wihu61

wihu61

  • 692 berichten
  • 351 stemmen

Stijlvol,met prima acteurs en neemt de tijd om naar de climax toe te werken. De 140 minuten vervelen geen moment (net als bij het vergelijkbare Rififi van Dassin). Heb er een aantal van Melville gezien en vind deze wel de beste geloof ik.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 689 berichten
  • 528 stemmen

Een meesterwerk ? Nee, ik vind het niet boeiend genoeg. Punt. Bv de real time inbreker scene : draagt de visie van Melville maar ik voelde geen emotie en die scene werd langdradig. Zijn personages lopen naar hun noodlot onbewogen, bijna automatisch, als een robot. Alles is voorgeprogrammeerd. Melville gaat voor een stijl die mij niet ligt. Een neutrale, droge registratie van een geboorte, uitvoering en nasleep van een kraak. Le cercle rouge is gemaakt met intelligentie en passie voor film, dat is zo. Er zijn zeker knappe momenten (de ontsnapping uit de trein vond ik fantastisch) maar Melvilles kijk op film laat mij onbewogen. Ik sluit mij aan bij de scherpe analyse van thunderball nl hadden alle personages een background zoals die van Montand dan had ik de film beter gevonden. Die delerium tremens scene is echt krachtig bv. Maar een evolutie in een personage zorgt voor dramatiek en dan was LCR niet meer een film van Melville en bijgevolg blijf ik bij Melville steken op middelmatig. Mijn circel is alvast rond.


avatar van des1

des1

  • 1457 berichten
  • 933 stemmen

Gelukkig dat dit soort films nog wordt uitgezonden, wel op de Belg. Maar dat betekent ook lekker zonder reclame onderbreking. Een film en verhaal waarbij het vooral draait om sfeer met verhoudingsgewijs een pijlsnelle afwikkeling. Geen film onder een vrolijk Frans zonnetje, maar met veel grijstinten, modder, regen, schaduw. Dat straatbeeld van 95% Franse auto's is pure nostalgie. De fascinatie voor Amerikaanse sleeën was wel ruimte voor. Acteur Volonté kennen we uiteraard van de twee eerste Sergio Leone spaghetti westerns. Geen acteur met zoveel presence zonder veel gezichtstrekken te hoeven doen als Delon. Bourvil die de commissaris speelt, overlijdt in hetzelfde jaar als de film uitkomt.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 1877 berichten
  • 1603 stemmen

Een titel waar ik nog nooit van gehoord had, maar dankzij België en de goede kritieken op MovieMeter toch op de radar verscheen, en het goede gevoel dat ik vooraf al bij de film had werd gedurende de speelduur bevestigd. Ja, dit ligt mij wel.

En het moet meteen gezegd worden dat de film ondanks zijn aanzienlijke speelduur van bijna tweeëneenhalf uur eigenlijk geen moment verveelt. Dat terwijl er wel een aantal trage en zwijgzame shots in voorbij komen, iets dat in sommige films niet lekker zal aanvoelen, maar in Le Cercle Rouge wel. Het past naadloos in de wat trage maar oh zo mooie stijl van de film met de twee karakters Corey en Vogel die ondanks de weinige achtergrond uitermate boeiend zijn en gebracht worden door Delon en Volonte. Daarnaast valt Montand op met een rol die bij de kennismaking, het delerium, net zo interessant is.

De soundtrack is ronduit heerlijk te noemen met veel jazz van Eric Demarsan, verder wordt er een mooi beeld geschetst van het wereldje, maar ook alle contacten en vooral de rustige en minutieuze voorbereiding. En natuurlijk mag de ronduit briljante overval en ontknoping niet ontbreken. Dit allen omgeven met een fraai jaren '70 tijdsbeeld. Ja dit is toch echt wel een fijne misdaadfilm te noemen, wellicht één zonder veel toeters en bellen, maar wel met erg veel gevoel voor realisme en stijl.

.


avatar van Fransman

Fransman

  • 2485 berichten
  • 1948 stemmen

Vakbekwaam gemaakte thriller, voldoende spannend, maar houdt je niet met kippenvel op het puntje van je stoel. Zit weinig dramatische ontwikkeling en actie in, al zijn er wat leuke momenten, zoals die autorit met die kofferbak, het delirium van Yves Montand en natuurlijk de juwelenroof. Het is ook helemaal geen vervelende film, maar ook weer niet één die je lang bijblijft. Wat dat betreft helemaal eens met cinemanukerke. De laatste film van Bourvil, die in dat jaar aan kanker overleed. Nooit geweten dat hij behalve acteur vooral ook zanger was van zelfgemaakte chansons en daar zeer succesvol mee was. Toch een film uit de gouden jaren van de Franse film.


avatar van JoeCabot

JoeCabot

  • 2674 berichten
  • 1780 stemmen

Le Cercle Rouge is een vintage misdaadthriller die geen gimmicks nodig heeft om tweeënhalf uur te boeien. Melville werkt enkel met de basisingrediënten, maar puurt er wel het maximale uit. Alleen al voor de sfeer - ijzig, duister, mysterieus - is deze film de moeite waard. Bepaalde tableaus ogen vandaag nog steeds indrukwekkend, denk maar aan de shots van de uitgestrekte winterlandschappen. Ook de cast doet het uitstekend. Vooral Alain Delon (gangster met snor) vond ik erg cool.

Helaas stelt de ontknoping wel teleur. De plotwending was destijds misschien nog verrassend, maar vandaag heeft dit toch een hoog B-filmgehalte.

3,5*


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 5524 berichten
  • 4190 stemmen

Intrigerend.

Le Cercle Rouge is een hoog beoordeelde film die het voor de verandering ook verdient om hoog beoordeeld te worden. Ik heb dit gevoel niet vaak meer als ik naar zo'n film kijk, maar dit is ook echt een wat apartere en uniekere film die eindelijk eens een keer niet een 3-uur durend historisch epos is. Verfrissend eigenlijk gewoon.

Het acteerwerk mag misschien niet van het hoogste kaliber zijn, maar toch weet Delon nog een aardig memorabel figuurtje neer te zetten. Stille, mysterieuze personages die niet bang zijn om een tik uit te delen als de situatie uit de hand dreigt te lopen, het zijn personages die echt naar mijn hart gemaakt zijn. Het is dan ook geen probleem om deze Corey te volgen met de volle aandacht.

Verder ziet de film er visueel passend kaal uit. Wat je te zien krijgt mag dan niet al te knap gefilmd zijn, maar de verlichting is wel dik in orde. Duister verlichte kamers en wat aardige momenten zorgen voor een passende, onheilspellende en donkere sfeer die de volledige film lang weet aan te houden. Op deze manier zijn 140 minuten lang geen enorme opgave.

Het jammere is dat zo'n vertelling die een aantal mensen wiens paden elkaar raken centraal wordt gezet niet genoeg inhoud kent om zo'n lange speelduur te rechtvaardigen. Na een uur verliest de film ook langzaam het boeiende aan zichzelf. De sluipende sfeer weet tot dan te werken, en dan begint het effect eruit te lopen. Het is gewoon te lang en te uitgesponnen om altijd effectief te zijn.

Ondanks dat de film meerdere sterke momenten kent blijft het de sfeer zelf die de film boven water houdt en het als geheel op een ruime voldoende laat landen. Het verhaal heeft niet al te veel om het lijf, en het tempo kent wat problemen, maar de sterke sfeer weet tot de laatste minuut stand te houden, waardoor de film na afloop niet meteen in de vergetelheid raakt. Goed.


avatar van notsub

notsub

  • 1196 berichten
  • 1186 stemmen

Le Cercle Rouge is een prima titel, maar de notering in de Top 250 ontgaat mij een beetje. Daarvoor zijn het plot en ontknoping me toch net te gemakkelijk. De film tegen de achtergrond van de jaren 60/70 blinkt vooral uit in duisterheid. Het acteerwerk is soms wat minder, hoofdpersoon Corey met zijn markante snor zit wel echt goed in zijn rol. Er zitten enkele klassiekerwaardige scenes in Le Cercle Rouge, maar nooit werden de verwachtingen echt overtroffen.


avatar van Robi

Robi

  • 2028 berichten
  • 2333 stemmen

Een klassieke juwelenroof film. Alle elementen die daarbij horen zitten in deze film. Ook al heeft de film zijn naïeve en ongeloofwaardige momenten. Zo ook helaas het einde. Maar ik heb toch genoten van deze oude Franse film. Die zeker voor een film uit 1970 helemaal niet slecht is.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 7525 berichten
  • 3608 stemmen

Een voortvluchtige crimineel en een vrijgekomen gevangene organiseren een diefstal in een juwelierszaak op de Place Vendôme in Parijs, daarbij geholpen door een alcoholische corrupte ex-flik.

Dit is toch wel een erg goede van Melville, voor mij zijn tweede beste na Le Deuxième Souffle. Volgt een klassiek stramien (voor heist/ de heist / na de heist) maar het verhaal komt helemaal uit de beelden; de dialogen zijn enorm schaars. Een vlot tempo, scherpe momenten bvb de eerste western-achtige ontmoeting tussen Vogel en Corey en heel wat acties maken dat de 140 min. zo voorbij vliegen. Gelukkig geen romantische verwikkelingen : vrouwen hebben hier niks te zeggen. Tot slot heb je nog een erg ongewone rol van Bourvil als politiecommissaris die de juwelendieven op de hielen zit. Klassieker!