• 10.604 nieuwsartikelen
  • 161.822 films
  • 10.115 series
  • 29.687 seizoenen
  • 613.470 acteurs
  • 192.988 gebruikers
  • 8.969.024 stemmen
Avatar
 
banner banner

3 Women (1977)

Drama / Mystery | 124 minuten
3,71 196 stemmen

Genre: Drama / Mystery

Speelduur: 124 minuten

Alternatieve titel: Three Women

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Robert Altman

Met onder meer: Shelley Duvall, Sissy Spacek en Janice Rule

IMDb beoordeling: 7,7 (17.135)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot 3 Women

"1 Woman Became 2, 2 Women Became 3, 3 Women Became 1."

Millie Lammoreaux (Shelley Duvall) en Pinky Rose (Sissy Spacek) werken als hulp in een verzorgingshuis voor bejaarden. Pinky adoreert Millie en gaat daar zelfs zo ver in dat ze haar identiteit probeert aan te nemen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Mildred "Millie" Lammoreaux

Mildred "Pinky" Rose

Willie Hart

Ms. Bunweill

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van de grunt

de grunt

  • 4273 berichten
  • 1568 stemmen

Ferdydurke schreef:

twee vrouwen, die geïntroduceerd worden als twee duidelijk onderscheiden personages, maar waarvan gaandeweg blijkt dat ze op één of andere manier veel sterker met elkaar verbonden zijn dan aanvankelijk leek, en het perspectief op beiden zodanig verschuift dat het zelfs onduidelijk wordt waar de één eindigt en de ander begint.

Goed stuk.


avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

  • 1353 berichten
  • 854 stemmen

Dank

Ten overvloede misschien: de drie betreffende films zijn mij, elk op hun eigen wijze, allemaal even lief; maar ik kan me goed voorstellen dat iemand anders de één geweldig vindt, en de andere niks. Ze hebben alle drie hun eigen toon, stijl en sfeer.


avatar van kos

kos

  • 46048 berichten
  • 8437 stemmen

Vage trailer.


avatar van kos

kos

  • 46048 berichten
  • 8437 stemmen

En dat was de film eigenlijk ook wel.

Ben best liefhebber van Altmans 70s films maar hier kon ik niet erg veel mee.

Tamelijk irritante personages die zich bewegen in een wat merkwaardig Single White Female verhaaltje.

De titel snap ik ook niet.


avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

  • 396 berichten
  • 358 stemmen

Alweer een paar weken geleden dat ik deze zag, dus misschien klopt er niets van wat ik hier schrijf, maar ik weet nog wel dat ik het een zeer aangename film vond. Het begint als een soort luchtige komedie. Zo eentje zonder dolle grappen of oneliners, gelukkig. De sfeer en de dialogen vond ik zeer vermakelijk en fijn om naar te kijken.

Na het ongeluk van Pinky wordt het een stuk dramatischer. Tot slot is het een beklemmend mysterie, waarbij de rolverdeling tussen beide hoofdrolspelers is omgedraaid. De verlegen Pinky is ineens een trut, de onhandige maar zelfverzekerde Millie, die aan het begin enige wrevel opwekte, is ineens een karakter om medelijden mee te hebben. Leuk als een film dat doet, een beetje met je vooroordelen spelen.


avatar van Serpicos

Serpicos

  • 1063 berichten
  • 3443 stemmen

'Pinky', 'Millie' en 'Willie' representeren 3 identiteitsfases doorheen het leven van een vrouw. Van de Willie in de allerlaatste fase, die deze representaties herbeleefde via een droom. Haar dochter en kleindochter bekleedden in die droom de rollen van de fases 'Pinky' en 'Millie', zijzelf die van 'Willie'. Drie fases in haar leven die definitief achter de rug zijn na de dood van de vader van haar kind, van wie zij nooit hield. De toekomst is gunstig.
De zelfmoordpoging van 'Pinky' halverwege de film geldt als een sleutelpunt in haar leven. ‘Pinky’ transformeert naar ‘Millie’, ‘Millie’ wordt ‘Willie’.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8222 berichten
  • 4643 stemmen

Toch wel een opmerkelijke bizarre film van Robert Altman waarbij drie vrouwen centraal staan. Het zijn in de eerste plaats Millie en vooral Pinky die centraal staan in dit verhaal. Pinky is een wat eigenaardige meid, al heb ik dat wel meer waar Sissy Spacek in the picture staat. Hier vertolkt ze een obsessieve relatie met Millie die op haar beurt denkt dat ze veel aandacht trekt, maar in werkelijkheid vaak genegeerd wordt.

Je verwacht iets dramatisch met die geforceerde relatie die gedoemd is om te mislukken. Maar het plot verloopt enigszins anders vanaf het ongeval van Pinkie. De personaliteitswisseling is sterk en deed me met verbazing verder kijken naar de film.

Prima vertolkingen, fijne dialogen en goede sfeerschepping. Redelijk geslaagde film al vond ik het niet altijd even interessant. Degelijke 3,5*.


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 5087 berichten
  • 3545 stemmen

Ook hiervan de blu-ray in mijn trotse bezit en al verscheidene keren bekeken.

Pinky Rose (gespeeld door een adembenemende Sissy Spacek ) gaat werken in een soort seniorenspa en leert zo Millie kennen, die haar de fijne kneepjes van het vak moet bijbrengen. Pinky staat waarschijnlijk voor de jonge onbevangen- en maagdelijkheid van de vrouw, waar Millie de wereld / het wereldlijke al danig verkend heeft.
Niet veel later trekt Pinky bij Millie in in een motel, waar ene Edgar Hart, een man's man (of dat wil ie toch graag voorstellen) de scepter zwaait. De derde vrouw in deze, Willie die getrouwd is met Edgar, die de laatste fase van het vrouwelijk leven zal voorstellen, zien we enkel in stilte werken aan bijzondere kunstwerken in en om het motel, als een soort harmonieuze en rituele voorbereiding op het onherroepelijk naderende einde.
Voor dat einde komen alle drie samen in een soort voltooiing van de cyclus en acceptatie van elkaar
. Maar da's enkel my two cents, en er zit natuurlijk ook nog veel meer in (is het bv. nog significant dat Edgars achternaam Hart - heart - is? Anyway, goeie smoes om de film snel maar es weer te gaan zien.

Nog meer dan bij 'That Cold Day in the Park' is de fotografie van zo'n ongekende schoonheid, dat de film los van het verhaal al de moeite waard is. Het verhaal is, ondanks wat ik er wel van kon maken, toch nog erg ongrijpbaar en haast esoterisch, al weet ik niet precies wat esoterisch betekent (dat is namelijk voor de ingewijden), maar ik vind zweverig zo'n negatief woord.
En vanwege Sissy alleen is ie ook al aan te raden, hè, niet vergeten.


Volle mep vanzelfsprekend.


avatar van Sir Djuke

Sir Djuke

  • 328 berichten
  • 937 stemmen

Robert Altman is één van de interessantste Amerikaanse regisseurs van de tweede helft van de vorige eeuw. Hoewel hij vrij algemeen het stempel anti-Hollywood opgedrukt heeft gekregen heeft hij toch altijd kansen gekregen van de grotere productiemaatschappijen, zoals Warner, 20th Century Fox, MGM en Paramount. Maar toegegeven: zijn stijl was beslist onorthodox en in zijn specialisme (ensemble-films met een grote cast) werd hij de grootste.

“3 Women” uit 1977 is een zelfs voor Altman-begrippen wonderlijke film en één die multi-interpretabel is. Het verhaal over drie vrouwen (gespeeld door Sissy Spacek, Janice Rule en Shelley Duval) wier onderlinge (machts)verhoudingen voortdurend verschuiven, is sec bekeken al voldoende onderhoudend.

Altman legde in interviews uit dat de plot tot hem gekomen was in een droom en met die wetenschap valt bepaalde onlogica in de film te verklaren en kan zelfs de Bergman-eske vraag worden opgeworpen of de drie vrouwen in feite niet archetypes (kind, minnares, moeder) van één en dezelfde persoon zijn. “3 Women” wordt speciaal aanbevolen voor liefhebbers van het werk van David Lynch.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30414 berichten
  • 5192 stemmen

Ik ben niet echt fan van Robert Altman, maar MASH en McCabe & Mrs. Miller vielen nog wel mee. Daarom de film een kans gegeven. De twee hoofdrollen Shelley Duval en Sissy Spacek geven samen een vreemde vibe in de film. Het geheel boeide me niet echt en de muziek viel dik tegen. Wel af en toe mooie shots en Duval en Spacek zijn op zich niet slecht natuurlijk. Het kijkt als een gedateerde film.